Afbeelding Afbeelding Afbeelding vergeet niet de contributie à 22,50 over te maken (nog geen lid? Word lid!)

Panda 2003 MPI young

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

Het is weer even geleden, maar liefst 4 jaar terug heb ik afscheid genomen van mijn tweede panda. Na de panda heb ik een seicento van top tot teen opgeknapt, alles vernieuwd en het beestje naar Oostenrijk gepusht, met positief resultaat! maar het bleef knagen. Ik wil mijn oude vertrouwde panda terug. De 1000 fire uit 94. Mijn eerste panda. Helaas is dat niet meer mogelijk.

DUSSS

Vorige week een panda tegengekomen. Deze panda had wel wat haakjes en oogjes. Want deze had geen APK. Die was al 8 weken verlopen. Geschorst en heeft heel veel roest in de dorpels. De welbekende plekken. Ook bij de draagarmpjes achter. En ,, alsof dat niet genoeg is, heeft deze panda een smakker gemaakt. Smakker? Jazeker! Natuurlijk zag ik dat het bumpertje een scheurtje had,, alleen dat de hele voorophanging een duw heeft gekregen had ik dus niet gezien. Pas toen mijn schouder de straat tot beste vriend had verkozen zag ik daar aan de bijrijderskant schade!

Goed, gaan we wat aan doen want de panda was ten dode opgeschreven en ik wil dit beestje zo lang mogelijk bij mij houden. Dus de hulptroepen ingeschakeld.

Vader kan lassen, elektrode lassen. Ja, ik hoor jullie denken, oei... maar dat was voor nu de oplossing. Helaas ben ik niet in de gelegenheid om een Mig/mag te ritselen en aangezien hier een elektrodeapparaat staat te verstoffen was het voor vader ook weer Oldschool!

Hopelijk, kan ik volgende week naar de APK en zal ik zien/horen of het beestje hier voor de deur mag blijven staan. Met APK is net ff wat ontspanner sleutelen aangezien ik geen garage tot mijn beschikking heb blijft het improviseren!

Er zijn onderdelen onderweg, zo lekt de ashoes versbak en is de fouzee dichtgekit, allemaal niet fraai dus even vervangen.

De remmerij heb ik rondom al los gehad, jemig wat zaten die hevels weer vast. Ook het kabeltje kon wel wat vet gebruiken.

De olie is net bitumen, het filter is plakkerig als een verweekte sinaasappel en ach, laten we het niet over de kleppendekselpakking hebben want daar spuit de olie gewoon uit. Jep, ook het GKH is daardoor heerlijk stroperig. Als met al een keigoede fiat!

Maar dat gaan we, nadat de basis veiligheid op orde is wel even netjes maken. Hier in dit topic zal ik daarom eens in de zoveel tijd een fototje opgooien.

Voor nu bedankt voor het lezen!
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

FA09ACE1-5C73-4BAC-BAB5-76803D1A1766.jpeg
8E24301B-679E-4442-A0D4-DA771E0A0774.jpeg
09EB9B3C-B752-46D6-86E1-E7ED9F8734A3.jpeg
E8491534-3B69-435A-974C-B63EAE288A4A.jpeg
8A335D64-ED3C-4BAA-AE4C-D0AB450BE361.jpeg
Roest, olie en vet. Het panda’tje stond al een geruime tijd stil. Aan de slag dus!
Laatst gewijzigd door BoschNLD op 09 okt 2021 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

A805399F-4418-4004-8133-0C0D298520F1.jpeg
08496FE4-4672-48EC-9B78-548FA9C17F36.jpeg
756CF344-E930-48F0-B9F6-E1E29613F252.jpeg
2CFE5408-C197-4477-99E8-CE187821AAFA.jpeg
Plaatjes maken, dorpel slijpen en dorpel binnenkant bij de balk achter lassen
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
xxl_liberty
Clublid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 feb 2009 18:05
1e Panda-achtige: Cabrioni 1990
2e Panda-achtige: Edizione Cool 2010
Has thanked: 11 times
Been thanked: 12 times

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door xxl_liberty »

Heerlijk knutselen aan de Panda. I love it.
In het verleden gedane uitspraken geven geen garantie voor de toekomst, zij zijn alleen geschiedenis.

Gebruikersavatar
mk1992
Forumgebruiker
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 aug 2019 08:57
1e Panda-achtige: 750L 1986 [met extra spiegel]
Twitter: @martijn_kosters
Locatie: Beek, Limburg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 10 times

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door mk1992 »

Tof dat je de uitdaging aangaat _O_
Fiat Panda 750L 1986 'Tino Pandino'

Oudste Panda 141A van Nederland (07-10-1986)


Kijk ook eens op https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699 voor mijn andere hobby

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door Joost »

Supervet dat je 'm zo onder handen neemt! Dapper hoor, om dat dunne blik met elektrode te lassen! Wil dat een beetje?

