Panda 2003 MPI young

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8334
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella 0.9 GL i.e. 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
Facebook: https://open.spotify.com/artist/2Zt0UMYIVYpyN
Locatie: Zeist
Has thanked: 26 times
Been thanked: 76 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door michiel van g. »

Kroon op het werk dus!

En die fuseekogel, is die compleet nieuw? Want dan zou ik reclameren... Dat mag natuurlijk niet! Het zou natuurlijk ook kunnen dat je de kroonmoer nog iets strakker kunt aandraaien.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

michiel van g. schreef: 29 okt 2021 20:46 Kroon op het werk dus!

En die fuseekogel, is die compleet nieuw? Want dan zou ik reclameren... Dat mag natuurlijk niet! Het zou natuurlijk ook kunnen dat je de kroonmoer nog iets strakker kunt aandraaien.
Klopt, daar dacht ik dus ook aan. De lepel is ertussen gezet en de keurmeester heeft laten zien dat zowel de moer als de foezeepen in 1 geheel naar beneden komt. Heel vreemd. Ik ga het binnenkort loshalen en eens een grondige inspectie werpen en uitzoeken hoe dit nou heeft kunnen gebeuren. Vreemd toch? Ik heb geen tik of breekgekuid gehoord. Het is konisch, ik ga er dan vanuit dat er wel heel veel kracht nodig is om een ‘nieuwe’ complete foezee te doen breken. Aanhaalmoment +/- 90. Ik ben benieuwd.
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 14 times
Been thanked: 28 times

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door PandaVespa »

Mare, waarom bij RDW aangemeld als het toch afkeur is? Was er geen mogelijkheid om dit eerst (ter plekke) te vervangen of later tijdstip?
Fuseekogel teveel speling? Origineel onderdeel of imitatie? Moer strakker aandraaien lost de speling niet op. Kogel zit in een kom geperst, daar hoort geen speling in te zitten.

Auto ook uitgelijnd?
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3532
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 23 times
Been thanked: 41 times

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door Erik 319 »

Een fuseekogel mag wel iets speling hebben. Kennelijk was het bij de apk net goed genoeg anders snap ik niet hoe die door de apk met steekproef komt.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

PandaVespa schreef: 30 okt 2021 08:04 Mare, waarom bij RDW aangemeld als het toch afkeur is? Was er geen mogelijkheid om dit eerst (ter plekke) te vervangen of later tijdstip?
Fuseekogel teveel speling? Origineel onderdeel of imitatie? Moer strakker aandraaien lost de speling niet op. Kogel zit in een kom geperst, daar hoort geen speling in te zitten.

Auto ook uitgelijnd?
Het was op het randje, wel aangemeld bij de rdw omdat het kielekiele is. Ik wist het niet van te voren anders had ik deze natuurlijk (weer) vervangen. Panda is niet uitgelijnd, gaat wel gebeuren samen met nieuwe banden, armen en fusee. Moer strakker aandraaien heeft inderdaad geen zin. Zoals ik het omschreef was het mijn eerste ingeving: afkeur. De keurmeester oordeelde goedkeur maar wel met advies 1mm. Steekproefcontroleur was het hier mee eens. Vandaag de goedkeur. Goed dat dit aan het licht is gekomen. Dit is een serieus veiligheidspunt en zal deze asap vervangen.
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 14 times
Been thanked: 28 times

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door PandaVespa »

Nadeel bij het melden bij rdw met afkeur (garage is 'verplicht') is dat je daarna niet meer mag rijden met de auto. Er staat geregistreerd dat de auto onveilig is en dat kan vervelende gevolgen hebben bij een eventuele ongeval. En politie tikt kenteken in en zien alles :X .

Bij garage hebben ze het gereedschap om binnen een half uurtje de fuseekogelhouder te vervangen. Dit soort onderdelen zijn volgens mij uit voorraad leverbaar. Anders wacht je een paar dagen |:| . Dan afmelden en krijg je keurig de melding, goed gekeurd na reparatie. Niemand kan je dan wat maken ;) .

En steekproeven zijn gewoon k*t. Je kan als je pech hebt een uur wachten en auto mag niet verplaatst worden. Als je zelf nog een afspraak hebt staan ): .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3532
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 23 times
Been thanked: 41 times

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door Erik 319 »

In dit geval een adviescode dus kun je gewoon de weg op.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

PandaVespa schreef: 31 okt 2021 09:02 Nadeel bij het melden bij rdw met afkeur (garage is 'verplicht') is dat je daarna niet meer mag rijden met de auto. Er staat geregistreerd dat de auto onveilig is en dat kan vervelende gevolgen hebben bij een eventuele ongeval. En politie tikt kenteken in en zien alles :X .

Bij garage hebben ze het gereedschap om binnen een half uurtje de fuseekogelhouder te vervangen. Dit soort onderdelen zijn volgens mij uit voorraad leverbaar. Anders wacht je een paar dagen |:| . Dan afmelden en krijg je keurig de melding, goed gekeurd na reparatie. Niemand kan je dan wat maken ;) .

