Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Micha's Panda 45 Super
Moderator: michiel van g.
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Micha's Panda 45 Super
Voor velen staat er in dit bericht informatie die al lang bekend is over de Panda Super, maar hopelijk is het toch vermakelijk om te lezen .
Voor degenen die het artikel in de Autoweek Classic niet gezien hebben, ik heb een Panda weten te kopen die ik hier nog niet had geïntroduceerd. Laat ik beginnen bij het begin.
Op 1 december 2019 stuurde een vriend van mij de onderstaande foto door.
Fiat Panda 45 Super by Ralph Z., on Flickr
Toen moest ik toch wel even twee keer met mijn ogen knipperen, wauw! De Panda van de bovenstaande foto is namelijk een Panda 45 Super, de meeste 'luxe' Panda die je in die tijd kon krijgen. Zo heeft deze standaard meegespoten zijkanten (in plaats van de bekende coating in zwart of grijs), 'luxe' spiegels (rechts nog steeds een optie) die van binnenuit verstelbaar is, het nieuwe type grille (die we van de latere Panda 750 en 1000 kennen), maar ook een volledig ander interieur, wat ik een aantal jaar terug ook in mijn blauwe Panda heb gezet. Het interieur bestaat uit dikkere stoelen, een andere stof, bruine kunststoffen (in plaats van zwart), een temperatuurmeter in het dashboard en op een aantal plekken isolatie zoals boven de wielkuipen.
Wat wel grappig is, is dat dit de meest kale Super uitvoering is die je kon krijgen, hij heeft namelijk geen 5-bak (alleen op een optie op de Super, op de normale Panda was dat niet te krijgen), geen digitaal klokje, geen rechter buitenspiegel, enzovoort. Maar, naar mijn weten is dit wel de enige nog rijdende Oer-Panda (1980-1986) Super in Nederland, wat hem erg zeldzaam maakt.
Terug naar december 2019, ik ben diezelfde week nog langs Heiloo gereden toen in in de buurt was met mijn vader, en heb de stoute schoenen aangetrokken en heb ik aangebeld. Met de eigenaresse een heel leuk gesprek gehad over de auto, hoe ze eraan kwamen en over van alles en nog wat. M'n vader zat geduldig in de auto te wachten :T. Uiteraard aangegeven dat ik, mocht de auto ooit verkocht worden, graag de eerste was die het hoorde.
8 april 2020 kreeg ik een appje, of ik nog interesse had. Nou wilde het toeval dat ik in de buurt was die dag, dus ik ben meteen langs reden. Even een rondje rond de auto gedaan, stukje gereden en toen de koop gesloten, deze kon ik echt niet laten staan.
Net na aanschaf
Het leuke van de auto vond ik het verhaal. De auto is nieuw aangeschaft in Aalsmeer, bij Fiat dealer D. v.d. Wal. De auto heeft ook een Mercasol roest pantser gekregen bij erkend Mercasol ML-station Da-Silva in Aalsmeer, jaja, het is wat. De eerste eigenaar schafte de auto aan voor zijn vrouw in 1984 voor iets meer dan 15.000 gulden, terwijl ze nog 420 gulden terug kregen voor hun Fiat 128. De laatste rekening die bij de auto zit is nog steeds van D. v.d. Wal, namelijk in 2011, geadresseerd aan dezelfde eigenaar. In deze 27 jaar hadden ze 49.421km met de auto gereden... Nadat mevrouw is overleden heeft meneer de auto nog een tijdje gehouden in de schuur, totdat hij besloot dat hij op zeer hoge leeftijd (rond de 90 jaar) nog graag een bootje wilde bouwen, en de Panda moest ruim baan maken. De eigenaresse waar ik contact mee had was een bekende van de familie en werd gecontacteerd, of zij niet iemand wist voor de auto, want bij de Pandaclub wilde niemand hem overnemen! Toen hebben ze de auto van Aalsmeer mee naar Heiloo genomen.
De eigenaresse vond mijn manier van contacteren en het contact met mij erg leuk en gunde mij de auto daarom heel erg. Zij hadden er na 9 jaar en iets meer dan 13.000km ook niet zo'n goede bestemming meer voor, en vonden het toch wel zonde dat hij buiten moest staat. Ik kocht hem met net geen 63.000km op de klok.
Dit soort documentatie loop ik natuurlijk helemaal warm voor!
En dat is ook wel te zien, die slechts 63.000km. De auto is namelijk in zeer nette staat. Uiteraard wel z'n plekjes, maar over het algemeen geen grote gebreken.
De motorruimte ziet eruit als een typische jaren 70/80 motorruimte, veel tectyl en spinnenwebben. Uiteraard moet daar nog verandering in komen.
