Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Daktenten en dakdragers

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Mack Hofland

Daktenten en dakdragers

Bericht door Mack Hofland »

Aangezien ikzelf erg veel ervaring heb met daktent(kamperen) en hier op het forum enkele malen het onderwerp (tot in elk geval de MK2) "daktent+dakdragers+panda's" heb gelezen, zou ik de lezeer heel erg graag ergens op willen wijzen.

In mijn ownersmanual staat dat het maximaal toelaatbare dakgewicht 50kg is. Fiat (en overigens velen andere merken) zal aansprakelijkheidshalve, enkel een maximale dakbelasting opgeven. Deze maximale dakbelastingsmelding zegt eigenlijk alles en in dit topic niet veel. Doorgaans denken mensen dat die belasting veel hoger kan. Hierop wil ik erg graag reageren:

Bij mijn Panda 141 (MK2) is het advies om het dak maximaal met 50kg te belasten. Dit heeft te maken met de carrosseriebouw, de stevigheidsconstructie van het voertuig. En uiteraard een mogelijke uitvloeiende aansprakelijkheidskwestie...
Maar er is een verschil in dakbelasting die zelden benoemd/omschreven wordt, te weten statische dakbelasting en dynamische dakbelasting.

De reden waarom ik dit topic start is omdat ikzelf ervaring heb met daktenten en roofracks. Op trailers en op voertuigen. En ik wil i.v.m. de huidige trend van de afgelopen jaren het "avontuurlijk daktentkamperen" (hot-topic in Corona Tijd), alsmede dat dit item eveneens hier op dit Panda forum vermeld is, iets uitleggen.

Daktenten
Doorgaans zijn de meeste daktenten tussen de 35 en 90kg van gewicht. En geloof mij, dat is een serieus fors gewicht!
Dit heeft te maken met de constructie van een daktent. Allereerst is meestal de bodem van twee delen plaathout dat geschikt is om uitgeklapt (en dan in elkaar vasthakende) een gewicht van 1 tot 4 personen te kunnen dragen. Dit is uiteraard afhankelijk van het type daktent en voor hoeveel personen deze geschikt is. Dus de omvang/grootte. Daarnaast zijn de meeste daktenten opgebouwd uit een stalen of aluminium binnenframe met daarover doorgaans een mix van polyester-katoen mix tentmateriaal, incl stevige ritsen. Ik ken velen soorten daktenten. Van goedkoop materiaal tot kwaliteitstenten. Ik ken daktenten van ribstopnylon tot zware kwaliteitstof. Van bodems die uit kunststofplaten bestaan tot zoals eerder gemeld twee houten plaatdelen. Het gewicht van een daktent is verschillend, ik ken de meest lichte versie uit Frankrijk van 17kg tot Zuid-Afrikaanse (en dit is de meest gekopieerde versie) van wel 55 kg. Dan zijn er ook nog daktenten die verwerkt zijn in twee harde schaaldelen, zoals een dakkoffer model.
Uiteraard ligt de daktent niet 100% op het dak van de auto, maar is dat gewicht verdeeld over tenminste twee tot meerndakdragers of ligt op een roofrack/imperiaal. Dit is geheel afhankelijk van het type voertuig, diens adviezen alsmede budgettair / wijsheidshalve gezien van de eigenaar.

Gevolgen van het rijden van een daktent op een voertuig als een Fiat Panda:
Mocht je het avontuurlijke gevoel hebben dat je wilt gaan reizen met een daktent op jouw Panda, wees bewust van het maximale toegestane dakbelasting geadviseerd door Fiat zelf. Deze informatie staat beschreven in de ownersmanual. In het geval van mijn Panda MK2 uit 2000 staat heel duidelijk: 50kg. Belast of overbelast je het voertuig met het maximaal toegestaan aantal kilo's, kun je er van uit gaan dat het rijgedrag van je voertuig er door bijinvloed raakt. Op de eerste plaats; een daktent zorgt voor weerstand alszijnde een bushokje op wielen. Je brandstofverbruik gaat ermee serieus omhoog. Daarnaast raakt een voertuig, zoals de (oer-)Panda in dit voorbeeld uit balans; het zwaartepunt is verticaal verplaatst met dergelijk gewicht op je dak. Je dient je rijgedrag dat je gewend bent, aan te passen. Rijdt rustiger, neem vaker afstand, rem af op de motor, neem bochten langzamer en ben bewust dat je dak hoger is en dus ergens gemakkelijker tegenaan kunt rijden, etc...

