Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Losrakende bedrading o.a. in de parafaan bak.

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Losrakende bedrading o.a. in de parafaan bak.

Bericht door bero »

Oh zeker niet Hans, ik heb zelfs een paar vaste leveranciers op AliExpress.
Fiat is met sommige onderdeeltjes altijd al duur geweest. Neem als voorbeeld voor de 141 de schroeven van de koplampen (die plastiek shroefkopjes) of de lampjes van het dashboard.. of bij de 169 een lampje voor de kofferbak (bijna 60 euro)..
ik heb goede banden met de Fiat dealer en krijg daar korting, kan wel eens kijken wat zij kunnen doen met de prijs als ik daar weer eens ben (ik moet ook nodig een keer de parafaan er af hebben
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

hans50
Forumgebruiker
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 aug 2019 20:32
2e Panda-achtige: 1.2 emotion dualogic van 2004

Re: Losrakende bedrading o.a. in de parafaan bak.

Bericht door hans50 »

Klopt ik heb ook de lampjes van allieexpres en de parafaan heb ik ook alle los gehad ik had die isolatie tape helemaal verrott heb het makkelijk op gelost nu moeten jullie niet lachen ik had nog een oude barbecue hoes liggen daar heb ik een baan van 3 cm breed afgeknipt en daar de kabel bundel mee in gewikkeld nu weet ik zeker dat er niks kan gebeuren en de bundel is goed beschermd groet hans

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Losrakende bedrading o.a. in de parafaan bak.

Bericht door bero »

Binnenband van een fiets had ook nog gekund :-)
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Losrakende bedrading o.a. in de parafaan bak.

Bericht door sjirafje »

Kun je hiervoor ook niet van die kunststof spiraal gebruiken bedoeld voor kabelmanagement?
Afbeelding
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Losrakende bedrading o.a. in de parafaan bak.

Bericht door bero »

Dat is niet isolerend en breekt na een paar jaar spontaan af..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

hans50
Forumgebruiker
Berichten: 152
Lid geworden op: 31 aug 2019 20:32
2e Panda-achtige: 1.2 emotion dualogic van 2004

Re: Losrakende bedrading o.a. in de parafaan bak.

Bericht door hans50 »

Fietsen band had ook gekund maar die had ik niet en geen barbecue meer maar wel de hoes nog😇

RJD
Forumgebruiker
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 nov 2021 15:37
1e Panda-achtige: editione cool 2006 Dualogic
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Losrakende bedrading o.a. in de parafaan bak.

Bericht door RJD »

[quote=Jan100 post_id=196752 time=1582472441 user_id=11103]
Fijn zo deze tips.
Idd ligt bij mij ook de bedrading bloot door verteerde tape. Na loshalen paravaan hoorde je bijna alle clips ergens door de motorruimte naar beneden kukelen. Wat een prutconstructie. Wel lekker als die paravaan er af is om alles eens goed schoon te maken, de afvoeren door de prikken en de boel in de was te zetten. Vreemd genoeg rammelt de paravaan niet als alle clips eraf zijn, maar ga ze toch maar vervangen. Zijn die clips van Alibaba beter? Want die van Fiat zijn echt vullis en idioot duur.
[/quote]

Vraagje, hoe maak je die clips weer vast? Ze zitten onder de paravaan, ik kan met m’n handen daar niet tussen komen om de clips ergens op te duwen? Bij mij vielen er 5 of 6 van die clips af, de paravaan heb ik met de 3 bestaande schroeven weer vast gezet en inderdaad rammelt er niets. Toch maar plaatsten denk ik, maar hoe? Enig idee?

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Losrakende bedrading o.a. in de parafaan bak.

Bericht door bero »

De clips zitten op de rand van het raam en zorgt er voordat de paravN tegen het raam wordt gedrukt om nog meer water (en ruitenwisser vloeistof) tegen te houden.

