Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Panda Cross aanhanger of caravan trekken
Moderators: Erik 319, michiel van g.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 22 feb 2018 05:58
Panda Cross aanhanger of caravan trekken
Sinds mei dit jaar rijd ik met veel plezier in mijn nieuw gekochte Panda Cross. Voorzien van 4wd en een twinair motor van 90pk, toegestaan trekgewicht 800kg.
Tot voor kort ging ik met mijn VW T6 4Motion regelmatig naar Scandinavië. Als gevolg van ziekte werd die auto een maatje te groot en was reizen niet mogelijk.
Heel voorzichtig denk ik inmiddels weer aan de toekomst en het blijft kriebelen om weer op pad te gaan. Maar dan nu met mijn Panda.
Ik overweeg hiervoor een Eriba Puck aan te schaffen, maar vind die, ook als zijn ze wat ouder, veel te duur.
Vandaar mijn idee om een gesloten aanhanger om te bouwen als eenvoudig onderkomen. Ik denk daarbij aan een een geremde enkelasser van circa 250cm lang, 130cm breed en 150cm hoog. Totale hoogte uitwendig circa 205cm.
Hoewel ik her en der wel iets over de Panda als trekauto heb gevonden, gaat hierover toch mijn vraag.
Zijn er forumleden met ervaring met een dergelijke aanhanger. En dan niet zozeer van de bouwmarkt naar huis, maar grotere afstanden, liefst met bergen.
Het gewicht, leeg circa 375kg (er komt een lichtgewicht interieur in), zal het probleem niet zijn. Maar misschien wel het frontaal oppervlak en dus luchtweerstand.
Ik ben dus benieuwd naar het brandstof gebruik en het gemak waarmee mijn Panda dit eventueel kan doen. Misschien goed om te melden dat de auto een 6-bak heeft ipv de vaak toegepaste 5-bak.
Bij voorbaat vast bedankt voor eventuele reacties.
Gertjan
Tot voor kort ging ik met mijn VW T6 4Motion regelmatig naar Scandinavië. Als gevolg van ziekte werd die auto een maatje te groot en was reizen niet mogelijk.
Heel voorzichtig denk ik inmiddels weer aan de toekomst en het blijft kriebelen om weer op pad te gaan. Maar dan nu met mijn Panda.
Ik overweeg hiervoor een Eriba Puck aan te schaffen, maar vind die, ook als zijn ze wat ouder, veel te duur.
Vandaar mijn idee om een gesloten aanhanger om te bouwen als eenvoudig onderkomen. Ik denk daarbij aan een een geremde enkelasser van circa 250cm lang, 130cm breed en 150cm hoog. Totale hoogte uitwendig circa 205cm.
Hoewel ik her en der wel iets over de Panda als trekauto heb gevonden, gaat hierover toch mijn vraag.
Zijn er forumleden met ervaring met een dergelijke aanhanger. En dan niet zozeer van de bouwmarkt naar huis, maar grotere afstanden, liefst met bergen.
Het gewicht, leeg circa 375kg (er komt een lichtgewicht interieur in), zal het probleem niet zijn. Maar misschien wel het frontaal oppervlak en dus luchtweerstand.
Ik ben dus benieuwd naar het brandstof gebruik en het gemak waarmee mijn Panda dit eventueel kan doen. Misschien goed om te melden dat de auto een 6-bak heeft ipv de vaak toegepaste 5-bak.
Bij voorbaat vast bedankt voor eventuele reacties.
Gertjan
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 18 apr 2008 19:34
- 1e Panda-achtige: Fiat 141 selecta 1993
- Locatie: zoetermeer
- Been thanked: 3 times
Re: Panda Cross aanhanger of caravan trekken
Hallo Gertjan
Een puk is inderdaad niet te bepalen. Vandaar dat ik toen der tijd een caravan van het met Lander had gekocht. Het wat een drie persoons winter caravan. Hij zat bij mij achter mijn 100 hp. Was goed te doen.
Veel succes met je plannen
Een puk is inderdaad niet te bepalen. Vandaar dat ik toen der tijd een caravan van het met Lander had gekocht. Het wat een drie persoons winter caravan. Hij zat bij mij achter mijn 100 hp. Was goed te doen.
