Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Verschil 80/85 pk en 60/65 pk twinair

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
firefly
Forumgebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 mar 2007 20:45
Locatie: Assen

Verschil 80/85 pk en 60/65 pk twinair

Bericht door firefly »

Hallo allemaal,

Sinds een paar dagen ben ik de trotse eigenaar van een 2013 panda met 1.0 twinair motor.
Speurend op internet naar mogelijkheden om deze wat vlotter te maken kwam ik deze site tegen;
https://www.unlimitedtuning.nl/chiptuni ... 65-pk.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Er wordt beweerd dat ze van de standaard 65 pk, 85 pk kunnen maken.
Dat leek me wel heel veel vermogenswinst voor een turboloze motor dus heb ik via de chat aldaar gevraagd hoe ze dat doen.
Volgens 'dave' heeft de 65 pk ook een turbo.

Ik ben het nu even helemaal kwijt.
Volgens mijn op internet opgedane kennis heeft de 65 pk een turboloze 1.0 twinair en de 85 pk een 0.9 twinair turbo.

wie kan me vertellen hoe het precies zit. :?

Groet,
Ramon

Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Re: Verschil 80/85 pk en 60/65 pk twinair

Bericht door kees5 »

Twin Air 60pk, 65pk (zonder turbo)

Motortuning voor de Panda en 500 zonder turbo noemen we niet echt motortuning, maar verbetering driveability.

Toch is het mogelijk om over het gehele toerenbereik ongeveer 10 Nm te winnen. Dit resulteert dan weer in ongeveer 5 pk winst. Het is niet zo dat de auto veel sneller wordt, maar toch voelt de motor duidelijk alerter aan, net alsof je met een fikse wind in de rug rijdt.
De meeste winst zit ‘m echter in het feit dat de motor vooral bij deellast met een te arm mengsel draait. Dit resulteert in een irritant schokkerig gedrag. Door het mengsel een procentje rijker te zetten loopt de motor veel mooier, en hij gaat er niet eens meer door verbruiken.
Er zijn 2 versies van de Twin Air zonder turbo, namelijk de eerste versie met 65 pk en 95 gr. CO2, en de 2e versie met 60 pk en 88 gr. CO2. In de praktijk blijkt er qua vermogen eigenlijk geen verschil te zijn, en halen ze beiden royaal 60 pk voor de tuning en dik 65 er na.

Deze motortuning noemen we niet echt een motortuning, maar een verbetering driveability. De prijs hiervoor is € 350. Ook hiervoor geldt dat je het mag proberen, en als het niet voldoende bevalt, dan halen we het er weer uit en hoef je niet te betalen.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Twin Air 80pk, 85pk

het maximale motorkoppel neemt bij de 85 pk versie met meer dan 35 Nm toe en bij de 80 pk versie zelfs met 40 Nm.
het maximale motorvermogen (=het vasthouden van de trekkracht) neemt bij de 85 pk versie met meer dan 15 pk toe en bij de 80 pk versie zelfs met meer dan 20 pk.
het stationair toerental wordt iets verhoogd waardoor de motor iets mooier ‘rond’ loopt.
de toerenbegrenzer wordt verhoogd van 6000 naar 6500 omw/min. In standaard uitvoering begint de motor namelijk al vanaf 5500 omw/min af te bouwen, dit is gewoon te laag voor een 2 cilinder motor.
de gaspedaalreactie wordt feller gemaakt.
al deze aanpassingen kunnen naar wens op maat worden bijgesteld.
Ook voor deze versies komt het er op neer dat we alle door de fabriek in de laboratoria ingevulde tabellen volledig in tact laten, en slechts de door de marketing afdeling ingeprogrammeerde begrenzers iets aanpassen. Hierdoor blijven we dus alleen maar de door de fabriek al ingeprogammeerde waardes gebruiken, waardoor er NOOIT problemen ontstaan met uitstoot, zelfaanpassingen, berekende correcties e.d.

Bron@RVcorse

Gebruikersavatar
jjohn
Forumgebruiker
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 sep 2015 22:04
1e Panda-achtige: 0.9 Twinair 80PK nu 102pk door tuning
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Verschil 80/85 pk en 60/65 pk twinair

Bericht door jjohn »

Neem even contact op met Savali. Dan weet je zeker dat je goed en kundig geadviseerd wordt.
Overigens waren zij de enige welke bij mijn Panda in de chip kwamen en ze werken met goedkeuring van Fiat.
Groet,
John

Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Re: Verschil 80/85 pk en 60/65 pk twinair

Bericht door kees5 »

jjohn schreef:Neem even contact op met Savali. Dan weet je zeker dat je goed en kundig geadviseerd wordt.
Overigens waren zij de enige welke bij mijn Panda in de chip kwamen en ze werken met goedkeuring van Fiat.
Wat ik poste is van Savali ..

Gebruikersavatar
firefly
Forumgebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 mar 2007 20:45
Locatie: Assen

Re: Verschil 80/85 pk en 60/65 pk twinair

Bericht door firefly »

Ik heb nogmaals contakt met ze gehad.
Ze hebben mij na wat speurwerk van hun kant gelijk gegeven.
Wel dubieus dat ze de bewering gewoon op hun site laten staan.
Ik vraag me ook af hoe ze er bij zijn gekomen dat je 20 pk winst kunt halen uit de 65 pk twinair.
Het lijkt op natte vingerwerk....
Geen bedrijf waar ik zaken mee wil doen in ieder geval :no:

Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Re: Verschil 80/85 pk en 60/65 pk twinair

Bericht door kees5 »

Gelukkig wordt de 60 en 65 pk niet meer gemaakt..

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Verschil 80/85 pk en 60/65 pk twinair

Bericht door Riddick »

Er zit een groot verschil tussen de 2012> Euro5 85 pk TwinAir en de Euro6 80 pk TwinAir.
De huidige 80 pk TwinAir heeft nu exact de zelfde cilinderkop als de 105 pk TwinAir, alleen met een kleinere turbo.
Het enige verschil tussen de 80 en 105 pk is, dat de 105 pk versie andere tapeinden heeft waar de turbo mee vast zit, een grotere turbo, ander hitteschild en een grotere intercooler.
Alles is Plug & Play uit te wisselen om van je 80 pk een 105 pk te maken en met aangepaste software 124 pk.

De 105 pk TwinAir wordt nog steeds niet aangeboden in de Panda, ook al gaan de geruchten al lange tijd de ronde dat die motor wel zou komen.
Ondertussen zijn de dagen geteld voor de TwinAir en zal hij spoedig afgelost worden door de nieuwe GSE-Firefly motor serie.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Verschil 80/85 pk en 60/65 pk twinair

Bericht door Riddick »

De 85 pk TwinAir "Turbo" heeft 2 uitlaatporten de nieuwere 80 pk heeft net als de 105 pk één uitlaatport, beide hebben de nieuwe cilinderkop met watergekoeld geïntrigeerd uitlaatspruitstuk.

Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Verschil 80/85 pk en 60/65 pk twinair

Bericht door Pistachio »

Hoy, wat denken jullie van de 0.9 TwinAir Turbo 90 ch?
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Verschil 80/85 pk en 60/65 pk twinair

Bericht door Riddick »

Pistachio schreef: 27 mar 2022 21:48 Hoy, wat denken jullie van de 0.9 TwinAir Turbo 90 ch?
Is gewoon een 80-85 pk TwinAir Turbo, met andere software, af fabriek.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”