Afbeelding Afbeelding Afbeelding vergeet niet de contributie à 22,50 over te maken (nog geen lid? Word lid!)

De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Alle zin en onzin die wij samen willen delen

Moderators: Rick Lieffering, Joost

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4348
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 64 times

De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door Riddick »

Er gebeurt maar bar weinig hier op het forum. :no:
Je ziet soms wat activiteit, maar ook dagen dat er zo goed als niets gebeurt. :-(
Er wordt zelden op topics gereageerd, uitzonderingen daar gelaten. :roll:

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door Erik 319 »

Ik ben het gedeeltelijk met je eens.
In het 141 en 169 gedeelte valt nog wel eens wat te lezen.
Het 319 gedeelte dat nog steeds 312 wordt genoemd is helemaal stil.
Dat komt natuurlijk deels door het gegeven dat deze zo goed in elkaar zitten dat er niet veel aan kapot gaat. Worden ook vaak garage onderhouden.
En het klinkt lulliger dan het bedoeld is. Maar een nieuwe Panda staat wel erg ver af van een 141 .
Verder helemaal waar wat je zegt.
312=500 319=Panda.

sugamilk
Forumgebruiker
Berichten: 71
Lid geworden op: 11 apr 2020 19:05
1e Panda-achtige: 1 2 Emotion 2010

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door sugamilk »

Riddick schreef: 05 mei 2020 12:18 Er gebeurt maar bar weinig hier op het forum. :no:
Je ziet soms wat activiteit, maar ook dagen dat er zo goed als niets gebeurt. :-(
Er wordt zelden op topics gereageerd, uitzonderingen daar gelaten. :roll:
Superjammer

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8801
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 52 times
Been thanked: 39 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door bero »

Het forum heeft al jaren lang terugloop van activiteiten.
Of het komt doordat er minder 'oude' Panda's zijn of dat de nieuwe generatie niet veel problemen heeft, durf ik echt niet te zeggen.

Zelf denk ik dat de opkomst van de Facebook groepen een grote rol speelt. Dat werkt een stuk simpeler dan een Forum maar heeft ook nog een sooi nadelen.

En als ik heel eerlijk ben skip ik vaak de laatste tijd topics die me echt niet interesseren of dat ik gewoon niet leuk vind zoals de Panda gespot topics waar in mijn ogen niks speciaals aan is, De nieuwsberichten is voor mij ook niet aantrekkelijk.
312 of 319 (ik weet werkelijk niet wat het verschil is) heb ik ook niets mee behalve op werk-gebied.

Dan blijft er inderdaad weinig over.

Misschien een keer een goed idee om met het bestuur eens gaan nadenken over hoe we het forum meer aan de man kunnen krijgen, wat meer PR voor het forum o.i.d.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Yeti Skoda Yeti 1400cc 2011

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8801
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 52 times
Been thanked: 39 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door bero »

Nog een bijkomstigheid: Vaak leeft het forum vlak voor en vlak na een meeting/kampeerweekend weer op inclusief nieuwe leden en dat valt dit jaar natuurlijk ook (gedeeltelijk) in het water..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Yeti Skoda Yeti 1400cc 2011

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8292
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times
Contacteer:

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door michiel van g. »

Ik denk dat de coronacrisis zeker mee speelt. Mensen rommelen minden, rijden niet of nauwelijks, zijn druk met ziekte/werk/kinderen andere zaken... Afwachten hoe het loopt!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 540
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door 2cv6 »

Je ziet op meer forums dat er terugloop is. Deels komt dat door feestboek, maar ook doordat er aan moderne auto's minder goed te sleutelen is. Er is ook steeds minder documentatie te vinden. Van de Panda 169 is nog een Haynes manual te koop, maar van de 312 en de twee cilinder motoren niet.
In het verleden kon je ook nog bij een kleine onderdelen handel vaak informatie krijgen hoe je iets moest repareren. Bij de zaak waar ik veel onderdelen koop kan ik zelfs vaak het speciaal gereedschap lenen. Tegenwoordig koopt iedereen online omdat dat iets goedkoper is en verdwijnen deze kleine onderdelen handelaren. En sleutelen kon je vroeger op straat doen, als je dat nu doet heb je een boze buurman of de milieu ambtenaar aan je deur staan.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4348
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 64 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door Riddick »

