Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Bobine

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Quint1976
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 sep 2011 02:02
1e Panda-achtige: Fiat Panda HP 100
Locatie: Sint Willebrord

Bobine

Bericht door Quint1976 »

Ik heb een vraagje voor de gevorderde monteurs onder ons ;)

Recentelijk heb ik een probleem gehad met een haperende auto.
Bij nakijken bij autobedrijf bleek dat 1 van de bobines defect was en is deze vervangen.

Nu sinds een week doet mijn panda weer hetzelfde dus ik denk dat of de vervangen bobine weer kapot is of een van de andere drie.
Ik heb nieuwe bobines besteld maar ik vraag mij eigenlijk af of je dit niet zelf zou kunnen doen.
Zat al te speuren op het forum en kwam een topic tegen waarin zelfs een link naar Beru vermeld staat.
Hierin hebben ze het over speciale sleutels die je nodig hebt om de bobines eruit te halen maar slaat dit ook op onze panda's ??

Hopelijk kunnen jullie mij wat meer vertellen hierover.

Bedankt alvast _O_

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Bobine

Bericht door Pinda1000 »

Als er eentje defect is geraakt volgt de rest meestal ook als ze allemaal ongeveer even oud zijn.

Je kan ze volgens mij zonder speciaal gereedschap demonteren/monteren.

Vraag het anders even aan Robert100HP....

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Bobine

Bericht door Robert100HP »

Bobines vervangen is vrij eenvoudig, met wat handigheid dopje 10 en 13 en een schroevendraaier kom je een heel eind.
Echt speciale gereedschappen heb je niet nodig, men heeft het wel eens over bobine trekkers maar dat is niet van
toepassing op de HP bobines. maar daar over later meer.
Ik zou eerst eens gaan kijken waar door de motor onregelmatig loopt door hem uit te lezen.
Dat kan met dure en goedkope testers, schaf er wel aan die foutcodes kan resetten.
Een overzicht van foutcodes vindt je hier: http://www.diagnoseapparatuur.nl/kennis ... -foutcodes" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Gebruikersavatar
exprezzo
Forumgebruiker
Berichten: 1456
Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
1e Panda-achtige: panda 100hp
Locatie: apeldoorn
Been thanked: 1 time

Re: Bobine

Bericht door exprezzo »

Hallo quint,
Mocht je interesse hebben,wij hebben een speciale app voor technische zaken rondom de HP.
En meer leuke dingen.
Geheel vrijblijvend,kun je je aanmelden bij mij.(pb).
Grt exprezzo.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Bobine

Bericht door Robert100HP »

Vervangen van de bobines, verwijder het luchtfilterhuis zodat je vrij kunt werken.
Trek voorzichtig de gele vergrendelingen van de 4 bougies en van de fasevolger naar voren.
Verwijder het M 8 boutje (dopje 13 mm) van de rail en de plastic klemmetjes rechts.
Nu trek je de gehele rail naar voren, gebruik geen geweld het helpt als je eerst het M6 boutje
( dopje 10 mm) van de fase volger los haalt en deze iets draait. Als de rail los is verwijder je de
M6 boutjes van de bobines, haal de bobines er met een draaiende beweging uit.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Bobine

Bericht door Robert100HP »

Nu kun je met een bougiedop en verlengstuk de bougies er uit halen, bougies vertellen je erg veel.
Isolatorneus zwart te rijke of onvolledige of geen verbranding van het mengsel, wit te schrale verbranding.
De juiste kleur na een flinke rit is licht beige en dat geldt dan voor alle bougies.
Monteer de bougies terug met een likje ceramisch of kopervet op de schroefdraad draai ze met de hand vast
en geef ze met de ratel nog een kwart slag, zet ze nooit te vast. :no: :no:
Smeer de rubber manchet van de bobine in met bougie of siliconenvet voor je hem monteert.
Dit voorkomt vastbakken van de manchet, zet alle bobines weer vast draai de boutjes niet te stevig aan.
Anders kan de de bobine scheuren, bevestigings punt is tevens de massa van de bobine.
Schuif de rail weer op zijn plaats en zet hem vast, klik als laatste alle gele borg lipjes vast.


Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Bobine

Bericht door Robert100HP »

De reden waarom ik adviseer om alle bobines in een keer van een merk (b.v. Beru ) te vervangen is de volgende.
Je hebt geen onderling verschil in ontsteekspanning wat een onregelmatige loop kan geven.
Beru bobines hebben een ontsteekspanning van 45.000 Volt ( 45kV ) en gaan prima samen met (platinum) iridium bougies.
Deze bougies hebben buiten een lange levensduur minder inwendige weerstand en een 0,4 mm dikke elektrode voor een krachtigere vonk.
Goede merken Bosch, NGK, wil je premium kies dan voor Denso platium/irium

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Quint1976
Forumgebruiker
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 sep 2011 02:02
1e Panda-achtige: Fiat Panda HP 100
Locatie: Sint Willebrord

Re: Bobine

Bericht door Quint1976 »

WOW bedankt mensen voor het uitgebreide antwoord.......

In feite doet hij hetzelfde als de eerste keer, de motor hoor je gewoon niet lekker lopen en als je gas wil geven dan hapert hij en komt de toerenteller niet boven de 20x uit.
Het autobedrijf waar ik altijd kom heeft de motor toen nagekeken en geconcludeerd dat 1 van de bobines defect was en deze vervangen voor een Bosch bobine maar de overgebleven 3 zijn nog steeds de originele die Fiat erin heeft gezet.
Nu dat de motor weer dezelfde problemen geeft ga ik ervan uit , zoals Pinda1000 al aangeeft , dat de andere bobines overleden zijn.

Ik wil ff kijken wat handig is, mijn vader sleutelt graag en hij denkt dat hij dat makkelijk zelf kan doen (hij heeft zelf ook een 100HP, we hebben er 3 in de familie hahaha).
Mijn twijfel is alleen of het alleen maar aan de bobines ligt en daarom wil ik dat eigenlijk ff laten onderzoeken bij de garage.
Onderdelen kopen is geen probleem tegenwoordig , ik wilde ook graag van de medeliefhebbers hier een input hebben en die heb ik nu ruimschoots gekregen waar ik heel blij mee ben :P _O_


Ik zal eens die link bekijken voor die meter ben wel benieuwd namelijk wat hij aangeeft.

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Bobine

Bericht door Panda 500 »

Hallo 'specialisten' , (y)
Ik heb een 500L (1.4 benzine 95 PK) van 2018 met nu 37000 km erop. Ik denk eraan de bougies te wisselen. Ze zitten er nu 17000 km in...(Laatste dealer-onderhoud einde garantieperiode; 'standaard' NGK).
Recent, bij een wat frissere en vochtige ochtendstart, merkte ik voor het eerst dat de motor aanvankelijk wat 'onstabiel' liep... Een beetje 'op 3 poten' gevoel maar toch niet echt duidelijk. Na een minuutje of zo leek het beter en reed ik weg. Geen problemen gemerkt verder (2 ritten van 150 km). Maar dat deed me denken de bougies maar eens te vervangen. Ik rijd er half december immers mee naar Berlijn. Heeft het zin de bobines ook te vervangen?
Bij Winparts lees ik dat ze Bosch 'Platinum-Iridium'-bougies hebben en die zouden 90000 km levensduur hebben... Is dat goed, een bougie er zóó lang in te laten zitten? (Krijg je ze er nadien nog uit? ;-) )
Beter de Denso's (iridium) kiezen(?), al vermelden ze daar geen 'tijd' bij.
Ik veronderstel dat alle 'ervaringen en tips' met de 100HP ook voor 'mijn' motor gelden... (?)

Toch even toevoegen dat mijn garage-ervaring dateert van de jaren '70-'80... Alles zeer klassiek dus, dus met één bobine en kontaktpunten enz.... :wink: De 'moderne' techniek van mijn Panda 1;1 SPI (1996) heb ik inmiddels wél onder de knie gekregen (en mijn 500L 1.4 is dus een MPI uiteraard, met 2 Lambdasondes.)

