Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Projectje: custom dashboard

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Projectje: custom dashboard

Bericht door 4RN01D »

Pinda1000 schreef: 16 jun 2020 21:47 IMG-20200616-WA0006.jpg
Dit kan ook.....
Oeh! die is heel gaaf! maar dat kitje is wel aan de prijs :)
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Projectje: custom dashboard

Bericht door Pinda1000 »

Wel erg mooi en leuk die tripcomputer. Al hoeft dat laatste niet voor mij.

Ik ben benieuwd of ze ook een versie hebben zonder, dus alleen analoog.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Projectje: custom dashboard

Bericht door bero »

Ik heb toen van alles verzameld om een testopstelling te maken van een 1100 tellerklok, ECU, startonderbreker en contactslot en had via Ivo de stekkers gekregen, maar nooit door gegaan omdat ik niet echt een schema kon vinden. Nu kan ik daar ook eindelijk eens mee verder met de schema's hierboven (y) (y)

Ikzelf heb ooit het idee gehad om een digitaal dashboard van een Tipo in te bouwen naar een Panda en daar zoveel mogelijk functies aan te sluiten en werkend te krijgen. Helaas in de tijd dat ik nog diverse Panda's had, nooit voor een leuk prijsje een dashboard kunnen scoren maar als ik dit soort projectjes volg dan begint het wel een beetje te kriebelen moet ik zeggen :mrgreen:
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Projectje: custom dashboard

Bericht door Pinda1000 »

Het rechterdeel met de toerenteller en de controlelampjes is voor mij voldoende. Wel jammer dat de snelheidsmeter maar tot 160 gaat :P

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Projectje: custom dashboard

Bericht door 4RN01D »

Pinda1000 schreef: 17 jun 2020 11:00 Het rechterdeel met de toerenteller en de controlelampjes is voor mij voldoende. Wel jammer dat de snelheidsmeter maar tot 160 gaat :P
Ik heb de winkel gesproken. Installatie is allemaal redelijk PNP... De snelheidsmeter blijft, je vervangt alleen de brandstofmeter, en het deel met de controlelampjes. Verder moet je een permanente 12 volt maken voor het klokje, een draad aansluiten voor de toerenteller (dit kan op de bobine, maar ook op de computer in de voetenbak van de passagiers, bij een SPI en MPI) en dan zijn er nog lampjes voor mistlampen voor en een verklikker voor de bestuurdersgordel. Maar het lijkt erop dat ze verschillende varianten hebben, dus misschien kan je ook aangeven dat je die laatste 2 niet gebruikt. Net als het lampje voor 4X4. De verkoper zei me ook dat er een kleine wijziging nodig is, als je niet al beschikte over een analoge meter voor je KVStemp... Al met al is het redelijk simpel, lijkt het... Dus als jij een teller hebt die tot 180 gaat, dan kan je die gewoon lekker laten zitten, snelheidsduivel XD
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Projectje: custom dashboard

Bericht door Joost »

4RN01D schreef: 17 jun 2020 06:35
Pinda1000 schreef: 16 jun 2020 21:47 IMG-20200616-WA0006.jpg
Dit kan ook.....
Oeh! die is heel gaaf! maar dat kitje is wel aan de prijs :)
255 plus verzendkosten... het is een bak geld, maar dan heb je wel wat moois.

Ik vind de prijs best redelijk als ik het vergelijk met wat ik nu heb uitgegeven.. en mijn dash heb ik nog niet eens werkend. :X

ik heb een tellerbak van een Panda, plus een van een Cinq. Ik heb die plaat laten lasersnijden, en dan moet ik de lampjes nog in huis halen. Dan moet ik nog een manier vinden om de toerenteller aan te passen - mocht dat niet lukken, dan zal ik nog een toerenteller van een Punto moeten hebben. Al met al kom ik zo op 75 a 100 euro uit.

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Projectje: custom dashboard

Bericht door Joost »

bero schreef: 17 jun 2020 10:32 Ikzelf heb ooit het idee gehad om een digitaal dashboard van een Tipo in te bouwen naar een Panda en daar zoveel mogelijk functies aan te sluiten en werkend te krijgen. Helaas in de tijd dat ik nog diverse Panda's had, nooit voor een leuk prijsje een dashboard kunnen scoren maar als ik dit soort projectjes volg dan begint het wel een beetje te kriebelen moet ik zeggen :mrgreen:
Grappig dat je dat zegt1 Ik had zelf een poos terug net zo'n idee! Ik hou wel van retrofuturistisch jaren '80 sci-fi. :mrgreen:

ik kwam op MP een digitaal dash tegen uit een Alfa 90. Ik had toen een berichtje gestuurd - verkoper vroeg er 40 euro voor. Ik had toen net mijn eigen dash weer even afgestoft dus ben er toen niet voor gegaan.

