Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
hoe hou ik mijn Selecta op de weg
Moderators: michiel van g., Niels9966
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg
Fantastisch Paul, toch wel een teken van je goede werk! 7,5k is best veel inderdaad.
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg
De beloning van veel werk. Die Panda heeft niet alleen een grote beurt gekregen. Lekker bezig!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg
is al weer even stil.... tja, hij doet het gewoon
ondertussen wel wat opgezocht voor het injectie-gedoetje.
waarom staat de gas (=lucht)klep zover open, en waarom, na een minuutje wachten voor het stoplicht ruik ik een benzinelucht?
ik kan geen enkel benzinelek vinden onder de motorkap!
wat ik wel zie is, dat zonder luchtfilter ik de injector rijkelijk benzine zie inspuiten
ik kreeg ergens de tip, om de drukregelaar eens te inspecteren. dan kom je uit op een revisiesetjes voor de spi-carburateur
allereerst 1 scoren op de sloop .... zoek dat maar, Bosch en Selecta op de sloop
soms heb je gewoon geluk; en die ga je dan demonteren.....
ondertussen wel wat opgezocht voor het injectie-gedoetje.
waarom staat de gas (=lucht)klep zover open, en waarom, na een minuutje wachten voor het stoplicht ruik ik een benzinelucht?
ik kan geen enkel benzinelek vinden onder de motorkap!
wat ik wel zie is, dat zonder luchtfilter ik de injector rijkelijk benzine zie inspuiten
ik kreeg ergens de tip, om de drukregelaar eens te inspecteren. dan kom je uit op een revisiesetjes voor de spi-carburateur
allereerst 1 scoren op de sloop .... zoek dat maar, Bosch en Selecta op de sloop
soms heb je gewoon geluk; en die ga je dan demonteren.....
Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg
op alle sites kom ik er maar 1 tegen, de linkse.
aangezien plaatjes niet per sé juist zijn, bestel ik de set; 750-10001
daarvan blijkt het plaatje een keer wél te kloppen, met wat er geleverd wordt.
ik vermoed dat het w=voor de Weber is
als ik verder ga zoeken, kom ik op de rechter set uit. 1 getalletje verschilt
membraam is juist, maar ik moet het filter uit de foute set hebben....kortom, uiteindelijk kom je er wel met vallen en opstaan
het filter in de rechter set is de helft van de hoogte van de linker set
Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg
gisteravond de auto weer buiten onder de carport gezet, dan pak je hem wat makkelijker mee..
bad surprise; motorolie en koelwater op de garagevloer.....
koelwater tref ik onder de motorkap aan, aan de achterkant op het onderblok.
de motorolie.... nog een druppel aan de afschermplaat van het vliegwiel. waarschijnlijk de krukaskeerring(?)
de volgende klus dient zich weer aan;
koppakking vervangen om te beginnen.
wat wordt de boodschappenlijst?
koppakking
distributie-set
waterpomp
kopbouten
keerringen nokkenas?
vergeet ik iets?
bad surprise; motorolie en koelwater op de garagevloer.....
koelwater tref ik onder de motorkap aan, aan de achterkant op het onderblok.
de motorolie.... nog een druppel aan de afschermplaat van het vliegwiel. waarschijnlijk de krukaskeerring(?)
de volgende klus dient zich weer aan;
koppakking vervangen om te beginnen.
wat wordt de boodschappenlijst?
koppakking
distributie-set
waterpomp
kopbouten
keerringen nokkenas?
vergeet ik iets?
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg
Kleppendekselpakking ook meteen meenemen zou ik zeggen, maar die heb je misschien gewoon op voorraad.
Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg
ja, die ligt al op stock
gisteravond nog even een check gedaan waar de olie vandaan zou komen.
lijkt er op dat de klepdekselpakking minimaal lekt, of zweet.
daarnaast is het echt nat aan de onderkant van de stroomverdeler. de olie loopt naar beneden langs het koppelingshuis over/langs de afdekplaat en dan op de grond.
dus, als de koppakking vervangen is, dan nog maar eens zien hoeveel motorolie er lekt. kan goed zijn dat dat meteen ook opgelost is met de nieuwe afdichtingen
gisteravond nog even een check gedaan waar de olie vandaan zou komen.
