Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Panda 169 speakers vervangen (HERTZ)

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Panda 169 speakers vervangen (HERTZ)

Bericht door Riddick »

medolino2009 schreef: 26 mar 2019 15:31 Perfect.. ok, dus ringen voor 312 zijn toch anders als voor 169... dat was ook te verwachten natuurlijk :lol:

Zeer goed keuze die Hertz speakers... ik heb het zelfde als achter speakers, voor speakers zijn ook van Hertz, maar net andere model en met tweeters erbij :D

(y)
Ik ga eerst alleen de achter speakers doen om te horen of het geluid verbeterd, en dan zie ik wel of ik ook voor de speakers ga doen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
medolino2009
Clublid
Berichten: 786
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:59
1e Panda-achtige: 1 2 xxPK 169 20xx Edizione-Unica
Locatie: Dordrecht
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Panda 169 speakers vervangen (HERTZ)

Bericht door medolino2009 »

Riddick schreef: 26 mar 2019 16:43
medolino2009 schreef: 26 mar 2019 15:31 Perfect.. ok, dus ringen voor 312 zijn toch anders als voor 169... dat was ook te verwachten natuurlijk :lol:

Zeer goed keuze die Hertz speakers... ik heb het zelfde als achter speakers, voor speakers zijn ook van Hertz, maar net andere model en met tweeters erbij :D

(y)
Ik ga eerst alleen de achter speakers doen om te horen of het geluid verbeterd, en dan zie ik wel of ik ook voor de speakers ga doen. :mrgreen:
Ik denk dat je echte verschil ga "zien" pas als je alle 4 hebt vervangen... standaard speakers zijn 2 weg speakers (bij 169 in ieder geval wel), en Hertz speakers die jij hebt besteld zijn lage toon speakers...dan ga je "vals ervaren" dat standaard speakers beter zijn door dat ze ook hogere tonnen produceren... Met Hertz voor speakers (inclusief tweeters) ga je pas verschil en kwaliteit ervaren...

Groetjes

Miki
FIAT is not just a car, it's a way of life. Keep dreaming, or buy an Panda .!!!

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Panda 169 speakers vervangen (HERTZ)

Bericht door Riddick »

medolino2009 schreef: 26 mar 2019 17:37
Ik denk dat je echte verschil ga "zien" pas als je alle 4 hebt vervangen... standaard speakers zijn 2 weg speakers (bij 169 in ieder geval wel), en Hertz speakers die jij hebt besteld zijn lage toon speakers...dan ga je "vals ervaren" dat standaard speakers beter zijn door dat ze ook hogere tonnen produceren... Met Hertz voor speakers (inclusief tweeters) ga je pas verschil en kwaliteit ervaren...

Groetjes

Miki
De achterdeur speaker op jou foto's zijn geen 2-weg speakers, dat noemen ze Cone speakers.
In de voordeur zatten volgens mijn de zelfde speakers (geen foto gezien) of één zonder cone, dit in combinatie met een losse tweeter hoger in de deur.
De achterdeur speakers zijn meestal "woofers", de voordeur speaker "middentoon" speakers en dan de tweeters voor de hoge tonen.
Door met de "Fader" te werken kan je bepalen hoeveel bas, of midden, of hoge tonen je wil horen.
Mijn ervaring met mijn Panda 169 was dat de standaard speaker prima geluid leverde als je de bas er uit draaide.
Dit ving ik op door een sterke losse versterker toe te voegen met een hoge kwaliteit close space woofer.
Niemand geloofde bij mijn auto dat de standaard fabriek speakers er nog in zaten. :mrgreen:

Gebruikersavatar
NBB-22
Forumgebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 mar 2019 16:06
1e Panda-achtige: 100HP 2010

Re: Panda 169 speakers vervangen (HERTZ)

Bericht door NBB-22 »

