Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Micha's blauwe monster 2.0

Alles met betrekking tot de Panda Selecta

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Micha's blauwe monster 2.0

Bericht door Micha D. »

Vervolg van dit topic: Toen we de trailer toch hadden op 25 juli, er gelijk maar gebruik van gemaakt en een andere auto opgehaald. Dus hup, naar het oosten en in Barneveld een andere Panda selecta opgehaald. Ik had de auto ongezien gekocht, zonder ooit in een selecta gereden te hebben. Dat ik er niet in had gereden voor de koop had natuurlijk een reden, namelijk dat de Panda een kapotte koppakking had. Hij was (erg!) heet gelopen en de auto had alle vorm van compressie verloren. Dat leek mij een leuk projectje, dus de auto opgeladen en mee terug naar huis genomen.

AfbeeldingFPS1A1 by Micha Collection, on Flickr

AfbeeldingFPS1A2 by Micha Collection, on Flickr

Even over de auto, hij is al een tijd bekend bij de Pandaclub. Ongeveer drie jaar terug is hij daar verkocht met nog maar 40.000km op de teller. De nieuwe eigenaar heeft er toen in drie jaar tijd 60.000km bij gezet en is altijd betrouwbaar gebleken. De eerste eigenaresse heeft hem gekocht in 1992 en heeft het beestje tot 2007 in bezit gehad. Daarbij heeft hij altijd netjes z’n beurtjes gehad bij de dealer en zijn alle bonnetjes keurig bewaard. Het boekwerk bij de auto is dan ook zeer compleet, inclusief kenteken deel 3, krantenartikelen over Panda’s en een aantal folders.

Afbeelding
FPS1A3 by Micha Collection, on Flickr

Aangezien de auto al een paar maanden stil stond was het eerste wat me te doen stond de accu opladen. Helaas gaf de auto inderdaad geen sjoege, de motor draaide mooi rond, maar starten kwam het niet van. Eveneens de auto gewassen, want hij had dus een lange tijd buiten gestaan. De vogelpoep die op de auto lag was heel enigszins ingebrand, maar lijkt er nog wel uit te komen met een beetje polijstwerk. Verder de auto nog eens goed geïnspecteerd en erachter gekomen dat het gewoon een ongelooflijk net ding is. De bekende plekken zijn allemaal keihard en volledig vrij van roest. De enige roest die de auto heeft voor zover ik kan ontdekken is de bestuurdersdeur, die is ooit ergens tegenaan geslagen en is op de vouw daarvan gaan roesten. Eigenlijk wel iets wat het waard is om aan te pakken. Daarna de auto een goede wasbeurt gegeven en in de garage gezet.

Afbeelding
FPS1A4 by Micha Collection, on Flickr

Om hem bang te maken heb ik het motorblok van de gesloopte ervoor gezet. Als hij zich niet zou gedragen zou hij net zo eindigen heb ik hem verteld.

Afbeelding
FPS1A5 by Micha Collection, on Flickr

Eerst motorisch aan de slag. Helaas heb ik de auto bijna een maand in de garage moeten laten staan wegens tijdgebrek, maar daarna was ik klaar om het groots aan te pakken ;). De diagnose was dat de koppakking lek was, en de symptomen bleken wel echt overeen te komen. Zowel de garagist waar ik hem ophaalde zei het en een kennis van mij die langskwam en hem hoorde tijdens een startpoging zei hetzelfde. Dus voor mij geen reden om daaraan te twijfelen en dus kon als eerste de kop worden getrokken. De auto zo neergezet dat ik er goed bij kon. In de vraagbaak stond dat de spoel waar de v-snaar op zit van de poelie moest, dat was nogal een ***werk, omdat die vast zit met drie bouten in op een draaiende poelie. Normaal kun je de krukas blokkeren met een speciale tool, maar die heb ik uiteraard niet (en is ook niet eenvoudig te krijgen). Maar uiteindelijk was hij los. Volgens mij moet het ook kunnen zonder deze los te maken, maar dat is voor de volgende keer ;).

Afbeelding
FPS1A6 by Micha Collection, on Flickr

Uiteraard moest ook de distributie los, dus is het van belang om de motor in de goede stand te zetten. Nokkenas gemarkeerd en de krukas op het vliegwiel checken of hij goed staat. Op hoop van zegen ;).

Afbeelding
FPS1A7 by Micha Collection, on Flickr

De kop was daarna vrij vlot los, gelukkig geen gebroken kopbouten. En de koppakking was écht, écht, écht heel gaar.

Afbeelding
FPS1A8 by Micha Collection, on Flickr

Zoals je ziet is hij duidelijk op de linker cilinder lek geweest, die is ook helemaal schoon gebrand.

Afbeelding
FPS1A9 by Micha Collection, on Flickr

De kop is ook echt goed heet geworden en was behoorlijk ranzig. De kleppen waren behoorlijk roestig, en bleken dus ook onvoldoende sluiting te hebben. Waarschijn het gevolg geweest van het lange stilstaan met vocht in de motor. Helaas betekende dat dus dat alleen de pakking vervangen niet voldoende is, maar moest de kop verder uit elkaar. Op zich geen ramp, want erg leerzaam.

