Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Xa4's Panda: Met een 141 de natte en koude Engelse winter tegemoet.

Discussie over het tunen en stylen van de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Xa4
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 aug 2021 23:37
1e Panda-achtige: 2001 Fiat Panda 1100 Young
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Xa4's Panda: Met een 141 de natte en koude Engelse winter tegemoet.

Bericht door Xa4 »

Zoals jullie wellicht in mijn ''even voorstellen'' hebben gezien, of niet, ga ik van 1 September tot 7 Januari op uitwisseling naar Engeland.
Om daar maximale vrijheid te hebben en andere praktische redenen maar vooral omdat ik er gewoon heel graag een wilde en goed gespaard heb, heb ik voor deze reis een prachtige Panda Young 1.1 uit 2001 gekocht.
In dit topic zal ik:
- aanvankelijk de voorbereiding van de auto op deze periode belichten, waarbij ik graag opmerkingen/kritiek/advies/tips van jullie tegemoet zie (er zal wat overlap zijn tussen mijn ''even voorstellen'' en dit gedeelte)

- later, bij wijze van een reisverslag, zo nu en dan een foto plaatsen hoe het de Panda en mij vergaat.

Waar veel mensen in het natte winterseizoen hun auto's warm en droog wegstoppen, ga ik dus juist het tegenovergestelde doen. Natuurlijk doet me dit ergens een beetje pijn aan mijn hart, maar dit avontuur is deels waarom ik deze Panda heb.
En ik heb er alle vertrouwen in dat met de juiste voorbereidingen 4 maandjes nattigheid een Panda weinig zullen tarten.

De reeds uitgevoerde voorbereidingen:
- Een ''roestvrije'' basis: roestplekken zijn onder handen genomen, op twee punten gelast waar nodig.
- Bescherming/behoud: onderkant van de auto is in de blanke tectyl gezet
- Een vers setje goede banden en een reserveband in aardige conditie

Voorbereidingen in 'aanbouw':
- Een setje kunststof wielkuipen
- Benzinedop met sleutel, eerder voorbereiding tegen het volk daar dan tegen de winter.
- Ben van plan de auto ongeveer eens in de twee weken af te spuiten in een wasbox, is dit te veel/weinig?
- Niet vergeten een krabbertje te kopen

Voorbereidingen die ik overweeg:
- van R2/duplo lampen naar H4 of H4 met duplovoet verlichtingsupgrade - ben totaal niet thuis in electra dus zodra er ook maar enig soldeerwerk nodig is heb ik een HEULE DUIDELIJKE how-to nodig.
- Spatlappen voor en achter: Doen/nuttig? Vooraan zal volgens mij de dorpel goed ontzien van opspattend vocht en vuil. Online een setje panda spatlappen bij ricambifiatpanda.com gevonden.


Ben ik iets vergeten?
Cheerio!
Laatst gewijzigd door Xa4 op 04 sep 2021 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Xa4's Panda: Met een 141 de natte en koude Engelse winter tegemoet.

Bericht door PandaVespa »

De bedrading is niet berekend op H4 lampen die 60W vragen tov de gewone duplo lampen a 45W. Gamma heeft duplolampen te koop voor paar euro te koop. Geloof dat 1 pit H4 veel duurder is :P .
Kan lange tijd goed gaan, meestal smelt de bedrading bij stuurkolom. Nu kun je led erin doen, maar led geeft geen warmte af. Dat is best handig bij koud weer.

Auto idd goed beschermen tegen roest. ‘s Winters roest een auto niet zo hard. ‘s Zomers wel als je (onderkant)auto niet goed afspoelt na pekelperiode.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Xa4
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 aug 2021 23:37
1e Panda-achtige: 2001 Fiat Panda 1100 Young
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Xa4's Panda: Met een 141 de natte en koude Engelse winter tegemoet.

