Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

pandapouwer
Forumgebruiker
Berichten: 550
Lid geworden op: 18 apr 2008 19:34
1e Panda-achtige: Fiat 141 selecta 1993
Locatie: zoetermeer
Been thanked: 3 times

Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!

Bericht door pandapouwer »

Volgens mij heb ik dat niet ontkent.... We proberen alleen elkaar maar te helpen hier. :no:

Albert75
Forumgebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jan 2022 17:10
1e Panda-achtige: Cllmbing 4x4 2004

Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!

Bericht door Albert75 »

Kan iemand mij een adres doorgeven in de regio Twente?
Fijn dat jullie zo meedenken, waardeer ik bijzonder.

Zoefi
Forumgebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2011 09:40
1e Panda-achtige: 4 x 4 2004
Has thanked: 2 times

Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!

Bericht door Zoefi »

Heel hartelijk dank voor jullie reacties. Als ik de vraag mag stellen, kan iemand mij een adresje geven van een bedrijf dit doet in de regio Twente?
Of als dat niet mag woorden waar ik op kan googlenen? Ik weet zelf dus niet waar het probleem zit, wel dat het trillen te maken heeft met de nieuwe rubberen tussenasschijf. Dat moest ik laten doen om door de APK te komen. Het gebonk wat opgelost zou moeten zijn door deze tussenasschijf heb ik helaas nog steeds en daarnaast nu ook die trilling bij het optrekken.

Albert75 die hierboven genoemd staat is een vriend van me . Hij heeft mijn probleem hier aangekaart omdat mijn account gedeactiveerd was. Gelukkig kan ik nu zelf weer posten.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!

Bericht door Pinda1000 »

Als bij het vervangen van het cardanas tussenlager de 2 cardanas delen niet op dezelfde manier tov elkaar terug gemonteerd zijn kan er een onbalans ontstaan waardoor er bij bepaalde snelheden trillingen ontstaat.

Wanneer hoor je die bonk, bij het optrekken?

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!

Bericht door BertPleizier »

Als je de cardanas los haalt, moet je even aftekenen hoe deze op het differentieel vast zat. Dit om te voorkomen dat je het geheel verdraaid terug monteert.

Die rubberen tussenschijf heet trouwens een hardyschijf.

Overigens zou ik eerst eens een hele goede diagnose laten stellen. Dit klinkt meer als gokken en daar zijn de onderdelen en reparaties te duur voor. Een bonk uit de aandrijving of ophanging kan uit vele onderdelen komen. Alle delen eerst op speling controleren, zowel met de wielen op de grond als met de wielen vrij van de grond. Ook de schokbrekers en topmounts daarvan niet vergeten.

Zoefi
Forumgebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2011 09:40
1e Panda-achtige: 4 x 4 2004
Has thanked: 2 times

Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!

Bericht door Zoefi »

Pinda1000 schreef: 21 jan 2022 15:31 Als bij het vervangen van het cardanas tussenlager de 2 cardanas delen niet op dezelfde manier tov elkaar terug gemonteerd zijn kan er een onbalans ontstaan waardoor er bij bepaalde snelheden trillingen ontstaat.

Wanneer hoor je die bonk, bij het optrekken?
Die bonk hoor ik bij het optrekken meende ik. Ik zal er zo dadelijk even op letten. Die trilling is het ergst bij het optrekken. Als ik heel langzaam optrek dan is het minder.

Zoefi
Forumgebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2011 09:40
1e Panda-achtige: 4 x 4 2004
Has thanked: 2 times

Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!

Bericht door Zoefi »

Oke, dat is een goede tip. Ik weet wel dat er ook een nieuwe koppelingsset in moet. De garage vond dat mijn panda dat nu niet meer waard is, dus na de plaatsing van de handyschijf. Ik heb nog zo'n mooi en goed onderhouden panda 4x4, met 130.000 op de teller.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!

Bericht door Pinda1000 »

BertPleizier schreef: 21 jan 2022 15:59 Als je de cardanas los haalt, moet je even aftekenen hoe deze op het differentieel vast zat. Dit om te voorkomen dat je het geheel verdraaid terug monteert.

Die rubberen tussenschijf heet trouwens een hardyschijf.
In een cardanas van een Panda 169 4x4 zit geen hardyschijf, alleen 2 homokineten en een kruiskoppeling.

Hoe je de cardanas op het differentieel monteerd maakt niks uit, het gaat om de 2 aparte delen waaruit de cardanas bestaat want de cardanas is als 1 geheel gebalanceerd......

Zoefi
Forumgebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2011 09:40
1e Panda-achtige: 4 x 4 2004
Has thanked: 2 times

Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!

Bericht door Zoefi »

Nog even een vraag. Stel ik ga een second opion vragen wat is dan de naam die ik moet noemen? Onderassen of homokineten?
Bah wat zit ik ermee in maag. Probleem is ook nog dat ik niet weet naar wie ik moet gaan.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!

