Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Marbella Special Wat hulp gevraagd

Alles met betrekking tot de Seat Marbella

Moderator: Niels9966

Plaats reactie
Bart Bart
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2019 10:51
1e Panda-achtige: Marbella Special K9 1990

Marbella Special Wat hulp gevraagd

Bericht door Bart Bart »

Goeieavond!

Allereerst dank voor alle handige beschrijvingen en tips op dit forum! Ik lees al lange tijd mee wanneer er wat gebeuren moet aan mn Marbella. Normaal gesproken zoek en lees ik vooral veel op dit forum, maar nu ik er even niet uit kom vraag ik toch maar om hulp..
1.jpg
Ik heb dus n Marbella Special, uit '90 (09NCA). T blok liep regelmatig heet, maar n tijdje terug klapte mn koppakking er uit. Al lang geleden gebeurde dat ook vaak. Bleek een koelvloeistof lek via n vriesdop. Dop vervangen, lek weg, blok weer oké. Toen ie vervolgens weer warm werd bleek dat mn fan niet aan sloeg. Doorgelust naar 't dashboard met n knop en ook dat werkte enige tijd prima. Tot er tijdens t rijden rook uit mn dashboard kwam en ik er op n nogal duidelijke manier achter kwam dat die knop de belasting niet aan kon...
Goed nu lag duidelijk mn koppakking eruit en zat ik dus ineens met n flinke rookmachine en ging t projectje van start. Ik heb zelf weinig verstand van autotechniek, maar ik heb goeie hulp. Inmiddels alle pakkingen rondom t blok vervangen, kleppen gesteld, motor loopt heerlijk, MAAR t blok wordt nog ontzettend snel warm en die pakking moet toch om n reden kapot gegaan zijn.. Mn radiatordop was gaar, echt op, dus die vervangen. Voor 't eerst zag ik nu mn expansievat iets doen. Kon natuurlijk de reden zijn. Nu blijkt ook dat ook m'n oliepomp ver heen is. Duidelijke slijtsporen en ik hoor van verschillende mensen dat dat ook wel eens n reden voor t warmlopen zou kunnen zijn.
2.jpg
Nu komt er na 't vervangen van alle pakkingen etc. geen (of althans vrijwel geen) rook meer uit mn uitlaat. Wel redelijk wat uit de carterontluchting (uit die buis bij t kleppendeksel) maar wat ik begreep uit alle berichten op dit forum is dit vrij normaal voor n marbella of panda.

Verder trof ik helaas, na deze operatie, weer smurrie aan tegen de bovenkant van t goed schoongemaakte kleppendeksel, aan de binnenkant:
3.jpg
Niet goed dus. Dit kan in ieder geval komen (denk ik) door 2 misschien niet zo handige keuzes die we gemaakt hebben. De eerste is dat we de kop niet hebben laten vlakken terwijl iedereen dit aanraadt. Nu is degene die me helpt n goede monteur en hem leek t niet perse nodig. T volgende is dat we de olie (nog) niet ververst hebben na t vervangen van de pakkingen. We hebben tot diep in de nacht gesleuteld en ik wilde persé mn blok horen lopen hahah. Zou het dus niet kunnen dat er nog koelvloeistof in de oude olie zat, die nu tegen dat deksel heeft lopen sprietsen? Ik heb nog genoeg filters liggen, plus flush plus zat olie om alles te vervangen als t systeem goed werkt.

Verder hebben we alle leidingen doorgespoten met lucht. Voorzichtig druk op t koelsysteem gezet met de compressor, via t slangetje naar t expansievat. Het systeem bleef vervolgens op druk nergens geluiden van n lek.

Weet iemand hier waar ik zo'n nieuwe pomp kan halen? Heb me suf gegoogled, maar ik vind maar weinig. Alleen in Italie. Hoopte dat iemand misschien nog zon ding heeft liggen. En misschien is die pomp wel helemaal niet de oorzaak van t warme blok. Wat zou t nog meer kunnen zijn?

Verder zou ik nog graag willen weten hoe 't kan, en wat de consequenties zijn, van mijn ontzettend lage cilinderdruk. We hebben t allemaal gemeten en koud meet ik 6,5/6/6/6 en warm 6,8/6,5/6,5/6,5.

Hulp wordt erg gewaardeerd!