Afbeelding
FPS1A10 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
FPS1A11 by Micha Collection, on Flickr

De kleppen eruit halen was eigenlijk een eenvoudig karweitje, ik moest alleen de juist te tang hebben (à 80 euro…). Als de kleppen ziet snap je dat ze niet sloten.

Afbeelding
FPS1A12 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
FPS1A13 by Micha Collection, on Flickr

De kleppen heb ik allemaal met de hand geslepen en de kop laten vlakken.

Afbeelding
FPS1A14 by Micha Collection, on Flickr

En teruggeplaatst, uiteraard met nieuwe klepseals.

Afbeelding
FPS1A15 by Micha Collection, on Flickr

En toen alles weer teruggebouwd. Hij liep eigenlijk vrijwel meteen, alleen wel echt heel rottig. Nu had dat deels te maken dat de kleppen gesteld moesten worden na het slijpen, maar ik was ook (heel dom) vergeten om te markeren hoe de ontsteking stond. Dus na een beetje frutten met de ontsteking liep hij al heel redelijk. Gisteren de auto laten afstellen door Richard/Pinda1000 met stroboscoop, nu alleen nog de kleppen een keer stellen.

Uiteraard heeft de auto ook een beurt gekregen met filters, distributieset, olie, KVS, bougies, rotor en verdelerkap en zijn de overige motorpakkingen ook vervangen.

AfbeeldingFPS1A19 by Micha Collection, on Flickr

En toen was het tijd om te gaan rijden!

Afbeelding
FPS1A16 by Micha Collection, on Flickr

Afbeelding
FPS1A17 by Micha Collection, on Flickr

Afgelopen zondag een ouder type grille erop gezet, vind het persoonlijk veel mooier. En daarna heerlijk comfortabel naar Delft gezoefd.

Afbeelding
FPS1A18 by Micha Collection, on Flickr

Eerste bevinden zijn eigenlijk heel positief, hij is ontzettend stil (zeker vergeleken met de 45), trekt lekker vlot op door de ECVT en het is echt een grappig gevoel om vanaf stilstand tot 100 (of harder) geen schakelmomenten te hebben.

Er zijn nog wel wat to-do’s, maar dat is allemaal klein en vooral cosmetisch.

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Micha's blauwe monster 2.0

Bericht door Mattijs »

lekker bezig micha! op de laatste foto begint 'ie een beetje op z'n grote broer de uno te lijken!
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: Micha's blauwe monster 2.0

Bericht door exprezzo »

Wat een leuke wagen...
Wel een hoop werk.
Maar dan heb je ook wat.
Grt exprezzo.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Micha's blauwe monster 2.0

Bericht door Pinda1000 »

exprezzo schreef:Wel een hoop werk.
Wel leuker en makkelijker dan nieuwe stukken dorpel erin lassen.... :P

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Micha's blauwe monster 2.0

Bericht door Ivo »

Lekker bezig. Alleen konden die kleppen wel meer glimmen! Ik had beter verwacht van de poets koning :wink: . Dit zijn wel de leuke klussen om te doen. Er zit trouwens het mooiste stuur in naar mijn mening (y) (y)
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Micha's blauwe monster 2.0

Bericht door 2cv6 »

Pinda1000 schreef:
exprezzo schreef:Wel een hoop werk.
Wel leuker en makkelijker dan nieuwe stukken dorpel erin lassen.... :P
Ieder zijn ding. Ik las liever. :D

Gebruikersavatar
Dennis023
Forumgebruiker
Berichten: 1088
Lid geworden op: 21 jun 2014 09:10
1e Panda-achtige: Momenteel geen Fiat
Locatie: Gorredijk

Re: Micha's blauwe monster 2.0

Bericht door Dennis023 »

Beetje late reactie maar ik kom hier niet zo vaak meer vanwege dat ik een ander type Fiat rijd....

@Micha wat een leuk project, je wordt nog eens een Panda expert en bent nergens bang voor om het aan te pakken. Leuke klus zo een koppakking en wat een gaaf bakkie. Heerlijk he niet meer te hoeven schakelen.
Veel plezier met deze blauwe Panda.
Nu: Pandaloos, ben overgestapt naar Toyota
Ex: Fiat Panda 1.2 Lounge met Lounge + pakket 2016
Ex: Fiat Panda 85 twinair lounge 2012
Ex: Fiat Panda Classic 750 CL 1988
Ex: Fiat Grande Punto
Ex: Fiat Sedici

Gebruikersavatar
Erik`
Forumgebruiker
Berichten: 917
Lid geworden op: 18 sep 2014 22:38
1e Panda-achtige: 45cl - 1983
2e Panda-achtige: 900 hobby - 1999
3e Panda-achtige: Renault Twingo 1.5dci - 2011
Facebook: https://www.facebook.com/erik.overmars.3
Skype ID: erik_overmars
Locatie: Espel
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Micha's blauwe monster 2.0

Bericht door Erik` »

Mooi project man, je hebt er echt een mooie panda bij zo. 8*)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Micha's blauwe monster 2.0

Bericht door Ivo »

En al een beetje opgeschoten met het donorblok?
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Micha D.
Forumgebruiker
Berichten: 2050
Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Micha's blauwe monster 2.0

Bericht door Micha D. »

Auto is inmiddels weer verkocht, maar zal binnenkort wel eens een update hier plaatsen!

Plaats reactie

Terug naar “Panda Selecta”