Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Starten en bedieningspaneel problemen

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Plaats reactie
helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Starten en bedieningspaneel problemen

Bericht door helhond »

Goedemorgen,

De Panda (312 uit 2015) van mijn ouders heeft last van wat kuren die ik niet helemaal kan plaatsen, wellicht dat iemand ze herkent.

Regelmatig bij het starten met een warme motor (en 1x voor gekomen bij een koude motor), dient de sleutel meerdere keren in het contact om gedraait te worden, (2-4x) voordat de auto een teken van leven geeft en start.
(Het dashboard geeft in eerste instantie ook niks aan)

Dacht eerst aan de accu die is al ±5-6 jaar oud, maar die is vol (13V) en laadt (14,1V) ook goed op, wellicht toch intern dat de accu defect is? Al lijkt alles het verder wel te doen, anders wat ik zou kunnen verzinnen is contactslot/relais wat kapot is?

Dan nog een tweede probleem is dat bijvoorbeeld de buitentemperatuur niet goed weergeven wordt, soms geeft ie slechts 5°C aan terwijl een een graad of 16°C buiten moet zijn.
Verder geeft de brandstof indicator ook af en toe te veel brandstof aan, als de tank al bijna leeg is geef ie soms nog wel ½ of zelfs ¾ vol te zijn.

Dit lijkt toch iets op problemen met de boordspanning te duiden.

Iemand een idee?

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Starten en bedieningspaneel problemen

Bericht door sjirafje »

Zijn de polen van de accu wel stevig bevestigd? Wat is de spanning van de accu tijdens het starten? Je zou eens de massapunten kun controleren.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Starten en bedieningspaneel problemen

Bericht door Erik 319 »

Ik heb geen idee of een 319 net zo kritisch is als de 169 als het aankomt op accu's maar het zou me niets verbazen.
Een accu kan onbelast wel netjes 12 of 13 volt geven en toch bijna overleden zijn.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Starten en bedieningspaneel problemen

Bericht door Robert100HP »

Als de sleutel de eerste keer word omgedraaid, draait de startmotor dan gelijk.?
Wat doet de auto als je hem eerst een 10 a 15 sec op contact zet en daarna door start?

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Re: Starten en bedieningspaneel problemen

Bericht door helhond »

Robert100HP schreef: 29 jun 2021 20:53 Als de sleutel de eerste keer word omgedraaid, draait de startmotor dan gelijk?
Wat doet de auto als je hem eerst een 10 a 15 sec op contact zet en daarna door start?
Vraag 1: Dan doet de auto niks.

Vraag 2: Nadat herhaaldelijk de sleutel omdraaien tot geen resultaat leidde, doet mijn vader dit nu tegenwoordig als de auto niet gelijk start de 1ste keer, vaak lukt het dan wel, maar niet altijd.

Bekend probleem?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Starten en bedieningspaneel problemen

Bericht door Pinda1000 »

Gaat het sleutel/motorstoringslampje niet branden als hij niet wil starten? Het lijkt ook een beetje op het niet herkennen van de sleutel.

Hebben jullie het al met de reservesleutel geprobeerd?

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Starten en bedieningspaneel problemen

Bericht door Robert100HP »

helhond schreef: 01 jul 2021 12:30
Robert100HP schreef: 29 jun 2021 20:53 Als de sleutel de eerste keer word omgedraaid, draait de startmotor dan gelijk?
Wat doet de auto als je hem eerst een 10 a 15 sec op contact zet en daarna door start?
Vraag 1: Dan doet de auto niks.

Vraag 2: Nadat herhaaldelijk de sleutel omdraaien tot geen resultaat leidde, doet mijn vader dit nu tegenwoordig als de auto niet gelijk start de 1ste keer, vaak lukt het dan wel, maar niet altijd.

Bekend probleem?
De brandstofpomp moet druk leveren voor de injectie, in de aanvoer leiding zit een klepje dat terug stromen van brandstof naar de tank voorkomt. De pomp behoeft dan niet de hele leiding vol te pompen en op druk te zetten. Dat voor komt een vertraagde start, door de auto 15 a 20 seconden op contact te zetten kan de pomp de leiding vol zetten.

Pinda was mij voor met de vraag over de reserve sleutel, start de auto , met die sleutel wel dan moet je het zoeken in de transponder die in de sleutel zit.
Blijft alles het zelfde dan brandstof pomp en aanvoer leiding ( laten )controleren.

helhond
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2018 20:04
1e Panda-achtige: Panda 169 2011
Been thanked: 4 times

Re: Starten en bedieningspaneel problemen

Bericht door helhond »

We (mijn ouders) zullen het even in de gaten houden.
Laatste week nog niet weer eerder voor gekomen, maar zover ze weten worden er geen (waarschuwings)lampjes weergeven op het moment van niet willen starten.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”