Kleine zaken in de motorruimte heb ik vast aangepakt. Een paar roestige boutjes en ringetjes vervangen en wat zichtbare delen goed schoon gemaakt, dat geeft toch veel voldoening. Uiteraard ook een beurtje gegeven, al waren een aantal zaken ook nog te goed om te vervangen, zoals de bougies.
Dit is wel de ergste roest op de auto, een hele nare plek op het rechter scherm, kan bijna niet anders dan veroorzaakt zijn door een (kleine) schade. Ik heb een goede Oer-Panda namelijk nog nooit zien roesten daar. Uiteraard de plek vrij snel aangepakt, ook voor de reportage in de Autoweek uiteraard! De onderkant is gelukkig knetterhard.
En een dankbaar klusje zijn de velgen, dat was zeker bij deze auto niet geheel overbodig. Een aantal waren volledig kaal gebrand door de zon, terwijl andere gewoonweg roestig waren. Dus, schuren, nog meer schuren, primer, velgenlak (motip, goede tint voor deze velgen) en een paar dunne laagjes blank om het af te maken.
En als afsluiter een snel plaatje van tijdens de Autoweek reportage. Ik zal jullie overigens gerust stellen, zoals het er nu naar uitziet is dit een blijvertje én zal hij origineel blijven en uiteraard nog verder opgeknapt worden . Ik vind dat hij het waard is.
Voor degenen die het artikel in de Autoweek Classic niet gezien hebben, ik heb een Panda weten te kopen die ik hier nog niet had geïntroduceerd. Laat ik beginnen bij het begin.
Op 1 december 2019 stuurde een vriend van mij de onderstaande foto door.
Fiat Panda 45 Super by Ralph Z., on Flickr
Toen moest ik toch wel even twee keer met mijn ogen knipperen, wauw! De Panda van de bovenstaande foto is namelijk een Panda 45 Super, de meeste 'luxe' Panda die je in die tijd kon krijgen. Zo heeft deze standaard meegespoten zijkanten (in plaats van de bekende coating in zwart of grijs), 'luxe' spiegels (rechts nog steeds een optie) die van binnenuit verstelbaar is, het nieuwe type grille (die we van de latere Panda 750 en 1000 kennen), maar ook een volledig ander interieur, wat ik een aantal jaar terug ook in mijn blauwe Panda heb gezet. Het interieur bestaat uit dikkere stoelen, een andere stof, bruine kunststoffen (in plaats van zwart), een temperatuurmeter in het dashboard en op een aantal plekken isolatie zoals boven de wielkuipen.
Wat wel grappig is, is dat dit de meest kale Super uitvoering is die je kon krijgen, hij heeft namelijk geen 5-bak (alleen op een optie op de Super, op de normale Panda was dat niet te krijgen), geen digitaal klokje, geen rechter buitenspiegel, enzovoort. Maar, naar mijn weten is dit wel de enige nog rijdende Oer-Panda (1980-1986) Super in Nederland, wat hem erg zeldzaam maakt.
Terug naar december 2019, ik ben diezelfde week nog langs Heiloo gereden toen in in de buurt was met mijn vader, en heb de stoute schoenen aangetrokken en heb ik aangebeld. Met de eigenaresse een heel leuk gesprek gehad over de auto, hoe ze eraan kwamen en over van alles en nog wat. M'n vader zat geduldig in de auto te wachten :T. Uiteraard aangegeven dat ik, mocht de auto ooit verkocht worden, graag de eerste was die het hoorde.
8 april 2020 kreeg ik een appje, of ik nog interesse had. Nou wilde het toeval dat ik in de buurt was die dag, dus ik ben meteen langs reden. Even een rondje rond de auto gedaan, stukje gereden en toen de koop gesloten, deze kon ik echt niet laten staan.
Net na aanschaf
Het leuke van de auto vond ik het verhaal. De auto is nieuw aangeschaft in Aalsmeer, bij Fiat dealer D. v.d. Wal. De auto heeft ook een Mercasol roest pantser gekregen bij erkend Mercasol ML-station Da-Silva in Aalsmeer, jaja, het is wat. De eerste eigenaar schafte de auto aan voor zijn vrouw in 1984 voor iets meer dan 15.000 gulden, terwijl ze nog 420 gulden terug kregen voor hun Fiat 128. De laatste rekening die bij de auto zit is nog steeds van D. v.d. Wal, namelijk in 2011, geadresseerd aan dezelfde eigenaar. In deze 27 jaar hadden ze 49.421km met de auto gereden... Nadat mevrouw is overleden heeft meneer de auto nog een tijdje gehouden in de schuur, totdat hij besloot dat hij op zeer hoge leeftijd (rond de 90 jaar) nog graag een bootje wilde bouwen, en de Panda moest ruim baan maken. De eigenaresse waar ik contact mee had was een bekende van de familie en werd gecontacteerd, of zij niet iemand wist voor de auto, want bij de Pandaclub wilde niemand hem overnemen! Toen hebben ze de auto van Aalsmeer mee naar Heiloo genomen.