://www.caraudioshop.nl/speaker-rin ... ption=true
Groetjes
Miki
Ik heb nu dit besteld.
Speaker ringen: https://www.pimtensen.nl/speaker-ringen ... rconnector
Speakers: https://www.pimtensen.nl/autospeakers-c ... -ev-165l-5
Beide bedrijven zitten in hetzelfde pand in Ede.
Zal wel zelfde bedrijf zijn, ook opbouw website is identiek :lol:
Met Flaporen ;-)

Gebruikersavatar
medolino2009
Clublid
Berichten: 786
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:59
1e Panda-achtige: 1 2 xxPK 169 20xx Edizione-Unica
Locatie: Dordrecht
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Panda 169 speakers vervangen (HERTZ)

Bericht door medolino2009 »

Riddick schreef: 26 mar 2019 18:27
medolino2009 schreef: 26 mar 2019 17:37
Ik denk dat je echte verschil ga "zien" pas als je alle 4 hebt vervangen... standaard speakers zijn 2 weg speakers (bij 169 in ieder geval wel), en Hertz speakers die jij hebt besteld zijn lage toon speakers...dan ga je "vals ervaren" dat standaard speakers beter zijn door dat ze ook hogere tonnen produceren... Met Hertz voor speakers (inclusief tweeters) ga je pas verschil en kwaliteit ervaren...

Groetjes

Miki
De achterdeur speaker op jou foto's zijn geen 2-weg speakers, dat noemen ze Cone speakers.
In de voordeur zatten volgens mijn de zelfde speakers (geen foto gezien) of één zonder cone, dit in combinatie met een losse tweeter hoger in de deur.
De achterdeur speakers zijn meestal "woofers", de voordeur speaker "middentoon" speakers en dan de tweeters voor de hoge tonen.
Door met de "Fader" te werken kan je bepalen hoeveel bas, of midden, of hoge tonen je wil horen.
Mijn ervaring met mijn Panda 169 was dat de standaard speaker prima geluid leverde als je de bas er uit draaide.
Dit ving ik op door een sterke losse versterker toe te voegen met een hoge kwaliteit close space woofer.
Niemand geloofde bij mijn auto dat de standaard fabriek speakers er nog in zaten. :mrgreen:

Het zijn dual cone speakers...ze hebben breder frequentie als gewone woofer speaker...
Laat het zo zeggen... standaard speakers hebben beter hogere tonnen dan Hertz zonder tweeters, maar Hertz heeft vele malen beter bas.... vandaar dat ik zei pas als je alles vervangen hebt, en tweeters ook erbij hebt, dan pas kan je echte verschil "zien" :D


Klopt...standaard speakers zijn niet slecht , maar je mag bas bijna niet gebruiken anders kraken ze alle kanten... :rofl:
Mijn nieuwe radio heeft TD 4x 50watt output, en dat konden speakers echt niet aan (zeker als ik "loud optie aanzet")...ook als ik volume onder helft aanhoudt... :rofl:

Ben benieuwd wat je ervan zou vinden.... ik hoop dat je tevreden zou zijn... :D

Groetjes

Miki
FIAT is not just a car, it's a way of life. Keep dreaming, or buy an Panda .!!!

Gebruikersavatar
medolino2009
Clublid
Berichten: 786
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:59
1e Panda-achtige: 1 2 xxPK 169 20xx Edizione-Unica
Locatie: Dordrecht
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Panda 169 speakers vervangen (HERTZ)

Bericht door medolino2009 »

NBB-22 schreef: 26 mar 2019 19:29
://www.caraudioshop.nl/speaker-rin ... ption=true
Groetjes
Miki
Ik heb nu dit besteld.
Speaker ringen: https://www.pimtensen.nl/speaker-ringen ... rconnector
Speakers: https://www.pimtensen.nl/autospeakers-c ... -ev-165l-5
Beide bedrijven zitten in hetzelfde pand in Ede.
Zal wel zelfde bedrijf zijn, ook opbouw website is identiek :lol:
...dat zou heel goed kunnen, ja... :D
FIAT is not just a car, it's a way of life. Keep dreaming, or buy an Panda .!!!

