Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Subframe voor panda 169 4x4

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Marijnstein
Forumgebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jul 2019 13:13
1e Panda-achtige: Panda 4x4 169

Subframe voor panda 169 4x4

Bericht door Marijnstein »

Hallo,

Omdat er in mijn subframe een paar rotte plekken zitten wil ik deze graag gaan vervangen. Weet hier iemand of dit subframe bij alle panda's hetzelfde is of heeft de 4x4 een speciaal subframe?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten, Marijn.

pandapouwer
Forumgebruiker
Berichten: 550
Lid geworden op: 18 apr 2008 19:34
1e Panda-achtige: Fiat 141 selecta 1993
Locatie: zoetermeer
Been thanked: 3 times

Re: Subframe voor panda 169 4x4

Bericht door pandapouwer »

Hallo Marijn

Het Subframe hoort bij de 4x4. Een gewone 169 zit geen subframe. Vorig jaar de mijne nog opgeknapt... ze roesten heel snel.

Gr Pandapouwer

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Subframe voor panda 169 4x4

Bericht door PandaVespa »

Als subframe los kan, deze laten zandstralen en poedercoaten. Roest het nooit weer. Anders wordt het schadehersteller of iemand die kan lassen.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Marijnstein
Forumgebruiker
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jul 2019 13:13
1e Panda-achtige: Panda 4x4 169

Re: Subframe voor panda 169 4x4

Bericht door Marijnstein »

Hoi,

Ik bedoel het subframe aan de voorzijde.
Op dit moment heb ik de gaten dichtgelast.
Het stelt weinig voor om het subframe uit te bouwen dus dat was goed te doen.
Weet misschien iemand wat het onderdeel nummer van een 4x4 subframe (voorzijde) is? Of waar ik de fiat onderdeel nummers kan vinden?

Alvast bedankt,

Marijn.

pandapouwer
Forumgebruiker
Berichten: 550
Lid geworden op: 18 apr 2008 19:34
1e Panda-achtige: Fiat 141 selecta 1993
Locatie: zoetermeer
Been thanked: 3 times

Re: Subframe voor panda 169 4x4

Bericht door pandapouwer »

Hallo Marijn

Ik denk dat jij de plaat onder de motor bedoeld. Dit is geen subframe. Het geeft ook geen stevigheid aan de auto. Het is alleen om het Carter te beschermen tegen “rots” schade..

Gr Pandapouwer

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Subframe voor panda 169 4x4

Bericht door Robert100HP »

PandaVespa schreef: 26 dec 2019 11:38 Als subframe los kan, deze laten zandstralen en poedercoaten. Roest het nooit weer. Anders wordt het schadehersteller of iemand die kan lassen.
Assen, subframes, velgen en dit soort delen nooit poedercoaten, het roest monster kan onder de coating ongestoord zijn gang gaan. Verzinken verzwakt door indringing het onderdeel, schoperen ( duur ) is de beste oppervlakte behandeling. '

Stralen, 3 lagen " hard hat sink " afgewerkt met primer en lak is een 2e maar goede keus.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Subframe voor panda 169 4x4

Bericht door PandaVespa »

Het idee achter zandstralen is dat het roest(monster) weg wordt gehaald. Daarna moet het zelfde dag nog gepoedercoated worden. Dit is realitief dikke lak wat bij hoge temp. erop gebakken wordt en is enigszins flexibel. Zelfs veren kunnen gepoadercoated worden. Kwaliteit hangt sterk af hoe nauwkeurig het uitgevoerd wordt.

Als er een beschadiging optreedt door onderhoud cq ongelukje, ja ok. Dat geldt ook voor krassen en steenslag. Gelijk bijwerken of het roestmonster kan zijn werk doen.

Waarom worden niet complete auto’s gepoedercoated? Denk dat het te duur is en te bewerkelijk. Ik heb vandaag een documentaire gezien hoeveel energie en tijd kost om een abrahamtank te reviseren. Gaat helemaal uit elkaar en kale romp gaat speciale spuitcabine voor zandstralen, duurt ca 3uur. Waarom? Ze moeten wel, want even een nieuwe tank bestellen kan niet meer. Dat terzijde.

Maar losse onderdelen kunnen in kleine spuitcabine gestraald worden en meeste poedercoaters hebben dat. En met kleine onderdelen vallen de kosten reuze mee. Meeste tijd en geld zit in de (de)montage van onderdeel.

En er zullen vast betere methodes zijn. Alleen is het praktisch gezien handiger om bij je in de buurt te doen. Het moet erheen en week later weer opgehaald worden. En meeste garages willen geen auto’s een week ‘dood’ op de brug hebben.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Plaats reactie

Terug naar “Panda 4x4”