Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Panda 2003 MPI young
Moderators: michiel van g., Niels9966
- BoschNLD
- Forumgebruiker
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
- 3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
- 4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Re: Panda 2003 MPI young
To be continued.
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03
- Christiaanvanarum
- Forumgebruiker
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 08 feb 2017 23:10
- 1e Panda-achtige: Panda 141 900 Jolly [Rood]
- 2e Panda-achtige: Panda 141 900 Young [Blauw][Verkocht]
- Locatie: Hoorn, Noord-Holland
- Has thanked: 1 time
- Contacteer:
Re: Panda 2003 MPI young
Heel mooi die dakdragers! Maar waar en hoe heb je ooit een klokje op de kop getikt? Ik ben al maanden opzoek…
You can't put a wrench on electrons.
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Panda 2003 MPI young
En dat klokje geeft toch 2 keer per dag de juiste tijd aan.
312=500 319=Panda.
- BoschNLD
- Forumgebruiker
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
- 3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
- 4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Re: Panda 2003 MPI young
het klokje heb ik ongeveer een jaar geleden gekregen van pandaliefhebber Gert. Goeie vent en is onwijs zuinig op zijn oldschool oerpanda. Gert had het klokje ooit van iemand overgenomen op de club dag. (Bij Kuijer). Gert had hem niet opengemaakt maar als diegene voor Gert mij kan vertellen wat er met het klokje is gebeurd kan ik er misschien nog wat van maken haha. Zoals ik aangaf, clipjes gebroken, lampje doorgefikt, printplaat sluiting door piekspanning. Althans dat zijn mijn eerste constateringen. Uurwerk is heel, printplaat moet ik even rustig voor gaan zitten.Christiaanvanarum schreef: ↑09 nov 2021 18:00 Heel mooi die dakdragers! Maar waar en hoe heb je ooit een klokje op de kop getikt? Ik ben al maanden opzoek…
Ach, zoals Erik al zegt,
Dan is het nu tijd, voor de volgende update,,
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03
- BoschNLD
- Forumgebruiker
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
- 3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
- 4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Re: Panda 2003 MPI young
Want vanavond ben ik bezig geweest met een klus waar ik toch echt wel naar uit heb gekeken.
De montage van de trekhaak
Het aansluiten ging opzich wel soepel. Ik heb de tank een klein stukje laten zakken. De twee achterste aansluitpunten doorgeboord en voorzien van goede dikke ringen. De bussen die door de balk gaan ook gebruikt tegen het samentrekken. Waar ik wel van baal is dat de band van de tank nu niet recht geplaatst kan worden. Deze moet helaas links of rechts naast de trekhaak gemonteerd worden.
Ik had nog een hoeklijntje liggen. Helaas net te klein om volledig over het gat te leggen. Ik heb een goede vriend ingeschakeld die een 5 bij 5 hoeklijn meeneemt zodat ik een bevestigingspunt kan maken voor de tankband en dat de voorste bevestiging voor de trekhaak afgemonteerd kan worden.
Ik heb dus eigenlijk alleen het achterste punt kunnen vastzetten in plaats van allebei de punten.
Met een dikke ring en borgmoer
De voorzijde (zoals op foto 1 te zien) zit inmiddels gegoten en zijn alle punten gemonteerd. Weet iemand toevallig aanhaalmomenten van deze bevestigingspunten?
De montage van de trekhaak
Het aansluiten ging opzich wel soepel. Ik heb de tank een klein stukje laten zakken. De twee achterste aansluitpunten doorgeboord en voorzien van goede dikke ringen. De bussen die door de balk gaan ook gebruikt tegen het samentrekken. Waar ik wel van baal is dat de band van de tank nu niet recht geplaatst kan worden. Deze moet helaas links of rechts naast de trekhaak gemonteerd worden.
Ik had nog een hoeklijntje liggen. Helaas net te klein om volledig over het gat te leggen. Ik heb een goede vriend ingeschakeld die een 5 bij 5 hoeklijn meeneemt zodat ik een bevestigingspunt kan maken voor de tankband en dat de voorste bevestiging voor de trekhaak afgemonteerd kan worden.
Ik heb dus eigenlijk alleen het achterste punt kunnen vastzetten in plaats van allebei de punten.
