Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer
Moderators: WelshWitch, sjirafje
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer
Er moet wel een dakkoepel op als je hem helemaal wil benutten.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
- 1e Panda-achtige: Panda 169 2011
- Been thanked: 4 times
Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer
Ik snap je punt, daar zat ik in eerste instantie ook mee.BertPleizier schreef: ↑05 jan 2022 21:18 Zo’n brug is echt geweldig om te hebben. Dat maakt simpele klussen zo veel makkelijker en moeilijkere klussen bereikbaar. Dat de panda “maar” een meter van de grond komt is meer dan genoeg want je klust er tenslotte geen 8 uur per dag aan.
Waar ik zelf (puur gevoelsmatig) een beetje mee zou zitten is de verankering / bevestiging van de 2-kolommen in / op de vloer. Ik zou bang zijn dat deze kiept of wat dan ook. Al dan niet inclusief de betonnen voet die je gestort hebt rondom de poten.
Er zijn genoeg mensen die de hefbrug op een ondervloer zetten die niet voldoend aan de specificaties.
Het kan lang goed gaan, maar ik wil niet mee maken dat het mist gaat.
Daarom dus ook de fundering aangepast naar de eisen van de leverancier.
Beton is onder de kolommen 60 cm dik, en ook weer verankerd met wapeningsstaal in de bestaande funderingen van de garage zelf.
Qua ankerbouten heb ik ook het alternatief gebruikt dat de leverancier zelf aangaf te gebruiken voor de bouten die ze zelf leveren. De alternatieve ankerbouten van Fischer zijn lang er sterker en dus kwalitatief beter dan de initieel nieuw meegeleverde bouten zeiden ze, maar ook die voldoen al aan hun toepassing.
De hefbrug staat dan ook echt muurvast, en dat geeft een prettig gevoel om er onder te gaan werken.
Daarnaast kan één bout 18,8 kN (kilo Newton) aan, dat staat gelijk aan een kleine 1900 kg.
Een Panda weegt ongeveer de helft? De hefbrug zit met 10 stuks (2 x 5) van die bouten vast, dus dat zijn 20 Panda's?
Natuurlijk met een hefboomwerking zal de krachtverdeling anders zijn maar het zit wel degelijk vast zeg maar.
Heb nog overwogen om een ander dak (punt) van te maken voor meer hoogte, maar dat werd met toch te ingrijpend.
Al vonden sommige de hefbrug al behoorlijk ingrijpend.
En op het platte dak heb ik ook 18 zonnepanelen neergelegd, en dat vind ik toch ook wel erg fijn.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
- 1e Panda-achtige: Panda 169 2011
- Been thanked: 4 times
Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer
Beton rondom de kolommen is aangesmeerd, wat nu nog rest is de vloercoating aanbrengen zodat alles weer mooi een geheel wordt.
Vandaag de Panda van een beurtje voorzien, nieuwe olie + filter en ook nieuwe versnellingsbak olie er in.
Tijdens het aftappen van de oliën viel mij op dat er ook een oliespoor liep vanaf de bestuurdeszijde naar beneden.
Heb het even schoongemaakt, maar natuurlijk alleen een foto van te voren gemaakt, en daarna vergeten.
Het lijkt van langs de versnellingsbak te lopen, de oorzaak van het lek begint hoger dan aandrijf as.
Zie ook de tweede foto hieronder die is gemaakt van boven de aandrijf (bestuurderszijde). (Je ziet onder andere het schakel mechaniek van de V-bak)
Ik heb ook nog geprobeerd een foto te maken vanaf de bovenzijde van de versnellingsbak.
Echter is het mij niet geheel duidelijk waar hier de oorsprong van het lek kan zijn.
Iemand een idee wat de oorzaak van het lek kan zijn?
Foto onder aanzicht versnellingsbak (bestuurderskant):
Foto vanaf de bovenkant van de aandrijfas gemaakt (bestuurderskant):
Foto vanaf bovenzijde versnellingsbak (langs de accu), je kijkt naar het schakelmechaniek van de bak:
Dan nog eens iets, terwijl ik onder de auto lag, zag ik wat roest op het motorblok aan de achterzijde liggen.
Het lijkt wel alsof het oppervlak van het motorblok aan de achterzijde aan het roesten is.
Zover ik weet loopt hier ook het water van de paravanbak hier langs naar beneden, maar dat dit ook oppervlakkig roest kan veroorzaken had ik niet verwacht...
Is dit een bekend dingetje?
Vandaag de Panda van een beurtje voorzien, nieuwe olie + filter en ook nieuwe versnellingsbak olie er in.
Tijdens het aftappen van de oliën viel mij op dat er ook een oliespoor liep vanaf de bestuurdeszijde naar beneden.
Heb het even schoongemaakt, maar natuurlijk alleen een foto van te voren gemaakt, en daarna vergeten.