Bericht door Xa4 »

Nou, hier het eerste bericht vanuit Engeland!
De Panda was bom- maar dan ook echt bom-vol. Ik had niet anders verwacht, maar twijfelde geen enkel moment of alles wel zou passen. Er gaat verrektes veel in zo'n ding, bureaustoel en al. Huisgenoten maakten zich meer zorgen dan ik, maar het duurde niet lang voordat iedereen het riedeltje ''er gaat meer in zo'n Panda dan je denkt'' kon meepraten elke keer als iemand weer met een opmerking kwam.

Afbeelding

Drie dagen nadat ik ook nog eens een surpriseparty had gekregen voor mijn verjaardag, met in een leidende rol de Panda, werd er ingepakt en naar de boot gereden. Best spannend, als je niet in de achteruitkijkspiegel kan kijken en alleen door je zijspiegel als je langs alle spullen heenkijkt.

Afbeelding

In de rij voor de boot.. Goedkeuring van de Marechaussee en medereizigers!

Afbeelding

Vreselijk, die ribbels op de klep bij het oprijden van de boot. Ook al hoort het absoluut bij een Panda, vind al dat gerammel maar ontstemmend. Na het openen van de klep aan de andere kant, eenmaal aangemeerd in Engeland na een vaart van 7+ uur had ik nog 3 uur in het pikkedonker voor me. Slopend. Het linksrijden ging gelijk soepel en de Panda heeft zich de hele rit keurig gedragen. Maar wat vreselijk, die (snel)wegen. Twee of vierbaans, kronkelende wegen, zonder verlichting, een kwaliteit waar Belgische wegen nog een biljartlaken bij lijken. Absurd dat men daar 70 mph mag rijden. Maargoed, midden in de nacht aangekomen in m'n Hall en hij staat er nu veilig voor de deur:

Afbeelding

Eind goed al goed. De tank is nog ruim halfvol, nu dat nog zo is eens rustig uitvinden waar ik het beste kan gaan tanken. En olie gaan kopen, want dat kleppendeksel lekt nog altijd en ik ga de olie gewoon blijven bijvullen.

Cheerio!

P.s. Ik heb een dag voor de reis, na een flinke avond knoeien met vrienden de wielkuipen erin gezet, zij het niet heel keurig.. Daarnaast wat werk aan electronica en na een uurtje in de werkplaats van de uni (dolgedraaid boutje verwijderen en montage) de verstralers er eindelijk opzitten. Helaas doen ze het nog niet, ik vermoed een aardeprobleem.

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Xa4's Panda: Met een 141 de natte en koude Engelse winter tegemoet.

Bericht door 4RN01D »

PandaVespa schreef: 28 aug 2021 13:47 De bedrading is niet berekend op H4 lampen die 60W vragen tov de gewone duplo lampen a 45W. Gamma heeft duplolampen te koop voor paar euro te koop. Geloof dat 1 pit H4 veel duurder is :P .
Kan lange tijd goed gaan, meestal smelt de bedrading bij stuurkolom. Nu kun je led erin doen, maar led geeft geen warmte af. Dat is best handig bij koud weer.

Auto idd goed beschermen tegen roest. ‘s Winters roest een auto niet zo hard. ‘s Zomers wel als je (onderkant)auto niet goed afspoelt na pekelperiode.
Het is waar wat hier wordt gezegd... H4 belast de schakelaars van de verlichting te veel.
Deze kabelboom kun je gebruiken: https://shop.landreiziger.nl/modificati ... elais.html
Hiermee wordt de bedrading van je verlichting in de auto effectief een "schakeldraad". De verlichting trekt de stroom regelrecht van de accu. En als je je contact uitzet, schakelt de verlichting meteen ook mee uit. Voor de aarde, heb ik een van de klemmen van de ECU in het motorruim gebruikt. Die zit rechts voorin bij je expansievat, als het goed is. Daar heb ik ook de relais tegen de binnenkuip gemaakt. Wel even de min van de lichtversterker invetten, dan blijft het contact goed... corrosie is een ding, weet ik uit ervaring :)
Wel heb je, omdat jouw koplampreflectors zijn gebouwd voor R2, een adapter nodig, zodat de H4 lampen goed blijven zitten.

