Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Projectje: custom dashboard
Moderators: michiel van g., Niels9966
- Joost
- Moderator
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
- 1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
- Locatie: Smilde
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 10 times
Projectje: custom dashboard
Ik had nog een tellerbak van een Panda, en één van een CInquecento liggen. Ik heb een poosje met het idee gespeeld om de Cinq teller in de Panda te bouwen, maar ik kon geen mooie manier vinden om dat te doen. De tellerbak van een Cinq is echt een heel stuk kleiner. Voordeel van de Cinq tellers is dat er een paar functies opzitten die missen bij de Panda, zoals de dagteller, watertemperatuurmeter en natuurlijk de toerenteller.
Ik heb ze daarop uit elkaar gehaald om te zien of de units apart overgezet kunnen worden. De km-teller, benzinemeter en de watertemperatuurmeter passen 1-op-1 in de behuizing van de Panda. Voor de toerenteller moet ruimte gemaakt worden. Ik heb met de Dremel de achterzijde en de vakjes voor de waarschuwingslampjes eruit gezaagd, waardoor er ruimte zat is.
Met behulp van Photoshop heb ik toen en nieuwe layout geschetst. Het is nog een work in progress, er missen nog wat details, en let er ook maar even niet op dat de toerenteller tot 9,000 RPM loopt
De originele waarschuwingslampjes komen te vervallen. Ik wil dit oplossen door dit soort lampjes te plaatsen. Deze komen dan op de plaats van de witte stippen.
Weet iemand hoe ik het bereik van de toerenteller kan aanpassen? In de Cinq heeft de wijzer een bereik van ongeveer 90 graden. In mijn layout heb ik ruimte zat, dus zou het mooi zijn als ik daar ook gebruik van kan maken.
Ik heb ze daarop uit elkaar gehaald om te zien of de units apart overgezet kunnen worden. De km-teller, benzinemeter en de watertemperatuurmeter passen 1-op-1 in de behuizing van de Panda. Voor de toerenteller moet ruimte gemaakt worden. Ik heb met de Dremel de achterzijde en de vakjes voor de waarschuwingslampjes eruit gezaagd, waardoor er ruimte zat is.
Met behulp van Photoshop heb ik toen en nieuwe layout geschetst. Het is nog een work in progress, er missen nog wat details, en let er ook maar even niet op dat de toerenteller tot 9,000 RPM loopt
De originele waarschuwingslampjes komen te vervallen. Ik wil dit oplossen door dit soort lampjes te plaatsen. Deze komen dan op de plaats van de witte stippen.
Weet iemand hoe ik het bereik van de toerenteller kan aanpassen? In de Cinq heeft de wijzer een bereik van ongeveer 90 graden. In mijn layout heb ik ruimte zat, dus zou het mooi zijn als ik daar ook gebruik van kan maken.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Projectje: custom dashboard
Ziet er goed uit,vooral het Panda afbeeldingkje.
Schiet het al op?
Schiet het al op?
312=500 319=Panda.
- Joost
- Moderator
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
- 1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
- Locatie: Smilde
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 10 times
Re: Projectje: custom dashboard
Ik wacht nog op m'n lampjes uit China.. je weet nooit hoe lang zo'n versturing duurt. Het ene heb ik met een dikke week in huis, op 't ander moet ik 2 maanden wachten..
Ondertussen moet ik nog een paar kleine dingetjes oplossen; het bereik van de toerenteller moet nog aangepast worden. Ik geloof dat dit vrij makkelijk kan door het voltage van het input signaal te vergroten. Als ik dat verdubbel, zou de naald 2x zo ver moeten uitslaan geloof ik.
Een ander dingetje waar ik totaal niet aan gedacht heb toen ik de wijzerplaat ontwierp: de brandstofmeter en de watertemp. meter zitten verticaal in de Cinq, en horizontaal in de Panda. Ze draaien dus net de verkeerde kant op. Ik heb geen idee of/hoe ik dat signaal kan omdraaien.