2cv6 schreef: 05 mei 2020 18:08 Je ziet op meer forums dat er terugloop is. Deels komt dat door feestboek, maar ook doordat er aan moderne auto's minder goed te sleutelen is. Er is ook steeds minder documentatie te vinden. Van de Panda 169 is nog een Haynes manual te koop, maar van de 312 en de twee cilinder motoren niet.
In het verleden kon je ook nog bij een kleine onderdelen handel vaak informatie krijgen hoe je iets moest repareren. Bij de zaak waar ik veel onderdelen koop kan ik zelfs vaak het speciaal gereedschap lenen. Tegenwoordig koopt iedereen online omdat dat iets goedkoper is en verdwijnen deze kleine onderdelen handelaren. En sleutelen kon je vroeger op straat doen, als je dat nu doet heb je een boze buurman of de milieu ambtenaar aan je deur staan.
Ik kan dat beamen, met mijn 3 Panda's 141A was ik altijd in de weer, of iets repareren, of opwaarderen, of customizen .
Ook met mijn Panda 169 was ik altijd in de weer met van alles en nog wat.
Bij mijn 2 Panda's 319 doe ik bijna niets, en ben ik eigenlijk uit verveling alleen maar steeds met andere wielen aan het rommelen om toch maar wat met de Panda te doen. (nu weer 17 inch Bravo velgen)
Eigenlijk is er bijna nooit iets mee, en als er al wat is, dan kan je het niet zelf doen, of je hebt er het gereedschap en/of technische info niet voor, en breng ik hem bij de garage.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2992
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door Robert100HP »

Dat de kleine automateriaal speciaalzaken verdwijnen dat blijft jammer, maar dat is ook het tijdsbeeld. In de huidige tijd bevat ook een nieuwe Panda 40% meer onderdelen dan zijn oer vader. Via www bestellen in het buitenland, als het 2 a 300 euro scheelt op een set dempers waarom niet, je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet. Voor specifieke merken als DNA Racing, Sparco, Momo, EBC, Denso, Proflex, Supersprint, Raggazone, VSM enz, enz, kon je bij deze zaken toch al niet terrecht.

De huidige jongeren kiezen nu eerder voor car/scooter sharing of privat lease, sleutelen kunnen toch ze niet meer. Dat word in de toekomst nog erger nu veel auto's allerlei elektrificatie bevatten.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door Erik 319 »

@robert 100hp.

Dat sleutelen kunnen ze imderdaad niet nee.
Had mijn 500 (1966) uitgeleend aan een neef.
Contactpumten afstellen (comtactpunten?????) Lukkte uiteindelijk alleen na de nodige telefonische uitleg.
Een startmotor of dynamo vervangen lukt prima maar de monteurs in opleiding weten alles van uitlezen en vervangen maar de werking van de techniek is compleet onbekend.
Wel leuk dat een 20 jarige na wat maandjes rijden aardig kan doibleclutchen.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door Joost »

Zo'n beetje elk forum waarvan ik lid ben (geweest) heeft hetzelfde probleem. Veel verhuisd inderdaad naar Facebook, Instagram en andere social media platformen.

Ik ben zelf echt van de forum generatie. Ik heb helemaal niks met de andere social media platformen. Heerlijk hoe alle informatie makkelijk overzichtelijk bij elkaar staat. Hoe je lekker terug kan bladeren in oude topics, en een zoekfunctie die redelijk goed werkt. Daar kan geen ander platform tegenop wat mij betreft.

Ik mis de actie wel een beetje op het 141a gedeelte. Ik ben sinds het begin onder een andere account (Panda_GTI - een heel coole gebruikersnaam toen ik net mijn rijbewijs had :roll: ) sinds het begin lid geweest van dit forum, en ook nog een poos van de voorganger van deze versie. Grote verschil met 'vroegah' is dat je toen nog een goede Panda voor een habbekrats kon krijgen. Dus ook veel jongelui met wilde verbouwingsplannen en maffe projectjes. of mensen die gewoon wat aan willen prutsen, of juist zo goedkoop mogelijk willen blijven rijden, etc. Tegenwoordig kun je een hoop liefhebbeursauto's kopen voor de prijs van een nette Panda - dus dat segment is bijna helemaal weggevallen.

Aan de andere kant heeft de Panda ook nog net niet de echte klassieker-status gekregen. De prijzen gaan weliswaar omhoog, maar behalve voor enkele die-hard fans loont het gewoon niet om ze compleet te restaureren, zoals je wel ziet op de clubforums van de 500, Mini, 2CV en Kever. Dus ook die topics komen nauwelijks voor helaas.

Zo komen onze gebakjes een beetje in een niemandsdalletje: ze worden te duur / schaars als prutsauto, maar nog niet duur / schaars genoeg voor complete restauraties.