Veel succes met je plannen
- Lens
- Forumgebruiker
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 13 feb 2016 21:51
- 1e Panda-achtige: 34 1987
- 2e Panda-achtige: 0.8 twinair 80 lounge 2014
- 3e Panda-achtige: 1.3 jtd Cross 4x4 2006
- 4e Panda-achtige: 0.9 Twinair 90 Cross 4x4 2018
- Locatie: Nijmegen
Re: Panda Cross aanhanger of caravan trekken
Al eens aan een t@b 320 gedacht? Is ook niet zwaar en door druppelvorm mooi stabiel. Bij onze Panda 1.2 Climbing ging dat erg goed.
https://www.tabme.de/modelle/basic/" onclick="window.open(this.href);return false;
Of wellicht een vouwwagen? Helemaal hip, Is laag en weegt rond 500kg.
Bijvoorbeeld:
https://www.holtkamper.nl/nl/vouwwagens/nano" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.tabme.de/modelle/basic/" onclick="window.open(this.href);return false;
Of wellicht een vouwwagen? Helemaal hip, Is laag en weegt rond 500kg.
Bijvoorbeeld:
https://www.holtkamper.nl/nl/vouwwagens/nano" onclick="window.open(this.href);return false;
- exprezzo
- Forumgebruiker
- Berichten: 1456
- Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
- 1e Panda-achtige: panda 100hp
- Locatie: apeldoorn
- Been thanked: 1 time
Re: Panda Cross aanhanger of caravan trekken
Die zesbak in de cross,is natuurlijk mooi.
Maar de 1 versnelling,is echt een bergversnelling.net als de voorganger 141.
Chippen dat ding.
En gewicht,goed verdelen.
Laats wel mensen gesproken,die met de gewone TwinAir turbo en vouwwagen naar Zweden zijn geweest.
Echt de bergen opgezocht.
Terug in Nederland.
Toch hele nieuwe koppeling erin..
Tsja.
Grt exprezzo.
Maar de 1 versnelling,is echt een bergversnelling.net als de voorganger 141.
Chippen dat ding.
En gewicht,goed verdelen.
Laats wel mensen gesproken,die met de gewone TwinAir turbo en vouwwagen naar Zweden zijn geweest.
Echt de bergen opgezocht.
Terug in Nederland.
Toch hele nieuwe koppeling erin..
Tsja.
Grt exprezzo.
Re: Panda Cross aanhanger of caravan trekken
Zijn ieder jaar met de Twinair 85 naar Karintie geweest aan de Italiaanse grens. Met de vouwwagen van 700KG door de Alpen. Geen enkel probleem, blijft gewoon trekken. Door de Ardennen gewoon met 130KM omhoog met 3 personen erin.
Je moet alleen aan het begin van een goede helling even terug naar zijn 4de versnelling. En wij hebben echt geen normale kleine vouwwagen.
Zorg voor een K&N inleg filter, zodat hij wat beter kan ademen.
Binnen de club zullen ze beamen dat dit geen moeite was voor de Panda.
Je moet alleen aan het begin van een goede helling even terug naar zijn 4de versnelling. En wij hebben echt geen normale kleine vouwwagen.
Zorg voor een K&N inleg filter, zodat hij wat beter kan ademen.
Binnen de club zullen ze beamen dat dit geen moeite was voor de Panda.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 18 mar 2017 12:06
- 1e Panda-achtige: Panda Cross
Re: Panda Cross aanhanger of caravan trekken
Je panda chippen om er vervolgens een kar mee te trekken is echt een slecht idee.
Chippen voor dagelijks gebruik is wat anders, maar je belast de motor wel meer.
Chippen en dan nog volgas de berg opwillen is problemen opzoeken.
we hebben het nog steeds over een 875cc blokje.
Ik rij hier in Portugal geregeld met wat lading achter mijn gechippte cross die het best wel trekt maar het koppelingetje is wel een zwak punt.
Ik heb hiervoor een landcruiser 80 gehad en daarvoor een Multivan. ben erg blij met onze Cross met het geen echte trekkersauto, wel een echte berggeit
Chippen voor dagelijks gebruik is wat anders, maar je belast de motor wel meer.
