Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Caravan/aanhanger etc. trekken met een Panda 1980-2003

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Caravavan trekken met een classic?

Ja, moet kunnen!
11
46%
Ja, maar onder bepaalde voorwaarden...
9
38%
Nee, ben je wel goed bij je hoofd!
4
17%
 
Totaal aantal stemmen: 24

Gebruikersavatar
Smile-RS
Clublid
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2018 22:40
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 Smile [2002]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 Hobby [2002]
Locatie: Haaksbergen

Caravan/aanhanger etc. trekken met een Panda 1980-2003

Bericht door Smile-RS »

Wij overwegen een kleine caravan aan te schaffen (Adria, 550 kg.) en achter onze classic (1100cc) te knopen. Tot nog toe hadden we een vouwwagen die natuurlijk een stukje lichter is en tegelijk minder last heeft van luchtweerstand. Wettelijk mag je 800 kg. trekken. Ik heb ook wel een paar keer met een gesloten en beladen boedelbak (type ch) gereden, die qua gewicht en afmeting redelijk in de buurt komt van de beoogde caravan. In de 4 haalde ik hiermee 90 a 95 km pu. Met de vouwwagen ging vrachtwagens inhalen ook wel redelijk, maar met een caravan lijkt me dat sowieso moeilijker.

Ik lees verschillende ervaringen over het trekken van caravans, maar niet van classic eigenaren. Ze moeten er wel zijn, want op wat oude foto's zie ik wel een paar classics met kleine caravan. Wat zijn jullie ervaringen?

Mijn bedoeling is overigens niet om met deze combinatie door de Zwitserse Alpen te rijden.... en voordat ik tot koop overga zou ik eerst eens willen proefrijden met de caravan.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Caravan trekken met een classic

Bericht door PandaVespa »

Ik heb regelmatig met een motortrailer (100kg + gewicht 2wieler 100 a 200kg) gereden. Ook naar Italië. Tevens veel met een dubbelas boedelbak.
De 141 Panda trekt het allemaal. Alleen het verbruik schiet wel flink omhoog. 1op10 (benzine) deed die van mij met de dubbelas boedelbak. Zonder kar rustig weer 1op18.

Qua rijden, de vlotheid die je gewend bent, die is weg. De 141 Panda is dan een stuk langzamer en vrachtwagens inhalen is niet altijd vanzelfsprekend. Dit hangt oa van weg, heuvels en tegenwind.

Mijn ervaring is, de Panda trekt alles, maar ik zou er geen gewoonte van maken. Zeker met een caravan zou ik persoonlijk een zwaardere auto kiezen. Dat rijdt prettiger.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Smile-RS
Clublid
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2018 22:40
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 Smile [2002]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 Hobby [2002]
Locatie: Haaksbergen

Re: Caravan trekken met een classic

Bericht door Smile-RS »

PandaVespa schreef:Mijn ervaring is, de Panda trekt alles, maar ik zou er geen gewoonte van maken. Zeker met een caravan zou ik persoonlijk een zwaardere auto kiezen. Dat rijdt prettiger.
Een paar weekenden plus een langere vakantie jaarlijks in Benelux, Duitsland zou je kunnen omschrijven als gewoonte.... Of niet? ;)

Gebruikersavatar
Smile-RS
Clublid
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2018 22:40
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 Smile [2002]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 Hobby [2002]
Locatie: Haaksbergen

Re: Caravan trekken met een classic

Bericht door Smile-RS »

Dank voor je eerlijke antwoord @PandaVespa.
Kan het kloppen dat ik foto's van de motortrailer achter jouw Panda heb gezien ergens hier?

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Caravan trekken met een classic

Bericht door bero »

Ik vind het met een classic en een caravan altijd afhangen van hoe avontuurlijk je bent.
Ik zelf ben met mijn 1100 toen de tijd met daar achter een De Reu caravan uit 1969 en een leeg gewicht van 750
1600KM naar de Kroatische kust gereden.
Mocht het? Nee.. Ging het? Ja, in 20uur. Problemen? Aantal keren echt in zn 3 met vrachtwagens mee moeten kruipen omhoog in de bergen.
Reed het zuinig? Nee totaal niet, maar dat maakt mij echt niet uit op dat punt.

Rijd het prettiger met een ' zwaardere' auto?
Jazeker. We hebben een Panda 1.3 Diesel 4x4 waar een Tec caravan achter hangt die je met de classic net niet mag trekken, maar het rijd echt wel
een stuk confortable dan een Classic, maar zou het met een 1100 ook gewoon weer doen.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Caravan trekken met een classic

Bericht door Pistachio »

Met een Eriba moet het lukken, maar dan een Puk .... maar dan net iets kleiner dan de onze Eriba Touring hé ....Afbeelding


Als die passagier het kan .... moet jij het ook kunnen hé :roll:

Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Caravan trekken met een classic

Bericht door Erik 319 »

Dat is nog helemaal niks.
Zoek op youtube maar eens op Pewny Samochod.
Geen idee wat het betekent maar daar zie je een fiat 126 met een aanhanger van een meter of 9 met 3 assen.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Smile-RS
Clublid
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2018 22:40
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 Smile [2002]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 Hobby [2002]
Locatie: Haaksbergen

