Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Ik stel me voor!

Nieuwe gebruikers kunnen zich hier eerst even voorstellen

Moderators: Rick Lieffering, Joost, WelshWitch, Erik 319

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Ik stel me voor!

Bericht door Pinda72 »

Hoi, Pinda72 hier, gister een 100HP aangeschaft, die al heel lang op mijn ‘bucketlist’ stond. Bewust nooit een testrit in gemaakt, ik had er heel lang geen doel voor i.v.m. andere auto’s die we gebruiken. Gister kwam ik er 1 tegen, lange testrit gemaakt, en was gelijk om (die bekende ‘smile’):
Bj. 2007, 129dkm, grijs, geen papieren of boekjes, geen historie……alles wat tegen mijn principes ingaat :mrgreen: maar soms moet je een gokje nemen…. |:|
Maar……komt oorspronkelijk bij Falco vandaan, volgens rdw maar 2 eigenaren, en ik vermoed dat ik de 2e eigenaar ben (als de handelaar nr. 3 is), geen schade, nergens roest, het stuur is netjes (nagenoeg onbeschadigd), bekleding redelijk netjes(zoek wel een hele goede bestuurdersstoel), technisch hier en daar wat op- en aanmerkingen, 1 sleutel, en de velgen zijn netjes en recht!, en voorzien van oude (8 en 10 jaar) merkbanden (voor Michelins PS en achter de Goodyear Eagle F1). Heel raar: voldoende profiel, maar allemaal droogtescheurtjes. Het lijkt wel of deze heel lang stil heeft gestaan….
Rijdt, schakelt, en stuurt snaarstrak, optrekken trekt ie naar links (aandrijving? Homokineet?), en de remmen achter piepen.
Het is een auto voor erbij. We hebben nog een Up!, en wilden die inruilen op een Up! GTi, maar dat was zo’n desillusie, dat we die uit ons hoofd hebben gezet. Die is te duur voor wat hij biedt, trommelremmen, en die driecilinder kan ik zeer zeker niet waarderen! Dat is oplichting. Een afrader, hoe stoer die er ook uitziet.
Ik ben liefhebber van alles wat klein en rap is, en mis het ware gti-turbo tijdperk enorm. Ik mis de Renault 5 Alpine (en de turbo-opvolgers), de Sud Sprint, de Golf GTi mk1 en 2, En nog wat bijzonder spul. De 100HP geeft een heel klein beetje van dat weer terug! Wat een geweldig ding! Hij voldoet meer dan aan mijn verwachting!

Wat komt er aan:
-schijfremmen voor (modificatie Brembo? Kan dat? Bestaat dat?)
-einddemper ( 8) )
-bumpstop rechtsachter ligt los in de veer…
-sleutel bij laten maken (spoed ;) )
-banden (waarschijnlijk de Toyo’s T1-R!)

Wat zoek ik:
-een perfecte bestuurdersstoel
-een goed passend spaghettispruitstuk.

Zo, kan die wel weer even ;)

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Re: Ik stel me voor!

Bericht door Pinda72 »

Nee, toch niet…..
Mijn eerste Panda was een 45 uit het jaar kruik. Veel lol mee gehad, en toen al voorzien van een 127Sport spruitstuk. Noodgedwongen, dat wel, maar die werd daar gelijk driftiger door!
De tweede Fiat was een Cinquecento Sporting, motor vervangen door een Punto 75, kop geflowed, ITB van een Honda CB (brandstofrail aangepast en spruitstuk door BB Motorsport), en 90pk eruit geperst. Dat viel me tegen, maar hij ging wel als de brandweer. Onderstel aangepast, verlaagd, EBC-blokken met geperforeerde schijven, interieur eruit gehaald, OZ Racing, enz. Voor de ITB’s moest de verwarming eruit, en na elke rit rook ik naar benzine. Die moest ik om die reden wegdoen van mn vrouw…….
Grote fout destijds: veel te grote gaskleppen! 4 x 32mm. Later kwam ik 4 x 24mm van een lichte wegmotor tegen, dat was beter geweest. De motor kon de brandstof niet kwijt. Spruitstuk kon ook beter, maar dat terzijde. Ik had er lol mee :mrgreen:

Pinda….zo noemde mijn tante haar Panda destijds (80 jaar geleden?), en 72 is mijn favoriete startnummer.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Ik stel me voor!