Chippen en dan nog volgas de berg opwillen is problemen opzoeken.
we hebben het nog steeds over een 875cc blokje.
Ik rij hier in Portugal geregeld met wat lading achter mijn gechippte cross die het best wel trekt maar het koppelingetje is wel een zwak punt.
Ik heb hiervoor een landcruiser 80 gehad en daarvoor een Multivan. ben erg blij met onze Cross met het geen echte trekkersauto, wel een echte berggeit
Re: Panda Cross aanhanger of caravan trekken
Onze Panda was destijds niet gechipt, ik herken het koppeling probleem dan ook niet.
Naar verwachting zal het ook zijn hoe je er in de rest van het jaar mee omgaat.
Maar je hebt gelijk, het blijft 875cc dus je zult hier rekening mee moeten houden.
En natuurlijk merk ik dat onze Punto Multijet dit veel beter kan en het weinig uitmaakt of de vouwwagen er nu wel of niet achter hangt, maar dat is het verschil met diesel. Deze is ook gechipt, de versnellingsbak kan maximaal 300nw aan, dus met chippen is men niet verder gegaan dan 250nw.
Bij een Panda zal deze waarde in verhouding minder zijn. Maar de exacte waardes voor de twinair versnellingsbak zijn mij niet bekend. En ik weet ook niet tot hoe ver men het koppel opschroeft bij het tunen.
Maar de strekking is duidelijk, accelereer gewoon op een normale manier met een te trekken last. Maar dat geldt zelfs voor een vrachtauto, anders krijg je alles stuk.
Naar verwachting zal het ook zijn hoe je er in de rest van het jaar mee omgaat.
Maar je hebt gelijk, het blijft 875cc dus je zult hier rekening mee moeten houden.
En natuurlijk merk ik dat onze Punto Multijet dit veel beter kan en het weinig uitmaakt of de vouwwagen er nu wel of niet achter hangt, maar dat is het verschil met diesel. Deze is ook gechipt, de versnellingsbak kan maximaal 300nw aan, dus met chippen is men niet verder gegaan dan 250nw.
Bij een Panda zal deze waarde in verhouding minder zijn. Maar de exacte waardes voor de twinair versnellingsbak zijn mij niet bekend. En ik weet ook niet tot hoe ver men het koppel opschroeft bij het tunen.
Maar de strekking is duidelijk, accelereer gewoon op een normale manier met een te trekken last. Maar dat geldt zelfs voor een vrachtauto, anders krijg je alles stuk.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 22 feb 2018 05:58
Re: Panda Cross aanhanger of caravan trekken
Bedankt voor de reacties, die geven een redelijk beeld wat mogelijk is. En dat de koppeling waarschijnlijk de zwakste schakel is, verbaast me niet.
Inmiddels is er een trekhaak gemonteerd en heb ik een halve dag een Debon Box 255 aanhanger geleend van een leverancier in de omgeving. Het leverde allereerst een leuk plaatje op: de groenmetallic Cross met zwarte aanhangwagen.
Tot mijn verbazing reed het meer dan goed! Snelheden tot boven de 110 km/u waren geen probleem. En ook 80-90 km/u rijden op de provinciale wegen in de 6e versnelling ging prima.
Zelfs het vooraf gemaakte ‘proef interieur’ van restjes hout, gaf een goede indruk wat mogelijk is op zo een klein oppervlak. Alleen de ramen die ik wil plaatsen moest ik er even bij verzinnen.
Voor wat meer leefruimte zou ik eventueel nog een achtertent kunnen laten maken. Zoals je die ook wel ziet bij de Kip Shelter.
Hoewel een caravan natuurlijk meer comfort biedt, sluit zo’n aanhanger beter aan bij mijn (eigen)wijze van rondtrekken. Degelijk, een op maat gemaakte inrichting, niet breder dan de Panda en enigszins betaalbaar.
Toch blijft het voorlopig bij een plan en laat de uitvoering nog even op zich wachten. Mijn ziekte herstel gaat minder snel dan ik zou wensen. Maar zoals ik eerder schreef, blijft het kriebelen. Dus wie weet, kan ik over enige maanden aan de slag.
