Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
hoe hou ik mijn Selecta op de weg
Moderators: michiel van g., Niels9966
hoe hou ik mijn Selecta op de weg
vorig jaar heb ik mijn Selecta van de hand gedaan, omdat ik teveel aan auto's heb staan.
met mijn Daf-verleden, blijft die Selecta wel een heel interessant studieobject voor mij
gevolg is, dat ik her en der wel wat info aan het verzamelen ben over de CVT
en rara, de onderdelenvoorziening blijkt niet bijster optimaal........zeg maar slecht!
zullen wij hier afspreken, dat alles wat Selecta is, niet zomaar naar de sloperij gaat?
ik denk dat ik namelijk een voorraadje ga aanleggen van specifieke onderdelen. gewoon, om de auto's die er nog zijn zoveel mogelijk de kans geven om te blijven rondrijden
ik heb het dan over koppelingen, koolborstelsets, pedaalswitches, computertjes, stuurunits, what ever. liefst losse delen die van een (min of meer) rijdende auto afkomt
de CVT gaat eigenlijk nooit stuk, maar zeg nooit nooit
ook die je los hebt liggen, mag stuk zijn, ik wil zo'n bak een keer uit elkaar halen, om te zien wat er eigenlijk 'in' zit.
ondertussen ga ik hier in de schuur plaats maken om hoog te kunnen stapelen
ik hoop dat ik op jullie hulp kan rekenen
alvast bedankt
Paul
met mijn Daf-verleden, blijft die Selecta wel een heel interessant studieobject voor mij
gevolg is, dat ik her en der wel wat info aan het verzamelen ben over de CVT
en rara, de onderdelenvoorziening blijkt niet bijster optimaal........zeg maar slecht!
zullen wij hier afspreken, dat alles wat Selecta is, niet zomaar naar de sloperij gaat?
ik denk dat ik namelijk een voorraadje ga aanleggen van specifieke onderdelen. gewoon, om de auto's die er nog zijn zoveel mogelijk de kans geven om te blijven rondrijden
ik heb het dan over koppelingen, koolborstelsets, pedaalswitches, computertjes, stuurunits, what ever. liefst losse delen die van een (min of meer) rijdende auto afkomt
de CVT gaat eigenlijk nooit stuk, maar zeg nooit nooit
ook die je los hebt liggen, mag stuk zijn, ik wil zo'n bak een keer uit elkaar halen, om te zien wat er eigenlijk 'in' zit.
ondertussen ga ik hier in de schuur plaats maken om hoog te kunnen stapelen
ik hoop dat ik op jullie hulp kan rekenen
alvast bedankt
Paul
Laatst gewijzigd door Paul4x4 op 16 dec 2020 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
Iets wat niet stuk is, wil niet zeggen dat bij niet versleten is .
De eerste bak die ik erheen bracht (gratis gekregen) was met 80.000km meer versleten dat diegene die in mijn zwarte lag die het dubbele had gedraaid.
Toen ik bij revisiebedrijf was en er hun zo over hoorden praten, had ik al in de gaten dat het specialistisch werk was. Flushen is bv overbodig en maak je meer stuk dan goed is.
En de onderdelen is idd . Ook bepaalde onderdelen op de motor zijn specifiek.
Mede omdat ik het ook mooie techniek vind en ook de manier van rijden ook plezierig ervaar heb ik ook bewust gekozen om er geld erin te pompen. Anders had ik deze al 10x naar de sloop gebracht. De beruchte Pandakwaal roest....... . Of toch maar naar de sloop ?
De eerste bak die ik erheen bracht (gratis gekregen) was met 80.000km meer versleten dat diegene die in mijn zwarte lag die het dubbele had gedraaid.
Toen ik bij revisiebedrijf was en er hun zo over hoorden praten, had ik al in de gaten dat het specialistisch werk was. Flushen is bv overbodig en maak je meer stuk dan goed is.
En de onderdelen is idd . Ook bepaalde onderdelen op de motor zijn specifiek.