Het lijkt van langs de versnellingsbak te lopen, de oorzaak van het lek begint hoger dan aandrijf as.
Zie ook de tweede foto hieronder die is gemaakt van boven de aandrijf (bestuurderszijde). (Je ziet onder andere het schakel mechaniek van de V-bak)
Ik heb ook nog geprobeerd een foto te maken vanaf de bovenzijde van de versnellingsbak.
Echter is het mij niet geheel duidelijk waar hier de oorsprong van het lek kan zijn.
Iemand een idee wat de oorzaak van het lek kan zijn?
Foto onder aanzicht versnellingsbak (bestuurderskant):
Foto vanaf de bovenkant van de aandrijfas gemaakt (bestuurderskant):
Foto vanaf bovenzijde versnellingsbak (langs de accu), je kijkt naar het schakelmechaniek van de bak:
Dan nog eens iets, terwijl ik onder de auto lag, zag ik wat roest op het motorblok aan de achterzijde liggen.
Het lijkt wel alsof het oppervlak van het motorblok aan de achterzijde aan het roesten is.
Zover ik weet loopt hier ook het water van de paravanbak hier langs naar beneden, maar dat dit ook oppervlakkig roest kan veroorzaken had ik niet verwacht...
Is dit een bekend dingetje?
Laatst gewijzigd door helhond op 25 jan 2022 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- Pandavriend
- Clublid
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 17 dec 2021 15:44
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 12 Edizione Cool Onyx Black
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda 1.2 Launge Mediterraneo Blu
- Facebook: https://www.facebook.com/groups/1120925748690
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 42 times
Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer
Mooie werk/knutsel plek heb je.
Leuk om je vorderingen te volgen.
Buiten dat is het erg leerzaam.
Leuk om je vorderingen te volgen.
Buiten dat is het erg leerzaam.
Groet Eric
Ik ben blij dat ik ook ben "besmet" met het Panda virus.
Voorsteltopic, review van onze Panda
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=3&t=22869
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... unge-2017/
Ik ben blij dat ik ook ben "besmet" met het Panda virus.
Voorsteltopic, review van onze Panda
http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic.php?f=3&t=22869
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel ... unge-2017/
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
- 1e Panda-achtige: Panda 169 2011
- Been thanked: 4 times
Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer
Inmiddels is alles binnen, wat er nog op de planning staat voor onderhoud van de Panda:
- Luchtfilter + interieurfilter (inmiddels uitgevoerd)
- Motor flush (inmiddels uitgevoerd)
- Olie+oliefilter (inmiddels uitgevoerd)
- Versnellingsbakolie (inmiddels uitgevoerd)
- Gasveren achterklep (inmiddels uitgevoerd)
- "nieuwe" gereviseerde remklauwen
- Remblokken
- Remschijven
- Remvloeistof verversen
- Stabilisatie stangen vervangen
Daarnaast komt binnenkort ook weer de Panda (319) langs voor zijn onderhoudsbeurt:
- Luchtfilter + Interieurfilter
- Motor flush
- Olie + oliefilter
- TwinAir filter controleren/schoonmaken
- Versnellingsbakolie
- Bougies
- Ruitenwissers
- Remvloeistof verversen
- Accu vervangen (begint slechter te worden is nog uit 2015, zal bijna op zijn)
- Luchtfilter + interieurfilter (inmiddels uitgevoerd)
- Motor flush (inmiddels uitgevoerd)
- Olie+oliefilter (inmiddels uitgevoerd)
- Versnellingsbakolie (inmiddels uitgevoerd)
- Gasveren achterklep (inmiddels uitgevoerd)
- "nieuwe" gereviseerde remklauwen
- Remblokken
- Remschijven
- Remvloeistof verversen
- Stabilisatie stangen vervangen
Daarnaast komt binnenkort ook weer de Panda (319) langs voor zijn onderhoudsbeurt:
- Luchtfilter + Interieurfilter
- Motor flush
- Olie + oliefilter
- TwinAir filter controleren/schoonmaken
- Versnellingsbakolie
- Bougies
- Ruitenwissers
- Remvloeistof verversen
- Accu vervangen (begint slechter te worden is nog uit 2015, zal bijna op zijn)
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
- Locatie: Rotterdam
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 56 times
Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer
Dat is mooi werken zo met een brug. Ideaal. Goed bezig ook!
- Ivo
- Forumgebruiker
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
- Locatie: Leiden
- Been thanked: 8 times
Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer
Mooie ophoping van verse onderdelen. Altijd lekker klussen als er een berg verse spulletjes liggen te wachten.