Re: Caravan trekken met een classic

Bericht door Smile-RS »

erguly schreef:Dat is nog helemaal niks.
Zoek op youtube maar eens op Pewny Samochod.
Geen idee wat het betekent maar daar zie je een fiat 126 met een aanhanger van een meter of 9 met 3 assen.
Wat jammer nou dat mijn vrouw haar 126 enkele maanden terug heeft verkocht... zie foto hieronder...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pistachio
Forumgebruiker
Berichten: 423
Lid geworden op: 11 okt 2016 19:27
Locatie: Médoc, Gironde, Frankrijk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Caravan trekken met een classic

Bericht door Pistachio »

Hé, bij jullie buren staat geen onkruid hoor .... :rofl:
Er was eens groene een [__]==////==[__] 4X4 ....... :rofl:


Onze Panda: http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... 41#p179941

Gebruikersavatar
Smile-RS
Clublid
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2018 22:40
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 Smile [2002]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 Hobby [2002]
Locatie: Haaksbergen

Re: Caravan trekken met een classic

Bericht door Smile-RS »

Pistachio schreef:Hé, bij jullie buren staat geen onkruid hoor .... :rofl:
Off-topic! :-D

Wij houden het overigens bij een vouwwagen; rijdt toch wat lekkerder met een 141. We kijken wel uit naar een andere vouwwagen...Maar met die zoektocht zal ik jullie verder niet vermoeien...

Arjan202
Forumgebruiker
Berichten: 183
Lid geworden op: 09 dec 2016 07:36
1e Panda-achtige: PANDA 1.1 I.E. 4X4 E2
Locatie: Harreveld

Re: Caravan trekken met een classic

Bericht door Arjan202 »

Max trekgewicht is 400 kg voor een 2x4 denk dat de gemiddelde caravan wel iets zwaarder is. Ik zie op de italiaanse sites paardetrailers enz voorbij komen... het probleem is er alleen als je wat overkomt of als je word aangehouden.

Gebruikersavatar
Smile-RS
Clublid
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2018 22:40
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 Smile [2002]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 Hobby [2002]
Locatie: Haaksbergen

Re: Caravan trekken met een classic

Bericht door Smile-RS »

Arjan202 schreef:Max trekgewicht is 400 kg voor een 2x4 denk dat de gemiddelde caravan wel iets zwaarder is. Ik zie op de italiaanse sites paardetrailers enz voorbij komen... het probleem is er alleen als je wat overkomt of als je word aangehouden.
Bedoel je met 400 kg. wat jij nog goed te doen vindt, want je mag met een 1100 toch echt geremd 800 kg. trekken en ongeremd 200 kg. Gek genoeg zijn de gewichten bij een 900 overigens hetzelfde.

Een paard weegt al snel 400 kg tot één ton. En dan komt de trailer er nog bij... dus dat lijkt me niet handig, zeker niet als je bergop in een storm belandt... :-D

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Caravan trekken met een classic

Bericht door PandaVespa »

Een 141 Panda mag 800kg geremd trekken. Komt in praktijk op neer een geremde aanhangwagen van 750kg incl. laadvermogen. En rijden met een ongeremde aanhangwagen is sowieso onverstandig in mijn ogen. Ik moest ook zoeken naar een geremde motortrailer voor mijn Vespa, gevonden door iemand die ze zelf bouwt.
Een Panda kan gerust een paardentrailer trekken met een paard erin. Alleen verstandig is dat niet, afgezien dat het niet mag wat ook terecht is :mrgreen: .

Afgezien van het gewicht, een caravan cq paardentrailer cq boedelbak zijn ook windvangers. Dan is een vouwwagen een verstandiger keuze.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Caravan trekken met een classic

Bericht door Erik 319 »

Smile-RS schreef:
Arjan202 schreef:Max trekgewicht is 400 kg voor een 2x4 denk dat de gemiddelde caravan wel iets zwaarder is. Ik zie op de italiaanse sites paardetrailers enz voorbij komen... het probleem is er alleen als je wat overkomt of als je word aangehouden.
Bedoel je met 400 kg. wat jij nog goed te doen vindt, want je mag met een 1100 toch echt geremd 800 kg. trekken en ongeremd 200 kg. Gek genoeg zijn de gewichten bij een 900 overigens hetzelfde.

Een paard weegt al snel 400 kg tot één ton. En dan komt de trailer er nog bij... dus dat lijkt me niet handig, zeker niet als je bergop in een storm belandt... :-D
Met betrekking tot de 900, die mag ongeremd meer trekken dan de 1100 om onduidelijke reden. Geremd allebei 800 dus met een 1100 iets ongeremds trekken is wettelijk bijna onmogelijk.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Caravan trekken met een classic

Bericht door michiel van g. »

Ik heb met de Marbella met een hoge goed gevulde boedelbak met bouwmaterialen gereden. Dat ding reed gewoon 90, sterker nog, 100 was ook geen issue geweest. En de Marbella heeft maar 39pk (of wat daar van over is).
Misschien is het idee een keer een weekje zo'n kleine caravan te huren en dan te proberen hoe het gaat?
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”