Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

De Ultime Fiat Panda.

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

De Ultime Fiat Panda.

Bericht door Riddick »

Ik verwacht niet zo veel van de geplande Facelift die de Panda in 2017-2019 zal ondergaan.
Naar mijn mening zal er bar weinig veranderen als de verhalen kloppen dat er in 2019 al een nieuwe Panda komt.
Het lijk mijn niet logisch om voor het laatste jaar nog grootschalige aanpassingen door te voeren aan het huidige model.
Ik vraag mijn dan ook af wat er te verwachten valt van een nieuwe Panda in 2019, wordt het iets compleet nieuws of krijgen we gewoon een Panda EVO, zelfde carrosserie met grote technische upgrade's aan onderstel en running gear.
Je zou dan toch denken dat er al wat in "mule" vorm rond zou moeten rijden als er daadwerkelijk een geheel nieuwe Panda komt in 2019.
Een gemiddelde ontwikkeling kost toch snel een jaar of 3 om het goed te doen, maar "Mules" zijn er nog niet gezien van wat een nieuwe 2019 Panda zou moeten worden.

Ik heb in 2016 als eens gewerkt aan het idee van een Panda EVO.
Omdat ik denk dat er meer mogelijk is met de Panda dan dat er nu gedaan wordt, een veel sportievere Panda lijkt mijn dan ook meer dan mogelijk.
Ik heb dus een "sportive Panda" bedacht van hoe ik er één zou willen hebben, als Fiat hem zo zou maken, een "Fiat Panda EVO sport 999cc 3 cilinder GSE-Firefly Turbo" 120 pk.

Fictieve Upgrades:

# 120 pk 999cc 3 cilinder GSE-Firefly Turbo motor.
# 6 versnellingsbak.
# Schijfremmen rondom.
# Verlaagt sport onderstel.
# 7.0Jx17" LM velgen.
# 195/40R17" banden.

En dan het visuele resultaat.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Riddick op 12 aug 2019 15:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: De Ultime Fiat Panda.

Bericht door PandaVespa »

Een Panda die onderhoudsvriendelijk is, dwz monteur is vrij snel klaar met standaard onderhoud. Tevens als er een reparatie noodzakelijk is, dat men er makkelijk bij kan ipv halve auto te moeten demonteren. Iets waar Fransen erg goed in zijn, halve auto kan gewoon uitelkaar ): .

Een motor hoeft niet veel vermogen te leveren, gewoon voldoende om met verkeer mee te kunnen en moet bij normaal gebruik en voorgeschreven onderhoud onverwoestbaar zijn. In mijn ogen voldoet de MPI FIREmotor daaraan. En gekoppeld aan een variomatic vbak, zijn de mooiste.
Beetje luxe zoals airco en cruise control is ook wel fijn _O_ .

Qua onderstel, veilig de bocht om met normale snelheden en comfortabel. De 141 voldoet aan laatste niet met 100 punten, maar andere zaken wel voor mij.

En de ideale auto bestaat toch niet, teveel mensen met verschillende smaken. Uiteindelijk beslist de portemonnee van klant en indirect ook bij Fiat.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: De Ultime Fiat Panda.

Bericht door Riddick »

Er is één hele belangrijke reden waarom er geen Sportieve Panda is, en dat is omdat die een mega impact zou hebben op de FIAT 500 verkoop.
Mensen willen tegenwoordig 5-deuren hebben, ook in het A-segment, dit is niet beschikbaar bij de gewone 500.
De enige reden dat de 500 goed verkoopt is dat er veel sportiever motoren beschikbaar zijn dan in de Panda.
Als Fiat het hele motor pallet van de 500 (FIAT/Abarth) in de Panda zou aanbieden, verkopen ze bijna geen gewone 3-deur 500's meer.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: De Ultime Fiat Panda.

Bericht door PandaVespa »

De Panda is een no nonsense 5deurs auto, die praktisch is. De 500 is een auto met emotie, die puur op zijn uiterlijk veel verkocht wordt. De Abarth 500 is niet zoveel verkocht ;) .

De 100hp was een ook geen bestseller, anders was deze er ook wel in de 312 variant ;) .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: De Ultime Fiat Panda.

Bericht door Riddick »

PandaVespa schreef:De Panda is een no nonsense 5deurs auto, die praktisch is. De 500 is een auto met emotie, die puur op zijn uiterlijk veel verkocht wordt. De Abarth 500 is niet zoveel verkocht ;) .

De 100hp was een ook geen bestseller, anders was deze er ook wel in de 312 variant ;) .
De Panda 312/319 is een behoorlijk stuk zwaarder dan de Panda 169, met de 100 hp motor zou hij langzamer zijn dan de TwinAir Turbo.
Een echte Panda 312/319 Sport zou op zijn minst de 120 pk T-Jet motor moeten krijgen, een 105 pk TwinAir Turbo zet ook geen zoden aan de dijk.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: De Ultime Fiat Panda.

Bericht door Erik 319 »

Leuk idee.
Alleen wat maakt een steekmaat van 5x98 beter dan 4x98 ?
312=500 319=Panda.

johan 1956
Clublid
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 mei 2014 22:10
1e Panda-achtige: panda twinair 80 pk 2015
Locatie: wageningen

Re: De Ultime Fiat Panda.