Statische en Dynamische belading:
Er is een verschil tussen statische en dynamische dakbelading. Statische belading is wanneer het voertuig stilstaat (geparkeerd) en dynamisch dakbelading is wanneer het voertuig in beweging is (dus tijdens het rijden) Het belangrijke verschil is het volgende: als jouw Pandaboek aangeeft dat 50kg de max is, is dat aansprakelijkheidshalve en vanuit de technische carrosserie constructie gezien, het advies vanuit Fiat zelf en je kunt hiermee eigenlijk vanuit gaan dat Fiat daarmee de dynamische belasting bedoeld. De dakrail en constructie van een Panda MK1 en MK2 stelt feitelijk gezien niets iets voor. Ik denk dat dit verder geen uitleg behoeft.... dat weten we allemaal.

De rekensom, dynamische belading:
Stel, je installeert twee Thule dakdragers op jouw Pandadak met een gezamelijk gewicht van 7kg totaal en daarop monteer je een daktent met een gemiddeld gewicht van 40kg bovenop, is dat een totaal van 47kg. Merk hierbij alstublieft op: 47kg op een simpele dakconstructie! Ja, Fiat zegt dat dat kan.. dus mag je er van uit gaan dat dat dus kan... maar of het wijsheid is.. dat is aan u.

Maar wees bewust: een Panda MK1 en MK2 heeft een laag zwaartepunt. Dat zwaartepunt is een berekening van de plaatsing van de aandrijving, inzittenden en eventueel bagage in combinatie met veren en schokdempers die x gewicht aankunnen. Dit kan ik niet exact benoemen, aangezien dat een wiskundige en natuurkundige berekening is. Waar het in dit verhaal om gaat is: een Panda zal bij correct onderhoud en belading niet snel omvallen. Zo is deze volgens de toenmalige EU normering berekend. O.a. met toen gelimiteerde snelheden en veiligheid van inzittenden. Net als in principe ieder voertuig... maar als je het zwaartepunt verticaal verplaatst, dus door een dakbelading die richting het maximum toegestane / geadviseerde gewicht gaat of zelfs overschrijdt, kan /kunnen / zullen er serieus gevaarlijke situaties ontstaan.
Denk bijvoorbeeld aan het nemen van bochten op de snelheid die je normaal gewend bent... denk aan toeristische wegen met velen oneffenheden waarbij je voertuig over de weg hobbelt , denk zelfs aan een noodstop die je plots dient te maken... of gewoon het remmen dat je normaalgesproken doet.. heel jouw voertuig reageert anders, is ineens uit balans en kan tot zeer gevaarlijke situaties leiden voor jezelf, de inzittenden alsmede je medeweggebruikers.

Dan de statische belading
Statische belading is een andere berekening dan een dynamische belading. Doorgaans, maar dat is puur ook afhankelijk van de constructie van het voertuig, kan een statische belading wel 4x toegestane/geadviseerd dakbelading aan. Echter een belangrijke kanttekening: het is puur afhankelijk van de constructie van het voertuig! En doorgaans maakt een ownersmanual, in dit geval Fiat, geen onderscheid tussen statische en dynamische belading. Zij kiezen de meeste veilige optie en dat is de genoteerde maximale dakbelasting.
Maar laten we niet al te ingewikkeld doen en uitgaan van de max. toegestane dakbelading van 50kg bij een Panda MK2.
Die kun je in theorie in geparkeerde stand mogelijk tot 4x max. geadviseerd gewicht beladen, dus 4x 50kg is 200kg. Echter, je dient hierbij rekening te houden waar die belading is.. dus hoe je die verdeeld over je dak. Thule, een gerenommeerd merk met jarenlange ervaring, stelt dat iedere dakdrager rond de 75kg belast kan worden. (Anno 2020! Ik weet niet eens hoeveel de mijne officieel uit die tijd aankunnen?!) Op z'n minst heb je 2 dakdragers op je dak nodig om iets te kunnen vervoeren (denk aan een imperiaal, dakkoffer, ladder, kano, daktent etc). 2x 75kg is dan 150kg aan gewicht dat Thule in dit voorbeeld accepteerd en garant staat.
Reken even met mij mee:
Statische belading: 4x50kg.
Twee gemonteerde dakdragers van 7kg totaal, die samen een gewicht van 150kg aankunnen. Minus een daktent van 40kg, blijft 110kg over. In die daktent slapen twee personen met een gemiddeld gewicht van 70kg p.p. is dus 140kg, heb je dus een overschrijding van het maximale dakdragersgewicht van 30kg. En dit voorbeeld is slechts de daktent plus 2 personen. Niet meegenomen ongeveer 5 a 10kg aan spullen die je in je daktent hebt liggen. Het Panda-dak kan wellicht de statische belading aan van 200kg, maar die twee dakdragers incl alles in het voorbeeld feitelijk dus niet. Je zult in dit voorbeeld dus een derde dakdrager of een imperiaal moeten monteren die het gewicht beter verdelen kan. Daarnaast... is het nog steeds wijs om met 50kg+ op je dak te gaan reizen?

