Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

twinair motor

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
rini
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 nov 2015 08:51
1e Panda-achtige: 2011 Panda actual
2e Panda-achtige: 1999 Panda young / 2005 Panda active

twinair motor

Bericht door rini »

Opmerking moderator

topic verplaatst naar de juiste rubriek!
al een poosje niet actief geweest op dit forum maar als groot Panda liefhebber ( 3 oerpanda,s type 141 , 2 nu nog in bezit zijnde en dagelijks gebruik Panda,s type 169 en een Panda type 312 van de zaak 2 jaar tot 2 jaar geleden ) heb ik het plan opgevat om eens vreemd te gaan en een van mijn motorfietsen op te gaan ruimen ( 1200cc Triumph T120 Bonneville , 2 jaar oud , 9500 km , iemand interesse ? ) en een Fiat 500 c te gaan kopen om samen met mijn lief en onze Beagle mee op vakantie te gaan naar Italie ,

voor de jongere types kom ik dan bij een twinair motor terecht en alhoewel we een twinair Panda hebben gehad van de zaak welk we tot een 50.000 / 60.000 km hebben gehad ( toen ging het bedrijf failliet en moesten we de auto inleveren ) zou ik wel eens willen weten wat de ervaringen zijn als dat blok de 100.000 voorbij is ???

ik lees allemaal vreemde berichten over vliegwielen ( ? ) die kapot zouden gaan , koppelingsplaten die voortijdig de geest geven en een veel te lichte lagering van het motorblok waardoor de motortjes bij 100.000 op zouden zijn ???

erg veel auto,s met een 100.000 + kom je ook niet tegen op marktplaats ed , mijn vraag is vanwege het feit dat onze dealer in Lopik waar onze Panda,s in onderhoud zijn een 500 c met 93.000 op de teller te koop heeft staan en die ruilt evt een motorfiets in alleen ik heb natuurlijk geen zin om in een eindeloze berg problemen te komen als zo,n motortje inderdaad met 100.000 aan zijn eind is , dan heb ik een schitterend mooie carrosserie alleen kan ik daar niets mee omdat de motor op is

iemand die wat kan zeggen over twinair motoren met 100.000 + kilometers ? ben ook al wezen kijken voor een 1.2 4 cilinder 500 c maar daar ruilen ze weer geen motorfiets in :no:

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: twinair motor

Bericht door Riddick »

Er gaat een verhaal dat één van de eisen voor de ontwikkeling van de TwinAir was van FCA dat hij probleemloos 200.000 km moet kunnen halen zonder noemenswaardige problemen.
Verder is het natuurlijk de vraag hoe de motor is behandeld en onderhouden tijdens die 93.000 km.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: twinair motor

Bericht door PandaVespa »

Alles valt en staat met goed onderhoud en HOE wordt deze gebruikt. Op tijd olie verversen (gewoon bij 15.000km of elk jaar) en normaal mee omgaan. Dwz, na starten rustig even een min of wat stationair laten draaien, zodat olie rondgepompt kan worden. Daarna rustig wegrijden. Hou in achterhoofd dat de 1ste 10km schadelijker is voor de motor dan 100km erna.
Fiat schrijft wel voor pas na 30.000km, maar er zijn fabrikanten die stug de 15.000km aanhouden en hebben relatief gezien minder problemen die dat ook keurig doen.

Hoe is een 2de hands auto gebruikt als deze een 1ton op de teller heeft staan? Alleen bij lange afstanden, geen probleem. Kort afstanden..........
IMG_5722.JPG
Ik weet zeker (of het een FIREblok of twinair is), dat je bij goed onderhoud en normaal gebruik, dat 4ton geen enkel probleem is. De twinair is wel erg gevoelig welke olie je gebruikt en ze schijnen licht verbruik te hebben. Als je niet regelmatig peilt, dan zit het blok een keer zonder olie. Als je dan bijvult met verkeerde olie..............
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Sirano
Clublid
Berichten: 307
Lid geworden op: 03 mar 2019 08:59
Been thanked: 2 times

Re: twinair motor

Bericht door Sirano »

Een Twinair is zoals eerder vermeld om 200.000 km probleemloos mee te gaan, met alleen zijn standaard onderhoud. Er zijn niet veel autofabrikanten die dit als eis hebben gesteld aan hun ingenieurs.