Groeten, Gertjan
Inmiddels is er een trekhaak gemonteerd en heb ik een halve dag een Debon Box 255 aanhanger geleend van een leverancier in de omgeving. Het leverde allereerst een leuk plaatje op: de groenmetallic Cross met zwarte aanhangwagen.
Tot mijn verbazing reed het meer dan goed! Snelheden tot boven de 110 km/u waren geen probleem. En ook 80-90 km/u rijden op de provinciale wegen in de 6e versnelling ging prima.
Zelfs het vooraf gemaakte ‘proef interieur’ van restjes hout, gaf een goede indruk wat mogelijk is op zo een klein oppervlak. Alleen de ramen die ik wil plaatsen moest ik er even bij verzinnen.
Voor wat meer leefruimte zou ik eventueel nog een achtertent kunnen laten maken. Zoals je die ook wel ziet bij de Kip Shelter.
Hoewel een caravan natuurlijk meer comfort biedt, sluit zo’n aanhanger beter aan bij mijn (eigen)wijze van rondtrekken. Degelijk, een op maat gemaakte inrichting, niet breder dan de Panda en enigszins betaalbaar.
Toch blijft het voorlopig bij een plan en laat de uitvoering nog even op zich wachten. Mijn ziekte herstel gaat minder snel dan ik zou wensen. Maar zoals ik eerder schreef, blijft het kriebelen. Dus wie weet, kan ik over enige maanden aan de slag.
Groeten, Gertjan
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 22 feb 2018 05:58
Re: Panda Cross aanhanger of caravan trekken
Inmiddels heb ik ontdekt dat het plaatsen van foto’s een stuk makkelijker is geworden.
Vandaar alsnog een afbeelding van de combinatie.
En heus, ik kan op dit kleine formaat een bed 200x125cm (overdag een zitbank van 200x65cm), opbergruimte, porta-potti kastje, aluminium kookist, compressorkoelbox en 2e accu kwijt.
En aan beide zijden openslaande ramen.
Vandaar alsnog een afbeelding van de combinatie.
En heus, ik kan op dit kleine formaat een bed 200x125cm (overdag een zitbank van 200x65cm), opbergruimte, porta-potti kastje, aluminium kookist, compressorkoelbox en 2e accu kwijt.
En aan beide zijden openslaande ramen.
- exprezzo
- Forumgebruiker
- Berichten: 1456
- Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
- 1e Panda-achtige: panda 100hp
- Locatie: apeldoorn
- Been thanked: 1 time
Re: Panda Cross aanhanger of caravan trekken
Gelukkig staat die cross wat hoger op zijn poten,dus qua luchtweerstand prima.
Ik heb zelf al jaren een piggyback in de HP.
Ik zou hem niet willen missen.
Uiteindelijk is de panda in zijn geheel toch een stadsauto.
Tuurlijk kan hij wat trekken.
Maar een echte caravantrekker of vouwwagen zal het nooit worden.
Grt exprezzo.
Ik heb zelf al jaren een piggyback in de HP.
Ik zou hem niet willen missen.
Uiteindelijk is de panda in zijn geheel toch een stadsauto.
Tuurlijk kan hij wat trekken.
Maar een echte caravantrekker of vouwwagen zal het nooit worden.
Grt exprezzo.
- WelshWitch
- Moderator
- Berichten: 2528
- Lid geworden op: 16 feb 2004 19:36
- 1e Panda-achtige: Panda 4x4 Sisley 1987
- 2e Panda-achtige: Panda 1.2 2004
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 2 times
- Contacteer:
Re: Panda Cross aanhanger of caravan trekken
Dit gaat anders prima, ook bergop.
Caravan is een TEC 390 met een max gewicht van 900 kilo, de 169 Cross mag 900 kilo trekken (het meeste wordt in de auto vervoerd, dus dat max gewicht haalt de caravan niet).
Moet wel zeggen dat mijn Cross getuned is voor iets meer koppel onderin en dat is wel fijn.