De onderblokken hebben een ontzettend dun laagje lak. Het is niet gek als het onderblok begint te roesten. Vooral bij de auto's met minder onderhoud zie je minder roest op het onderblok, omdat het onder een laagje olie is afkomstig van lekkende afdichtingen die nooit zijn vervangen. De draad onder de startmotor is een aarde draad en die zou ik even opschonen voor de zekerheid.
De onderblokken hebben een ontzettend dun laagje lak. Het is niet gek als het onderblok begint te roesten. Vooral bij de auto's met minder onderhoud zie je minder roest op het onderblok, omdat het onder een laagje olie is afkomstig van lekkende afdichtingen die nooit zijn vervangen. De draad onder de startmotor is een aarde draad en die zou ik even opschonen voor de zekerheid.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer
Daar ben ik jaloers op, z'n brug. Die zijn onmisbaar bij sleutelen bij een auto. Alleen idd jammer dat je niet zo hoog kan.
Wat roest in motorruimte, goed teken. Geen zweterij/lekkage qua olie. Staat minder fraai idd. Als het zweet cq lekt, dan moet je dit probleem wel aanpakken. Is het motorolie of vbakolie?
Wat roest in motorruimte, goed teken. Geen zweterij/lekkage qua olie. Staat minder fraai idd. Als het zweet cq lekt, dan moet je dit probleem wel aanpakken. Is het motorolie of vbakolie?
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
- Locatie: Rotterdam
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 56 times
Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer
Voor de doe-het-zelf autoklusser maakt een auto 1 meter de lucht in krijgen op een veilige manier al een heel verschil. Je hoeft er dan echt niet onder te kunnen staan. Dat is leuk als je hele dagen aan het sleutelen bent, maar verder niet.
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer
Als je een dagje ouder wordt, dan is eronder staan wel zo prettig . Als ik een uurtje aan het sleutelen ben onder de motorkap, even zo omhoog zit er niet meer bij. Daar is een burg ook makkelijk voor, al is het stukkie omhoog om niet gebukt onder de kap te staan.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
- 1e Panda-achtige: Panda 169 2011
- Been thanked: 4 times
Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer
Goeie, gaan we even schoonmaken.
Ik zou bijna zeggen vbakolie, bron lijkt ter hoogte van het schakelmechaniek.
Maar zo hoog zou de olie niet moeten komen zou ik zeggen...
Vanaf het motorblok zie ik niet echt een spoor.
Er wil wel wat motorolie langs de luchtinlaat "lekken" (carterontluchting of lucht/olie scheider?), dat rubber bij de luchtklep maak ik wel elke x schoon bij wisselen filter, maar deze was nu redelijk schoon te noemen.
In minder dan een minuut de auto nu naar 50-60cm brengen is al zo prettig.BertPleizier schreef: ↑25 jan 2022 09:53 Voor de doe-het-zelf autoklusser maakt een auto 1 meter de lucht in krijgen op een veilige manier al een heel verschil. Je hoeft er dan echt niet onder te kunnen staan. Dat is leuk als je hele dagen aan het sleutelen bent, maar verder niet.
Normaal moest ik in 2 etappes (links en rechts) met de krik en de assteunen.
In 1x naar 50 cm (max van mn assteunen) voelt dan toch niet prettig met de auto zo schuin dat je het gevoel hebt dat de boel gaat schuiven of er af lazert, ben ik al gauw 5-10 minuten aan het klooien.
Het is nu de hefarmen even goed positioneren (5-10 sec. per arm) en dan heffen (max. 20-30 sec.), en voor het gevoel staat/hangt de auto ook veilig.
Fijne is ook dat normaal de assteunen in de weg zitten met onder de auto rollen op m'n bedje, maar nu is eigenlijk de gehele bodem gewoon vrij.
Als ik de antenne eraf heb kan de auto nog wel 20-30 cm hoger, maar die ruimte heb ik niet nodig als ik op m'n rug lig.
Misschien zittend op de kruk als ik weer bezig ga met de remmenrij.
P.S. hier overigens veel reactie, maar in mijn andere topic niet.
Weet iemand het het aandraai moment voor de remklauw bout?
- sjirafje
- Moderator
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
- 1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
- Locatie: Limburg
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 73 times
Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer
Ik zoek het even voor je op ---> viewtopic.php?p=211292#p211292
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
- 1e Panda-achtige: Panda 169 2011
- Been thanked: 4 times
Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer
Vandaag de remtangen en de stabilisatie stangen vervangen.
Het gaat nooit helemaal zoals je wilt, de geleidepennen zaten muurvast in de rembeugels.
Deze heb ik uiteindelijk heet gestookt, en toen zag ik al dat ze vast zaten met een borgmiddel, beetje warmte kon dus geen kwaad. Daarbij zijn de inbussen voor de stabilisatie ook een waardeloze constructie, materiaal is zo zacht dat natuurlijk zo'n inbus ook door was gedraaid, dus die heb ik af mogen slijpen.