Zolang de Twinair tijdig zijn onderhoud en juiste motorolie krijgt, zijn ze super betrouwbaar. De gevoeligheid van de olie zie je bij alle hoog performance auto's. Of het nu om een Ferrari gaat of om een Fiat Twinair, dit zijn beide hoog performance motoren op hun manier.

Mijn zakelijke Panda heeft 100.000 km op de teller zonder problemen.
Ook zijn er reeds Fiat 500's met 240.000 km, welke nog altijd probleemloos lopen.

Ik denk dat de meeste mensen moeite hebben met het geluid en het idee van 2 cilinders. Wat betreft de koppeling is van toepassing bij de eerste modellen van de Panda 312. De koppeling moet bij de eerste modellen ook tot de grond toe worden ingedrukt en pakt zodra jij je grote teen beweegt. Maar dat is een kwestie van wennen. Inmiddels is dit bij de recente modellen van de Panda gewijzigd. Zeker de laatste Twinair modellen hebben de "feeling" dat je met een normale 4 cilinder rijdt. Ook de koppeling is nu zoals bij iedere andere auto.

Het is een eerlijke motor, goede performance (Turbo versie) en ook qua verbruik.
Sportief rijden kost brandstof, gebruik je het nieuwe rijden en kom je op de snelweg niet boven de 110 km p/u is hij zuinig.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: twinair motor

Bericht door Riddick »

Mijn twinAir 85 turbo gebruik misschien een kwart liter olie per jaar bij zo'n 11000 Km (hij krijgt elk jaar nieuwe olie bij de FIAT dealer)
En bij mij moet de TAT 85 hard werken, ik ontzie de motor niet echt, starten, laten lopen, eerste kilometers rustig aan en dan gewoon gaan.
Gewoon een heerlijke motor met heel veel karakter. :mrgreen:

panda94
Forumgebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 jun 2013 16:30
1e Panda-achtige: Twinair turbo 80 lounge 2015

Re: twinair motor

Bericht door panda94 »

Inmiddels ruim 6 jaar ervaring met de TwinAir. Zowel de 60 en 80 gehad en nu de 100 pk. Nooit hele grote problemen gehad aan de motor.
1 keer stil komen te staan met de 80. Bleek er onvoldoende olie in het blok te zitten. Toen geluk gehad.
Optijd olie peilen en optijd verversen zijn belangrijke aandachtspunten. Bij alle drie de varianten verbruikten ze olie. Gemiddeld 1 keer tussen de beurten door bijvullen. Terwijl ik er normaal mee omga.
Tegenwoordig ververs ik de olie om de 15.000 km. Mijn dealer adviseerd om de 30.000 km.

De Twinair is eigenlijk nu te oud om als nieuw verkocht te worden. Laten ze snel de Firefly motoren introduceren bij de Panda en 500. De concurrentie heeft zuinigere motoren.
De beste blokken blijven naar mijn inziens de Fire en T-jet motoren. Zonder Multiair.
Het blijft lachen in een panda

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: twinair motor

Bericht door Riddick »

panda94 schreef: 18 aug 2019 18:42 Inmiddels ruim 6 jaar ervaring met de TwinAir. Zowel de 60 en 80 gehad en nu de 100 pk. Nooit hele grote problemen gehad aan de motor.
1 keer stil komen te staan met de 80. Bleek er onvoldoende olie in het blok te zitten. Toen geluk gehad.
Optijd olie peilen en optijd verversen zijn belangrijke aandachtspunten. Bij alle drie de varianten verbruikten ze olie. Gemiddeld 1 keer tussen de beurten door bijvullen. Terwijl ik er normaal mee omga.
Tegenwoordig ververs ik de olie om de 15.000 km. Mijn dealer adviseerd om de 30.000 km.

