Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

ELEKTRISCHE FIAT PANDA VOLGT NA VIJFDEURS 500.

Alles over het nieuws rondom Fiat.

Moderator: Nieuwsmoderator

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: ELEKTRISCHE FIAT PANDA VOLGT NA VIJFDEURS 500.

Bericht door Riddick »

EV’s hebben meer onderhoud nodig dan je zou denken.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: ELEKTRISCHE FIAT PANDA VOLGT NA VIJFDEURS 500.

Bericht door sjirafje »

Onderhoud zal niet nihil zijn, de olie, bougies en filter etc zijn niet meer nodig maar slijtage aan remmen, stuurinrichting, rubbers, vervangen van het interieurfilter etc blijft gewoon aan de orde. Ook verwacht ik dat je sneller aan een setje nieuwe banden toe bent.

Ik heb er al een aantal keer serieus naar gekeken en aan gerekend. In mijn geval is het niet thuis of op het werk kunnen laden (en dus afhankelijk zijn van een dure snellader) toch wel een groot struikelblok.
Het tijdelijk wegvallen van de wegenbelasting compenseert de veel duurdere verzekering ook niet helemaal.
Ook verwacht ik dat de wegenbelasting op termijn, door het hogere gewicht, ongunstig gaat uitpakken.
Ik sta zeker open voor elektrisch rijden maar denk dat het in mijn huidige situatie niet verstandig is.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: ELEKTRISCHE FIAT PANDA VOLGT NA VIJFDEURS 500.

Bericht door Riddick »

Ik vraag mijn werkelijk af of een elektrische Panda wel zo slim is.
Al je huidige Panda klanten/rijders vallen weg, mijn inziens.
Ik heb 4 laadpalen in een straal van 300 meter van mijn voordeur, maar wat zoiets kost om je EV daaraan op te laden heb ik echt geen idee.
En het gewicht van zo'n batterij auto is echt een groot minpunt, ik geloof dat bv zo'n VW iD.3 richting de 1800 Kg gaat, een nieuwe 500e zal ook waarschijnlijk 1200 + Kg wegen, vermoed ik.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: ELEKTRISCHE FIAT PANDA VOLGT NA VIJFDEURS 500.

Bericht door sjirafje »

Een eigen laadpunt en kunnen laden aan 22cent/kwh is echt wel een groot pluspunt. Een openbare laadpaal is al vaak dubbel zo duur per kwh. Snelladen is over het algemeen 3 keer zo duur als opladen aan je eigen stopcontact. Bij thuis laden of aan een openbare laadpaal parkeer je de auto hangt hem aan de lader en gaat je ding doen. Bij snelladen moet je eigenlijk gaan zitten wachten tot hij opgeladen is. In die tijd kun je wel gebruik maken van eventuele aanwezige faciliteiten maar bij een fastnet station is bijvoorbeeld vaak niets. Dan zit je dus gewoon een half uur, 3 kwartier te wachten.

Bij mij is de straat zijn geen laadpalen. Je kan er wel een aanvragen bij de gemeente op het moment dat je een elektrische auto hebt (dus niet daar voor). Vervolgens duurt het nog minstens een half jaar voor dat er daadwerkelijk een paal geplaatst wordt. En of die paal komt en zo ja waar, daar heb je zelf geen invloed op. Met een beetje pech koop je dan een auto die je het eerste half jaar nauwelijks kunt gebruiken :X

Rekenvoorbeeld Kosten per kilometer
Thuis laden € 0,045
Openbare laadpaal € 0,080
Snelladen € 0,117
Thuis laden

Thuis opladen is het voordeligst, je betaalt dan de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier. Op dit moment ligt de prijs per kilowattuur (kWh) op ongeveer € 0,23. Bij 19,55 kWh per 100 kilometer geeft dat een kilometerprijs van iets meer dan € 0,04. Ter vergelijking, een redelijk zuinige benzineauto die 6 liter per 100 kilometer verbruikt (1 op 16,7) kost bij een literprijs van € 1,67 ongeveer € 0,10 per kilometer.
Openbare laadpaal

Wanneer je een elektrische auto gaat opladen bij een openbare laadpaal, dan betaal je doorgaans meer per kWh. De aanbieder van de laadpaal moet immers ook voorzien in kosten voor aanleg, onderhoud en wil ook nog wat winst maken. De tarieven liggen sterk uit elkaar, van circa € 0,20 tot €0,60 per kWh. Voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van € 0,41 per kWh, een gangbaar tarief bij een aantal grote aanbieders. Uitgaande van dezelfde gemiddelde elektrische auto als in bovenstaand voorbeeld geeft dat € 0,08 per kilometer aan energiekosten.
Snelladen

Snelladen is niet alleen de snelste, maar ook de duurste laadmethode. Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Je bent dan € 0,12 per kilometer aan energiekosten kwijt. Bij sommige aanbieders kun je ook een abonnement afsluiten. Je betaalt dan een vast bedrag per maand en in ruil daarvoor betaal je minder per kWh. Vaak heb je die kosten eruit wanneer je per maand voor meer dan 300 tot 400 kilometer aan bereik laadt bij snellaadpalen. Er zijn ook gratis laadpassen waarmee je minder betaalt per kWh, zie ook de alinea over tips voor goedkoper laden.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Het Nieuws”