Nieuwere TA's hebben de rode en witte kleurtjes niet meer, maar zijn helemaal zwart plastic.
Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
MAP sensor twinair turbo
Moderators: Erik 319, michiel van g.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: MAP sensor twinair turbo
Re: MAP sensor twinair turbo
Na talloze gebreken ben ik langzaam wel klaar met deze motor.
Kan iemand me vertellen of er, behalve een grotere turbo, verschil zit tussen de twinair in de 500L en die van bijvoorbeeld een panda?
Een betaalbaar motorblok specifiek van een 500L is nergens te vinden.
Kan iemand me vertellen of er, behalve een grotere turbo, verschil zit tussen de twinair in de 500L en die van bijvoorbeeld een panda?
Een betaalbaar motorblok specifiek van een 500L is nergens te vinden.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: MAP sensor twinair turbo
TwinAir verschillen zitten in Euro-5 (85 pk) en Euro-6 met 80 en 105 pk, waarbij de turbo anders is, en een paar andere onderdelen.firefly schreef: ↑13 apr 2022 15:19 Na talloze gebreken ben ik langzaam wel klaar met deze motor.
Kan iemand me vertellen of er, behalve een grotere turbo, verschil zit tussen de twinair in de 500L en die van bijvoorbeeld een panda?
Een betaalbaar motorblok specifiek van een 500L is nergens te vinden.
Turbo.
Turbo bouten.
hitteschild.
En een grotere intercooler.
Verder zijn alle aansluitingen het zelfde, plug & play.
Re: MAP sensor twinair turbo
Dus een 80 pk euro-6 blok kan ik probleemloos switchen met deze?Riddick schreef: ↑13 apr 2022 20:13TwinAir verschillen zitten in Euro-5 (85 pk) en Euro-6 met 80 en 105 pk, waarbij de turbo anders is, en een paar andere onderdelen.firefly schreef: ↑13 apr 2022 15:19 Na talloze gebreken ben ik langzaam wel klaar met deze motor.
Kan iemand me vertellen of er, behalve een grotere turbo, verschil zit tussen de twinair in de 500L en die van bijvoorbeeld een panda?
Een betaalbaar motorblok specifiek van een 500L is nergens te vinden.
Turbo.
Turbo bouten.
hitteschild.
En een grotere intercooler.
Verder zijn alle aansluitingen het zelfde, plug & play.
En dat geeft ook geen problemen met de ECU?
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: MAP sensor twinair turbo
De ECU van de 80 pk motor moet er wel bij zitten, anders werk hij niet naar behoren.
De Body computer zou de 80 pk TA moeten herkennen.
De Body computer zou de 80 pk TA moeten herkennen.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: MAP sensor twinair turbo
Moderne auto’s hebben een body computer “ BCU” die de auto electronica regelt.
Naast de motor ECU.
TA = TwinAir
Naast de motor ECU.
TA = TwinAir
Re: MAP sensor twinair turbo
Ik heb inmiddels een adresje gevonden die een 80 pk blok heeft liggen met een mooie km-stand.
Hoe zeker weet jij dat hij storingsvrij zou moeten lopen in de 500L?
Ik kom er liever niet na inbouw achter dat het toch niet storingsvrij loopt.
- sjirafje
- Moderator
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
- 1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
- Locatie: Limburg
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 73 times
Re: MAP sensor twinair turbo
Ik begrijp niet waarom je de motor wilt vervangen terwijl niet duidelijk is wat het huidige probleem veroorzaakt. Heeft je huidige motor een hele hoge km stand? Zijn er indicaties die aangeven dat het probleem aan de motor zelf ligt? Of is het voor de hand liggend dat oorzaak buiten de motor ligt? Zijn de live waarden al eens uitgelezen terwijl het probleem zich voordoet? Is de compressie al eens gemeten?
Re: MAP sensor twinair turbo
De kilometerstand loopt richting de 200.000km.sjirafje schreef: ↑15 apr 2022 14:11 Ik begrijp niet waarom je de motor wilt vervangen terwijl niet duidelijk is wat het huidige probleem veroorzaakt. Heeft je huidige motor een hele hoge km stand? Zijn er indicaties die aangeven dat het probleem aan de motor zelf ligt? Of is het voor de hand liggend dat oorzaak buiten de motor ligt? Zijn de live waarden al eens uitgelezen terwijl het probleem zich voordoet? Is de compressie al eens gemeten?
Hij is inmiddels door meerdere garages uitgelezen en geen van hen komt verder dan (maar weer) het vervangen van de mapsensor omdat hij daar 'iets' aangeeft en ze het verder ook niet weten.
Inmiddels is hij ook begonnen met het lekken van olie.
De exacte plaats is alleen te bereiken na het verwijderen van de nodige andere onderdelen.
Bij die km-stand wil niet meer beginnen aan dure reparaties, vandaar de keus voor een ander motorblok.
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: MAP sensor twinair turbo
Oudere TA’s of met hoge Km stand willen Olie gaan lekken door de pakking die de hele distributie zijde van de motor olie dicht moet houden.
Deze pakking vernieuwen is een kostbaar geintje, door de hoeveelheid werk uren die nodig is om de hele zijkant van de motor te demonteren, inclusief de motorsteun aan die zijde van de motor.
Of een 80 TA motor 100% probleemloos gaat werken kan ik je niet geven, maar op basis van de modulaire bouw wijze van FIAT, verwacht ik geen problemen.
Afgezien van wat de problemen van de huidige motor zijn, als die elektronisch zijn kunnen die ook weer voorkomen bij de nieuwe motor.
In plaats van een motor ruil, is inruilen de meer verstandige weg om te bewandelen.
Deze pakking vernieuwen is een kostbaar geintje, door de hoeveelheid werk uren die nodig is om de hele zijkant van de motor te demonteren, inclusief de motorsteun aan die zijde van de motor.
Of een 80 TA motor 100% probleemloos gaat werken kan ik je niet geven, maar op basis van de modulaire bouw wijze van FIAT, verwacht ik geen problemen.
Afgezien van wat de problemen van de huidige motor zijn, als die elektronisch zijn kunnen die ook weer voorkomen bij de nieuwe motor.
In plaats van een motor ruil, is inruilen de meer verstandige weg om te bewandelen.
Re: MAP sensor twinair turbo
Vandaag even onder de kap gekeken en die van ons is gekleurd....
Kan ik daar aan afleiden dat het een Euro-5 Twinair 85 pk is?
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times