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Bobine

Bericht door BertPleizier »

Ik zou altijd de voorgeschreven bougies gebruiken en geen alternatieven. Lange onderhoudsintervallen (of dat nu voor de olie is of voor bougies) is mooie marketing praat, maar iedere monteur kan je vertellen dat het alleen maar narigheid van komt.

Moderne bobines vervang je eigenlijk nooit preventief. Alleen bij een defect. Wel zijn vaak de bobines 1 geheel geworden met elkaar, dus als er 1 kapot is moet je het hele bobineblok compleet vervangen waaronder dus ook de bbines die nog wel goed zijn.

Je bougies kun je inderdaad vervangen na 17.000 km.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Bobine

Bericht door Robert100HP »

Antwoord op de eerste vraag: de bobines in de Super Fire 1.4 motoren hebben een zwaar leven, ze zitten zoals je op eerdere foto's kunt zien diep in de kop. Wil je het goed doen dan vervang je of vervangt een garage ze alle 4, doe je het zelf dat is vrij simpel ben rond de Euro 30 voor een Beru bobine kwijt. Wat doet de garage die besteld er 4 van een ander ( goedkoper ) merk en rekent de hoofdprijs. De oorzaak van het tijdelijk op 3 cilinders lopen is een los contact of draadbreuk in het inwendige van de bobine, daar kun je niets aan doen behalve vervangen. Waarom loopt de motor daarna wel goed, door stijging van de motor temperatuur of door het trillen hersteld het onderbroken contact zich. Hierna kun je probleemloos weer een tijdje rijden. Tot dat het contact zich niet meer hersteld, ben je dan in het buitenland dan ben je ook meteen de Sjaak.

Elk jaar weer stranden er weer 1 of meer leden van onze HP groep in het buitenland, al waarschuw ik er regelmatig voor.
Probleem is dan auto wegslepen ( met kosten ) auto gaat naar de garage ( men reist veelal in het weekend ) en komen de kosten. Zoeken en nog eens zoeken ( test apparatuur Euro 70 ) bobines met enige regelmaat Euro 100 pst.
Mijn advies is vervang alle bobines en bewaar degene die nog goed zijn in de auto, dit heeft ons tijdens verschillende treffen
goed geholpen. Met een kleine 20 minuten is de gestrande HP weer aan het rijden.

Tot zover de bobines

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Bobine

Bericht door Robert100HP »

Wat betreft de vraag over Iridium, Platinum of Platium/Iridium bougie's het volgende: normale bougie's ( koper kern )hebben een 2 mm elektrode. Gewone bougie's gaan zo'n 20 a 25. km mee, een bougie " slijt "door het vonken bij deze bougie's krijgt de elektrode een bolronde vorm. De vonkkracht neemt hierdoor af, een auto gaat slechter starten, verliest wat vermogen en het verbruik stijgt.

Dan de veel duurdere bougie's met hun exotische namen: het inwendige van de bougie met dunne 0,4 mm elektrode is zoal zo anders. Het is op gebouwd uit materialen die zo min mogelijk weerstand bieden, weerstand is in de elektro wereld is verlies en dat merk je aan de vonkkracht. Maar waarom nu die dunne elektrode, "exotische "materialen en de hoge prijs. Dat komt door dat de huidige generatie motoren vanwege emissie eisen op een zo arm/schraal mogelijk mengel moeten lopen.
Kies je voor de ( exotische bougie's ) dan is het zaak om op de juiste warmtegraad te letten.
Dan is er enkele belemmering om op dit bougie type over te stappen en JA je krijgt ze er na 50.000 km nog gewoon uit. Twijfel je, bestel dan een klein tubetje bougie vet ( geen geintje ) mee of doe een likje ceramisch of kopervet op de schroefdraad. Aandraai moment van een bougie is 30 Nm.
zuendkerze-07-02-1251x834-1200x800.jpg

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Bobine

Bericht door Robert100HP »

BertPleizier schreef: 17 nov 2022 15:30 Ik zou altijd de voorgeschreven bougies gebruiken en geen alternatieven. Lange onderhoudsintervallen (of dat nu voor de olie is of voor bougies) is mooie marketing praat, maar iedere monteur kan je vertellen dat het alleen maar narigheid van komt.

