Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

CO waarde te hoog bij stationair

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
Vaquero72
Forumgebruiker
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 aug 2020 16:49
1e Panda-achtige: 2004 sportsound

CO waarde te hoog bij stationair

Bericht door Vaquero72 »

Nu is de Panda 1.2 uit 2004 voor de keuring geweest en afgekeurd. Bij stationair is de CO 6,6 en als je gas geeft zakt hij netjes naar 0,3. De motor is recentelijk helemaal gespoeld omdat hij wat vervuild was, maar dat heeft dus niet geholpen.
Motor was ook goed warm gereden voor de meting.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon niet echt wat vinden.
Iemand hier wat tips wat het zou kunnen zijn?

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: CO waarde te hoog bij stationair

Bericht door PandaVespa »

Had desbetreffende monteur geen idee cq oplossing hiervoor?
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Vaquero72
Forumgebruiker
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 aug 2020 16:49
1e Panda-achtige: 2004 sportsound

Re: CO waarde te hoog bij stationair

Bericht door Vaquero72 »

Is inmiddels opgelost, was de lambda sensor icm lekke uitlaat.
Andere 2e hands sensor erin, nieuwe uitlaat en de CO was goed.

Raycoupe
Forumgebruiker
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:30
1e Panda-achtige: 1.2 Active 2011

Re: CO waarde te hoog bij stationair

Bericht door Raycoupe »

Heb ik ook gehad, mijn lambda sensor ging scheef als de boel eenmaal opgewarmd was. Dan verbruikte mijn panda opeens 1 op 13. Geen vuiltje aan de lucht bij de APK echter, maar dan staat het ding ook maar kort te draaien.

Dus dat meetapparaat een half uurtje erin gehangen en toen liep de CO flink op na een minuut of twintig. Na een nieuwe sensor liep hij weer gemiddeld 1 op 17 a 18.

JCK
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 mar 2021 00:50
1e Panda-achtige: 12 Emotion 2008
2e Panda-achtige: 100hp 2007
Locatie: 0316
Has thanked: 4 times

Re: CO waarde te hoog bij stationair

Bericht door JCK »

Denk dat het met een verse uitlaat al opgelost zou zijn.
Een lambda sensor kan niet zien waar de zuurstof vandaan komt, uit het blok of door het lek.
Zodra hij nog rest zuurstof ziet, zet hij de motor rijker, om het uitlaatgas rond lambda = 1 te krijgen.
Pas als de correctie op de inspuittijd te groot wordt krijg je een melding, lampje motorstoring.
Dat je stationair het meeste last van hebt klopt wel, zeker als het lek vlak bij de lambda sensor zit.
Er is stationair weinig uitlaatgas en zuurstof heeft de neiging zelfs tegen een uitlaatgas stroom in te diffunderen.
Zodra je gas geeft heb je meer uitlaatgas en de druk loopt iets op en dan lekt er minder zuurstof naar binnen.
E.e.a. komt bij motorfietsen nogal eens voor, daar zit de lambda sensor vaak in de collector onder het blok.
En zit de eind demper met een grafietbus als afdichting aan de collector gemonteerd.
Als dan de grafietbus eruit brand heb je dezelfde situatie, lambda ziet overschot aan zuurstof, motor gaat veel te rijk lopen.
JCK
In theorie zijn praktijk en theorie hetzelfde, in de praktijk niet.

Gebruikersavatar
Henk Verhaagen
Forumgebruiker
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 okt 2021 13:33
1e Panda-achtige: Panda 169 100HP 2007
2e Panda-achtige: Panda 141 1,1 young 2002
3e Panda-achtige: Panda 169 1.2 2003
4e Panda-achtige: Panda 141 0.9 2002
Locatie: Sappemeer

Re: CO waarde te hoog bij stationair

Bericht door Henk Verhaagen »

Dit wist ik niet ,ik ben nog van de oude stempel met carburateurs en contactpunten. Bedankt voor deze uitleg, zeer aannemelijk.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”