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Panda 169 speakers vervangen (HERTZ)

Bericht door Riddick »

medolino2009 schreef: 26 mar 2019 20:31 Het zijn dual cone speakers...ze hebben breder frequentie als gewone woofer speaker...
Laat het zo zeggen... standaard speakers hebben beter hogere tonnen dan Hertz zonder tweeters, maar Hertz heeft vele malen beter bas.... vandaar dat ik zei pas als je alles vervangen hebt, en tweeters ook erbij hebt, dan pas kan je echte verschil "zien" :D


Klopt...standaard speakers zijn niet slecht , maar je mag bas bijna niet gebruiken anders kraken ze alle kanten... :rofl:
Mijn nieuwe radio heeft TD 4x 50watt output, en dat konden speakers echt niet aan (zeker als ik "loud optie aanzet")...ook als ik volume onder helft aanhoudt... :rofl:

Ben benieuwd wat je ervan zou vinden.... ik hoop dat je tevreden zou zijn... :D

Groetjes

Miki
Als ik niet tevreden ben gaan we gewoon door met aanpassen. :rofl:
Meestal geven ze het advies om eerst voor te upgraden en dan achter. :wink:
Ik doe het lekker andersom, eerst achter en dan voor. :mrgreen:
Eerst bas toevoegen en dan kijken hoeveel extra midden-toon of hoge-toon toevoegt moet worden.

Gebruikersavatar
medolino2009
Clublid
Berichten: 786
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:59
1e Panda-achtige: 1 2 xxPK 169 20xx Edizione-Unica
Locatie: Dordrecht
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Panda 169 speakers vervangen (HERTZ)

Bericht door medolino2009 »

Riddick schreef: 26 mar 2019 21:01 Als ik niet tevreden ben gaan we gewoon door met aanpassen. :rofl:
Meestal geven ze het advies om eerst voor te upgraden en dan achter. :wink:
Ik doe het lekker andersom, eerst achter en dan voor. :mrgreen:
Eerst bas toevoegen en dan kijken hoeveel extra midden-toon of hoge-toon toevoegt moet worden.
...dat kan ook ja hahaha... Ik doe ook dingen die voor andere leden hier op het forum niet logisch zijn (dat is begrijpelijk ook natuurlijk aangezien wat ik allemaal met mijn Panda aan het doen ben :rofl: :lol: ).... dit is juist leuk....oplossing zoeken...

Succes er mee (y) :D
FIAT is not just a car, it's a way of life. Keep dreaming, or buy an Panda .!!!

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Panda 169 speakers vervangen (HERTZ)

Bericht door Riddick »

Zit er verschil tussen de 16.5 cm speakers voor de voordeuren en achterdeuren qua frequentie bereik. ?
en dan bedoel ik de speakers op zich zonder tweeter bereik.

Gebruikersavatar
medolino2009
Clublid
Berichten: 786
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:59
1e Panda-achtige: 1 2 xxPK 169 20xx Edizione-Unica
Locatie: Dordrecht
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Panda 169 speakers vervangen (HERTZ)

Bericht door medolino2009 »

Riddick schreef: 31 mar 2019 12:24 Zit er verschil tussen de 16.5 cm speakers voor de voordeuren en achterdeuren qua frequentie bereik. ?
en dan bedoel ik de speakers op zich zonder tweeter bereik.
Frequentie van voor speakers is 55Hz - 23kHz en achter speakers 50 Hz - 4 kHz. (voor speakers: Hertz UNO K170) (achter speakers: Hertz EV 165L.5 )

Er zit wel verschil in frequentie bereik ja... achter speakers zijn meer bedoeld als ondersteuning voor bas...


Groetjes

Miki
FIAT is not just a car, it's a way of life. Keep dreaming, or buy an Panda .!!!

