Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Versterkte koppeling

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Versterkte koppeling

Bericht door Pinda72 »

Ik parkeer deze hier even. Thoughts? Iemand zoiets al eens geprobeerd?
https://www.protoxide.eu/nl/versterkte- ... koper.html
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Versterkte koppeling

Bericht door Pinda1000 »

Beetje overkill in een standaard 100 HP........

Rijdt ook niet zo fijn op straat en zeker niet in de file, is net een aan/uit schakelaar.

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Re: Versterkte koppeling

Bericht door Pinda72 »

Dan wil ik hem :mrgreen:

Zonder gekheid: heb je er al eens mee gereden in een HP? Ik heb wel ervaring met lichtere vliegwielen en sportkoppelingen, en dat is in alle gevallen een verademing geweest. Ook in files geen probleem (licht aan de file natuurlijk, want zwaarder, dus kans op een lam poot). Dit lijkt idd op een full-race koppeling. Dus slechts nieuwsgierig wie er ervaring mee heeft. Soms valt het wel eens mee met dat aan-uit-principe.....

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Versterkte koppeling

Bericht door Pinda1000 »

Niet in een HP maar wel in verschillende andere auto's. Voor een straatauto is een lichter vliegwiel al een prima upgrade. Zo'n gesinterde racekoppeling is aan te raden als je er een turboblok inhangt met een hoop meer koppel dan standaard.

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Re: Versterkte koppeling

Bericht door Pinda72 »

Dat vliegwiel had ik al op mn lange-termijn lijstje gezet ;)

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Versterkte koppeling

Bericht door Riddick »

Dit lijkt mijn absoluut geen koppeling voor straat gebruik, met deze wegrijden slaat de motor af bij stationair toerental.
Met deze moet je flink op toeren wegrijden om dat te voorkomen.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Versterkte koppeling

Bericht door Robert100HP »

Zo'n sport of lichte racekoppeling valt reuze mee, je moet er alleen aan wennen. Al jaren rijd ik met een dergelijke koppeling van Sachs niet een gesinterde maar met "gewoon " versterkt frictie materiaal. Dat de koppeling wat zwaarder gaat, door een sterker diafragma went ook.
En ik heb er voor gekozen om het standaard vliegwiel te laten afdraaien en opnieuw te laten balanceren.

nl-koppeling-performance-koppeling-sachs-koppeling-met-vliegwiel-883089000127_3-_1_.jpg
nl-koppeling-performance-koppeling-sachs-koppeling-met-vliegwiel-883089000127_3-_1_.jpg (50 KiB) 614 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Versterkte koppeling

Bericht door Pinda1000 »

Het materiaal van die frictieplaat van Protoxide is wel anders dan die van Sachs, daar valt inderdaad nog prima mee te rijden op straat. :yes:

Ik rijd met een lichter vliegwiel (-2,7 kg) met een versterkte drukgroep/frictieplaat van AP. Het enige waar je op moet letten is dat je bij het afremmen op de motor het toerental niet te laag moet laten zakken omdat de motor dan de neiging heeft om af te slaan door de verminderde vliegwiel werking.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Versterkte koppeling

Bericht door Riddick »

Een zwaar vliegwiel draait lang door, een licht vliegwiel niet.
Daarom kan je bv ook geen 50 km in zijn 5 rijden met een TwinAir Turbo, die heeft dan ook neiging om af te slaan.

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Versterkte koppeling

Bericht door Robert100HP »

Riddick schreef: 02 dec 2021 03:46 Een zwaar vliegwiel draait lang door, een licht vliegwiel niet.
Daarom kan je bv ook geen 50 km in zijn 5 rijden met een TwinAir Turbo, die heeft dan ook neiging om af te slaan.
We hebben het over "echte " motoren niet over veredelde "naaimachines "'. :yes: :yes:

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Versterkte koppeling

Bericht door Riddick »

Robert100HP schreef: 02 dec 2021 21:26
Riddick schreef: 02 dec 2021 03:46 Een zwaar vliegwiel draait lang door, een licht vliegwiel niet.
Daarom kan je bv ook geen 50 km in zijn 5 rijden met een TwinAir Turbo, die heeft dan ook neiging om af te slaan.
We hebben het over "echte " motoren niet over veredelde "naaimachines "'. :yes: :yes:
Panda's worden niet meer geleverd met echte motoren. :rofl:

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Versterkte koppeling

Bericht door Ivo »

Ik heb er geen ervaring mee, maar mijn standaard koppeling doet het in ieder geval aardig goed voor circuit dagen. Het is wel een 1.2 16v maar het pk verschil is niet echt groot. Je zou eerder voor een 1.2 koppeling willen gaan, want de frictieplaat is lichter en dan kan je sneller schakelen. Dan moet je alleen wel het vliegwiel ook omzetten. Een lichter vliegwiel is zeker aan te raden voor sportief rijden. Ik ben van 6,5 naar 4,5 kg gegaan en dat is goed te doen met bijvoorbeeld file rijden.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Versterkte koppeling

Bericht door Robert100HP »

Riddick schreef: 03 dec 2021 17:49
Robert100HP schreef: 02 dec 2021 21:26
Riddick schreef: 02 dec 2021 03:46 Een zwaar vliegwiel draait lang door, een licht vliegwiel niet.
Daarom kan je bv ook geen 50 km in zijn 5 rijden met een TwinAir Turbo, die heeft dan ook neiging om af te slaan.
We hebben het over "echte " motoren niet over veredelde "naaimachines "'. :yes: :yes:
Panda's worden niet meer geleverd met echte motoren. :rofl:
Jij krijgt 1000 bonuspunten extra. :yes: :yes:

Gebruikersavatar
Robert100HP
Clublid
Berichten: 2993
Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
1e Panda-achtige: Panda HP 2007
Locatie: Schiedam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 51 times

Re: Versterkte koppeling

Bericht door Robert100HP »

Ivo schreef: 04 dec 2021 11:41 Ik heb er geen ervaring mee, maar mijn standaard koppeling doet het in ieder geval aardig goed voor circuit dagen. Het is wel een 1.2 16v maar het pk verschil is niet echt groot. Je zou eerder voor een 1.2 koppeling willen gaan, want de frictieplaat is lichter en dan kan je sneller schakelen. Dan moet je alleen wel het vliegwiel ook omzetten. Een lichter vliegwiel is zeker aan te raden voor sportief rijden. Ik ben van 6,5 naar 4,5 kg gegaan en dat is goed te doen met bijvoorbeeld file rijden.
Schat er toch een verschil van 40 a 50 hp tussen die van jou en mij zit. :wink:

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Versterkte koppeling

Bericht door Ivo »

Ja die van jou is ook niet meer standaard en de vraag werd gesteld met betrekking tot een standaard 100 hp.

Maare jij hebt dus 126 a 136 pk nu? Dat zijn geen verkeerde waarden!
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”