Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

MAP sensor twinair turbo

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda 3

Moderators: Erik 319, michiel van g.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: MAP sensor twinair turbo

Bericht door Riddick »

firefly schreef: 07 apr 2022 20:04
Riddick schreef: 07 apr 2022 19:59
firefly schreef: 14 sep 2021 20:00 Afbeelding
Als ik deze foto bekijk betreft het nog een Euro-5 TA85. ??
Deze foto had ik van internet geplukt en is dus niet van onze 500L. :wink:
Nieuwere TA's hebben de rode en witte kleurtjes niet meer, maar zijn helemaal zwart plastic.

Gebruikersavatar
firefly
Forumgebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 mar 2007 20:45
Locatie: Assen

Re: MAP sensor twinair turbo

Bericht door firefly »

Na talloze gebreken ben ik langzaam wel klaar met deze motor.
Kan iemand me vertellen of er, behalve een grotere turbo, verschil zit tussen de twinair in de 500L en die van bijvoorbeeld een panda?
Een betaalbaar motorblok specifiek van een 500L is nergens te vinden.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: MAP sensor twinair turbo

Bericht door Riddick »

firefly schreef: 13 apr 2022 15:19 Na talloze gebreken ben ik langzaam wel klaar met deze motor.
Kan iemand me vertellen of er, behalve een grotere turbo, verschil zit tussen de twinair in de 500L en die van bijvoorbeeld een panda?
Een betaalbaar motorblok specifiek van een 500L is nergens te vinden.
TwinAir verschillen zitten in Euro-5 (85 pk) en Euro-6 met 80 en 105 pk, waarbij de turbo anders is, en een paar andere onderdelen.

Turbo.
Turbo bouten.
hitteschild.
En een grotere intercooler.
Verder zijn alle aansluitingen het zelfde, plug & play.

Gebruikersavatar
firefly
Forumgebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 mar 2007 20:45
Locatie: Assen

Re: MAP sensor twinair turbo

Bericht door firefly »

Riddick schreef: 13 apr 2022 20:13
firefly schreef: 13 apr 2022 15:19 Na talloze gebreken ben ik langzaam wel klaar met deze motor.
Kan iemand me vertellen of er, behalve een grotere turbo, verschil zit tussen de twinair in de 500L en die van bijvoorbeeld een panda?
Een betaalbaar motorblok specifiek van een 500L is nergens te vinden.
TwinAir verschillen zitten in Euro-5 (85 pk) en Euro-6 met 80 en 105 pk, waarbij de turbo anders is, en een paar andere onderdelen.

Turbo.
Turbo bouten.
hitteschild.
En een grotere intercooler.
Verder zijn alle aansluitingen het zelfde, plug & play.
Dus een 80 pk euro-6 blok kan ik probleemloos switchen met deze?
En dat geeft ook geen problemen met de ECU?

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: MAP sensor twinair turbo

Bericht door Riddick »

De ECU van de 80 pk motor moet er wel bij zitten, anders werk hij niet naar behoren.
De Body computer zou de 80 pk TA moeten herkennen.

Gebruikersavatar
firefly
Forumgebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 mar 2007 20:45
Locatie: Assen

Re: MAP sensor twinair turbo

Bericht door firefly »

Riddick schreef: 13 apr 2022 21:04 De ECU van de 80 pk motor moet er wel bij zitten, anders werk hij niet naar behoren.
De Body computer zou de 80 pk TA moeten herkennen.
Wat bedoel je met Body computer (en TA)?

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: MAP sensor twinair turbo

Bericht door Riddick »

Moderne auto’s hebben een body computer “ BCU” die de auto electronica regelt.
Naast de motor ECU.

TA = TwinAir

Gebruikersavatar
firefly
Forumgebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 mar 2007 20:45
Locatie: Assen

Re: MAP sensor twinair turbo

Bericht door firefly »

Ah, duidelijk!
Bedankt voor de info.