Deze kun je zelf maken, er is een topic over:
viewtopic.php?f=5&t=12347
Ik heb zelf een kunststof adapterring in mijn koplampen, maar ze worden behoorlijk warm, waardoor ze een beetje smelten... Maar je hebt wel de verlichting die je hierdoor wilt en goed zicht.
Het is ook mogelijk dat je H4 lampen koopt, die zijn ontworpen om in R2 reflectoren te passen, maar die zijn moeilijk te vinden en dan meteen ook gillend duur... 20 euro heb ik er ooit voor afgetikt...

Led zou ik niet doen. De lampen die ik daarvan heb kunnen vinden hebben geen typegoedkeuring en mogen dus officieel niet worden gebruikt op de openbare weg. Nu zal het er niet op aankomen als je ze gebruikt als kentekenverlichting, maar als je ze in je koplampen en achterlichten zet en je krijgt een controle, dan ben je de sjaak.
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Xa4's Panda: Met een 141 de natte en koude Engelse winter tegemoet.

Bericht door PandaVespa »

Mooie reis zo te lezen. Zelf paar keer geweest in Italië en Panda gaf zelf geen krimp.

Een tip, als door bagage het zicht naar achteren belemmerd wordt is een rechterbuitenspiegel verplicht :) . Zelf zou ik niet eens zonder willen rijden ;) . Denk dat een rechterbuitenspiegel vinden in Engeland geen probleem is :mrgreen: .

Kleppendekselpakking is een FIREblok kwaaltje dat deze na ca 10.000km gaat zweten en bij laten zitten gaat lekken. Even bij lokale garage daar laten vervangen. Laat kleppen ook gelijk stellen. Uurtje werk, valt te overzien qua uurloon. En de pakking zelf kost minder dan een liter olie ;) . Fiat is ook verkocht in Engeland.

@ 4RN01D: hoe willen ze de led-lampen checken op typegoedkeuring? Als lichtbeeld ok is, doet politie cq bij apk niks ;) . Het klopt, het mag in NL niet verkocht worden.
Mijne wordt gewoon apk goedgekeurd met leds :) . Alleen de zwarte achterlichten weigert apk meester goed te keuren :lol: . Politie doet niks, want er komt voldoende licht uit.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Xa4's Panda: Met een 141 de natte en koude Engelse winter tegemoet.

Bericht door 4RN01D »

Xa4... niet vergeten dat je anti-verblindingstickers op je lampen moet zetten he... tenzij je "across the pond" een paar units kunt vinden voor RHD en die er tijdelijk in kunt zetten :)

Je panda ziet er super uit, trouwens... Ik had ook een keer bijna een zwarte verkocht, maar die is toen net onder mijn neus weggekaapt.
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
Xa4
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 aug 2021 23:37
1e Panda-achtige: 2001 Fiat Panda 1100 Young
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Xa4's Panda: Met een 141 de natte en koude Engelse winter tegemoet.

Bericht door Xa4 »

Ik heb vooralsnog de gewone duplo/R2 lampen erin zitten, voor nu is het wel voldoende denk ik. Daar dit niet superfel is, denk ik dat ik wel weg ga komen zonder de stickers. Ik heb erover nagedacht, maar gezien de geringe felheid van de R2 ga ik ervanuit dat ik niemand zal verblinden.
De rechterbuitenspiegel zit er al op, zoals op de foto's te zien is, dus ondanks dat het wat lastiger ging kon ik wel prima zien wat achter me gebeurde. Voor de zekerheid ook 2 a 3 keer gekeken telkens.
Daarnaast wil ik de lekkende kleppendeksel eigenlijk liever zelf fiksen, 't is niet moeilijk als je wat vloeibare pakking hebt. Eerst kijken of ik hier wat vriendelijk Pandavolk kan vinden gedurende de maanden of dat ik 't terug in Nederland doe.
Kleppen zijn gesteld toen ik de Panda gekocht heb, hij is echt helemaal nagelopen voor me, vandaar dat ie er ook zo netjes uitziet.
Dank voor de complimenten!

