Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Remklauw

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Remklauw

Bericht door helhond »

Tijdens ritten wil er wel eens een geluid ontstaan van fluiten met een interval als een krekel het lijkt van LV weg te komen.
Het geluid is niet constant en wil ook wel eens een aantal week weg zijn.
Mijn eerste vermoeden ging uit van de remmerij een vast zittende klauw, dus even de voor klauwen gedemonteerd.

RV ging alles netjes los en zag er redelijk schoon uit, heb alles even ontdaan van de rotzooi die zich heeft opgehoopt.
LV zag ik echter dat het rubber rond de cilinder veel prut heeft en dus waarschijnlijk lek is waardoor de prut blijft plakken.
Daarbij zag ik ook dat het rubber rond de geleider is gescheurd.

Heb de boel eerst weer even terug gezet en eerste indruk is dat het geluid weg is, en de remmen beter gangbaar zijn, maar blijft lastig te peilen.

Afbeelding Afbeelding

Ik zat even te denken wat wijsheid is, nieuwe klauwen er tegen aan of toch maar voor een revisie setje gaan?
Zoals dit:
Afbeelding

Of voor een nieuw zwevend gedeelte te gaan, kosten rond de 80 euro:
Afbeelding

Heb helaas nog niet een how to filmpje of instructie kunnen vinden.
Heb wel eens andere klauwen gereviseerd maar deze zijn weer net anders met die geleidepennen etc.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Remklauw

Bericht door PandaVespa »

Als ik dit zo zie, zeg ik ‘nieuwe’ remklauwen. Alles is dan gewoon lekker schoon (gezandstraald of wat dan ook) en hoef je lange tijd niet meer naar om te kijken. Alleen elk jaar remmerij even los halen en opnieuw ‘invetten’. Dan zie je ook hoe de remklauwen er aan toe zijn. Ook de remblokjes en riemschijven :mrgreen: .

Er zijn revisie setjes idd, is goedkoper maar kost meer tijd en geen schoon klusje :no: .
Tegenwoordig doen meeste garages geen remklauwen reviseren meer, gewoon ‘nieuwe’ erop en oude gaan retour.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Re: Remklauw

Bericht door helhond »

Ja beetje dezelfde gedachte, sneller schoner en nieuwer, alleen iets duurder :wink:
Puur de klauwen vervangen is voldoende? De houder hoeft niet zou ik zeggen.

Weet iemand wat het originele merk klauwen dat onder een Panda 169 (2011) zit?
Kon zo onder de prut geen logo of merk vinden.

Zit beetje te twijfelen wat voor merk klauwen ik er dan tegen aan zal gooien.
TRW, Ferodo, Ridex etc.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Remklauw

Bericht door PandaVespa »

Kijken wat prijsverschil is. Is het minimaal, dan maakt het niet uit. Wel vrij groot, dan wordt ik wel nieuwsgierig waarom.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Re: Remklauw

Bericht door helhond »

Nu ruim een maand later na het gangbaar maken van remmen hadden we tot voorkort eigenlijk geen klachten meer gehad.
Echter zijn we nu een weekje op vakantie in eigen land, (van de ene uit hoek naar de andere uit hoek).

Maar na een langere tijd op de snelweg op de heen weg begon het geluid weer terug te komen.
Het was nu geen "gekrekel" meer maar meer een fluitend geluid. Het is er niet altijd soms komt het en het verdwijnd het ook weer naar enkele kilometers, het is wel vervelend en wisselt erg in frequentie van een klein piepje tot een schelle pieptoon.
Met een bocht naar rechts werd het geluid erger en aanhoudend, en in een bocht verdween het geluid, echter komt het na de bocht gewoon weer terug. Ook een korte ruk aan het stuur wil het geluid soms laten stoppen.

Heb nu toch het idee dat de klauw bij lange ritten wel eens vast wil gaan zitten.
Bij het open staan van een brug had ik nog even gevoel en merkte ook dat de remmerij behoorlijk warm LV was.

Wordt dus toch maar tijd om de klauwen te vervangen, als we terug zijn van vakantie.

Iets anders bedenken kan ik ook niet, denk ook niet dat het iets anders kan zijn, wiellagers lijken mij nog goed. (Was ook geen opmerking bij APK ofzo)

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Remklauw

Bericht door Robert100HP »

Te lang doorrijden met aanlopende remmen levert meer schade op, behalve dat het vet van het aslager er uit kan lopen
en dit ook vervangen moet worden is er een groter probleem. Als de remvloeistof te heet word ontstaan er lucht bellen in de vloeistof, dan remt de auto ( bijna ) niet meer.
Revisie is eenvoudig zelf te doen, je hebt nodig remvloeistof, remvet , remrevisie setje, setje geleide pennen en schuur papier korrel 2000. Korrel 2000 is een soort polijst papier ,schuur altijd rond nooit in de lengte van cilinder en zuiger.
Wil je het echt goed doen vervang dan remschijven en blokken, blokken kunnen verglaast en schijven krom zijn.
Bestel je alles op Autodoc dan ben je voor weinig klaar.

https://www.youtube.com/watch?v=rf-ONbg9-os

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Remklauw

Bericht door Riddick »

Ik zou voor gereviseerde ruil remklauwen gaan, dan heb je er ook nog garantie op. ;)

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Remklauw

Bericht door PandaVespa »

Heb ik vorige week ook gedaan. Oude retour, zien over 5 jaar ofzo wel weer eens terug :lol: . Binnen half uur rijdt auto ook weer en scheelt middagje klooien met ‘reviseren’.