Bericht door Riddick »

welkom.
Altijd leuk zo'n 100hp.
Brembo's zijn wel mogelijk om te monteren, maar dan ben je veroordeeld tot 17 inch velgen, gaat niet passen in 16 inch en kleiner.
De Novitec 100hp stond ook op 17 inch.
Wat nieuwe banden betreft zou ik "Falken ZIEX ZE310 ECORUN" adviseren.
Had ze onder mijn Panda TA85 (113 pk-182 Nm) en nu onder mijn Abarth (195 pk-305Nm), absoluut top banden, A-label in de Regen, en lekker stil.

Wat stoelen betref, kan je ook kiezen voor Abarth 595 stoelen, met een kleine aan passing zo monteerbaar, en staan regelmatig te koop op MP.
Laatst gewijzigd door Riddick op 24 okt 2021 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Re: Ik stel me voor!

Bericht door Pinda72 »

Dankje. Als ik een originele stoel kan vinden, dan geniet die mijn voorkeur. Het is geen Abarth, dus dat wil ik er zo min mogelijk op, in of aan hebben, maar wel een goede tip, voor als ik niets kan vinden!

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Ik stel me voor!

Bericht door Riddick »

Pinda72 schreef: 24 okt 2021 20:07 Dankje. Als ik een originele stoel kan vinden, dan geniet die mijn voorkeur. Het is geen Abarth, dus dat wil ik er zo min mogelijk op, in of aan hebben, maar wel een goede tip, voor als ik niets kan vinden!
Er zijn ook Abarth stoelen zonder Abarth logo/tekst erop, en ze zitten uitstekend, en bestuurder stoel in hoogte verstelbaar. :wink:
*
$_85.JPG

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Ik stel me voor!

Bericht door Joost »

Welkom op 't forum, Pinda! Leukhoor, een knutsel-100hp. Veel plezier ermee! (vergeet vooral ook niet om heeel veel foto's te delen, haha)

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Re: Ik stel me voor!

Bericht door Pinda72 »

Thanx Joost.
@Riddick: nemen die stoelen net zo veel ruimte in als de originele stoelen? Grijs geniet de voorkeur, dus dat zal wel een moeilijke worden (grijs is de huidige interieurkleur).

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Ik stel me voor!

Bericht door Riddick »

Pinda72 schreef: 24 okt 2021 20:59 Thanx Joost.
@Riddick: nemen die stoelen net zo veel ruimte in als de originele stoelen? Grijs geniet de voorkeur, dus dat zal wel een moeilijke worden (grijs is de huidige interieurkleur).
In het grijs zijn ze er niet.

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Re: Ik stel me voor!

Bericht door Pinda72 »

Eerst maar eens naar een originele stoel zoeken.
Had je overigens ooit de Toyo Proxes TR1 (T1R), Hankook of de Nankang overwogen?

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Ik stel me voor!

Bericht door Riddick »

Pinda72 schreef: 25 okt 2021 13:30 Eerst maar eens naar een originele stoel zoeken.
Had je overigens ooit de Toyo Proxes TR1 (T1R), Hankook of de Nankang overwogen?
Heb Hankook K120 Ventus V12 Evo2 banden gebruikt voor dat ik over ging naar Falken, daarvoor Dunlop Blu-Response.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Ik stel me voor!

Bericht door Robert100HP »

Pinda72 schreef: 25 okt 2021 13:30 Eerst maar eens naar een originele stoel zoeken.
Had je overigens ooit de Toyo Proxes TR1 (T1R), Hankook of de Nankang overwogen?
Neem in je zoektocht ook de bijrijdersstoel mee, zitting links en rechts zijn identiek.
Ongeacht of er een sub of bergvak in/onder de bijrijders stoel zit het past.
Slechts 4 boutjes los halen en de zitting is los, rugleuning ( schuim/bekleding )is ook uitwisselbaar.
Al is de rugleuning is iets meer werk, kun je gelijk het raster verstevigen.
2007 was een goed bouwjaar, maar met 129K op de klok zijn er wel aandachtspunten.

Brembo geventileerd en geboord past in de standaard remmen, met originele HP
velgen gemonteerd kun je ook zoeken naar Abarth remmerij dat past in de 15 inch.
Je gaat dan naar een iets grotere remschijf, maar of het echt nodig is......

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Ik stel me voor!