En steekproeven zijn gewoon k*t. Je kan als je pech hebt een uur wachten en auto mag niet verplaatst worden. Als je zelf nog een afspraak hebt staan ): .
In dit geval was het geen afkeur, ik zelf maakte er afkeur van. Elke speling die ik zie gaan mijn alarmbelletjes rinkelen. Ik ben simpelweg geen apk meester. Mijn gevoel zei afkeur tot de keurmeester aangaf dat de speling binnen de marge viel en hem op advies noteerde. Goedgekeurd. De rdw was het daar mee eens. Gaf groen licht. 🥳

Ps: ik ga altijd naar een keurstation. Zonder belangen keuren, zonder dat men eigen werk staat te verschaffen. Niet een ‘garage’ die voor 25 euro je autotje gaat keuren en vervolgens op doorgesneden ashoezen een afkeur geeft om dan zelf te vervangen. Nee, keurstation. Het kost iets meer maar de heren keuren dag in dag uit. Jaren lang. onafhankelijk, neutraal. Volledig openheid van keuren, amper winstoogmerk. Uurtarief en rdw kosten. Zetten waar nodig de puntjes op de i. Geven advies. Puur keuren op veiligheid. Rdw komt geregeld kijken. Prima. Mannen bij het keurstation hebben niks te verbergen en doen in mijn ogen onwijs goed werk.
Erik 319 schreef: 31 okt 2021 10:46 In dit geval een adviescode dus kun je gewoon de weg op.
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3532
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 23 times
Been thanked: 41 times

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door Erik 319 »

Dat zijn de betere keurstations dan,
En idd, of je nou 25 euro betaalt of 40 dat maakt ook niet veel uit 1 keer per jaar. Ik ga ook al jaren naar de zelfde en die was toevallig ook de goedkoopste tot voor kort. Dat is leuk om mee te adverteren. Nu is de prijs iets verhoogd en zijn er goedkopere in de buurt.
Maar ik blijf gewoon naar deze garage gaan omdat ik weet dat deze keurmeester gewoon eerlijk is en niet een auto afkeurt om wat te kunnen verdienen. De Panda werd na 2 jaar sinds de vorige APK meteen goedgekeurd. (Is nu 8 jaar dus vanaf nu elk jaar) waarbij een uitlaatklem vastgezet werd en iets kit er tussen zonder extra kosten. Zelfs geen koplampen stellen terwijl dat bij veel garages standaard op de rekening staat.
Vroeger wel eens bij kwikshit laten keuren maar die keuren volgens mij vaak af op zaken die ze zelf veel verkopen. Uitlaat,banden en remblokken.......
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 14 times
Been thanked: 28 times

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door PandaVespa »

Bestaat er ook een garage die alleen keurt? Apart. Verhaal is dan nu ook duidelijk. In noorden des lands kunnen dat soort garages waarschijnlijk niet bestaan :P .

Je moet gewoon een goede monteur (die ook APK-meester is) hebben, die netjes kan sleutelen. Meeste monteurs klooien maar wat aan, daar heb ik ook een hekel aan. Naam op gevel zegt helemaal niks.
Als bij een keuring iets niet goed is cq je krijgt advies, gelijk aanpakken of er iets mee doen.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3532
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 23 times
Been thanked: 41 times

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door Erik 319 »

In Almere zit ook een apk boer die niet repareert. Hij is niet heel goedkoop maar heeft het druk zat. Het kan dus blijkbaar wel. Het grote voordeel is dat je naast een brug en een remmen bank niet veel nodig hebt en zodoende genoeg hebt aan een klein loodsje op een achteraf gelegen industrieterrein.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1314
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 74 times

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door sjirafje »

Bij mijn garage mag je gewoon na de keuring (€30) de boel zelf repareren, de eerste herkeuring is dan gratis.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

PandaVespa schreef: 01 nov 2021 09:07 Bestaat er ook een garage die alleen keurt? Apart. Verhaal is dan nu ook duidelijk. In noorden des lands kunnen dat soort garages waarschijnlijk niet bestaan :P .

Je moet gewoon een goede monteur (die ook APK-meester is) hebben, die netjes kan sleutelen. Meeste monteurs klooien maar wat aan, daar heb ik ook een hekel aan. Naam op gevel zegt helemaal niks.
Als bij een keuring iets niet goed is cq je krijgt advies, gelijk aanpakken of er iets mee doen.
Er zijn APK keurstations puur alleen om te keuren. Het zijn geen garages. Garages worden auto’s gemaakt, getest en gekeurd. Bij een apk keurstation is het lopende bandwerk. Met als 1 doel. Auto’s keuren op veiligheid. Maar bij de apk keurstation worden ‘kleine’ snelle reparaties wel uitgevoerd. Niets is lulliger om een auto af te keuren op een kapot remlichtje. Een 0,3 bar spanningsverschil of een klein scheurtje in je stuurhuishoes. Bij het keurstation vervangen ze het lampje, kitten ze stofhoezen, zetten ze de koplampen recht en pompen ze je bandjes op om de auto goedgekeurd te krijgen, alles wat ze niet zelf kunnen doen om de auto veilig te krijgen is simpelweg afkeur.