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

xxl_liberty schreef: 03 nov 2020 22:21 Heerlijk knutselen aan de Panda. I love it.
_O_
mk1992 schreef: 04 nov 2020 09:03 Tof dat je de uitdaging aangaat _O_
Ik wil hem zo lang mogelijk hier hebben en probeer hem weer helemaal op te bouwen.
Joost schreef: 04 nov 2020 21:02 Supervet dat je 'm zo onder handen neemt! Dapper hoor, om dat dunne blik met elektrode te lassen! Wil dat een beetje?
Je prikt er snel doorheen, heel snel zelfs. We gebruikte 1mm plaat met rutiel elektrode. Het mooiste was Mig/mag. Mooi voor op de wishlist. de afwerking komt later in beeld. Eerst eens zien of het laswerk APK technisch word goedgekeurd zodat ik alle rust en ruimte heb om hem op te bouwen.

Morgen even bellen.
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

3B85A6B1-2A5D-4ABA-AFB2-ECC0F6F1C0C9-min.jpeg
A2897C1C-F8E0-45D9-91B0-E0ED11EA21C6-min.jpeg
ECC270D7-3761-40E7-8ADA-50A77A46A0A4-min.jpeg
Bijlagen
5BB51183-D61F-458A-A19E-4A99785A5762-min.jpeg
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 6 times
Been thanked: 25 times

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door PandaVespa »

De laatste bouwjaren kunnen goed roesten en daar is deze een mooi voorbeeld van.

En idd zonde van veel achterstallig onderhoud. Zal daarom ook verkocht zijn toen jij hem overnam.

Gelukkig zit een panda vrij simpel inelkaar en met juiste gereedschap is het vrij snel klaar. Ashoezen en keerringen zijn apart leverbaar, alleen je hebt een pers en speciale bussen nodig om de keerringen erop te persen.

En kleppendekselpakking is een FIREblok kwaal. Er zijn meerdere pakkingen in verkrijgbaar, kies diegene met 3dubbele raakvlak. Even alle3 bestellen, dan zie & begrijp je wel wat ik bedoel. Deze blijft bij mij tot nu toe nog droog bij mijn mpi.
Via eBay-Italia kun je ook rode rubber pakking krijgen. Gaat bij mij selecta tot nu toe goed.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 540
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door 2cv6 »

Het laswerk ziet er toch niet al te slecht uit voor een elektrode apparaat.
Het doorbranden kun je deels voorkomen door een koperen of aluminium plaat er achter te leggen. Deze zo goed mogelijk tegen het te lassen materiaal drukken. Als je geen koperen plaat hebt, kun je een koperen pijp van de bouwmarkt gebruiken en deze plat slaan.
Natuurlijk werkt bovenstaande alleen op plaatsen waar de achterzijde van de las bereikbaar is.

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

Hallo panda liefhebbers,

Het is alweer even geleden maar ik heb goed nieuws! De panda is goedgekeurd! Ze is dus gered van de sloop!

Jullie hebben kunnen zien dat er heel wat laswerk nodig was om deze panda weer de weg op te krijgen. Inderdaad achterstallig onderhoud. Hij is altijd goed onderhouden hoor! Hoorde ik tijdens aankoop. Ik knikte en gaf aan dat hij iedergeval zijn best heeft gedaan.

Het keuren ging niet echt zoals altijd. Sterker nog. 3 auto’s moesten gekeurd worden die dag. 1 fiat seicento, 1 panda en nog een Renault van mn schoonouders.

Wat er gebeurde,, had ik nog never nooit meegemaakt. Een steekproef. Jawel. De seicento kreeg om 10:00 sochtends een steekproef. Mijn eerste reactie? YESSS!! Kom maar op! Riep ik. De rdw man kwam langs en deze bevestigde de juiste keuring. Geen op of aanmerkingen. Gelukkig maar!
De rdw man vervolgde zijn weg.

Toen de Renault Clio. Alleen even veerpoot regelen en dan goedgekeurd.