Dimphy
Ik rem voor dieren, maar ik rijd als een beest.
Sis Panda 1000 4x4, 1987, Groen
Woofmobiel Panda 1.2 2004, Babyblauw
Bigfoot Skoda Yeti 1.4 TSI, 2011, Zwart
De Brandweerauto Opel Vivaro, 2016, Rood
Ik rem voor dieren, maar ik rijd als een beest.
Sis Panda 1000 4x4, 1987, Groen
Woofmobiel Panda 1.2 2004, Babyblauw
Bigfoot Skoda Yeti 1.4 TSI, 2011, Zwart
De Brandweerauto Opel Vivaro, 2016, Rood
Re: Panda Cross aanhanger of caravan trekken
Is een prima trek auto, nog nooit geen problemen mee gehad. 1100 km door berg en dal en dat jaar na jaar zonder problemen.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 18 mar 2017 12:06
- 1e Panda-achtige: Panda Cross
Re: Panda Cross aanhanger of caravan trekken
@exprezzo
Mijn ervaring met de cross is toch dat die het beter op de snelweg doet als in de binnenstad.
Op de snelweg trekt die er erg gretig aan, en 150 constant is geen probleem.
In de binnenstad is de wagen wat te lomp met zijn 2 pitter die een beetje een jekkyl and hide kararkter heeft.
Ik rij swinters veel in Portugal door de bergen en het is toch echt een karretje om lekker mee te hoeken (zover je het hoeken kunt noemen met een panda) en daarna door de drek naar huis is ook geen probleem
Ik heb niet kunnen rijden in een gewone panda, maar naar mijn weten heeft de cross wat stuggere rubbers wat de boel beter op zijn plek kan houden dan standaard.
een echte caravantrekker is het niet, maar met beleid en tijd
Mijn ervaring met de cross is toch dat die het beter op de snelweg doet als in de binnenstad.
Op de snelweg trekt die er erg gretig aan, en 150 constant is geen probleem.
In de binnenstad is de wagen wat te lomp met zijn 2 pitter die een beetje een jekkyl and hide kararkter heeft.
Ik rij swinters veel in Portugal door de bergen en het is toch echt een karretje om lekker mee te hoeken (zover je het hoeken kunt noemen met een panda) en daarna door de drek naar huis is ook geen probleem
Ik heb niet kunnen rijden in een gewone panda, maar naar mijn weten heeft de cross wat stuggere rubbers wat de boel beter op zijn plek kan houden dan standaard.
een echte caravantrekker is het niet, maar met beleid en tijd
- exprezzo
- Forumgebruiker
- Berichten: 1456
- Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
- 1e Panda-achtige: panda 100hp
- Locatie: apeldoorn
- Been thanked: 1 time
Re: Panda Cross aanhanger of caravan trekken
Ja.met die lukt dat wel. Mooie wagen.WelshWitch schreef: ↑23 mar 2019 18:02
Dit gaat anders prima, ook bergop.
Caravan is een TEC 390 met een max gewicht van 900 kilo, de 169 Cross mag 900 kilo trekken (het meeste wordt in de auto vervoerd, dus dat max gewicht haalt de caravan niet).
Moet wel zeggen dat mijn Cross getuned is voor iets meer koppel onderin en dat is wel fijn.
En 4x4 en extra koppel erin,dan tuf je zo die bergen in.
Grt exprezzo.
- exprezzo
- Forumgebruiker
- Berichten: 1456
- Lid geworden op: 15 sep 2012 12:14
- 1e Panda-achtige: panda 100hp
- Locatie: apeldoorn
- Been thanked: 1 time
Re: Panda Cross aanhanger of caravan trekken
Ik beweer niet dat alle koppelingen in een twinair gammel zijn.
Het is ook een simpele rekensom.auto 1050 kg. Caravan 800 kg erachter.in de auto nog 2@3 man. Met bepakking.volle tank erbij.
Phoe...arme motortje.
Grt exprezzo.
Het is ook een simpele rekensom.auto 1050 kg. Caravan 800 kg erachter.in de auto nog 2@3 man. Met bepakking.volle tank erbij.
Phoe...arme motortje.
Grt exprezzo.