Gebruikersavatar
4RN01D
Forumgebruiker
Berichten: 577
Lid geworden op: 24 mei 2018 13:30
1e Panda-achtige: 900 Young 2000 [overleden]
2e Panda-achtige: 1.1 Smile 2002
Been thanked: 4 times

Re: Xa4's Panda: Met een 141 de natte en koude Engelse winter tegemoet.

Bericht door 4RN01D »

Xa4 schreef: 04 sep 2021 14:51 Ik heb vooralsnog de gewone duplo/R2 lampen erin zitten, voor nu is het wel voldoende denk ik. Daar dit niet superfel is, denk ik dat ik wel weg ga komen zonder de stickers. Ik heb erover nagedacht, maar gezien de geringe felheid van de R2 ga ik ervanuit dat ik niemand zal verblinden.
De rechterbuitenspiegel zit er al op, zoals op de foto's te zien is, dus ondanks dat het wat lastiger ging kon ik wel prima zien wat achter me gebeurde. Voor de zekerheid ook 2 a 3 keer gekeken telkens.
Daarnaast wil ik de lekkende kleppendeksel eigenlijk liever zelf fiksen, 't is niet moeilijk als je wat vloeibare pakking hebt. Eerst kijken of ik hier wat vriendelijk Pandavolk kan vinden gedurende de maanden of dat ik 't terug in Nederland doe.
Kleppen zijn gesteld toen ik de Panda gekocht heb, hij is echt helemaal nagelopen voor me, vandaar dat ie er ook zo netjes uitziet.
Dank voor de complimenten!
Geen idee of je 'm al hebt, maar ik raad je aan (en misschien is er in de UK makkelijker aan te komen) een Haynesboek te kopen. Dat kan nooit kwaad :)
Panda 1.1 :D SMILE

Gebruikersavatar
Xa4
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 aug 2021 23:37
1e Panda-achtige: 2001 Fiat Panda 1100 Young
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Xa4's Panda: Met een 141 de natte en koude Engelse winter tegemoet.

Bericht door Xa4 »

Zeer goede tip!
Ik rij al twee jaar motor, en heb zo ook wel de waarde vaneen Haynes-manual geleerd, ook al heb ik er zelf nog geen. Inderdaad hier eens loeren, hier werden ze gemaakt!

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Xa4's Panda: Met een 141 de natte en koude Engelse winter tegemoet.

Bericht door PandaVespa »

Wel een rechterbuitenspiegel op :D , zag hem niet goed......

Zwart kan een hele mooie kleur zijn, mits deze schoon is. Dat is de clou met zwart, vuil zie daar het eerst op :cry: . En de bumpers donker van kleur houden is ook een dingetje bij zwart, anders steekt dat zo weer af.
En zwart kan ook praktisch zijn, ivm kleinere roestplekjes behandelen met hammerite. Doe ik altijd als spuiterij eigenlijk niet loont.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Xa4's Panda: Met een 141 de natte en koude Engelse winter tegemoet.

Bericht door Joost »

Ik heb ook eens een zwarte gehad - die zat beduidend minder mooi in de lak.

Mocht je de site nog niet kennen: www.fiatforum.com is een erg populair forum in de UK. In het Panda gedeelte staat ook nog de nodige nuttige informatie, en als je ooit tegen een probleem aan loopt is daar vast iemand te vinden die je op weg kan helpen.

Succes daar!

Gebruikersavatar
Xa4
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 aug 2021 23:37
1e Panda-achtige: 2001 Fiat Panda 1100 Young
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Xa4's Panda: Met een 141 de natte en koude Engelse winter tegemoet.