De eigenaresse vond mijn manier van contacteren en het contact met mij erg leuk en gunde mij de auto daarom heel erg. Zij hadden er na 9 jaar en iets meer dan 13.000km ook niet zo'n goede bestemming meer voor, en vonden het toch wel zonde dat hij buiten moest staat. Ik kocht hem met net geen 63.000km op de klok.
Dit soort documentatie loop ik natuurlijk helemaal warm voor!
En dat is ook wel te zien, die slechts 63.000km. De auto is namelijk in zeer nette staat. Uiteraard wel z'n plekjes, maar over het algemeen geen grote gebreken.
De motorruimte ziet eruit als een typische jaren 70/80 motorruimte, veel tectyl en spinnenwebben. Uiteraard moet daar nog verandering in komen.
Kleine zaken in de motorruimte heb ik vast aangepakt. Een paar roestige boutjes en ringetjes vervangen en wat zichtbare delen goed schoon gemaakt, dat geeft toch veel voldoening. Uiteraard ook een beurtje gegeven, al waren een aantal zaken ook nog te goed om te vervangen, zoals de bougies.
Dit is wel de ergste roest op de auto, een hele nare plek op het rechter scherm, kan bijna niet anders dan veroorzaakt zijn door een (kleine) schade. Ik heb een goede Oer-Panda namelijk nog nooit zien roesten daar. Uiteraard de plek vrij snel aangepakt, ook voor de reportage in de Autoweek uiteraard! De onderkant is gelukkig knetterhard.
En een dankbaar klusje zijn de velgen, dat was zeker bij deze auto niet geheel overbodig. Een aantal waren volledig kaal gebrand door de zon, terwijl andere gewoonweg roestig waren. Dus, schuren, nog meer schuren, primer, velgenlak (motip, goede tint voor deze velgen) en een paar dunne laagjes blank om het af te maken.
En als afsluiter een snel plaatje van tijdens de Autoweek reportage. Ik zal jullie overigens gerust stellen, zoals het er nu naar uitziet is dit een blijvertje én zal hij origineel blijven en uiteraard nog verder opgeknapt worden . Ik vind dat hij het waard is.
- louis
- Clublid
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: 15 nov 2012 23:37
- 1e Panda-achtige: 45 1980
- Locatie: Malden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Micha's Panda 45 Super
wauw, fantastisch mooi exemplaar en mooi verslag
veel plezier ermee
veel plezier ermee
gr,
Louis
Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie
Louis
Seat Panda-Trans
Cee’d/Enka/AZU/850T/HQ-bakkie
- Zoomer
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 10 dec 2003 13:10
- 1e Panda-achtige: 1100 Smile
- 2e Panda-achtige: 80pk Twinair Lounge Automaat
- Locatie: Arnhem
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 8 times
- Contacteer:
Re: Micha's Panda 45 Super
Prachtig
Groetjes Zoomer
////Panda 1100 Smile////Azzurro Astrale////09-2002////
////Panda 1100 Smile////Azzurro Astrale////09-2002////
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Micha's Panda 45 Super
Echt prachtig! Velgen zijn ook erg netjes geworden en dat doet veel voor het aanzicht. Gaan we binnenkort even het motorblok laten zakken om ruimte te maken om daar ook te kunnen poetsen?
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- Micha D.
- Forumgebruiker
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 01 feb 2012 08:41
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 45CL 1985
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 45S (super) 1984
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
Re: Micha's Panda 45 Super
Dank allen! Ik zal proberen dit topic regelmatig te updaten !
Daar heb ik ook wel eens aan zitten denken Ivo, maar dan meteen ook het hele blok schoonmaken, spuiten, alle pakkingen doen. En uiteraard ook meteen de koppeling, nieuwe assen enzovoort. Komt vast ooit wel een keer .
Daar heb ik ook wel eens aan zitten denken Ivo, maar dan meteen ook het hele blok schoonmaken, spuiten, alle pakkingen doen. En uiteraard ook meteen de koppeling, nieuwe assen enzovoort. Komt vast ooit wel een keer .
- Manuel_Panda_34
- Forumgebruiker
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 02 sep 2019 22:16
- 1e Panda-achtige: Panda 34 bouwjaar 1984 Rosso Siam
- xxl_liberty
- Clublid
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 21 feb 2009 18:05
- 1e Panda-achtige: Cabrioni 1990
- 2e Panda-achtige: Edizione Cool 2010
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 12 times
Re: Micha's Panda 45 Super
Heel mooi. Heb het stuk met veel plezier gelezen.
In het verleden gedane uitspraken geven geen garantie voor de toekomst, zij zijn alleen geschiedenis.