Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Past dit stuur?

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Rick Lieffering
Moderator
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
Been thanked: 1 time

Re: Past dit stuur?

Bericht door Rick Lieffering »

Pinda1000 schreef: 16 mei 2020 15:00 De stuuras is de min en de ring in de naaf de plus. Aan die ring hoort een draadje te zitten wat aangesloten moet worden op de claxonknop.
Ja van de ring in de naaf loopt er een draadje naar binnen de naaf in die dan op de claxon kan worden aangesloten. Moet er dan van de naaf ook nog een draadje naar de stuuras? Want van de stuur as zelf komt geen draadje. Daar zit dus enkel de ring met dat pinnetje wat volgens mij contact moet maken met die ring in de naaf.

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Past dit stuur?

Bericht door Mattijs »

Hij zit er mooi op! precies de diameter van je richtingaanwijzerkolom!
ook een mooie claxon zeg, goed periode correct:)
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Rick Lieffering
Moderator
Berichten: 267
Lid geworden op: 24 aug 2019 15:29
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Facebook: https://www.facebook.com/rick.lieffering
Been thanked: 1 time

Re: Past dit stuur?

Bericht door Rick Lieffering »

Ja hij past echt perfect! En de afstand tussen de hendels is ook niet groter geworden.

Voor de rest; de claxon werkt ook. Ik heb de claxon knop even uit elkaar gehaald en daar zat nogal wat roest in. Alles geschuurd en schoongemaakt. En wat ik na een tijdje doorkreeg, was dat de borgveer van de knop eigenlijk het contact punt is wat de connectie of aarde maakt tegen de naaf. Ik zette het stuur er steeds op met de claxon uit het stuur, maar toen deed ie het niet. Pas als de knop in het stuur zit en contact maakt met de naaf werkt ie. Vernuftig ontwerpje. Moet hem alleen nog even vast zetten en dan denk ik dat hij het doet. Iedereen bedankt voor de input! Ben bij dat het is gelukt!

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Past dit stuur?

Bericht door Robert100HP »

Rick Lieffering schreef: 16 mei 2020 16:10
Pinda1000 schreef: 16 mei 2020 15:00 De stuuras is de min en de ring in de naaf de plus. Aan die ring hoort een draadje te zitten wat aangesloten moet worden op de claxonknop.


Ja van de ring in de naaf loopt er een draadje naar binnen de naaf in die dan op de claxon kan worden aangesloten. Moet er dan van de naaf ook nog een draadje naar de stuuras? Want van de stuur as zelf komt geen draadje. Daar zit dus enkel de ring met dat pinnetje wat volgens mij contact moet maken met die ring in de naaf.
Note: bij auto's van deze bouwjaren word het claxon relais vaak** via een sleepring over de min geschakeld, er bevindt geen 12V plus in dit circuit. Pas vanaf 2004/05 woord een band spiraal die in een trommeltje onder het stuur zit toegepast. Airbag en de functies van een eventueel multifunctioneel lopen via deze spiraal, maar nog steeds word de massa als aansturing gebruikt. Waarom, massa tegen massa kan geen kortsluiting ( dus brand ) veroorzaken.

** Ook komt het voor dat er een enkele draad met extra dikke isolatie door de holle stuur as loopt. Net na de kruiskoppeling, heeft men dan een ovaal gat gemaakt in de stuur as waar de draad word ingevoerd.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Past dit stuur?

Bericht door Pinda1000 »

Je hebt inderdaad gelijk Robert, bij de (oudere) Panda's verbind je met de claxonknop de minpool van het claxonrelais met het chassis! (y)

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”