Wat je Panda MK1/MK2 dak bij de statische belading aan kan, is dus niet bekend. Maar wat het Panda MK1/MK2 dak in dynamische toestand aankan is wel bekend. Namelijk niet meer dan 50kg. Twee dakdragers van 7kg totaal plus een daktent van 40kg is al 47kg op je dak. Kan.. staat in het boekje. Maar nu weer je het verschil tussen statisch en dynamisch en hoe de verdeling van gewichten werkt, alsmede de gevaren die met dergelijke gewichten op je dak met zich meebrengen. Wees bewust, rij bewust!

Mijn ervaring met daktenten en de ongelukken die ik gezien/gehoord heb.. "stoerdoenerij" etc.. brengt niet alleen jezelf in gevaar.. maar ook anderen. Je zult begrijpen dat als in je ownersmanual staat dat je maximale dakbelasting 50kg staat, dat dat de max is en je die max niet dient te overschrijden met alle gevolgen van dien. Een voorbeeld; verkeerd gemonteerd roofrack met daktent, reservewiel en liters water en brandstof, waarbij het voertuig een noodstop moest maken.. resulteerde in twee dode kinderen op de achterbank van het voorliggend voertuig. Omdat bij dynamische belading het totaal gewicht te zwaar was, alsmede verkeerd gemonteerde / te weinig gemonteerde dakdragers en door de noodstop de hele boel van het dak afschoot.. en in het voorliggende voertuig belandde. Dit is een nare opmerking om te plaatsen, maar het is gebeurd. Hiermee zeggende dat het belangrijk is wat je op je dak plaatst. Het leed erna is niet te overzien.

Mack

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Daktenten en dakdragers

Bericht door michiel van g. »

mooie informatie!

Ik denk dat het ook heel belangrijk is dat je het allemaal goed vast zet. Ik heb op mijn Marbella een 'vast' imperial van een Panda Regimental, en daar heb ik echt al héél veel op vervoerd. Van houten platen, tot planken, tot een bank...
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Mack Hofland

Re: Daktenten en dakdragers

Bericht door Mack Hofland »

michiel van g. schreef: 04 sep 2020 11:59 mooie informatie!

Ik denk dat het ook heel belangrijk is dat je het allemaal goed vast zet. Ik heb op mijn Marbella een 'vast' imperial van een Panda Regimental, en daar heb ik echt al héél veel op vervoerd. Van houten platen, tot planken, tot een bank...
Dag Michiel, dank je voor het lezen en jouw reactie! Een "vast" imperiaal is beter dan iets wat losgehaald kan worden uiteraard. Echter blijft de daklast hoe dan ook wel van belang. Enkel fabrieksaf gemonteerde dakdragers/imperiaal met daarbij duidelijke instructie, is betrouwbare informatie. Ik ga hier verder dus niet in op jouw constructie. Ik dank je slechts voor het delen van je informatie. Mss is een foto een leuk voorbeeld van jouw dakconstructie?