En eigenlijkt zijn ze wel goed die clips, want ze hebben hun werk gedaan totdat jij de boel los haalde :mrgreen:
Laatst gewijzigd door bero op 29 aug 2022 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

RJD
Forumgebruiker
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 nov 2021 15:37
1e Panda-achtige: editione cool 2006 Dualogic
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Losrakende bedrading o.a. in de parafaan bak.

Bericht door RJD »

Vraagje hoe zet je die witte clips weer vast? Ik heb de bovengenoemde schroeven losgedraaid, daarna een beetje gefriemeld met de zwarte kunstroof afdekking (parafaan?) en toen vielen er 5 witte clips op de grond. Ik kan daar nooit met m’m klauwen tussen komen, dus hoe en waar zet je die witte clips er weer op?
Nu heb ik het maar even gelaten voor wat het is, dus zonder de witte clips en de plaat zit nog net zo vast als voorheen? Wat doen die witte clips?

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Losrakende bedrading o.a. in de parafaan bak.

Bericht door Poging2 »

RJD schreef: 27 aug 2022 20:41 Vraagje hoe zet je die witte clips weer vast? Ik heb de bovengenoemde schroeven losgedraaid, daarna een beetje gefriemeld met de zwarte kunstroof afdekking (parafaan?) en toen vielen er 5 witte clips op de grond. Ik kan daar nooit met m’m klauwen tussen komen, dus hoe en waar zet je die witte clips er weer op?
Nu heb ik het maar even gelaten voor wat het is, dus zonder de witte clips en de plaat zit nog net zo vast als voorheen? Wat doen die witte clips?
Die witte clips houden de parafaan op zijn plek. Theoretisch zorgt dit ervoor dat er minder/geen water tussen de rubberrand en voorruit doorlekt en dat de parafaan niet wegwaait.

Maar in de praktijk, wegwaaien kan niet want de ruitenwissers zitten er overheen en mijn inziens loopt het beetje water wat tussen ruit en rubber door kan lekken gewoon in de afvoer eronder. (tip; heb je de parafaan los, haal die twee stomme plastic bakjes uit de afvoer, die verstoppen toch alleen maar) Ik heb ook geen last gehad van geklapper ofzo, zonder clipjes blijft de boel tot dusverre gewoon netjes liggen.

Clipjes zijn nog wel na te bestellen, Tuynder heeft ze voor een schokkende 2,47 per stuk liggen :no:
Ik ben voornemens de boel ooit weer netjes te maken, maar tot ze die clipjes weer van plastic in plaats van goud maken moet dat maar even wachten.

RJD
Forumgebruiker
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 nov 2021 15:37
1e Panda-achtige: editione cool 2006 Dualogic
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Losrakende bedrading o.a. in de parafaan bak.

Bericht door RJD »

Dank! Ik ga kijken of die dopjes er nog in zitten, moet wel even de ruitenwissers er dan afhalen; (had ik tot nu toe nog niet gedaan); maar dan kan ik hem ook even mooi schoonmaken daar. (En even de kabelboom inspecteren)
Blijft over hoe ik die clips überhaupt vast zou krijgen want je kan er toch helemaal niet met je handen tussen komen als je de 3-schroeven van de wissers hebt losgehaald?
Zou iemand een foto of werkplaats tekening hebben hoe dat vast moet zitten?

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Losrakende bedrading o.a. in de parafaan bak.

Bericht door Poging2 »

Ik heb geen foto helaas, maar ze zitten aan de parafaan zelf vastgeklikt en haken met een lipje onder de ruit vast.

RJD
Forumgebruiker
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 nov 2021 15:37
1e Panda-achtige: editione cool 2006 Dualogic
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Losrakende bedrading o.a. in de parafaan bak.

Bericht door RJD »

OK, dit gaat al zeker helpen; dank! Ik meld wel wat de vorderingen zijn. Groet! (Blij met de snelle reactie op dit forum; top!)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”