Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Verkeerde olie

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

DeDave
Forumgebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2018 11:04
1e Panda-achtige: Panda twinair

Verkeerde olie

Bericht door DeDave »

Mijn Fiat Panda 1.0 HB 2-cil. B 64pk heb ik voorzien van een halve liter 10W40 olie, ook heeft ie een kleine beurt gehad bij ongeveer 30.000 km, maar kan helaas niet achterhalen welke olie er toen is ingegaan. Nu is de Fiat voor een behoorlijk bedrag gerepareerd omdat er speciale olie in gedaan moet worden, blijkbaar. In het onderhoudsboek wordt inderdaad gemeld alleen 0w30 te gebruiken met toevoeging van de term: ACEA 3. Is het bij iemand hier bekend dat je motor in de soep kan lopen door het gebruik van de meest gangbare 10W40 olie? Hierop volgend een kapotte module en het compleet reinigen van de motor en voorzien van de juiste olie en nieuw oliefilter prijskaartje €1240,-

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Verkeerde olie

Bericht door Erik 319 »

Verkeerde olie en verkeerde rubriek.
Zet de vraag even bij het 312 gedeelte dan zien meer mensen het.
Schade door verkeerde olie kan inderdaad optreden maar wat bedoel je met een kapotte module?
10w40 mengt niet best met 0w30 maar of dat echt zo veel schade aanricht zou ik niet weten.
Sterkte.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Verkeerde olie

Bericht door Pinda1000 »

Het gaat waarschijnlijk om de TwinAir module, die kunnen erg gevoelig zijn voor olie van een andere kwaliteit en/of dikte. Maar de vraag is of het uit voorzorg is gedaan of omdat de motor niet (meer) liep....

johan 1956
Clublid
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 mei 2014 22:10
1e Panda-achtige: panda twinair 80 pk 2015
Locatie: wageningen

Re: Verkeerde olie

Bericht door johan 1956 »

Voor een twin air moter heb je 0w30 olie nodig. Zoals het in het boekje staat. En als je rondom de 30000 km zit, dan moet je ook je bougies vervangen. En dat zijn ook speciale bougies.

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Verkeerde olie

Bericht door Dennis023 »

De bougies van de Twinair moeten alleen bij 30.000 km vervangen worden als het een Twinair Turbo is. De Twinair zonder turbo kan/mag 60.000 km (of vier jaar) met zijn bougies doen.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Verkeerde olie

Bericht door Erik 319 »

Dat is heel mooi allemaal maar wat is in godsnaam een twinairmodule?
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Verkeerde olie

Bericht door Pinda1000 »

De TwinAir module bepaald dmv oliedruk hoever en hoelang de inlaatkleppen open gaan. De TwinAir (en MultiAir) heeft geen gasklep die de hoeveelheid lucht die de motor ingaat regelt maar doet dat dus door de inlaatkleppen meer of minder en/of korter of langer open te zetten. Deze module is erg gevoelig voor de kwaliteit en dikte van de olie die in de motor zit.

Voor een uitgebreider verhaal: https://www.squadra-tuning.nl/techniek/ ... n-twinair/

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Verkeerde olie

Bericht door Erik 319 »

Helder verhaal, danks.
Maar dan zou je dus in een extreem geval klep of zuigerschade kunnen oplopen.
Geef mij dan maar een fire motor,die loopt volgens mij zelfs met slaolie. :yes:
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Verkeerde olie

Bericht door Pinda1000 »

erguly schreef:Maar dan zou je dus in een extreem geval klep of zuigerschade kunnen oplopen.
De inlaatklep wordt bij de Twin/Multi Air uiteindelijk nog steeds door een nok op een nokkenas geopend alleen zit daar een mechanisme tussen dat bepaald hoever en hoelang hij open gaat. De klep zal dus nooit open blijven staan als de zuiger in het BDP staat. Tenminste, dat is in theorie :P

Die oude FIRE blokken lopen nog met olie zo dik als frituurvet.....

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Verkeerde olie

Bericht door Erik 319 »

Als die module die dat regelt dus goed wekt zou je bij te laag oliepeil dus een slecht presterende motor krijgen. Dat is dan weer een mooie ingebouwde veiligheid. :mrgreen:
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Franklin
Forumgebruiker
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 mar 2017 12:48
1e Panda-achtige: Fiat punto 1995
2e Panda-achtige: Fiat panda 2005
3e Panda-achtige: Fiat panda 2008
4e Panda-achtige: Fiat panda twinair 60 Lounge 2015
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer:

Re: Verkeerde olie

Bericht door Franklin »