Ondertussen moet ik nog een paar kleine dingetjes oplossen; het bereik van de toerenteller moet nog aangepast worden. Ik geloof dat dit vrij makkelijk kan door het voltage van het input signaal te vergroten. Als ik dat verdubbel, zou de naald 2x zo ver moeten uitslaan geloof ik.
Een ander dingetje waar ik totaal niet aan gedacht heb toen ik de wijzerplaat ontwierp: de brandstofmeter en de watertemp. meter zitten verticaal in de Cinq, en horizontaal in de Panda. Ze draaien dus net de verkeerde kant op. Ik heb geen idee of/hoe ik dat signaal kan omdraaien.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Projectje: custom dashboard
Als je genoeg ruimte hebt gewoon de meters ondersteboven monteren en het naaldje 180 graden draaien.
312=500 319=Panda.
- Joost
- Moderator
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
- 1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
- Locatie: Smilde
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 10 times
Re: Projectje: custom dashboard
Even een heel kleine update:
Het projectje heeft een jaar stilgelegen, maar ik heb de boel eens afgestoft en ik ben weer een klein stapje verder.
Ik had een afdekplaatje nodig om de tellers op te schroeven en de wijzerplaat en lampjes te bevestigen. Ik had al wat aangeprutst met een restje multiplex(net te dik) en een stuk plastic (te dun/wiebelig). Behalve dat de dikte en stevigheid niet goed werkte, kwam ik er ook al heel snel achter dat het een hels karwei is om alle gaatjes precies op de juiste plek te krijgen.
Na een beetje Googelen kwam ik erachter dat de prijs om zoiets te laten lasersnijden best wel meevalt. Ik heb toen LibreCAD gedownload en het ontwerp opnieuw getekend. Ik had nog nooit iets met een CAD programma getekend, maar gelukkig is het ontwerp maar 2D en niet heel complex dus het ging nog vrij vlot.
De materiaalkosten van zoiets zijn nihil, de grootste kostenposten zijn de eenmalige opstartkosten en de verzendkosten (ze hadden het erg goed verpakt, maar daardoor was het nét geen brievenbuspakje meer). Omdat het voor de prijs niet veel uitmaakte heb ik er nog 2 extra besteld. Als er nog iemand is die mee wil bouwen, geef maar een gil.
Ik kan straks de dashboard stekkers niet meer gebruiken. Heeft iemand toevallig het elektrisch schema van een Panda dash liggen? Dat zou weer wat tijd schelen, anders moet ik zelf een schemaatje tekenen.
Het projectje heeft een jaar stilgelegen, maar ik heb de boel eens afgestoft en ik ben weer een klein stapje verder.
Ik had een afdekplaatje nodig om de tellers op te schroeven en de wijzerplaat en lampjes te bevestigen. Ik had al wat aangeprutst met een restje multiplex(net te dik) en een stuk plastic (te dun/wiebelig). Behalve dat de dikte en stevigheid niet goed werkte, kwam ik er ook al heel snel achter dat het een hels karwei is om alle gaatjes precies op de juiste plek te krijgen.
Na een beetje Googelen kwam ik erachter dat de prijs om zoiets te laten lasersnijden best wel meevalt. Ik heb toen LibreCAD gedownload en het ontwerp opnieuw getekend. Ik had nog nooit iets met een CAD programma getekend, maar gelukkig is het ontwerp maar 2D en niet heel complex dus het ging nog vrij vlot.
De materiaalkosten van zoiets zijn nihil, de grootste kostenposten zijn de eenmalige opstartkosten en de verzendkosten (ze hadden het erg goed verpakt, maar daardoor was het nét geen brievenbuspakje meer). Omdat het voor de prijs niet veel uitmaakte heb ik er nog 2 extra besteld. Als er nog iemand is die mee wil bouwen, geef maar een gil.
Ik kan straks de dashboard stekkers niet meer gebruiken. Heeft iemand toevallig het elektrisch schema van een Panda dash liggen? Dat zou weer wat tijd schelen, anders moet ik zelf een schemaatje tekenen.
