Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Ruitensproeier, aanjager en sigarettenaansteker werken niet meer. Iemand nog suggesties

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
berryb
Forumgebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2021 17:35
2e Panda-achtige: 1.2 2012

Ruitensproeier, aanjager en sigarettenaansteker werken niet meer. Iemand nog suggesties

Bericht door berryb »

In onze Panda II 1.2 uit 2012 hebben wij een vage storing. Sinds enige tijd werken ineens de ruitensproeier, aanjager van de binnenventilatie en de sigarettenaansteker niet meer.
De zekeringen hiervan heb ik gecontroleerd en deze zijn goed.
Ik heb de stroom van de accu afgehaald in de hoop misschien de computer te resetten en het vage probleem te verhelpen, maar helaas.

Ongeveer in dezelfde tijd dat deze problemen zijn begonnen, had ik ook een tweedehands trekhaak onder de Panda gezet. Hierbij zat ook een volledige kabelboom die tussen de bekabeling van de achterlichten geschakeld is en een besturingsmodule. Aan de stroomkabel van de besturingsmodule zat echter een stekker waarvan ik de contrastekker niet onder het dashboard kon vinden. Ik heb toen de stroomdraad aangesloten op de zekering van de achteruitrijlichten.
Ik weet niet of direkt na het aansluiten de trekhaak ook direct bovengenoemde problemen zijn opgetreden. Inmiddels heb ik de stroom van de besturingsmodule van de trekhaak weer losgehaald, maar dat heeft bovengenomende problemen helaas niet opgelost.

Op dit forum en internet kan ik helaas niets over zo'n soortgelijk probleem vinden.

Heeft iemand nog suggesties in welke richting ik moet zoeken?

Indien er geen suggesties zijn, heeft iemand nog een advies voor een goede autoelectra reparateur in de buurt van Breda?

Alvast bedankt voor alle suggesties,
Berry

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Ruitensproeier, aanjager en sigarettenaansteker werken niet meer. Iemand nog suggesties

Bericht door BertPleizier »

Meten = weten zeggen ze altijd. Je zal even moeten meten of er stroom (aan)komt bij de bediening van bovengenoemde functies.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Ruitensproeier, aanjager en sigarettenaansteker werken niet meer. Iemand nog suggesties

Bericht door sjirafje »

Heb je naast de zekeringen onder het dashboard ook de zekeringen onder de motorkap gecontroleerd?
Heb je misschien stekkers losgehad en niet goed terug aangesloten? Zitten de accu polen nog goed vast?

Wat was de logica om besturingsmodule op de achteruitrij lichten aan te sluiten? Heb je de besturingsmodule een eigen massapunt gegeven?
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Ruitensproeier, aanjager en sigarettenaansteker werken niet meer. Iemand nog suggesties

Bericht door BertPleizier »

De accupolen lijken mij niet het probleem als de auto wel start. Dan is er flink wat vermogen nodig uit de accu en dat moet dan eerst problemen geven voor de ruitensproeierpomp en andere functies.

berryb
Forumgebruiker
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2021 17:35
2e Panda-achtige: 1.2 2012

Re: Ruitensproeier, aanjager en sigarettenaansteker werken niet meer. Iemand nog suggesties

Bericht door berryb »

sjirafje schreef: 02 nov 2021 20:23 Heb je naast de zekeringen onder het dashboard ook de zekeringen onder de motorkap gecontroleerd?
Heb je misschien stekkers losgehad en niet goed terug aangesloten? Zitten de accu polen nog goed vast?

Wat was de logica om besturingsmodule op de achteruitrij lichten aan te sluiten? Heb je de besturingsmodule een eigen massapunt gegeven?
Hoi Sjirafje,
Bedankt voor de suggesties.
Zekeringen onder de motorkap had ik ook gecontroleerd. Ik heb de zekeringtabel uit het autohandleiding boekje gevolgd.

De accupolen zitten nog goed vast, want anders zou de andere electra ook niet werken en de auto ook niet starten.

De 2e hands trekhaak en kabelboom komt uit een donor Panda. Het is een officiele kabelboom met kant en klare stekers. Ik heb de stekers o.a. op de achterlichtunits precies hetzelfde aangesloten zoals ze in de donor Panda waren aangesloten.

De besturingsmodule heeft een eigen massapunt en is op een officiele massapunt linksachter de achterbank aangesloten waar ook andere bedrading op aangesloten is.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Ruitensproeier, aanjager en sigarettenaansteker werken niet meer. Iemand nog suggesties

Bericht door sjirafje »

Dan zijn mijn eenvoudige ideeën op en ben ik bang dat je, zoals BertPleizier al aangaf, met de multimeter aan de gang moet om te bepalen waar je nog wel spanning meet en waar niet meer.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

pandapouwer
Forumgebruiker
Berichten: 550
Lid geworden op: 18 apr 2008 19:34
1e Panda-achtige: Fiat 141 selecta 1993
Locatie: zoetermeer
Been thanked: 3 times

Re: Ruitensproeier, aanjager en sigarettenaansteker werken niet meer. Iemand nog suggesties

Bericht door pandapouwer »

Moet je de electra voor de trekhaak misschien ook nog aanmelden bij de computer..??

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Ruitensproeier, aanjager en sigarettenaansteker werken niet meer. Iemand nog suggesties

Bericht door sjirafje »

pandapouwer schreef: 03 nov 2021 17:26 Moet je de electra voor de trekhaak misschien ook nog aanmelden bij de computer..??
Als je trekhaak een eigen besturingsmodule heeft weet de computer normaal gesproken niet dat er een trekhaak onder de auto zit. De module heeft een eigen 12V voeding en massa aansluiting waarmee de lampen van de aanhanger gevoed worden. De module meet alleen of de lampen van de auto branden. Dus er vanuit gaande dat de kabelboom van de trekhaak correct is aangesloten kan dit niet deze problemen veroorzaken.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”