Bericht door Robert100HP »

Riddick schreef: 25 okt 2021 17:09
Pinda72 schreef: 25 okt 2021 13:30 Eerst maar eens naar een originele stoel zoeken.
Had je overigens ooit de Toyo Proxes TR1 (T1R), Hankook of de Nankang overwogen?
Heb Hankook K120 Ventus V12 Evo2 banden gebruikt voor dat ik over ging naar Falken, daarvoor Dunlop Blu-Response.
Welke band je op een HP monteert maakt feitelijk niet uit, als de weg nat is bepaald hij zelf zijn route.

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Re: Ik stel me voor!

Bericht door Pinda72 »

@Robert: :lol:
Die Brembo’s had ik gevonden, Tarox ook. Grotere klauwen lijkt me ook niet nodig bij dit gewicht/‘vermogen’.
Goede tip van die stoelreparatie; staat dat ergens beschreven op het forum?
En ik ben benieuwd naar de aandachtspunten…..

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Ik stel me voor!

Bericht door Riddick »

Pinda72 schreef: 25 okt 2021 21:21 @Robert: :lol:
Die Brembo’s had ik gevonden, Tarox ook. Grotere klauwen lijkt me ook niet nodig bij dit gewicht/‘vermogen’.
Goede tip van die stoelreparatie; staat dat ergens beschreven op het forum?
En ik ben benieuwd naar de aandachtspunten…..
Achter as zou een dingetje kunnen zijn, ze zijn gek op roest.

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Re: Ik stel me voor!

Bericht door Pinda72 »

@Riddick: ik heb daar weinig tijd voor, maar het zou een leuk winterproject zijn, om die volledig te 'beschermen' d.m.v. coaten of zoiets.

Nu mijn verhaal over mijn Panda 45, die waar je iedereen in uit kon lachen. En dat deed ik ook. Ik was student, had geen geld, maar wel voor een Pinda. Donkerblauw, heeft me eigenlijk nooit in de steek gelaten (behalve een plotseling roestgat bovenin de wielkuip (dat zat er niet), bij het voorraam wegens opgehoopte bagger). Daar heb ik alles mee gedaan: stappen, racen, surfen, en alles voluit! (bij opgewarmde motor! Ik respecteer olietemp!) Niet stuk te krijgen, dacht ik.....
Op een winderige dag, komende vanuit Zaandam, windkracht 7 a 8 in de rug, wilde ik de absolute topsnelheid weten......160 km/h op de teller (gps bestond gelukkig nog niet). Ineens een grote knal!!!! Ik dacht dat ik het blok had opgeblazen, en ik had genoeg snelheid om hem uit te laten rijden tot Purmerend........mijn verbazing was groot, dat het blok bleef pruttelen, alleen wat luider dan normaal: bleek het complete uitlaatspruitstuk verpulverd! Dus ik kon rustig richting huis rijden.
Bij de sloop een nieuwe gehaald van, ik dacht een 127 sport, waarna ik 165 op de teller kreeg.
Later dat jaar, richting Zaandam, met een gangetje van 140 kwam ik op de rotonde af: vapour lock, oftewel geen remmen meer......dat was even een angstig moment, maar waarschijnlijk ben ik recordhouder van de snelste Panda over de betreffende rotonde..... Bij de brug kwam mijn rem weer terug door te pompen...wie de locatie weet, snapt de situatie aldaar (A7 loopt daar dood) :mrgreen: (het lag overigens niet aan de remmen, maar aan de rijstijl).
Toen een akkefietje bij een snelheidscontrole (provinviale weg Zaandam :roll: ): ik stop als enige voor het stoplicht, gaat er links van mij een Audi 80 staan......fout! Wat dacht die man wel niet......licht op groen, en 'pedal-to-the-metal'!!! Weer fout, want ik had de controle in de strijd niet gezien.......de blonde agente met knalblauwe ogen (:wink:) moest er hartelijk om lachen, hoe ik in godsnaam die snelheid op die korte afstand had gehaald.....(het VAG-product stond achter me, die was ook staande gehouden :mrgreen: ).....het had best wat kunnen worden met die agente, als ik mijn trots opzij had kunnen zetten. Ik was boos dat ze me alsnog 25,= gulden uitschreef....
Nog jaren plezier aan gehad. Ik begreep maar al te goed het doel van een kleine stadsauto, en heb nog altijd een hang en lol in de allerkleinste 'pocket-rockets'. Het kan altijd groter en sneller, maar zeker niet leuker! Respect voor alle personen die ze in ere houden! _O_

Plaats reactie

Terug naar “Even voorstellen”