Dit vindt de Wegenwacht:
Het overgrote deel van de Panda’s van dit model heeft de befaamde tweecilinder ‘TwinAir’-motor. Door hun kleine formaat zit er maar een geringe hoeveelheid olie in die motor. Daardoor is deze extra kritisch op het oliepeil, met een beetje olieverbruik zit er al gauw te weinig in en dat kan al snel funest zijn voor heel de motor. Beide cilinders hebben een eigen bobine. Als een van de twee de geest geeft, blijft er maar een werkende cilinder over. Dat merk je gauw genoeg. Als er aan zo’n bobine is te komen, heeft de wegenwacht ‘m zo vervangen. De weinige versies met de viercilinder-motor hebben hetzelfde probleem, alleen zijn er dan dus vier bobines. Het komt ook voor dat de Twin Air-motor bij het starten zichzelf ‘verzuipt’. Hij slaat dan niet aan en er kan een benzinelucht re ruiken zijn. De wegenwacht krijgt ‘m wel weer aan de praat. Verder zijn er voor deze derde generatie Panda geen euvels bekend.
De Fiat Panda heeft ontegenzeggelijk zijn kwaliteiten en hoe zit het nou precies met die Twinair-motor? Onze technisch expert Gjalt de Haan legt het u graag uit.

https://www.autoweek.nl/video/fiat-pand ... koopvideo/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franklin op 20 mar 2018 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.

johan 1956
Clublid
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 mei 2014 22:10
1e Panda-achtige: panda twinair 80 pk 2015
Locatie: wageningen

Re: Verkeerde olie

Bericht door johan 1956 »

Nu heb ik het niet zo op de WW en de ANWB, dus ik heb niet opjectief. Maar onlangs bij de 30000 km beurt werd er in mijn twin air turbo 3, 2 motorolie vervangen. En dat noem ik niet gering voor een 2 cilinder.

arnold66
Forumgebruiker
Berichten: 157
Lid geworden op: 23 mar 2014 09:07
1e Panda-achtige: Twinair-Turbo 85
Facebook: https://www.facebook.com/arno.schipper.58
Locatie: Waubach

Re: Verkeerde olie

Bericht door arnold66 »

Ik heb er al reeds eerder een stukje over geschreven in een eerder topic.

Het is eigenlijk heel simpel,

0W30 in een Twinair turbo met euronorm 6
5W40 C3 in een Twinairturbo euronorm 5

Vraag met nu niet wat de verschillen zijn qua motor, ik heb geen idee.
Ik wissel de olie met filter 5W40 C3 om de 10.000 km, de mijne loopt ook op LPG.

De puriteinen onder ons beginnen nu in de pen te klimmen dat de onderhoudsinterval pas om de 30K is, echter zoals reeds eerder geschreven, de Twinair module is zeer gevoelig voor " vuile " olie.

Tevens gebruik ik een beetje toevoeging in de olie om de dunne olie stabiel te houden, dit is vooral merkbaar doordat ik hierdoor het ratelen van de Distr, ketting verminder,,,,,,,
Laatst gewijzigd door arnold66 op 28 mar 2018 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Wijsheid is geen gave, het is een straf omdat je iedere dag met mensen te maken hebt die dit niet zijn.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Verkeerde olie

Bericht door PandaVespa »

Die lui van WW van ANWB zijn vakidioten en weten heelveel dankzij hun pratijkervaring. Natuurlijk zitten hun soms ook ernaast, maar onderschat ze niet.

Qua olie, altijd de voorgeschreven olie gebruiken en je kunt beter te vaak verversen dan te weinig. En als je op lpg rijdt, gewoon aan de intervaltermijnen houden wat fabrikant voorschrijft, ondanks dat olie schoner blijft. Het enigste waar je bij lpg moet afwijken is vaker bougies vervangen.

Vraag bij een oliewissel bij de garage om een liter meer voor eventueel bijvullen, heb je altijd juiste olie bij je. Mocht je dit niet hebben, bij twijfel altijd dunste olie volsynthetisch nemen.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

mark660
Forumgebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 okt 2014 09:26
1e Panda-achtige: geen meer
Locatie: Roermond

Re: Verkeerde olie

Bericht door mark660 »

arnold66 schreef:Ik heb er al reeds eerder een stukje over geschreven in een eerder topic.

Het is eigenlijk heel simpel,

0W30 in een Twinair turbo met euronorm 6
5W30 C3 in een Twinairturbo euronorm 5

Vraag met nu niet wat de verschillen zijn qua motor, ik heb geen idee.
Ik wissel de olie met filter 5W30 C3 om de 10.000 km, de mijne loopt ook op LPG.

De puriteinen onder ons beginnen nu in de pen te klimmen dat de onderhoudsinterval pas om de 30K is, echter zoals reeds eerder geschreven, de Twinair module is zeer gevoelig voor " vuile " olie.

Tevens gebruik ik een beetje toevoeging in de olie om de dunne olie stabiel te houden, dit is vooral merkbaar doordat ik hierdoor het ratelen van de Distr, ketting verminder,,,,,,,
Toch staat in het instructieboekje (twin air turbo) bij mij 5W40 C3 , welke is het nu ?

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”