@all
Ik ga niet steeds reageren op verhalen van ervaringen of mensen die hoe dank ook anders beweren. Ik ben van mening dat mijn geschreven informatie gedegen is en correct is..
Ter aanvullende informatie, ik heb correcte dakdragers voor mijn Panda 141. Echter, zware belading PLUS een noodzakelijke noodstop, kán resulteren in het naar voren schuiven van de gehele massa, omdat het dak weinig tor geen mogelijkheden biedt tot blokkeren of vastzetten van dragers aan de carrosserie. Ik heb hier in de buurt enkele Pandas gezien met zijdelingse dakrails gemonteerd op die twee ielige dakstrookjes, waarop je dan weer dwarsdragers dient te monteren (denk aan bv die bovenop een 4x4Panda) ook die constructie is niet geschikt voor zware last. (Uitgezonderd misschien die van de 4x4 Panda, echter heb ik die info niet gelezen)

Deze posting is enkel bedoeld voor correcte informatie over dakbelasting waar teveel over gespeculeerd wordt/is.. met gevaren vandien. Niet bedoeld om alle er uit volgende reacties/verhalen te bediscussiëren, te verdedigen etc. Zie deze posting als iets om over na te denken en als basis informatie waar je iets aan hebt. Niet als "onderbuikgevoel", "geroeptoeter" of "mijn ervaring is.." etc.

Ik vraag de lezer enkel 1 ding: wil je een dodelijk ongeluk of een ongeluk waarbij iemand de rest van zijn/haar leven verlamd is, op jouw geweten hebben? Evenals die van jezelf en eventuele inzittenden. De Panda's in het voorbeeld (Ik spreek dus niet over de MK3+) kent een begrensde daklast. Dit is een serieus onderwerp waarbij ik getracht heb zo goed mogelijke uitleg te geven. Het is aan een ieder zelf te bepalen wat je met deze informatie doet en wat je met jouw Panda allemaal onderneemt. Ik wilde i.v.m. onjuiste info op dit forum alsmede op het www simpelweg mijn ervaring en kennis delen. The rest is all up to you...

Mack & Pandana Jones
Laatst gewijzigd door Mack Hofland op 04 sep 2020 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Daktenten en dakdragers

Bericht door michiel van g. »

Het betreft dit imperial.
Het zit aan de achterzijde vastgeschroefd aan de carosserie en aan de zijkanten geklemd.

Afbeelding
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Mack Hofland

Re: Daktenten en dakdragers

Bericht door Mack Hofland »

michiel van g. schreef: 04 sep 2020 20:39 Het betreft dit imperial.
Het zit aan de achterzijde vastgeschroefd aan de carosserie en aan de zijkanten geklemd.

Afbeelding
Dank voor dit voorbeeld! Ik heb deze in werkelijkheid gezien en het zijn, met alle respect, simpele rackjes met slechts een paar boutjes en moertjes met een simpel beugeltje aan de achterzijde ter voorkoming van schuiven. Het kan zeker wat aan.. maar feit blijft; belading plus een noodstop... is vragen om problemen. Een ander feit blijft; lees je ownersmanual wat je max. daklast is. Begrijp hoe je dakconstructie in elkaar steekt en waar de belasting komt op welke stijlen.

Ik ga ervan uit dat ik duidelijk ben geweest. Nergens las ik zoveel duidelijkheid omtrend dit onderwerp op dit forum, waardoor ik dit schreef...
Mij gaat het om verspreiden van correcte informatie en dit middels een simpel rekensommetje te verduidelijken...

Verder... I rest my case..

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Daktenten en dakdragers

Bericht door michiel van g. »

Het blijft natuurlijk een los onderdeel. En inderdaad: als je soms ziet wat er allemaal wordt getransporteerd op een dak!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
mk1992
Forumgebruiker
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 aug 2019 08:57
1e Panda-achtige: 750L 1986 [met extra spiegel]
Twitter: @martijn_kosters
Locatie: Beek, Limburg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 10 times

Re: Daktenten en dakdragers

Bericht door mk1992 »

Ik vraag me eerder af wat er gebeurd als je met 4 man in zo'n daktent gaat liggen op een Panda.

4x 70kg en een tent dan leg je al heel gauw 300kg op het dak van een 700kg auto.
Fiat Panda 750L 1986 'Tino Pandino'

Oudste Panda 141A van Nederland (07-10-1986)


Kijk ook eens op https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699 voor mijn andere hobby

Mack Hofland

Re: Daktenten en dakdragers

Bericht door Mack Hofland »

Als je om mijn mening vraagt.. en met name als ik de dakcontructie van een Panda MK1 en MK2 bekijk.. doe het simpelweg niet. Het dak is niet geschikt om (langdurig) zware last te dragen en zeker niet op tochten waar je een daktent wel voor aanschaft, toch?! (reizen). Zelfs niet verdeeld over 3 tot 4 (als dat al past) breedte dragers op een Panda-dak. In feite wordt het hele gewicht verdeeld over de A, B en C stijl (links, zowel rechts) zonder dat het dak zelf echt goede / geen tussendragers heeft. De geplaatste dakdragers zelf kan wel elk 75kg per stuk aan, maar het totaal blijft een serieus gewicht dat enkel steunt op de zijkanten van het genoemde voertuig.