Met een dikke ring en borgmoer
De voorzijde (zoals op foto 1 te zien) zit inmiddels gegoten en zijn alle punten gemonteerd. Weet iemand toevallig aanhaalmomenten van deze bevestigingspunten?
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03
- BoschNLD
- Forumgebruiker
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
- 3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
- 4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Re: Panda 2003 MPI young
De bedrading staat ook nog op de ‘to do’ lijst.
Evenals de beschadigingen wegwerken die zijn veroorzaakt door de tankband. Krassen op de trekhaak. Niet mooi. Moet anders. Even bijwerken en blanke lak erop.
To be continued…
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03
- Erik 319
- Moderator
- Berichten: 3513
- Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
- 1e Panda-achtige: 319 twinair 65
- 2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
- Locatie: Almere
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 38 times
Re: Panda 2003 MPI young
Aanhaalmomenten heb ik niet maar gewoon zo vast als lukt is altijd goed.
Er staat geen zijwaartse kracht op immers.
Een karretje zal de Panda prima trekken
Net 500 kilo ijzer gelost..
Er staat geen zijwaartse kracht op immers.
Een karretje zal de Panda prima trekken
Net 500 kilo ijzer gelost..
312=500 319=Panda.
- michiel van g.
- Forum-admin
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
- 1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
- 2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
- 3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
- Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
- Locatie: Zeist
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 70 times
- Contacteer:
Re: Panda 2003 MPI young
Ik heb hem bij mijn Marbella vastgezet met 100 Nm. Wel voor zelfborgende moeren gezorgd.
deze was vol met OSB- en gipsplaten. Geen enkel probleem
deze was vol met OSB- en gipsplaten. Geen enkel probleem
- sjirafje
- Moderator
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
- 1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
- Locatie: Limburg
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 73 times
Re: Panda 2003 MPI young
Er zijn op internet diverse tabelletjes te vinden met welk aanhaalmoment bij welke maat hoort.
nb.
De aanhaalmomenten volgens de fabrikant van mijn trekhaak (169) 79nm voor de M12 en 23nm voor de M8
nb.
De aanhaalmomenten volgens de fabrikant van mijn trekhaak (169) 79nm voor de M12 en 23nm voor de M8
Re: Panda 2003 MPI young
Het aanhaal moment is afhankelijk van de diameter van de bout en van de kwaliteit van de bout.
De meest voorkomende bout is klasse 8.8
Zie link voor een tabel met aanhaal momenten.
https://www.wurth.nl/nl/wuerth_nl/uw_br ... ndraai.php
De meest voorkomende bout is klasse 8.8
Zie link voor een tabel met aanhaal momenten.
https://www.wurth.nl/nl/wuerth_nl/uw_br ... ndraai.php
- BoschNLD
- Forumgebruiker
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
- 3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
- 4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Re: Panda 2003 MPI young
Thnx ik heb 10.9 borgenoeren met fijne draad eronder. Bouten zijn 8.8 en 10.92cv6 schreef: ↑12 nov 2021 18:44 Het aanhaal moment is afhankelijk van de diameter van de bout en van de kwaliteit van de bout.
De meest voorkomende bout is klasse 8.8
Zie link voor een tabel met aanhaal momenten.
https://www.wurth.nl/nl/wuerth_nl/uw_br ... ndraai.php
Iedergeval vandaag weer een flinke stap gemaakt. De trekhaak hangt.
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03
- BoschNLD
- Forumgebruiker
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
- 3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
- 4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Re: Panda 2003 MPI young
Toch heb ik mij even kwaad moeten maken op de tankband. Want ik vind het er persoonlijk niet uit zien zo. Heb er even wat wiskundige berekeningen op na gehouden maar zelfs dan is het herplaatsen van de band een uitdaging.
Vanaf onder ziet het er dan zo uit. Een hoeklijn van 5 bij 5 met daarin een gat voor de trekhaak montage en een gat voor de tankband. Aangezien de band niet recht naar boven kan moet deze met beleid worden gebogen.
Vanaf de bovenzijde ziet het er dan zo uit. De band is gespannen en maakt een scherpe bocht om de hoeklijn. Ik vind het een heel bijzonder ontwerp voor een trekhaak van de panda 141. Hebben ze bij fiat / bosal niet nagedacht over de montage en het ontwerp? Ik ben maar niet gaan boren aan de onderzijde. Dit had trouwens geen zin aangezien er dan door de hele draagconstructie geboord mag worden. Inclusief bodem. Tenzij er een blindklinkmoer gebruikt kan worden. Maar die optie beviel mij ook niet.