Bericht door johan 1956 »

De ultieme Fiat Panda bestaat niet en zal ook nooit bestaan. En zoals Riddick zijn ultieme Fiat Panda omschrijft, dan zit je op een auto van circa 1250 kg en een nieuwprijs van circa € 25,500,=. Ik denk niet, dat panda rijders daar op zitten te zitten. De prijs is een optelsom van alle genoemde accessoires, het aanpassen van het onderstel etc. Voor mijzelf zie ik een electriche Panda een betere optie. Niet omdat ik zakelijk nog veel rijd, maar ik de prijzen aan de pomp de komende jaren sterk stijgen :idea:

johan 1956
Clublid
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 mei 2014 22:10
1e Panda-achtige: panda twinair 80 pk 2015
Locatie: wageningen

Re: De Ultime Fiat Panda.

Bericht door johan 1956 »

De ultieme Fiat Panda bestaat niet en zal ook nooit bestaan. En zoals Riddick zijn ultieme Fiat Panda omschrijft, dan zit je op een auto van circa 1250 kg en een nieuwprijs van circa € 25,500,=. Ik denk niet, dat panda rijders daar op zitten te zitten. De prijs is een optelsom van alle genoemde accessoires, het aanpassen van het onderstel etc. Voor mijzelf zie ik een electriche Panda een betere optie. Niet omdat ik zakelijk nog veel rijd, maar ik de prijzen aan de pomp de komende jaren sterk stijgen :idea:

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: De Ultime Fiat Panda.

Bericht door PandaVespa »

Stel als veel mensen zouden overstappen op elec. auto’s, dan zal de brandstofprijs juist gaan zakken. Maar stroom zal zwaarder belast worden door de overheid. En er zullen heel veel windmolens bijgebouwd moeten worden cq een kerncentrale erbij om aan die stroombehoefte te kunnen voldoen.

De FIREmotoren van Fiat kunnen juist wel goed tegen lpg en dat is een goedkoop alternatief om door te kachelen en rustig af te wachten wat er gaat gebeuren met de energie. Er gaat straks wel wat gebeuren, maar een elec. auto is niet de toekomst denk ik.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: De Ultime Fiat Panda.

Bericht door Riddick »

erguly schreef:Leuk idee.
Alleen wat maakt een steekmaat van 5x98 beter dan 4x98 ?
Heeft meer te maken met wielnaven en remsystemen, van auto's als de 500L/500X, ik heb het over een Panda EVO, dus veel betere remmen zeker bij een meer vermogende motor.
Ik ben er bijna van overtuigt dat ook de volgende 3-deur 500 5x98 krijgt, omdat die volgens verhalen ook op het B-wide platform gebouw zou gaan worden.
Als de volgende geheel nieuwe Panda gekoppeld blijft aan de 3-deur 500, dan zal ook de volgende Panda op B-wide gebouwd gaan worden.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: De Ultime Fiat Panda.

Bericht door Riddick »

PandaVespa schreef:Stel als veel mensen zouden overstappen op elec. auto’s, dan zal de brandstofprijs juist gaan zakken. Maar stroom zal zwaarder belast worden door de overheid. En er zullen heel veel windmolens bijgebouwd moeten worden cq een kerncentrale erbij om aan die stroombehoefte te kunnen voldoen.

De FIREmotoren van Fiat kunnen juist wel goed tegen lpg en dat is een goedkoop alternatief om door te kachelen en rustig af te wachten wat er gaat gebeuren met de energie. Er gaat straks wel wat gebeuren, maar een elec. auto is niet de toekomst denk ik.
Ik zie al helemaal geen toekomst in elektrische stekker auto's, en dat zou ik ook nooit kopen. (of er moet totaal niets anders te koop meer zijn)
Ik ben meer voorstander van elektrisch auto met een Brandstofcel.

Timon147
Forumgebruiker
Berichten: 197
Lid geworden op: 08 nov 2013 19:45
1e Panda-achtige: Panda Lounge 85pk 2012
2e Panda-achtige: Alfa Romeo Brera 1750 tbi

Re: De Ultime Fiat Panda.

Bericht door Timon147 »

Hmm 160 pk op de voorwielen van het huidige panda platform? Dat vermogen kun je nooit benutten, zeker in bochten combo’s niet. Uiterlijk ziet er gelikt uit.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: De Ultime Fiat Panda.

Bericht door Riddick »

Timon147 schreef:Hmm 160 pk op de voorwielen van het huidige panda platform? Dat vermogen kun je nooit benutten, zeker in bochten combo’s niet. Uiterlijk ziet er gelikt uit.
Ik zou niet weten waarom niet.
De Panda gebruikt 500 techniek en de Abarth versies doen het prima met zoveel vermogen op de voorwielen.
Met wat Abarth achtige aanpassingen bij een dergelijk vermogende Panda gaat dat probleemloos rijden.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: De Ultime Fiat Panda.

Bericht door Robert100HP »

Met rond de 140 hp op de voorwielen is met mijn model 169 prima te rijden.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: De Ultime Fiat Panda.

Bericht door Riddick »

Robert100HP schreef:Met rond de 140 hp op de voorwielen is met mijn model 169 prima te rijden.
Ja, met 123 pk merkte ik niets anders met rijden bij mijn prototype Rotrex Panda 169, afgezien dat hij beduidend sneller was. :mrgreen:
123 pk was slechts bij 10 psi en dat was zo'n beetje de basis instelling van deze kit. :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”