Ondertussen ben ik zelf ook onderdeel van het probleem. Ik heb een echte kluspanda voor de deur staan, en zat plannen om die aan te pakken maar ik kom er gewoon niet aan toe.. :(

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8801
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 52 times
Been thanked: 39 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door bero »

@Ronert: Automaterialen zaken, vooral de ketens zullen niet snel uit het beeld verdwijnen aangezien 60% van hun klanten-bestand bestaat uit bedrijven zoals garages die dagelijks afnemen. Nou zal dat nu een stuk minder zijn vanwege de crisis, maar dat overleven ze ook wel.
En met het sleutelen ben ik het deels met je eens. Je ziet nu wel steeds meer tunings/sleutel clubjes ontstaan die aan vrij moderne auto's werken (die nog wel betaalbaar is voor 'de jeugd').
Daarnaast zijn er echt nog genoeg universele garages die het ouderwets sleutelen nog hanteren buiten de dealers om.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Yeti Skoda Yeti 1400cc 2011

Gebruikersavatar
mk1992
Forumgebruiker
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 aug 2019 08:57
1e Panda-achtige: 750L 1986 [met extra spiegel]
Twitter: @martijn_kosters
Locatie: Beek, Limburg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 10 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door mk1992 »

michiel van g. schreef: 05 mei 2020 17:45 Ik denk dat de coronacrisis zeker mee speelt. Mensen rommelen minden, rijden niet of nauwelijks, zijn druk met ziekte/werk/kinderen andere zaken... Afwachten hoe het loopt!
Dit ja, iedereen zal zijn auto net geprepareerd hebben voor het nieuwe seizoen en nu wordt er niet gereden. Dan gaat er ook weinig mis.

Of dit moet een trend zijn die langer speelt, maar ik deel pas een half jaar mee in de pandalol.
Fiat Panda 750L 1986 'Tino Pandino'

Oudste Panda 141A van Nederland (07-10-1986)


Kijk ook eens op https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699 voor mijn andere hobby

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2992
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door Robert100HP »

bero schreef: 05 mei 2020 23:30 @Ronert: Automaterialen zaken, vooral de ketens zullen niet snel uit het beeld verdwijnen aangezien 60% van hun klanten-bestand bestaat uit bedrijven zoals garages die dagelijks afnemen. Nou zal dat nu een stuk minder zijn vanwege de crisis, maar dat overleven ze ook wel.
En met het sleutelen ben ik het deels met je eens. Je ziet nu wel steeds meer tunings/sleutel clubjes ontstaan die aan vrij moderne auto's werken (die nog wel betaalbaar is voor 'de jeugd').
Daarnaast zijn er echt nog genoeg universele garages die het ouderwets sleutelen nog hanteren buiten de dealers om.
Brezan en consorten bedoel ik niet, daar is geen lol te behalen. Maar de zaken met de naam van de eigenaar op het raam, zoals b.v. een Eddy's Autoshop een fenomeen in Rotterdam e.o. Met kasten vol autoradio's, speakers, versterkers die je zelf dmv allerlei schakelaars kon bedienen. Speedcenter met webers,nokkenassen, drukgroepen en Abarth uitlaten in de etalage, helaas ook weg. Komt ook nooit meer terug. Nog wel erg leuk om te bezoeken en te kopen Biesheuvel Autosport Rijksweg 37 in Nieuwedijk , daar heerst nog de oude sfeer.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1282
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: De gang lijkt er steeds meer uit op het Panda forum.

Bericht door sjirafje »

Volgens mij heeft vrijwel elk forum er mee te maken dat er minder activiteit is dan vroeger. Voor auto's speelt naar mijn idee nog extra dat, zoals ook al door anderen aangegeven, er veel minder aan auto's wordt gesleuteld. Aan moderne auto's valt gewoon minder te sleutelen. Repareren van onderdelen kan vaak niet, dus die moeten vaak compleet vervangen worden. Naar mate mensen ouder worden zijn ze ook meer geneigd om de auto maar naar de garage te brengen dan er zelf aan te sleutelen en het autobezit onder jongere generaties (de generatie die het meest sleutelt) loopt ook terug. Deze ontwikkeling loopt samen met de opkomst van facebook, maar ik ben er niet van overtuigd dat facebook ook echt de oorzaak is van de teug gang van fora. Alles is tegenwoordig veel vluchtiger (zoals facebook). Tijd steken in het achterhalen van de oorzaak van een defect aan je auto past daar niet bij. Als het niet binnen enkele minuten te vinden en op te lossen is, dan betalen we blijkbaar liever iemand anders om het op te lossen. Daarnaast helpt het verdwijnen van automaterialen winkels natuurlijk ook niet, maar daar hebben bijna alle fysieke winkels mee te maken.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “De Koffietafel”