Gebruikersavatar
firefly
Forumgebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 mar 2007 20:45
Locatie: Assen

Re: MAP sensor twinair turbo

Bericht door firefly »

Riddick schreef: 13 apr 2022 21:04 De ECU van de 80 pk motor moet er wel bij zitten, anders werk hij niet naar behoren.
De Body computer zou de 80 pk TA moeten herkennen.
Ik heb inmiddels een adresje gevonden die een 80 pk blok heeft liggen met een mooie km-stand.
Hoe zeker weet jij dat hij storingsvrij zou moeten lopen in de 500L?
Ik kom er liever niet na inbouw achter dat het toch niet storingsvrij loopt. :wink:

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: MAP sensor twinair turbo

Bericht door sjirafje »

Ik begrijp niet waarom je de motor wilt vervangen terwijl niet duidelijk is wat het huidige probleem veroorzaakt. Heeft je huidige motor een hele hoge km stand? Zijn er indicaties die aangeven dat het probleem aan de motor zelf ligt? Of is het voor de hand liggend dat oorzaak buiten de motor ligt? Zijn de live waarden al eens uitgelezen terwijl het probleem zich voordoet? Is de compressie al eens gemeten?
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
firefly
Forumgebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 mar 2007 20:45
Locatie: Assen

Re: MAP sensor twinair turbo

Bericht door firefly »

sjirafje schreef: 15 apr 2022 14:11 Ik begrijp niet waarom je de motor wilt vervangen terwijl niet duidelijk is wat het huidige probleem veroorzaakt. Heeft je huidige motor een hele hoge km stand? Zijn er indicaties die aangeven dat het probleem aan de motor zelf ligt? Of is het voor de hand liggend dat oorzaak buiten de motor ligt? Zijn de live waarden al eens uitgelezen terwijl het probleem zich voordoet? Is de compressie al eens gemeten?
De kilometerstand loopt richting de 200.000km.
Hij is inmiddels door meerdere garages uitgelezen en geen van hen komt verder dan (maar weer) het vervangen van de mapsensor omdat hij daar 'iets' aangeeft en ze het verder ook niet weten.
Inmiddels is hij ook begonnen met het lekken van olie.
De exacte plaats is alleen te bereiken na het verwijderen van de nodige andere onderdelen.
Bij die km-stand wil niet meer beginnen aan dure reparaties, vandaar de keus voor een ander motorblok.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: MAP sensor twinair turbo

Bericht door Riddick »

Oudere TA’s of met hoge Km stand willen Olie gaan lekken door de pakking die de hele distributie zijde van de motor olie dicht moet houden.
Deze pakking vernieuwen is een kostbaar geintje, door de hoeveelheid werk uren die nodig is om de hele zijkant van de motor te demonteren, inclusief de motorsteun aan die zijde van de motor.

Of een 80 TA motor 100% probleemloos gaat werken kan ik je niet geven, maar op basis van de modulaire bouw wijze van FIAT, verwacht ik geen problemen.

Afgezien van wat de problemen van de huidige motor zijn, als die elektronisch zijn kunnen die ook weer voorkomen bij de nieuwe motor.

In plaats van een motor ruil, is inruilen de meer verstandige weg om te bewandelen.

Gebruikersavatar
firefly
Forumgebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 mar 2007 20:45
Locatie: Assen

Re: MAP sensor twinair turbo

Bericht door firefly »

Riddick schreef: 07 apr 2022 21:04
firefly schreef: 07 apr 2022 20:04
Riddick schreef: 07 apr 2022 19:59

Als ik deze foto bekijk betreft het nog een Euro-5 TA85. ??
Deze foto had ik van internet geplukt en is dus niet van onze 500L. :wink:
Nieuwere TA's hebben de rode en witte kleurtjes niet meer, maar zijn helemaal zwart plastic.
Vandaag even onder de kap gekeken en die van ons is gekleurd....
Kan ik daar aan afleiden dat het een Euro-5 Twinair 85 pk is?

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: MAP sensor twinair turbo

Bericht door Riddick »

firefly schreef: 17 apr 2022 11:39 Vandaag even onder de kap gekeken en die van ons is gekleurd....
Kan ik daar aan afleiden dat het een Euro-5 Twinair 85 pk is?
Ja, vanaf Euro-6 zijn ze helemaal zwart, en 80 pk.

Gebruikersavatar
firefly
Forumgebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 mar 2007 20:45
Locatie: Assen

Re: MAP sensor twinair turbo

Bericht door firefly »

Riddick schreef: 17 apr 2022 12:10
firefly schreef: 17 apr 2022 11:39 Vandaag even onder de kap gekeken en die van ons is gekleurd....
Kan ik daar aan afleiden dat het een Euro-5 Twinair 85 pk is?
Ja, vanaf Euro-6 zijn ze helemaal zwart, en 80 pk.
Ehm,.........het betreft een Fiat 500L, die zou 105 pk moeten hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”