Je merkt het direct bij remmen. Ze laten gelijk los ipv dat ze licht blijven ‘hangen’.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Remklauw

Bericht door Riddick »

PandaVespa schreef: 05 jul 2021 11:34 Heb ik vorige week ook gedaan. Oude retour, zien over 5 jaar ofzo wel weer eens terug :lol: . Binnen half uur rijdt auto ook weer en scheelt middagje klooien met ‘reviseren’.

Je merkt het direct bij remmen. Ze laten gelijk los ipv dat ze licht blijven ‘hangen’.
Had dat ook gedaan bij mijn 141A 1100, makkelijker kan niet, en voor dat geld ga ik ook niet zelf moeilijk lopen doen met een revisie setje.

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Re: Remklauw

Bericht door helhond »

Ja het worden denk ik gewoon gereviseerde ruil remklauwen. Twijfel of ik de blokken en remschijven (preventief) ga vervangen, spul is uit 2018, maar zag al wat diepere groeven er op zitten. Wellicht door de vast zittende remklauw.

De blokken zijn al twee keer eerder weggesleten en vervangen omdat de remklauw(en) wat bleven aanslepen, maar dit is schijnbaar een bekend probleem met de 169, en heeft zich bij ons nog niet eerder zo irritant geluid ge-uit.


Dan nog een andere vraag:
Bij langzaam rijden over klinkerweggetjes/drempels of bij hogere snelheden op slecht wegdek hebben we last van een rammel uit de voor ophanging.

Ik heb echter werkelijk geen idee waar dit weg komt, herkent iemand dit?

Heb zelf nog geen speling kunnen vaststellen, kan dit wellicht toplager zijn? Of de schokdempers?

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Remklauw

Bericht door Robert100HP »

Een veel voorkomende klacht die even simpel is op te lossen, topmount nee. Vanaf de horizontale stabilisator stang, gaan 2 verticale stangetjes naar de onderzijde van de veerpoot. Die arme dingen krijgen behoorlijke krachten toebedeelt en gaan globaal 80.000 km mee. ER zijn 2 types het maakt niet uit of de draadeinden van de kogel gewrichten om en om zitten, of aan een zijde. Beide passen probleemloos, hebben deze kogel gewrichten iets ruimte dan produceren ze behoorlijk geluid.
Vervangen erg simpel Autodoc prijs vanaf € 7.95. :yes: :yes:
Bijlagen
Stabi.jpg
Stabi.jpg (8 KiB) 806 keer bekeken

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Remklauw

Bericht door Robert100HP »

helhond schreef: 05 jul 2021 17:28 Ja het worden denk ik gewoon gereviseerde ruil remklauwen. Twijfel of ik de blokken en remschijven (preventief) ga vervangen, spul is uit 2018, maar zag al wat diepere groeven er op zitten. Wellicht door de vast zittende remklauw.

De blokken zijn al twee keer eerder weggesleten en vervangen omdat de remklauw(en) wat bleven aanslepen, maar dit is schijnbaar een bekend probleem met de 169, en heeft zich bij ons nog niet eerder zo irritant geluid ge-uit.


Dan nog een andere vraag:
Bij langzaam rijden over klinkerweggetjes/drempels of bij hogere snelheden op slecht wegdek hebben we last van een rammel uit de voor ophanging.

Ik heb echter werkelijk geen idee waar dit weg komt, herkent iemand dit?

Heb zelf nog geen speling kunnen vaststellen, kan dit wellicht toplager zijn? Of de schokdempers?
Zolang de auto op een vlakke ondergrond staat of met alle wielen van de grond op een brug, kun je haast geen spelling bemerken.

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Re: Remklauw

Bericht door helhond »

Super, bedankt voor je reactie, ik heb nog aan die stabilisatie stangen lopen trekken en duwen, maar kon er geen beweging in krijgen.
Dacht dat ze dan wel goed zouden moeten zijn, maar dat maakt dus dat klakkende geluid (hoe precies?), is er een andere manier om te testen op die speling?

Ik zat zelfs al te denken om ze preventief te vervangen toen ik met de draagarmen bezig was (zie ook andere topic).
Maar gezien ik er dus geen beweging in kreeg dacht ik dat ze nog stug genoeg zouden zijn.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Remklauw

Bericht door Robert100HP »

Gewoon ruimte in het kogel gewricht, zolang er druk ( auto ) opstaat voel je niets. Een wiel opkrikken ook niet, want dan veranderd de stabilisator stang de druk.

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Re: Remklauw

Bericht door helhond »

Ik had dit "getest" met de auto op assteunen met alle wielen van de vloer. Maar weet niet of je het dan wel met de hand zou moeten kunnen voelen?

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”