lijkt er op dat de klepdekselpakking minimaal lekt, of zweet.
daarnaast is het echt nat aan de onderkant van de stroomverdeler. de olie loopt naar beneden langs het koppelingshuis over/langs de afdekplaat en dan op de grond.
dus, als de koppakking vervangen is, dan nog maar eens zien hoeveel motorolie er lekt. kan goed zijn dat dat meteen ook opgelost is met de nieuwe afdichtingen
Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg
second opinion gehad. altijd fijn!
het lijkt er op dat de motorolie alleen lekt via de stroomverdeler. tja die is de afgelopen maanden een paar keer verdraaid geweest.
schijnt de O-ring niet zo goed tegen te kunnen.
en de koelvloeistof zou wel eens kunnen lekken langs de inlaatspruitstukpakking.
ik wist niet dat daar koelvloeistof doorheen gaat
er is wat verkleuring te zien aan de zijkant van de kop. als het de koppakking lek zou zijn, kan dat niet.
met een complete motorpakkingset ben ik gedekt. is het niet de pakking van het spruitstuk, dan heb ik de koppakking al vast in huis
het lijkt er op dat de motorolie alleen lekt via de stroomverdeler. tja die is de afgelopen maanden een paar keer verdraaid geweest.
schijnt de O-ring niet zo goed tegen te kunnen.
en de koelvloeistof zou wel eens kunnen lekken langs de inlaatspruitstukpakking.
ik wist niet dat daar koelvloeistof doorheen gaat
er is wat verkleuring te zien aan de zijkant van de kop. als het de koppakking lek zou zijn, kan dat niet.
met een complete motorpakkingset ben ik gedekt. is het niet de pakking van het spruitstuk, dan heb ik de koppakking al vast in huis
Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg
eindelijk is de operatie gestart
zowel in de koppakking als de pakking van het inlaatspruitstuk een scheurtje gevonden
nu is het wachten op de motor-pakkingset en kan alles weer in elkaar
de cylinderkop is hier al een beetje schoon gemaakt (1e ronde) en wordt nog licht opgeschuurd met 1200-papier.
vlakken lijkt mij niet noodzakelijk, hij is niet warm gelopen
zowel in de koppakking als de pakking van het inlaatspruitstuk een scheurtje gevonden
nu is het wachten op de motor-pakkingset en kan alles weer in elkaar
de cylinderkop is hier al een beetje schoon gemaakt (1e ronde) en wordt nog licht opgeschuurd met 1200-papier.
vlakken lijkt mij niet noodzakelijk, hij is niet warm gelopen
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg
... ik heb weinig ervaring met cylinderkoppen (zelf nooit defecte gehad) maar zie toch redelijke krassen aan de eerste cylinder, die ook over de afsluitcirkel lopen... Zo te zien veroorzaakt tijdens het wegkrabben van aangekoekte resten... Op de foto niet goed te zien hoe diep die zijn. Ik zou dat toch eens door een ervaren persoon laten beoordelen. Zeker niet ter plekke die kras wegschuren want dan krijg je een 'diepte' die zeker weer gaat lekken. Ik meen dat vlakken altijd wordt aangeraden wegens mogelijk kromtrekken bij het demonteren. Je zou het misschien kunnen controleren met een vlakke glasplaat?
Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg
IK heb ook geen kapotte cylinderkop
en Frans, het is geen oog-laser-apparaat.
'zien' en 'voelen' zijn niet hetzelfde. ik heb kantoorhandjes, heel gevoelige vingertjes.
als je het niet zeker weet, ga je er met wat watten overheen. daar waar de wattendraadjes blijven hangen, is het niet goed!
daarnaast zoveel jaren sleutelervaring, dat ik een vermoeden heb dat ik er een beetje (net genoeg) verstand van heb.
polijsten doe je telkens in één haal over de hele lengte van de kop.
en geen glasplaat, een metalen rei, en dan van de achterkant het licht er op schijnen.
wanneer er licht tussen rei en kop schijnt, moet je vlakken, anders is dat niet nodig.
met een glasplaat komt er altijd (....) licht doorheen
ik pruts weer wat verder, kleppendeksel moet nog schoon, motorblok ook.....
en Frans, het is geen oog-laser-apparaat.