Mede omdat ik het ook mooie techniek vind en ook de manier van rijden ook plezierig ervaar heb ik ook bewust gekozen om er geld erin te pompen. Anders had ik deze al 10x naar de sloop gebracht. De beruchte Pandakwaal roest....... . Of toch maar naar de sloop ?
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
Heb je het dan over de oude U9 uitvoering ? paul?
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
geen idee, ik ben al te lang weg uit NL om te weten of het U9 is of niet
het lijkt mij als club wel belangrijk om de kennis in huis te hebben, wat er specifiek is, wat er in de loop van de jaren verandert in de uitvoeringen, hoe herkennen we de verschillende fases in onderdeel-ontwikkeling. (bijvoorbeeld de koppelingen; ik meen 3 versies)
ik heb wat technische boeken op de kop kunnen tikken
zou fijn zijn als iemand vanuit FiatEper een digitaal bestand kan maken van de onderdelen van de CVT
dus plaatjes en onderdeelnummers
nu kunnen we nog het 1 en ander vinden, nieuw en gebruikt. over een paar jaar zijn we simpelweg te laat. het is namelijk al te ver terug in de tijd dat we zorgeloos dingen konden weggooien
het lijkt mij als club wel belangrijk om de kennis in huis te hebben, wat er specifiek is, wat er in de loop van de jaren verandert in de uitvoeringen, hoe herkennen we de verschillende fases in onderdeel-ontwikkeling. (bijvoorbeeld de koppelingen; ik meen 3 versies)
ik heb wat technische boeken op de kop kunnen tikken
zou fijn zijn als iemand vanuit FiatEper een digitaal bestand kan maken van de onderdelen van de CVT
dus plaatjes en onderdeelnummers
nu kunnen we nog het 1 en ander vinden, nieuw en gebruikt. over een paar jaar zijn we simpelweg te laat. het is namelijk al te ver terug in de tijd dat we zorgeloos dingen konden weggooien
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
De door Fiat gebruikte CVT (Selecta's) was een ontwerp van Fuji Heavy Industries, en werd ook (eerst?) door Subaru gebruikt in hun kleinste modellen (naam even vergeten). Verder ook door Ford (Fiesta's?). Misschien is er langs die weg ook info over te vinden?
Via de link vind je wat info over hoe de duwband er kwam... :https://www.amt.nl/techniek/artikel/200 ... 01-1016761
Via deze link vind je veel technische info over de Subaru-bak, ook met de poederkoppeling(!) zoals in de Punto's en Panda's. En... Subaru had er zelfs een 4x4-versie van voor de Justy! (fig. 2 op pag. 4)
https://procarmanuals.com/pdf-online-ju ... ice-group/
Via de link vind je wat info over hoe de duwband er kwam... :https://www.amt.nl/techniek/artikel/200 ... 01-1016761
Via deze link vind je veel technische info over de Subaru-bak, ook met de poederkoppeling(!) zoals in de Punto's en Panda's. En... Subaru had er zelfs een 4x4-versie van voor de Justy! (fig. 2 op pag. 4)
https://procarmanuals.com/pdf-online-ju ... ice-group/
Laatst gewijzigd door Panda 500 op 25 jun 2020 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
Juist, die was het! (Bedankt Rob!) Ik was nog verder in die technische manual aan het bladeren en zie vanaf pag. 34 de volledige tekeningen van alle onderdelen ("explosieschema's). Misschien nuttig voor Paul?
Voor zover ik kan zien is het inwendige van die cvt identiek aan de Selecta's maar het gietstuk, wat betreft differentieel en aandrijfassen niet. Ook de 4x4 takt hier helemaal anders af dan bij Fiat (die gewoon geen 4x4 aanbood voor de cvt).
Voor zover ik kan zien is het inwendige van die cvt identiek aan de Selecta's maar het gietstuk, wat betreft differentieel en aandrijfassen niet. Ook de 4x4 takt hier helemaal anders af dan bij Fiat (die gewoon geen 4x4 aanbood voor de cvt).