De Twinair is eigenlijk nu te oud om als nieuw verkocht te worden. Laten ze snel de Firefly motoren introduceren bij de Panda en 500. De concurrentie heeft zuinigere motoren.
De beste blokken blijven naar mijn inziens de Fire en T-jet motoren. Zonder Multiair.
De 1242 cc FIRE 69 pk vind ik nog steeds de beste FIAT motor die ik ervaren heb. (maar ik heb alle FIRE motoren tot de 1242 gehad, 769cc, 999cc, 1108cc)
Nu de 2de TwinAir 85 Turbo.
De GSE-Firefly vind ik alleen interessant als 120 pk 3T voor in de Panda, de turbo loze interesseert mijn helemaal niet.

Sirano
Clublid
Berichten: 307
Lid geworden op: 03 mar 2019 08:59
Been thanked: 2 times

Re: twinair motor

Bericht door Sirano »

Ik heb nu ook een derde twinair, maar heb nog nooit geen olie bij hoeven te vullen.
En rijdt met de zakelijke Panda tussen de 20 en 25 duizend per jaar. Met de privé Panda 13 duizend per jaar.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: twinair motor

Bericht door Erik 319 »

Ik heb erg moeten wennen aan de twinair maar nu ik er een tijdje mee rijd. (141 is weg met ex, ik zal de panda missen) vind ik het een prima ding en olieverbruik is minimaal. Prestaties ook overigens maar zonder turbo wel zuinig .
Ik vind de 1.2 16v de meest geschikte motor voor een panda maar de 69 pk was idd ook erg goed.
Op gaspedaal heb ik al twinairs te koop zien staan met 2 ton of meer op de teller dus dat zal echt wel een goede motor zijn.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: twinair motor

Bericht door Erik 319 »

En ja ik weet dat de 16v nooit geleverd is als 1.2 in de panda......
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
kees5
Forumgebruiker
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jun 2016 19:45
1e Panda-achtige: Kia Picanto X Line 100 PK 2021
Been thanked: 2 times

Re: twinair motor

Bericht door kees5 »

Hier één gevonden met ruim 220.000 KM.
Bijlagen
panda.PNG

rini
Forumgebruiker
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 nov 2015 08:51
1e Panda-achtige: 2011 Panda actual
2e Panda-achtige: 1999 Panda young / 2005 Panda active

Re: twinair motor

Bericht door rini »

dank voor jullie reacties allemaal , ik denk dat ik gewoon maar eens ga praten met de dealer hoe en of we er uit gaan komen , de 500 c vraagt hij 86.. nog wat voor , mijn 2 jaar oude Triumph motorfiets heeft een inruilwaarde van ruim 9000 euro , nou hoef ik daar geen geld bij maar ik ga er ook niets bij leggen , zal wel eens gaan horen of we daar uit komen en dan eens proefrijden en praten over het technische verhaal

hij heeft ook nog onze 2 Panda,s in onderhoud en krijgt de 500 daar dan ook nog bij dus enige concessies kan hij wel doen zou je denken , ben benieuwd

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: twinair motor

Bericht door Riddick »

erguly schreef: 19 aug 2019 09:04 Ik heb erg moeten wennen aan de twinair maar nu ik er een tijdje mee rijd. (141 is weg met ex, ik zal de panda missen) vind ik het een prima ding en olieverbruik is minimaal. Prestaties ook overigens maar zonder turbo wel zuinig .
Ik vind de 1.2 16v de meest geschikte motor voor een panda maar de 69 pk was idd ook erg goed.
Op gaspedaal heb ik al twinairs te koop zien staan met 2 ton of meer op de teller dus dat zal echt wel een goede motor zijn.
Inclusief de 17 inch velgen. ??

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: twinair motor

Bericht door Erik 319 »

Ja.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: twinair motor

Bericht door Riddick »

erguly schreef: 19 aug 2019 19:18Ja.
jammer.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”