Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Onderstel Panda 100hp

Moderators: WelshWitch, sjirafje

AssettoCorsa
Forumgebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2022 08:55
1e Panda-achtige: 100HP

Re: Onderstel Panda 100hp

Bericht door AssettoCorsa »

Robert100HP schreef: 20 sep 2022 17:52 Daar de B6 en B8 de laatste tijd slecht leverbaar waren, zijn een aantal HP bezitters overgegaan op B4 met H&R of Promaxx.
Men is positief over deze combinatie, wel met de vermelding dat de achteras met de H&R sneller op de bumpstops komt.
En aantal anderen is overgegaan naar een KW1 schroefset en zijn daar weer uitermate tevreden over.
Zelf heb ik de KW1 set als onprettig ervaren en de gele Koni's met H&R veren mis ik ook niet echt.
Met Bilstein B4 en Promaxx veren verkrijg je een prettig rijdende auto, maar iedere bestuurder is wel anders.
Robert100HP, ik neem aan dat de Promaxx veren in combinatie met de B4 dempers de vervangingsveren zijn en niet de verlagingsveren? Op de Promaxx site wordt daar duidelijk onderscheid in gemaakt. Ik zoek een beter veer comfort en niet een nog verder verlaagde auto.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Onderstel Panda 100hp

Bericht door Robert100HP »

Ik heb in de 15 jaar dat ik de HP heb met van alles geexpirimenteerd, zeker op de achteras. Zelfs veren en schokdempers van een 1.2 er onder gezet en dat laatste is echt niks, auto gaat dan echt deinen. Het comfort van de Promaxx HP veren is echt beter dan dat van de standaard veren en de technologie van de Bilstein dempers uitstekend. Echt laag en stug word het niet met de Promaxx veren, wel als je deze met de moeilijk verkrijgbare B8 ( korte )sport dempers combineert. Nieuwe standaard HP veren samen met B4 dempers, geven ook niet het comfort van een Citroén.

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Re: Onderstel Panda 100hp

Bericht door Pinda72 »

B8 is helemaal niet meer verkrijgbaar. Alleen ogenschijnlijk op een Italiaanse site, maar daar durf ik niet te bestellen. Of je krijgt B6 opgestuurd, of je krijgt helemaal niets.....

Als de Abarth achteras met Powerflex niet het gewenste resultaat geeft, in combinatie met de KW var1, overweeg ik deze:
https://www.dna-racing.it/en/fiat-500-a ... o_stradale

Afbeelding

Kennelijk zijn die in samenwerking met Öhlins ontwikkeld....

Hans001
Forumgebruiker
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 sep 2018 11:49
1e Panda-achtige: 100HP 2008
Been thanked: 1 time

Re: Onderstel Panda 100hp

Bericht door Hans001 »

Zie deze posting nu pas.
Hier is een adres, betrouwbaar en levert snel:

https://www.sportfahrwerk-billiger.de/A ... _3704.html

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Re: Onderstel Panda 100hp

Bericht door Pinda72 »

Dat lijkt leuk, maar dan krijg je een samengestelde set, samen met de B6 (dus geen B8!).
Ik rij al met de KW variant 1, en eigenlijk is de achterkant iets aan de slap....uhhh comfortabele kant.
Als ik ze ooit vervang, dan komen die DNA shocks er op. Die kan je eenvoudig op straat wat zachter zetten, en als je langere afstanden of een trackday rijdt, dan kan je ze wat stugger zetten (kennelijk 22 settings).

Pandree
Forumgebruiker
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 sep 2021 14:11
1e Panda-achtige: Fiat Panda 100hp
Been thanked: 2 times

Re: Onderstel Panda 100hp

Bericht door Pandree »

Leuk om de reacties hierboven te lezen. Ik had mijn zinnen gezet op b4 dempers en Promaxx veren. Ik ben al een tijdje internet aan het afspeuren en kan alles bestellen behalve de b4 schokdemper linksvoor. Iemand nog een tip voor een (web)adresje?

Of toch een alternatief in ongeveer dezelfde prijscategorie? Auto moet wel enigszins comfortabel blijven. Ons hobbelpaard wordt nu nauwelijks gebruikt om die reden...

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Onderstel Panda 100hp

Bericht door Robert100HP »

Monroe....dempers...???

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Re: Onderstel Panda 100hp

Bericht door Pinda72 »

Haha, Monroe.....grapjas :mrgreen:

Wat is dat toch dat linksvoor niet leverbaar is??? Productiefoutje? Kan me niet voorstellen dat er alleen maar links voor schade gereden wordt. B8 had ik gevonden, maar ook alleen rechtsvoor. Ook links niet leverbaar....

Piet mocht de rechter dempers maken, Jan de linker? Jan had meer jeuk dan Piet? :rofl:

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Onderstel Panda 100hp

Bericht door BertPleizier »

Wat is er verschillend aan de dempers links en rechts? Alleen de plaatsing van het bevestigingsoogje van het reactiearmpje van de stabilisatorstang? Daar is wel een mouw aan te passen (lees slijpen en lassen).

Pandree
Forumgebruiker
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 sep 2021 14:11
1e Panda-achtige: Fiat Panda 100hp
Been thanked: 2 times

Re: Onderstel Panda 100hp

Bericht door Pandree »

Update: demper linksvoor was per vandaag ook ineens weer 'op voorraad' bij Winparts. Heb dus de B4's nu besteld en gelijk ook de verlagingsveren van Promaxx besteld. Hopelijk komt alles nu ook zo snel binnen als beloofd...

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Onderstel Panda 100hp

Bericht door Robert100HP »

BertPleizier schreef: 29 nov 2022 15:58 Wat is er verschillend aan de dempers links en rechts? Alleen de plaatsing van het bevestigingsoogje van het reactiearmpje van de stabilisatorstang? Daar is wel een mouw aan te passen (lees slijpen en lassen).
Lassen aan een hoge druk gasdemper. :? :no: :no:

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Onderstel Panda 100hp

Bericht door BertPleizier »

Daar heb je een punt.

Pandree
Forumgebruiker
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 sep 2021 14:11
1e Panda-achtige: Fiat Panda 100hp
Been thanked: 2 times

Re: Onderstel Panda 100hp

Bericht door Pandree »

Zo de Billstein B4's en Promaxx veren zijn gemonteerd. Daarnaast heeft ie z'n onderhoud weer gehad en zijn ivm inhouden nieuwe bobines gemonteerd. Remmerij achter vernieuwd, schijven waren verroest. Draagarmrubbers zijn vervangen. Remmen voor en banden waren vorig jaar nog gedaan dus al met al weer tiptop voor elkaar.

Onderstel is vrij hard maar het geklapper en gehobbel is verdwenen wat toch ook een vorm van comfort geeft :wink: . Nog niet veel mee kunnen rijden maar de funfactor lijkt wel weer terug :-) Komende tijd maar eens kijken hoe het weer bevalt.

Dank voor jullie adviezen en meedenken. Voor de volledigheid nog een fotootje van hoe hij er nu bijstaat (ongewassen :roll:). Oja met de rolmaat erbij lijkt hij nu zo'n 1,5 cm lager te staan.

Groet André
Bijlagen
20221213_162726.jpg

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Onderstel Panda 100hp

Bericht door Robert100HP »

Auto staat er keurig bij , wielkasten mooi gevuld. (y) (y)

Plaats reactie

Terug naar “Panda 100HP”