Bericht door Xa4 »

Ja ben ook erg blij mee dat ie zwart is en hoe deze in de lak zit. Wilde eerst graag een witte of grijze, omdat ik zwart er te gelikt vond uitzien voor een Panda. Later kwam ik daar op terug en daar ben ik reteblij mee!
Aangezien ie mooi gepolijst en gewaxt is heb ik m tot nu toe omngeveer eens per twee weken voorzichtig (en van voldoende afstand)met de hogedrukspuit schoongespoten van een afstandje. Gewoon het typische spoelen (warm, rotzooi eraf) - 'wax' standje (warm, meestal t enige standje met poetsmiddel uit dat ding) - streeploos afspoelen (koud, schuim eraf en klaar is kees) en je hebt binnen tien minuten en voor een paar euro weer een blinkende kar in de wasbox staan. Dan nog even met zo'n zachte droogdoek eroverheen om watervlekken te voorkomen et voila. Hoop dat op deze manier de polijst en waxbeurt nog lang goed blijft. Ik merk wel al dat na een regenbui het water er niet súpersoepel afvloeit maar meer een soort panterpatroon van plasjes water maakt. op de kap en het dak. Achja, hij blijft glimmend dus 't zal goed zijn.

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Xa4's Panda: Met een 141 de natte en koude Engelse winter tegemoet.

Bericht door bero »

Leuk verhaal en reis :-)
Er zijn genoeg Engelse Fiat Panda rijders en de meesten hebben zich verzameld op het fiat forum https://fiatforum.com
Je kunt trouwens voor 'de leuk' in Engeland ook nog een achterlicht unit kopen met de achteruitlamp aan de andere kant.
Even doorverbinden met de ander kant en klaar. Dan heb je in het donker een back licht als je achteruit rijd/parkeert :mrgreen:.

Waar heb je eigenlijk de boot gepakt en wat was je voor de reis kwijt?

Veel plezier in Engeland _O_
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
Xa4
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 aug 2021 23:37
1e Panda-achtige: 2001 Fiat Panda 1100 Young
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Xa4's Panda: Met een 141 de natte en koude Engelse winter tegemoet.

Bericht door Xa4 »

Ben inderdaad bekend met het Fiat Forum, daar ook een oproep gedaan om Panda's en hun eigenaren in de buurt te vinden en navraag gedaan naar evenementen. Helaas vrij weinig animo. Heb eveneens via de Fiat Panda UK facebook pagina gezocht, daarover meer in de aankomende grote update.

Leuk idee van die achterlichten, sowieso van plan om naar huis te gaan met een paar Engelse achterlichten in de kofferbak.

Ik heb de boot van Hoek van Holland naar Harwich genomen.
Prijzen voor een overtocht variëren afhankelijk van de vaart en waar/wanneer je de kaartjes koopt.
Maakte zelf de beginnersfout om bij een tussenbedrijf te boeken ipv bij Stena zelf, dus heb flink teveel betaald helaas. :cry:
Qua bedrag alsnog een paar tientjes lager dan wat ik ook nog eens mocht aftikken voor de parkeervergunning hier op het terrein van de Hall waar ik woon. Dat was voor mij ook een klap geld, maar omgerekend alsnog 4x zo goedkoop (betaal nu 1 pond per dag, 4 pond per dag is het meest gangbaar) plus de geruststelling van het voor je eigen keukenraam kunnen parkeren op een ommuurd en met camera's bewaakt terrein, in een stad met een reputatie..

Het kost allemaal wat, zelfs met een Pandaatje, ondanks dat je op andere vlakken een beetje bespaart (OV, boodschappen).
Maarja, het is mijn hobby en verder is de uitwisseling hierheen ook een investering in mezelf en daar hoort de Panda ook bij. Daarnaast is het allemaal een avontuur dat je van z'n leven nooit meer vergeet!

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”