Uiteindelijk alles weer teruggeplaatst, ook gelijk nieuwe remschijven en blokken geplaatst.
Opzich zagen die er niet heel verkeerd uit, maar voor het geld hoef je het niet te laten.
Wellicht dat ze door het aanslepen toch te warm zijn geweest en preventief vervangen is dus geen ramp.
Daarna de remmen rondom weer ontlucht, daar heb ik een handig hulpje voor, dus dat is ook zo gepiept.
Al zijn die ontluchtingsnippels altijd waardeloze dingen, zeker die van de achterkant die zijn nog kleiner dan de voorkant, en zijn dus nu oud en beetje verroest, één begon ook al half door te draaien, dus die voor de volgende keer ook maar vervangen... Maar de klus is weer geklaard en alles ging verder naar wens.
Links:
Rechts:
Gescheurde hoes/laars:
Klauw verwijderd:
Nieuw en oud:
Geleidepens los gestookt:
Klauw weer gemonteerd:
Nieuwe schijven, blokken en de klauw gemonteerd:
Doorgedraaide inbus van de stabi:
Remmenontluchten:
Panda in vogelvlucht:
Het gaat nooit helemaal zoals je wilt, de geleidepennen zaten muurvast in de rembeugels.
Deze heb ik uiteindelijk heet gestookt, en toen zag ik al dat ze vast zaten met een borgmiddel, beetje warmte kon dus geen kwaad. Daarbij zijn de inbussen voor de stabilisatie ook een waardeloze constructie, materiaal is zo zacht dat natuurlijk zo'n inbus ook door was gedraaid, dus die heb ik af mogen slijpen.
Uiteindelijk alles weer teruggeplaatst, ook gelijk nieuwe remschijven en blokken geplaatst.
Opzich zagen die er niet heel verkeerd uit, maar voor het geld hoef je het niet te laten.
Wellicht dat ze door het aanslepen toch te warm zijn geweest en preventief vervangen is dus geen ramp.
Daarna de remmen rondom weer ontlucht, daar heb ik een handig hulpje voor, dus dat is ook zo gepiept.
Al zijn die ontluchtingsnippels altijd waardeloze dingen, zeker die van de achterkant die zijn nog kleiner dan de voorkant, en zijn dus nu oud en beetje verroest, één begon ook al half door te draaien, dus die voor de volgende keer ook maar vervangen... Maar de klus is weer geklaard en alles ging verder naar wens.
Links:
Rechts:
Gescheurde hoes/laars:
Klauw verwijderd:
Nieuw en oud:
Geleidepens los gestookt:
Klauw weer gemonteerd:
Nieuwe schijven, blokken en de klauw gemonteerd:
Doorgedraaide inbus van de stabi:
Remmenontluchten:
Panda in vogelvlucht:
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
- Locatie: Rotterdam
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 56 times
Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer
tip: spuit je naven (die van de remschijf) in met hittebestendige 2K blanke of 2K zilveren / grijze lak. Dan roesten de schijven / naven niet en blijft het er mooi uit zien.
-
- Forumgebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
- 1e Panda-achtige: Panda 169 2011
- Been thanked: 4 times
Re: Werkzaamheden aan onze "bruine" Panda beer
Was een goede tip geweest vooraf, voor de volgende keer misschienBertPleizier schreef: ↑06 feb 2022 15:23 tip: spuit je naven (die van de remschijf) in met hittebestendige 2K blanke of 2K zilveren / grijze lak. Dan roesten de schijven / naven niet en blijft het er mooi uit zien.
De naaf van de remschijf begint inderdaad al een beetje te roesten.
Daar kwam ik achter omdat de zooi helaas links achter los moest.
Het waarschuwslampje van remvloeistofpeil ging (voor het eerst) branden sinds de werkzaamheden afgelopen februari.
De ontluchtingsnippel linksachter sloot niet goed meer af, en lekte een heel klein beetje.
Ik wist al dat de nippel slecht was als in de zin dat deze bijna gestript was, maar kreeg hem nog voldoende dicht dacht ik, niet dus.... of is die later gaan lekken. Met m'n ontluchtingstool op ±1.3 bar lekte het in ieder geval niet.
Helaas was de losse nippel niet te verkrijgen, dus maar de gehele remcilinder vervangen, al waren dat de kosten niet.
De ontluchtingsnippel is ooit eens mishandeld bij een garagebedrijf: (precies de reden dat ik zelf zoveel mogelijk sleutel aan m'n auto's)
Helaas zat ik met een luxe probleem, de brug was bezet door de hobby auto, en moest de daily dus als nog op de krik.
Gelukkig was het een kleine en snelle ingreep, maar toch ongewenst gezien ik liever m'n tijd stop in de hobby auto.
Laatst gewijzigd door helhond op 06 mei 2022 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.