Bericht door BertPleizier »

Iedere goede garage kan de diagnose stellen. Zorg wel dat de garage en monteur ervaring hebben met 4x4.

De Assen van het differentieel naar de wielen heten aandrijfassen en de as van de versnellingsbak naar het achterdifferentieel heet cardanas.

Laat ze de auto controleren op de 2 koloms brug (wielen vrij in de lucht). Dan kan de ene monteur in de auto gas geven en de andere monteur kan kijken / luisteren naar de verschillende draaiende onderdelen. Vergeet ook niet de banden op balans te controleren.

Zoefi
Forumgebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2011 09:40
1e Panda-achtige: 4 x 4 2004
Has thanked: 2 times

Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!

Bericht door Zoefi »

Heel hartelijk dank Bert! Dat ga ik doen, zoals je zegt bij een goede garage die bekend is met 4x4

pandapouwer
Forumgebruiker
Berichten: 550
Lid geworden op: 18 apr 2008 19:34
1e Panda-achtige: Fiat 141 selecta 1993
Locatie: zoetermeer
Been thanked: 3 times

Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!

Bericht door pandapouwer »

Hallo Zoefi

Nog een zwak punt van de 4x4 is roest. Dit zit vaak achter de zwarte kappen vlak boor het achterwiel. Langs de randjes gaat in de loop van jaren zand eb vocht naar binnen. Dit gaat hier schuren. Vaak is de lak hier al weggeschuurd, en in sommige gevallen zit er roest en of gaten.

Het is makkelijk te controleren door de kappen ff te verwijderen.

Mvg Pandapouwer

Marijnstein
Forumgebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jul 2019 13:13
1e Panda-achtige: Panda 4x4 169

Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!

Bericht door Marijnstein »

Die homokineten verkopen ze bij autodoc. Montage kost een halfuurtje. Cardanas kan er gewoon onder blijven zitten
Bijlagen
Screenshot_20220214-215159.png

Zoefi
Forumgebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 dec 2011 09:40
1e Panda-achtige: 4 x 4 2004
Has thanked: 2 times

Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!

Bericht door Zoefi »

Beste mensen,

Het is alweer even geleden dat ik jullie advies vroeg over mijn panda 4 x 4 waarvan de tussenschijf (assen) vervangen is en die niet goed teruggeplaatst is met als gevolg trillingen en onbalans.
Op jullie advies heb ik een second opinion laten uitvoeren en die garage constateerde dat de schijf ook al weer kapot was en dat het vele keren was afgetekend. Op mijn vraag hoe het probleem opgelost zou kunnen worden was hun antwoord:
of alles vernieuwen maar ze konden niet garanderen dat het dan goed zou komen, of van de vierwiel een twee wiel aandrijving laten maken. IK ben toen teruggegaan naar mijn eigen garage ( nog garantie op de reparatie) en hun verteld dat de tussenschijf kapot is en dat ik het liefst alles vernieuwd heb. (volgens de second opinion waren de kosten ook veel lager dan wat mijn garage had gezegd). Ik heb ook doorgegeven wat de vakgarage gezegd had over mijn auto. Om kort te gaan, ik heb de auto afgeleverd en ik kreeg een panda met tweewiel aandrijving terug en nog steeds het probleem van de trilling zij het wat minder.. Daarna zijn er nog wat dingen gebeurd zoals uitlaat die niet goed gerepareerd was etc waardoor ik besloten heb niet meer naar mijn garage te gaan. Nu rijd de auto wel redelijk maar het doet nog steeds pijn dat ik geen 4 x 4 meer heb en ik heb niet meer zoveel vertrouwen in mijn auto. Heel vervelend want ik was altijd superblij met mijn pandaatje. Echte Pandaliefhebbers zoals hier begrijpen wel wat ik bedoel.
Kunnen jullie me zeggen of ik zo kan blijven rijden of dat mijn auto toch weer een 4 x 4 kan worden?
Alvast bedankt voor het lezen!

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Panda 4x4 1.2 2006 120k, help?!

Bericht door BertPleizier »

Zoals altijd begint het met een goede garage (anders gezegd met een juiste diagnose).

Alles is weer goed te krijgen, mits dus de juiste diagnose en mits je er zelf voor wilt betalen (en dat hoeft lang niet altijd de hoofdprijs te zijn, onnodige zaken vervangen door onjuiste diagnose is duurder).

Zowieso is een 4x2 maken van de 4x4 niet de beste oplossing m.i.. Maak er weer een 4x4 van en breng de auto naar een garage die er kijk en verstand van heeft. Dit blijft tobben. Je brengt de auto terug omdat er nog garantie op de reparatie zat, maar in plaats van het probleem verhelpen halen de ze 4x4 aandrijving er uit. Dat is onder je garantieplicht uit willen komen.

Als een garage zegt dat ze geen garantie kunnen geven dat na reparatie X het probleem weg is, dan moet je hard wegrennen bij die garage. Dan zijn ze dus niet zeker dat reparatie X de oplossing is. Waarom stellen ze die reparatie dan wel voor?

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”