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
U9 is nog de 1.1 selecta motor met vacuumvervroeger en ontstekingsmodule (die met die ribbeltjes).
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
@ Frans, zeker nuttige link, ga ik (ook) eens rustig doorlezen
alle meldingen hier komen ook via de mail binnen, en Google Chrome hangt daar een label 'reclame' aan
en bij reclames kijk ik nooit, boeit me niet.......lastig, zo gaat er een boel langs mij heen als ik even niet oplet
maar goed, het (de Selecta) leeft hier in de groep, fijn!
uiteindelijk gaat het mij om alle uitvoeringen van de selecta, U9, S9, K9........whatever
doel is kennis te behouden en de Selecta's rijdend te houden
vaak zijn storingen maar simpele dingetjes, maar omdat het dan specifiek om Selecta onderdelen gaat, wordt zo'n mankementje verhelpen een hele klus of zoektocht.
alle meldingen hier komen ook via de mail binnen, en Google Chrome hangt daar een label 'reclame' aan
en bij reclames kijk ik nooit, boeit me niet.......lastig, zo gaat er een boel langs mij heen als ik even niet oplet
maar goed, het (de Selecta) leeft hier in de groep, fijn!
uiteindelijk gaat het mij om alle uitvoeringen van de selecta, U9, S9, K9........whatever
doel is kennis te behouden en de Selecta's rijdend te houden
vaak zijn storingen maar simpele dingetjes, maar omdat het dan specifiek om Selecta onderdelen gaat, wordt zo'n mankementje verhelpen een hele klus of zoektocht.
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
als iemand nog de enige echt werkende link heeft van FiatEper........
die zonder virusmelding of macabere http-link
hij is welkom
die zonder virusmelding of macabere http-link
hij is welkom
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
Ik heb me nooit echt bezig gehouden met de Selecta. Ooit 1 of 2 dagen er in gereden omdat Aribold toen de tijd een gehaald had met een half lekkende kop en de motor donor werd voor Anthon.
Wat ik me afvraag is of de koppeling dan kabel geschakeld of stang geschakeld is of dat dit heel anders werkt?
Wat ik me afvraag is of de koppeling dan kabel geschakeld of stang geschakeld is of dat dit heel anders werkt?
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
Tijdens die 2 dagen is de poeder uit de koppeling zeker via je neusgaten elders terecht gekomen?
Selecta is een automaat
Selecta is een automaat
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
Er ligt een extra kabel bij gasklepbediening die de bak bedient zeg maar. Daarom zijn paar onderdelen op de motor anders.
De koppeling bevat poeder die dmv sleepcontacten bedient wordt. Stroom erop, koppeling grijpt aan. Stroom eraf en bak en motor zijn ontkoppeld. Dit poeder mag onder geen beding nat worden door water of olie. Koppeling zelf is niet meer leverbaar en de poeder erin wordt niet meer gemaakt.
Koppeling overleden -> R.I.P. selecta.
De koppeling bevat poeder die dmv sleepcontacten bedient wordt. Stroom erop, koppeling grijpt aan. Stroom eraf en bak en motor zijn ontkoppeld. Dit poeder mag onder geen beding nat worden door water of olie. Koppeling zelf is niet meer leverbaar en de poeder erin wordt niet meer gemaakt.
Koppeling overleden -> R.I.P. selecta.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
@Bero,
die 2e kabel laat aan de CVT weten welke stand het gaspedaal heeft.
daarmee krijgt de oliepomp in de cvt 'de opdracht' om meer of minder druk te leveren aan het schijvenpakket. dus het op- en terugschakelen
die 2e kabel laat aan de CVT weten welke stand het gaspedaal heeft.
daarmee krijgt de oliepomp in de cvt 'de opdracht' om meer of minder druk te leveren aan het schijvenpakket. dus het op- en terugschakelen
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8807
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: beschikbaarheid onderdelen Selecta
Een selecta een automaat??? echt waar?
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003