Ik zie nu net dat de advertentie opnieuw op MP staat: https://link.marktplaats.nl/m1540474255

Die van de Tipo is wel fancier... de Tempra is ook geleverd met een digitaal dash geloof ik.


EDIT: Ff een rondje gezocht op eBay.it

Tempra digidash - kaal - 50 euro

Tipo digidash met afdekplaat - 75 euro

Ik kwam ook nog deze advertentie tegen van een Tempra dash welke op maat is gemaakt om in een X1/9 te passen.

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Projectje: custom dashboard

Bericht door 4RN01D »

https://www.youtube.com/watch?v=zZLYs5falNc linkje om het dashboard te upgraden met wat meer licht.
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Projectje: custom dashboard

Bericht door 4RN01D »

Pinda1000 schreef: 17 jun 2020 08:45 Wel erg mooi en leuk die tripcomputer. Al hoeft dat laatste niet voor mij.

Ik ben benieuwd of ze ook een versie hebben zonder, dus alleen analoog.
Misschien dat je dat aan kan geven... ik ben er inmiddels achter dat ze het niet op voorraad hebben, maar dat het custom made is voor elke panda
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Projectje: custom dashboard

Bericht door PandaVespa »

Een toerenteller is wel mooie optie, maar echt nodig is het niet. Maar een OBD2poort icm met smartphone maakt ook veel gegevens zichtbaar.
Op gegeven moment weet je wel dat FIREblok het beste/prettigst/zuinigst rijdt nabij de 2800tpm, dan levert hij zijn max. koppel :D . Heb liever een V8 die bij 100km/u bijna stationair draait _O_ ............
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Projectje: custom dashboard

Bericht door bero »

Zulke projecten zijn er ook niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dat is net als wat je aan een olie temperatuur meter hebt als je niet aan race of 4x4 sport doet ;-)

En het is gewoon leuk om dit soort projecten te doen en te kijken wat er mogelijk is en hoe dit uit te zoeken.

(en ik denk niet dat Joost zijn Panda een OBD poort heeft als ik zo zijn profiel zie ;-)

@Joost: Dat dashboard van die Alfa ziet er ook leuk uit. Ik vind de Tipo versie toch wat leuker omdat hij wat meer digitaal is, beetje een back to the future idee :mrgreen: wie weet dat ik er nog eens aan begin,.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Projectje: custom dashboard

Bericht door 4RN01D »

bero schreef: 25 jun 2020 10:45 Zulke projecten zijn er ook niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dat is net als wat je aan een olie temperatuur meter hebt als je niet aan race of 4x4 sport doet ;-)
Dit... Ik had een Volvo 480, waar dit ook aanwezig was (olietemperatuur). Is toch wel fijn om te hebben als je wil weten of je olie op bedrijfstemperatuur is... Ik mis die wagen soms wel, dus wie weet komt er nog een keer eentje...
bero schreef: 25 jun 2020 10:45 @Joost: Dat dashboard van die Alfa ziet er ook leuk uit. Ik vind de Tipo versie toch wat leuker omdat hij wat meer digitaal is, beetje een back to the future idee :mrgreen: wie weet dat ik er nog eens aan begin,.
Bij een MPI moet dat geen groot probleem zijn, aangezien er een snelheidspuls naar de ECU gaat, naast de kabel die naar de snelheidsmeter gaat...
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Projectje: custom dashboard

Bericht door bero »

Dit... Ik had een Volvo 480, waar dit ook aanwezig was (olietemperatuur). Is toch wel fijn om te hebben als je wil weten of je olie op bedrijfstemperatuur is... Ik mis die wagen soms wel, dus wie weet komt er nog een keer eentje...
Ja als je er echt mee bezig houd, maar de meesten zullen er echt geen boodschap aan hebben.
Bij een MPI moet dat geen groot probleem zijn, aangezien er een snelheidspuls naar de ECU gaat, naast de kabel die naar de snelheidsmeter gaat...
Ja maar ik denk niet dat dat in zijn CL uit 87 zit ;-) dan moet je toch echt iets zelf fabriceren.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Projectje: custom dashboard

Bericht door Joost »

Haha een OBD poort gaat 'm niet worden in mijn autootje. Hoeft ook niet, want ik heb hiermee alle functies die ik graag wil hebben. Voor verdere diagnostiek ben ik gewoon lekker ouderwets afhankelijk van trillingen en rare geluidjes.

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Projectje: custom dashboard

Bericht door Joost »

4RN01D schreef: 25 jun 2020 09:33 linkje om het dashboard te upgraden met wat meer licht.
Ik wou 'm al opslaan, want het is best een leuk filmpje... maar hij stond al bij mijn favorieten, en kennelijk was ik ook al geabonneerd op het kanaal haha.

Ik was zijn kanaal helemaal vergeten... :rofl:

Ik vind zijn verlengde dash trouwens ook wel vet:

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”