'zien' en 'voelen' zijn niet hetzelfde. ik heb kantoorhandjes, heel gevoelige vingertjes.
als je het niet zeker weet, ga je er met wat watten overheen. daar waar de wattendraadjes blijven hangen, is het niet goed!
daarnaast zoveel jaren sleutelervaring, dat ik een vermoeden heb dat ik er een beetje (net genoeg) verstand van heb.
polijsten doe je telkens in één haal over de hele lengte van de kop.
en geen glasplaat, een metalen rei, en dan van de achterkant het licht er op schijnen.
wanneer er licht tussen rei en kop schijnt, moet je vlakken, anders is dat niet nodig.
met een glasplaat komt er altijd (....) licht doorheen
ik pruts weer wat verder, kleppendeksel moet nog schoon, motorblok ook.....
Laatst gewijzigd door Paul4x4 op 22 nov 2021 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg
Met licht is inderdaad ook een goede!Paul4x4 schreef: ↑22 nov 2021 11:45
en geen glasplaat, een metalen rei, en dan van de achterkant het licht er op schijnen.
wanneer er licht tussen rei en kop schijnt, moet je vlakken, anders ins dat niet nodig.
met een glasplaat kont er altijd (....) licht doorheen
ik pruts weer wat verder, kleppendeksel moet nog schoon, motorblok ook.....
Ik heb ooit van een revisieman de tip gekregen inderdaad een rij te nemen en dan met het dunste voelermaatje je kijken of die er onderdoor kan. Zoja, dan moet je vlakken. Tot op heden is dat altijd goed gegaan, en ik heb ondertussen heel wat koppakkingen vervangen
- Panda 500
- Berichten: 1411
- Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
- 1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
- 2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
- 3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
- Locatie: Hove (Antwerpen)
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 5 times
Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg
Tja Paul, je hebt me al meermaals gezegd 'ik ken er niks van, ik doe maar wat', dus wou ik je toch enig advies geven.
En Michiel, met een voelermaatje ga je nooit de 'diepte' van een kras kunnen opmerken. Wél een kromgetrokken kop. Mogelijk zal er wél met een rij (wie heeft dat in huis?) en tegenbelichting licht zichtbaar zijn doorheen de kras...
Met een glasplaat vlak tegen de kop aan te drukken zou je kunnen zien waar hij metaal/glas-contact maakt en waar niet. Eventueel met Pruisisch blauw. Maar die glasplaat is inderdaad een eerder primitief hulpmiddel, akkoord! Bovendien is een glasplaat enigszins buigbaar over een wat grotere lengte. Die is dus enkel nuttig om lokale oneffenheden op te sporen.
Je kunt je ook de bedenking maken of besparen op de kost van het vlakken opweegt tegen het eventueel opnieuw openleggen en weer nieuwe pakkingen enz.
En Michiel, met een voelermaatje ga je nooit de 'diepte' van een kras kunnen opmerken. Wél een kromgetrokken kop. Mogelijk zal er wél met een rij (wie heeft dat in huis?) en tegenbelichting licht zichtbaar zijn doorheen de kras...
Met een glasplaat vlak tegen de kop aan te drukken zou je kunnen zien waar hij metaal/glas-contact maakt en waar niet. Eventueel met Pruisisch blauw. Maar die glasplaat is inderdaad een eerder primitief hulpmiddel, akkoord! Bovendien is een glasplaat enigszins buigbaar over een wat grotere lengte. Die is dus enkel nuttig om lokale oneffenheden op te sporen.
Je kunt je ook de bedenking maken of besparen op de kost van het vlakken opweegt tegen het eventueel opnieuw openleggen en weer nieuwe pakkingen enz.
Re: hoe hou ik mijn Selecta op de weg
motorpakkingset, distributieriem en trekbouten zijn binnen.
morgen komt de kop terug van inspectie.
volgens de pro is er niks aan de hand. 'morgen even echt goed naar kijken' zei hij.
vanavond even zien of ik de nokkenaskeerring kan vervangen, dan kan morgen de kop er wellicht weer op
morgen komt de kop terug van inspectie.
volgens de pro is er niks aan de hand. 'morgen even echt goed naar kijken' zei hij.
vanavond even zien of ik de nokkenaskeerring kan vervangen, dan kan morgen de kop er wellicht weer op