Bart

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Marbella Special Wat hulp gevraagd

Bericht door bero »

Thermostaat en Waterpomp vervangen en 'monteur' negeren en kop laten vlakken..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Marbella Special Wat hulp gevraagd

Bericht door michiel van g. »

Met zo’n lage compressie en die olieafzetting in de kleppendeksel denk ik eerder dat je zuigerveren ook kapot zijn. Bij een lekke koppakking zou er mayonaise in je klepdeksel hebben gezeten en geen teer.
Bij een lekke koppakking zou het op één cilinder duidelijk anders moeten zijn qua compressie. Vandaar: zuigerveren. Persoonlijk zou ik denk ik opteren voor een ander blok.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Niels9966
Moderator
Berichten: 803
Lid geworden op: 10 apr 2016 22:24
1e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
2e Panda-achtige: Terra Kombi Diesel '95
3e Panda-achtige: Terra Van 1990
4e Panda-achtige: 34 1985
Facebook: https://m.facebook.com/niels.provoost.3?__xt_
Locatie: Noord-Holland
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Marbella Special Wat hulp gevraagd

Bericht door Niels9966 »

Ik zou eerst je thermostaat eens vervangen. De olie zou ik ook vervangen!

Het compressie verlies heeft waarschijnlijk te maken met versleten zuigerveren, een probleem dat vaker voorkomt bij de panda en marbella blokjes. Normaal moet de compressie rond de 12 bar zijn als het blok gezond is. Hoeveel km heeft de marbella gelopen?
Seat Marbella L, GL, GLX, Jeans, Fun
Seat Terra 1.4D Kombi, 0.9B, 0.9B, 1.4D VAN
3x Fiat Panda 34 '85
Seat Panda Emelba Chato
Seat Panda Pandita

Bart Bart
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2019 10:51
1e Panda-achtige: Marbella Special K9 1990

Re: Marbella Special Wat hulp gevraagd

Bericht door Bart Bart »

Bedankt voor de snelle reacties! Ik reageer effe snel in mn pauze, zal straks nog eens goed lezen.

De thermostaat is net vervangen! Waterpomp lijkt zn werk goed te doen. En wat er aan de binnenkant van t kleppendeksel zit is geen teer. Toch niet zo goed schoongemaakt als ik leek te zeggen. Na t schoonmaken wassie nog zwart, maar er zit dus juist weer wat mayo op. Die dus wellicht nog in de oude olie zat.. De olie wordt weervervangen als ik n nieuwe oliepomo gemonteerd heb.

Is het niet raar dat de zuigerveren versleten zijn als ze zon gelijke druk geven?

T blok is net klokkie rond. Plus 5000km. Ik weet niet hoevaak hij al rondgegaan is :).

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Marbella Special Wat hulp gevraagd

Bericht door Pinda1000 »

Bart Bart schreef: Is het niet raar dat de zuigerveren versleten zijn als ze zon gelijke druk geven?
Dan zijn ze blijkbaar allemaal hetzelfde versleten....

Meet nog eens koud de compressie nadat je wat olie in de cilinders heb gegooid.

Bart Bart
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2019 10:51
1e Panda-achtige: Marbella Special K9 1990

Re: Marbella Special Wat hulp gevraagd

Bericht door Bart Bart »

Oke bedankt, ga ik doen. Dinsdag wss. Hoeveel olie moet ik er ongeveer in doen?

Als de druk met de olie erbij wel fatsoenlijke getallen geeft zijn die veren versleten toch? Is 't goed te doen, die veren vervangen?

Weet iemand nog waar ik zou kunnen kijken voor een nieuwe/2e handse oliepomp?

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Marbella Special Wat hulp gevraagd

Bericht door michiel van g. »

de olie sluit inderdaad tijdelijk de zuigerveren een beetje af, zodat de compressie zou moeten stijgen.
Veren vervangen is een best klus, want dan moeten de zuigers eruit. Bij kapotte/versleten zuigerveren moet je ook nog rekening houden met mogelijke beschadigingen aan de cilinderwand. Dus heel goed kijken of daar, als je zover komt, slijtage ziet.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Marbella Special Wat hulp gevraagd

Bericht door Pinda1000 »

Bart Bart schreef: 10 nov 2019 10:26 Hoeveel olie moet ik er ongeveer in doen?
Een paar mililiter. 1 of 2 hooguit.

Bart Bart
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2019 10:51
1e Panda-achtige: Marbella Special K9 1990

Re: Marbella Special Wat hulp gevraagd

Bericht door Bart Bart »

Oké ga ik checken.

Tja de zuigers eruit bij evt vervanging van die veren. Wat moet dat moet he.. Misschien eigenlijk ook wel leuk om een keer te doen.
Zit wel te twijfelen, als ik zowiezo die oliepomp moet vervangen ( is dat deze? https://www.auto-onderdelen24.nl/magnet ... li/1839539), en de zuigers eruit en nieuwe veren monteren met eventueel kans op beschadigingen aldaar. Plus iemands reactie dat n nieuw blok geen gek idee is. Past dit blok dan niet: viewtopic.php?f=83&t=21008

Zover het mogelijk was om te zien trouwens, zagen de cilinderwanden er van onder uit gezien goed uit, als we de krukas draaiden..

Zal dinsdag eerst eens compressie meten met olie op de zuigers.

bedankt weer.

Bart

Plaats reactie

Terug naar “Seat Marbella”