Bij afkeur, staan er 10 werkdagen voor om binnen die 10 de auto aan te bieden en de uitgevoerde reparatie te laten zien. Voorbeeld, stuurhuishoes lek, oeps. Kitrandje leggen en door.

Voorbeeld 2. Speling op fusee groter dan 1mm
Afkeur. Vervolgens heb je 10 werkdagen vanaf het moment van afkeur om de auto opnieuw aan te bieden. Er zal dan geïnspecteerd worden op de eerder afgekeurde punten. Bij een positief resultaat zal de auto goedgekeurd worden zonder bijkomende kosten. (Of men rekent na de tweede maal aanbieden pas het tarief)

Denk je ja, maar ik ben niet gek. Apk station 1 zegt afkeur. Ik rij Ff snel naar een ‘garage’ om hem daar nog een keer te laten keuren. Dan, heb je pech en krijg je 100% steekproef. Dat is dus helemaal dichtgetimmerd. Aanbieden bij apk meester 1 is ook aanbieden bij apk meester 1 als de reparatie is voltooid.
sjirafje schreef: 01 nov 2021 19:09 Bij mijn garage mag je gewoon na de keuring (€30) de boel zelf repareren, de eerste herkeuring is dan gratis.
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

Hallo allemaal,
Vandaag was het mooi weer, koud maar de zon was volop aanwezig. Ik had vandaag mooi tijd om wat kleine klusjes aan de panda te doen.
7B2F7BD9-E11A-4E19-8FA1-F820054092B5-min.jpeg
Er staat namelijk al een flinke tijd de dakrails op de planning. Niet aan toe gekomen tot vandaag.
42C3B3E7-9410-4D8B-98D1-B4BF4477D083-min.jpeg
Het aftekenen en de plek om de gaten te boren was even puzzelen. Bij de dakrails zitten clipjes die door de balk heen moeten. De dak hemel mocht daarvoor los. Meten is weten.
Alle gaten zijn gelukkig op precies de goede plek geboord.
C6B2C303-2F6A-4060-810C-545C45EC76A9-min.jpeg
Deze clips om de dragers aan vast te zetten.
1ECFAC81-0C4E-4FE1-AB52-73E497A21999-min.jpeg
Een klein beetje kit onder de drager voor het water. Dat x 4 en de boel goed vastzetten.
4DAFC1C4-D942-4228-AD0A-AE0BB048CD6D-min.jpeg
En dan ziet het er al een stuk serieuzer uit. Een hobby lookalike
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Gebruikersavatar
BoschNLD
Forumgebruiker
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 apr 2008 22:30
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1100 fire 94 [X]
2e Panda-achtige: Fiat Panda 900 Young 99 [X]
3e Panda-achtige: Fiat Panda 141 1100 MPI Young 03
4e Panda-achtige: 1x Seicento 2001 [S 1.1 MPI]
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Panda 2003 MPI young

Bericht door BoschNLD »

112F1684-2856-423D-834E-474DB2A2FA59-min.jpeg
Ik ben ook bezig geweest met het aansluiten van het klokje.
7FBBDB0B-DD89-4750-A376-1537B33C0CC2-min.jpeg
De stekker voor het lampje lag er al. Perfect.De continuestroom (rode draad) was ook zo door gelust. Deze had ik van te voren doorgemeten. Helaas, geen tikkend klokje,, wat zou er aan de hand zijn?
F6FFD764-AAFF-4C6F-8B9B-32F8B308637D-min.jpeg
Het lampje doet het.. continuestroom ook aangesloten… min is goed plus is goed lampje is goed. Prik staat erop.. wat is er nou aan de hand?
6B65DD4E-C318-4C4C-AC25-7CF263E789D2-min.jpeg
Printplaat doorgefakkeld. De tellerplaat clipjes waren ook afgebroken. Geen idee wie er zo tekeer is gegaan met dit klokje maar het is om te janken. Zeer teleurstellend. Het is allemaal zo fragiel en mag best met liefde en rust worden gedemonteerd. Ik heb ook geen idee hoeveel eigenaren dit klokje heeft gehad. Goed, ik heb iedergeval geprobeerd om het doorgefikte circuit te overbruggen. Helaas zonder resultaat dus zou er vast een weerstand naar de pandahemel zijn geschoten.

Het uurwerk zelf en alle tandwielen zijn heel gelukkig. Misschien dat ik hem later nog een keer loshaal om nog het een en ander te testen. Het is nu alleen een mooi sierstuk wat constant dezelfde tijd aangeeft.
BEBF9F6B-9B15-4D48-B95D-2F192FD91D06-min.jpeg
En dat is opzich ook best grappig.
896.685 x bekeken.
----------------------------------------------------------------------------
2007 / 2011 Fiat Panda 1000 Fire '94
2011 / 2015 Fiat Cinquecento Sporting 1100 Abarth
2015 / 2017 Fiat Panda 900 Young ‘99
2017 / ___ Fiat Seicento 1100 MPI ‘01
2020 / 2022 Fiat Seicento 1100 SPI ‘01
2020/ ___ Fiat Panda 1100 MPI young ‘03

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”