Smiddags, de gelaste panda.
14:00 kwam ik aan. Rondje gedaan, motor loopt, koelvloeistof begint te lekken, kachelradiateur lekkage. Oei. Geen afkeur? Nee geen afkeur zei de keurmeester. Hij keek even en riep goedgekeurd! Loopt naar zijn kantoor om de panda af te melden en staat op en roept: steekproef! Mijn Yess van de seicento die ochtend zie ik nog voor me. De keurmeester keek mij aan en zei, vanochtend was je nog zo blij en waarom nu niet?? Ik voelde de bui al hangen wat betreft het laswerk.. maargoed, Zelfde garage zelfde keurmeester. Daar stond ik dan met mijn mond vol tanden. 2x op een dag? Bij mij? Bij fiat? Ik snap het niet. En jawel daar is die weer. Dezelfde peer. Dezelfde vent. Dezelfde pief. De man van de rdw! Ik heb alles laten zien wat er gemaakt, gelast, en gerestaureerd is ennnnnn, Panda afgekeurd... Waarom? Omdat het laswerk... niet.. mooi.. is... ja, zeker. Jullie lezen het goed. Niet mooi. De keurmeester en de rdw steekproefcontroleur vollop in discussie. Want dit gaat de keurmeester ook punten kosten. > 1.6 strafpunten voor meneer.

Keurmeester en ik keken elkaar aan en begrepen er helemaal niks aan. Oke zoals Julie hier zelf ook kunnen zien. Het laswerk is bijzonder.. niet mooi. Maar veilig, Vast en sterk. Zet er maar iets tussen riep ik tegen de rdw. Breek het maar los! De rdw was het er niet mee eens. Elektrode lassen was not done en ik moest maar snel een mag apparaat gaan scoren. Ik riep uit verontwaardiging, dat ik de hele dorpel eruit ga slijpen en opnieuw ga lassen. Dit hoefde niet zei de rdw en hoefde het niet zo regoreus aan te pakken. Opzich,, heeft de rdw op het oog gelijk. Maar het hoeft niet mooi te zijn als het maar veilig is. Als het maar vast zit en dat zit het. Veiligheid nr 1.

Teleurgesteld naar huis gegaan. Paar tikjes erbij gezet. Het was al laat. Ik ga even rustig bekijken of er nog wat meer tikjes bij moeten,, zo gezegd zo gedaan. Aantal dagen later weer terug gegaan voor keuring.,

Keurmeester keek even en knipoogte en zei goedgekeurd, zonder steekproef. Wat Opzich best wel lef tonen is aangezien de rdw al een aantal keer is langsgeweest, het laswerk veilig is maar bijzonder eruit ziet + de keurmeester hier 1.6 strafpunten voor heeft gehad. Ik verontschuldigde mij hiervoor maar dat hoefde niet. Ik kreeg het rapport en maakte een nieuwe afspraak voor de andere seicento en ging naar huis. Nu mag ik eindelijk beginnen met het afwerken, van de panda. Wat een avontuur.

Ik heb inmiddels, de kachelradiateur losgemaakt. Deze had ik voor de keuring dichtgemaakt. De nieuwe ligt in de garage.
Spiegels, bumpers etc zijn ook aangekomen. En ben ik inmiddels wat sloperijen afgereden voor enkele onderdelen. Zo heb ik nette wielkuipen weten te vinden en een mooie portierrubber! Ook wat clipjes rubbers en antennehouder. :)

Hieronder de foto’s! De panda staat inmiddels droog en ook is er een nieuwe koppelingsset aangeschaft. Ter preventie trek ik in maart de koppakking er ook uit en maak ik alles netjes schoon. Voor nu de foto’s tot nu toe,
Bijlagen
E51DB5F9-4215-4557-A2B4-5FE506AB7526.jpeg
30A36C38-DA67-4A01-8CF3-939D84B55D75.jpeg
D4D26DA3-4616-406B-8E24-FD3BEB72D5C1.jpeg
Laatst gewijzigd door BoschNLD op 09 okt 2021 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

En dan hoop ik dat het motortje van de panda net zo lekker loopt en dat hij er net zo shiney uit ziet als bij de Seicento’s:
Bijlagen
B78D55EF-0353-4460-82FA-0B33C98085E9.jpeg
77172C46-4DD9-476E-B8AA-C7EF05C2E845.jpeg
44362FF6-3295-4236-B9D9-6BB7C4786997.jpeg
38543607-A400-4E02-86C7-23F05D27EA80.jpeg
71C8A953-5237-48A1-8E0E-D8584B7E274C.jpeg
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8292
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door michiel van g. »

Goed bezig zeg!
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door Joost »

Wat een gedoe over het laswerk zeg... zo oslecht ziet het er nou ook niet uit. Als 't maar vast zit en er geen gaten meer in zitten, toch?

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 6 times
Been thanked: 25 times

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door PandaVespa »

Panda's 141 zijn roestgevoelig. Zodra je iets ontdekt, gelijk aanpakken. Roest stopt niet. Wanneer is het punt bereikt dat het roest te erg is dat je geen geld meer in wilt stoppen ;) .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”