Praktisch gezien is het een ‘oplossing’ maar het zit mij toch niet lekker. De band zit scheef en deze zit precies in de tank te snijden. Ik heb er een stukje doek tussen gedaan om beschadiging te voorkomen. Ik wil geen houtje touwtje. Ik wil dat het strak haaks en recht zit.
Ik ga toch nog eens nadenken om de tankband op een voor mij juiste’ manier te bevestigen.
Als ik nu eens een beugel aan de trekhaak maak waar de tankband aan gemonteerd kan worden. Hoeklijn aan een uitlaatklem principe. Klinkt een beetje verwarrend. Ik ga er even over nadenken.
De bumper is al gemonteerd en deze moet nog even ‘gezet’ worden. Vandaar dat ik weer de krik eronder heb gezet.
Al met al weer een leerzame klus vandaag.
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03
- BoschNLD
- Forumgebruiker
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
- 3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
- 4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Re: Panda 2003 MPI young
-Update-
De panda is staat droog en ze is in diepe slaap. Ik ben een planning aan het maken om de nodige werkzaamheden uit te kunnen voeren. Onderdelen zijn onderweg. Fusee, Motorsteun, Draagarmen voorzijde en nog veel meer.
To be continued ....
De panda is staat droog en ze is in diepe slaap. Ik ben een planning aan het maken om de nodige werkzaamheden uit te kunnen voeren. Onderdelen zijn onderweg. Fusee, Motorsteun, Draagarmen voorzijde en nog veel meer.
To be continued ....
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03
- BoschNLD
- Forumgebruiker
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
- 3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
- 4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Re: Panda 2003 MPI young
Beste allemaal,
Voordat ik begin ga maken met de geplande werkzaamheden heb ik eerst wat andere dingetjes opgepakt. Hieronder enkele foto’s. De remklauw is voorzien van nieuwe rubbers en is de trekhaak volledig afgemonteerd en geïnstalleerd. De originele Dynamo heb ik losgehaald en een nieuwe sleepring gemonteerd. Daarnaast heb ik eindelijk gevonden waar ik heel lang naar opzoek was namelijk een klein aanhangertje.
Remklauw schoongemaakt en voorzien van nieuw stofrubber.
Ook binnenin.
Fresh
n de panda hangt nu een grote denso dynamo van een panda uit 2004. Behalve een grotere poelie zie ik van bovenaf dat de multiriem niet lijnrecht tegenover de krukaspoelie zit. De grote dynamo werkt maar origineel is beter. Daarom heb ik de originele panda 141 dynamo aangepakt.
De originele denso dynamo heb ik losgehaald en naast de sleepring ook het lager vervangen. Na wat soldeerwerk kwam de achterzijde makkelijk los. Tikte ik de as er zo uit en kon ik makkelijk bij de onderdelen die vervangen moeten worden.
Nieuwe Sleepring
Voordat ik begin ga maken met de geplande werkzaamheden heb ik eerst wat andere dingetjes opgepakt. Hieronder enkele foto’s. De remklauw is voorzien van nieuwe rubbers en is de trekhaak volledig afgemonteerd en geïnstalleerd. De originele Dynamo heb ik losgehaald en een nieuwe sleepring gemonteerd. Daarnaast heb ik eindelijk gevonden waar ik heel lang naar opzoek was namelijk een klein aanhangertje.
Remklauw schoongemaakt en voorzien van nieuw stofrubber.
Ook binnenin.
Fresh
n de panda hangt nu een grote denso dynamo van een panda uit 2004. Behalve een grotere poelie zie ik van bovenaf dat de multiriem niet lijnrecht tegenover de krukaspoelie zit. De grote dynamo werkt maar origineel is beter. Daarom heb ik de originele panda 141 dynamo aangepakt.
De originele denso dynamo heb ik losgehaald en naast de sleepring ook het lager vervangen. Na wat soldeerwerk kwam de achterzijde makkelijk los. Tikte ik de as er zo uit en kon ik makkelijk bij de onderdelen die vervangen moeten worden.
Nieuwe Sleepring
Laatst gewijzigd door BoschNLD op 18 jan 2022 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03