Hoewel je met een 2 tot 4 man geschikte daktent niet 100% op het dak ligt, immers de helft.. is de constructie van het voertuig ongeschikt en is de dakbelading dus te zwaar. Je moet het ook vervoeren hè (dat statisch/dynamisch verhaal). Ook je veren en schokdempers zijn niet berekend op extra gewicht dat hoger ligt dan normaal.

Een traditioneel (er zijn verschillende soorten daktentmodellen) 2p daktent klap je uit tot boven je motorkap of naar achteren (boven de achterklep/ grond). Net wat je zelf prefereert / en of je bv een ondertent erbij wenst (die is doorgaans te lang voor een klein voertuig zoals een Panda).

Een 4p daktent klapt ivm het formaat, zijdelings van het voertuig uit. Een voertuig als een Panda in dit verhaal, moet je hoe dan ook dan gaan ondersteunen/stabiliseren ivm de soepele veren en schokdempers en tijdens een windstorm, bijvoorbeeld. De bijgeleverde en noodzakelijk ladder is daar weer niet voor bedoeld. De kans dat de Panda gaat hellen / scheefhangen is dus aanwezig.

Ik heb zelf ooit in een flinke storm in een daktent op een Range Rover uit '74 geslapen en mijn toenmalige vriendin heeft serieuze angsten die nacht ondervonden. (Het was echt een spooknacht... ik vond het zelf wel een avontuur). Het voertuig met een uitgeklapte tent bewoog behoorlijk... en soms heb je niet veel keus waar je gaat overnachten.

De Panda waar we het in dit topic over hebben is simpelweg te licht gebouwd voor het klassiek type daktent. Laat je aub niets wijsmaken en neem je verantwoordleijkheid. De meeste daktentaanbieders zullen je overigens niet eens een daktent adviseren bij een daklast van 50kg...

In mijn betoog meldde ik een daktent van 17kg. Ik wilde dit model in mijn ondernemerstijd opnemen in het assortiment, niet alleen voor de lichtere voertuigen, maar ook om het totaal te verslepen gewicht te reduceren (en dus brandstofverbruik). Ik werkte hoofdzakelijk met 4x4, suv's en pickup-trucks en later ook offroadtrailers.
Maar nadat ik dit specifieke model in werkelijkheid gezien had, had ik te veel twijfels voor "mijn markt", alsmede het model (toen) zelf. Het was op dát moment niet het model waar "mijn" klant qua uitstraling op zat te wachten...

Maar voor een klassiekere Panda, kán het een optie zijn. Evenals bv de "eend", de "mini", de Renault 4, etc. Het is namelijk een lichtere daktent met een andere verdeling qua opzet. Je kunt de tent ook naast je auto plaatsen.
Hierbij een link naar dat type daktent:

https://tentedetoit.trekking.fr/produit ... oit-oasis/

Ik spreek dus over de Trekking Oasis. Niet hun andere daktent modellen.

Een van mijn bezwaren "toen" was: de onderkant is relatief "open" en wind kan erg veel spelen daaronder en invloed hebben op je nachtrust... maar dat is vermoedelijk erg persoonlijk. De constructie lijkt op een soort inklapbed met matras en daarop een tent. Het model anno nu is wel aangepast... en nog steeds is het een prima daktent. Smaken verschillen natuurlijk....

Hopelijk heb je iets aan deze informatie!

Mack

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Daktenten en dakdragers

Bericht door Erik 319 »

Ik boek wel een hotel........
312=500 319=Panda.

Mack Hofland

Re: Daktenten en dakdragers

Bericht door Mack Hofland »

Erik 319 schreef: 09 sep 2020 15:28 Ik boek wel een hotel........
Oók een oplossing (y)

Of een daktent installeren op een aanhangertje... of een vouwwagen aanschaffen (nog beter, meer ruimte :yes: )

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”