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Panda 169 speakers vervangen (HERTZ)

Bericht door Riddick »

De voor speakers hebben alleen dat frequentie bereik inclusief de tweeters, ik ben benieuwd naar het frequentie bereik van alleen de grote voor speaker, zonder de frequentie die de tweeter toevoegt.

Gebruikersavatar
medolino2009
Clublid
Berichten: 786
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:59
1e Panda-achtige: 1 2 xxPK 169 20xx Edizione-Unica
Locatie: Dordrecht
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Panda 169 speakers vervangen (HERTZ)

Bericht door medolino2009 »

Riddick schreef: 31 mar 2019 19:04 De voor speakers hebben alleen dat frequentie bereik inclusief de tweeters, ik ben benieuwd naar het frequentie bereik van alleen de grote voor speaker, zonder de frequentie die de tweeter toevoegt.

Klopt... woofer speakers zitten altijd tussen 40Hz tot ongeveer 4KHz, en tweeters dekken alle frequanties (20Hz tot 20KHz), samen heb je volledig frequentie dekking...

Informatie die jij zocht over mijne Hertz speakers kon ik niet vinden in handleiding, wat ik boven heb geschreven is zo een beetje regel in speaker industrie...

Groetjes

Miki
FIAT is not just a car, it's a way of life. Keep dreaming, or buy an Panda .!!!

Gebruikersavatar
NBB-22
Forumgebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 mar 2019 16:06
1e Panda-achtige: 100HP 2010

Re: Panda 169 speakers vervangen (HERTZ)

Bericht door NBB-22 »

Vandaag de originele speakers vervangen door Hertz UNO K170 Kit, zowel voor als achter. :lol:
Dus voor alle 4 de deuren ook de tweeters. Heb de deurschalen helemaal ik takt gelaten. Zat al prachtig - standaard -materiaal in! Ik heb vooral dempingsmateriaal aan/om/in de ringen geplakt. Daar zitten de speakers aan vast..... :mrgreen:
Alle speakers werken, van het weekeinde maar eens horen hoe het klinkt. :)
Met Flaporen ;-)

Gebruikersavatar
medolino2009
Clublid
Berichten: 786
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:59
1e Panda-achtige: 1 2 xxPK 169 20xx Edizione-Unica
Locatie: Dordrecht
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Panda 169 speakers vervangen (HERTZ)

Bericht door medolino2009 »

NBB-22 schreef: 11 apr 2019 20:50 Vandaag de originele speakers vervangen door Hertz UNO K170 Kit, zowel voor als achter. :lol:
Dus voor alle 4 de deuren ook de tweeters. Heb de deurschalen helemaal ik takt gelaten. Zat al prachtig - standaard -materiaal in! Ik heb vooral dempingsmateriaal aan/om/in de ringen geplakt. Daar zitten de speakers aan vast..... :mrgreen:
Alle speakers werken, van het weekeinde maar eens horen hoe het klinkt. :)
Netjes (y) :D

Ben benieuwd naar geluid kwaliteit...wat je er van zou vinden nu dat je 4 tweeters hebt :D ik denk dat geluid zeer schoon en dip zou zijn... Laat ons weten a.u.b. :yes:

Groetjes

Miki
FIAT is not just a car, it's a way of life. Keep dreaming, or buy an Panda .!!!

Gebruikersavatar
NBB-22
Forumgebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 mar 2019 16:06
1e Panda-achtige: 100HP 2010

Re: Panda 169 speakers vervangen (HERTZ)

Bericht door NBB-22 »

Dag Miki,

Even gaan tanken, dus gelegenheid gehad om eerste indruk op te doen.
Door de tweeters ook achterin - eigenlijk vlak bij je oren :lol: - te monteren, wordt de stereo definitie erg goed.
Uiteraard moet alles nog een keer goed worden ingesteld, maar dat valt echt direct op!! 8)
Met Flaporen ;-)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”