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Projectje: custom dashboard
Ziet er mooi uit!
De Panda heeft geen startonderbreker toch? Dan heb ik misschien wel een tekening daar voor.
Maaruh.. die Toyota afstandsbediening is wel een doorn in het oog op die foto's
De Panda heeft geen startonderbreker toch? Dan heb ik misschien wel een tekening daar voor.
Maaruh.. die Toyota afstandsbediening is wel een doorn in het oog op die foto's
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Projectje: custom dashboard
Ziet er leuk uit. De toerenteller van de Punto heeft overigens wel een bereik zoals in jouw ontwerp i.p.v. het hele compacte uit de Cinquecento. Misschien is dat een goed alternatief. Ik weet niet of ik dat aan jouw had gegeven of iemand anders die met eenzelfde project bezig was, maar je kunt van een oud dashboard de plastic stukjes uitslijpen waar de stekkers in klikken. Als je dan een stukje printplaat uit het donor dashboard knipt (het gedeelte waar de stekker in past) en daar de draden afkomstig van de nieuwe lampjes e.d. op soldeert dan kan je de stekkers behouden.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- 4RN01D
- Forumgebruiker
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
- 2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
- Been thanked: 4 times
Re: Projectje: custom dashboard
Wel even goed om op te letten:
Voor je de lampjes gaat plaatsen, even testen of de polariteit beide kanten op werkt... Dus of het uitmaakt welke kant je aansluit als +, en welke als -.
Verder is de tip van Ivo erg nuttig... Ik geloof dat je namelijk 3 massapunten hebt vanuit de stekkers naar het dash... de rest zijn de + van de verschillende componenten... Zelf afgelopen weekend een van de sporen op de tellerbak voorzien van een laagje soldeer, omdat een van de lampjes geen contact maakte, dus met enige voorzichtigheid kan je de leds aansluiten met behoud van je stekkers...
Bedrading komt volgens mij redelijk overeen. Ik heb een aantal tellerbakken van verschillende gens, en de printplaat had hetzelfde artikelnummer... Als je mij kunt vertellen of jouw panda onder de benzinemeter een lampje voor KVS temp had, dan kan ik denk ik wel een schema voor je uitwerken.
Nog een dingetje: Kan zijn dat het lampje van de accu niet te vervangen is door een ledje. Zelfde voor het lampje van de knipperlichten. Toen ik die verving op mijn panda, werkte de led alleen voor een zijde...
Voor je de lampjes gaat plaatsen, even testen of de polariteit beide kanten op werkt... Dus of het uitmaakt welke kant je aansluit als +, en welke als -.
Verder is de tip van Ivo erg nuttig... Ik geloof dat je namelijk 3 massapunten hebt vanuit de stekkers naar het dash... de rest zijn de + van de verschillende componenten... Zelf afgelopen weekend een van de sporen op de tellerbak voorzien van een laagje soldeer, omdat een van de lampjes geen contact maakte, dus met enige voorzichtigheid kan je de leds aansluiten met behoud van je stekkers...
Bedrading komt volgens mij redelijk overeen. Ik heb een aantal tellerbakken van verschillende gens, en de printplaat had hetzelfde artikelnummer... Als je mij kunt vertellen of jouw panda onder de benzinemeter een lampje voor KVS temp had, dan kan ik denk ik wel een schema voor je uitwerken.
Nog een dingetje: Kan zijn dat het lampje van de accu niet te vervangen is door een ledje. Zelfde voor het lampje van de knipperlichten. Toen ik die verving op mijn panda, werkte de led alleen voor een zijde...
Panda 1.1 SMILE
- Joost
- Moderator
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
- 1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
- Locatie: Smilde
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 10 times
Re: Projectje: custom dashboard
Daar had ik ook aan gedacht, maar als het even kan wil ik proberen zo min mogelijk verschillende donor onderdelen te gebruiken.