Moderne bobines vervang je eigenlijk nooit preventief. Alleen bij een defect. Wel zijn vaak de bobines 1 geheel geworden met elkaar, dus als er 1 kapot is moet je het hele bobineblok compleet vervangen waaronder dus ook de bbines die nog wel goed zijn.

Je bougies kun je inderdaad vervangen na 17.000 km.
Uit besparing rijd iedereen lang mogelijk door, tot het moment daar is. De kosten kunnen hoger uitvallen, je kunt de auto op dat moment niet missen of erger het gebeurt tijdens de ( buitenlandse ) vakantie.

80.000 is zo beetje de km stand waarop je aan vervanging moet gaan denken.
Overigen hebben de Super Fire motoren een bobine per cilinder, je kunt ze dus per stuk vervangen.
Waar wel op gelet moet worden is de afgegeven hoogspanning, die is niet altijd het zelfde.
Verschil in hoogspanning heeft een onregelmatig lopende motor tot gevolg.........

R_O_B
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 sep 2021 21:56
1e Panda-achtige: 100hp

Re: Bobine

Bericht door R_O_B »

Robert100HP schreef: 04 nov 2018 09:53 Vervangen van de bobines, verwijder het luchtfilterhuis zodat je vrij kunt werken.
Trek voorzichtig de gele vergrendelingen van de 4 bougies en van de fasevolger naar voren.
Verwijder het M 8 boutje (dopje 13 mm) van de rail en de plastic klemmetjes rechts.
Nu trek je de gehele rail naar voren, gebruik geen geweld het helpt als je eerst het M6 boutje
( dopje 10 mm) van de fase volger los haalt en deze iets draait. Als de rail los is verwijder je de
M6 boutjes van de bobines, haal de bobines er met een draaiende beweging uit.
Let een beetje op met het loshalen van de kunststof connector. Het kunststof is namelijk wat broos na verloop van tijd en kan afbreken. Ze zitten namelijk netjes en lekker warm opgesloten tussen het kleppendeksel en de luchtfilterkast. Er zijn wel reparatiesetjes te krijgen voor deze connector. Als de connector niet meer lekker is, dan krijgt je bobine niet de juiste spanning en daarmee je bougie natuurlijk ook niet.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Bobine

Bericht door Robert100HP »

R_O_B schreef: 06 dec 2022 09:27
Robert100HP schreef: 04 nov 2018 09:53 Vervangen van de bobines, verwijder het luchtfilterhuis zodat je vrij kunt werken.
Trek voorzichtig de gele vergrendelingen van de 4 bougies en van de fasevolger naar voren.
Verwijder het M 8 boutje (dopje 13 mm) van de rail en de plastic klemmetjes rechts.
Nu trek je de gehele rail naar voren, gebruik geen geweld het helpt als je eerst het M6 boutje
( dopje 10 mm) van de fase volger los haalt en deze iets draait. Als de rail los is verwijder je de
M6 boutjes van de bobines, haal de bobines er met een draaiende beweging uit.
Let een beetje op met het loshalen van de kunststof connector. Het kunststof is namelijk wat broos na verloop van tijd en kan afbreken. Ze zitten namelijk netjes en lekker warm opgesloten tussen het kleppendeksel en de luchtfilterkast. Er zijn wel reparatiesetjes te krijgen voor deze connector. Als de connector niet meer lekker is, dan krijgt je bobine niet de juiste spanning en daarmee je bougie natuurlijk ook niet.
Bij alle informatie die ik iedereen geef ga ik er van uit dat men enigszins met beleid werkt en er dat er niet gelijk een schroevendraaier tussen word geramd. Bij de vele HP's die ik gezien heb, zijn meerdere borgclips afgebroken en zelfs gebroken kunststof bedradingsrails komen voor. Dit alles is vaak niet gebeurt bij de tweede of derde eigenaar maar bij de eerste. Die dacht dat er bij zijn/haar garage/dealer wel kundige mensen rondliepen met verstand van zaken, niet dus.

Plaats reactie

Terug naar “Panda 100HP”