Wat mij opviel toen ik de tellers uit elkaar haalde is dat ze in feite allemaal hetzelfde zijn. De Panda brandstofmeter is gelijk aan de brandstof en watertemp meters uit de Cinq - het enige verschil is zit in de resistorwaarde.
De toerenteller gebruikt precies dezelfde spoel om de naald te bewegen. Fysiek is er dus geen belemmering om het hele bereik te gebruiken. De toerenteller heeft een printplaatje met wat extra componenten. Een paar resistors, transistors, capacitors... Ik vermoed dus dat de toerentellers in andere Fiats grotendeels hetzelfde zijn, op wat kleine componenten na.
Toen ben ik wat gaan Googelen, en toen kwam ik een eBay advertentie tegen van een toerenteller uit een Peugeot 306. Surprise surprise, die gebruikt exact dezelfde printplaat. Helaas geen foto van de componenten aan de voorzijde, dus ik weet niet wat er precies anders is. Maar: bereik van 270 graden / 5000RPM. Het zou dus moeten kunnen om het bereik van de teller aan te passen....
Goede tip. Da's een stuk minder werk dan een hoop connectors solderen.Ivo schreef: ↑13 jun 2020 22:58Ik weet niet of ik dat aan jouw had gegeven of iemand anders die met eenzelfde project bezig was, maar je kunt van een oud dashboard de plastic stukjes uitslijpen waar de stekkers in klikken. Als je dan een stukje printplaat uit het donor dashboard knipt (het gedeelte waar de stekker in past) en daar de draden afkomstig van de nieuwe lampjes e.d. op soldeert dan kan je de stekkers behouden.
Yes. Van origine zat daar idd een lampje i.p.v. een meter. Alle info is welkom4RN01D schreef: ↑15 jun 2020 07:13 Bedrading komt volgens mij redelijk overeen. Ik heb een aantal tellerbakken van verschillende gens, en de printplaat had hetzelfde artikelnummer... Als je mij kunt vertellen of jouw panda onder de benzinemeter een lampje voor KVS temp had, dan kan ik denk ik wel een schema voor je uitwerken.
Ik meende dat dit was op te lossen door een extra weerstand te plaatsen?
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Projectje: custom dashboard
@Ivo: je hebt mij toen dashboard stekkers gestuurd.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- 4RN01D
- Forumgebruiker
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
- 1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
- 2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
- Been thanked: 4 times
Re: Projectje: custom dashboard
1 - 12V plus
2 - massa Brandstof
3 - massa Mistlamp
4 - massa achterruitverwarming
5 - massa Alarmlicht
6 - massa CODE
7 - massa KVS-lamp
8 - massa check engine
9 - massa oliedruk
10 - accu
11 - massa
12 - niets
13 - 12V verlichting
14 - 12V richtingaanwijzers
15 - 12V groot licht
16 - Massa brandstofmeter
17 - accu en oliedruk
18 - massa Handrem
Panda 4x4
1 - 12V plus
2 - massa Brandstof
3 - massa Mistlamp
4 - massa achterruitverwarming
5 - massa Alarmlicht
6 - massa CODE
7 - massa 4x4 controle
8 - massa brandstofinspuiting
9 - massa oliedruk
10 - accu
11 - massa
12 - Massa KVS-meter
13 - 12V verlichting
14 - 12V richtingaanwijzers
15 - 12V groot licht
16 - Massa brandstofmeter
17 - accu en oliedruk
18 - massa Handrem
Panda 1000 CL
1 - 12V plus
2 - massa Brandstof
3 - massa Mistlamp
4 - massa achterruitverwarming
5 - massa Alarmlicht
6 - Niets
7 - Niets
8 - oliedruk
9 - accu
10 - massa
11 - weerstand KVSlamp
12 - 12V verlichting
13 - 12V richtingaanwijzers
14 - 12V groot licht
15 - Massa brandstofmeter
16 - accu en oliedruk
17 - Massa Handrem
Panda 1.1 SMILE