Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Even de Panda 1.2 Classic voorstellen.

Nieuwe gebruikers kunnen zich hier eerst even voorstellen

Moderators: Rick Lieffering, Joost, WelshWitch, Erik 319

Gesloten
JCK
Forumgebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 mar 2021 00:50
1e Panda-achtige: 12 Emotion 2008
2e Panda-achtige: 100hp 2007
Locatie: 0316
Has thanked: 4 times

Re: Even de Panda 1.2 Classic voorstellen.

Bericht door JCK »

Riddick schreef: 20 apr 2022 11:40 Het bezoek aan SAVALI was lekker succesvol.
Standaard op de rollenbank 51 kW en 102 Nm.
Na software aanpassing 62 kW en 113 Nm. 😂
Netjes voor een ongeblazen blok, zal iets rijker staan 10% te rijk levert het meeste vermogen, alle brandstof vindt dan zuurstof.
Normaal regelt de lambda regeling bij een constante snelheid het mengsel wel weer terug, dus in het verbruik zal je er weinig van merken.
Maar bij een gasklep opening van 60% wordt er niet naar de lambda waarde gekeken.
Kan zijn dat je dan net met een inhaal actie bezig bent en er een Scania op de andere weghelft zit, sommige auto's gooien de airco koppeling ook los bij een volledig ingetrapt gaspedaal.
Normale afstelling is aan de arme kant, iets met milieu, maar hem wat rijker zetten levert een prettiger rijdende auto op.
JCK
In theorie zijn praktijk en theorie hetzelfde, in de praktijk niet.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Even de Panda 1.2 Classic voorstellen.

Bericht door Riddick »

sjirafje schreef: 20 apr 2022 12:42 Das best een verschil. En hoe is het nou met het inhouden?
Vandaag toch weer aanwezig dat irritante inhouden.
In de ECU software was niets te ontdekken, en nu staat er totaal andere software op.
Dus wat het inhouden veroorzaakt is een raadsel.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Even de Panda 1.2 Classic voorstellen.

Bericht door sjirafje »

Heb je de airco al kunnen uitsluiten?
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Even de Panda 1.2 Classic voorstellen.

Bericht door Riddick »

nee, nog niet, het vele aanspringen van de Ventilator komt wel door de Airco, en is volgens de FIAT dealer heel normaal, nu het systeem weer op druk is, doet hij dat nog steeds.
Er zat maar 375 in het systeem inplaats van de noodzakelijke 500.
Afgezien van het onvoorspelbaar inhouden rijd de Panda uitstekend.

Romeo
Forumgebruiker
Berichten: 5844
Lid geworden op: 28 feb 2004 16:55
Been thanked: 2 times

Re: Even de Panda 1.2 Classic voorstellen.

Bericht door Romeo »

Panda 500 schreef: 19 apr 2022 14:43 Even voortbordurend hierop kan ik zeggen dat toen de "oude" Fiat 500 gelanceerd werd in 1957, die ook de toevoeging 'Nuova' meekreeg op het motordeksel achteraan! Immers de toen 'nieuwe' 500 na de Topolino! Ik vroeg me dan ook af hoe ze de 'huidige' (vanaf 2007) 500 zouden gaan noemen! Het werd dus weer gewoon 500...
Namen voor auto's 'vinden' is vaak een probleem. Ook nu nog. Toen de eerste VW Golf het levenslicht zag was die naam voor de USA onaanvaardbaar omdat die daar zoiets als 'scheetje' of 'windje' betekent. Daarom kregen ze in de USA de typenaam 'Rabbit' (konijn). Ik werkte een tijd geleden bij de Belgische busbouwer 'Van Hool', die o.a. voor Utrecht bussen leverde van het type (jawel!) 'New A300', ter onderscheid van de vorige reeks die gewoon 'A300' heette... De gelede bussen (met 'harmonica'-aanhanger) krijgen de naam AG (Autobus Geleed) en die met twee aanhangers, zoals in Utrecht geleverd, heten 'AGG 300', oops, dat zal dan 'New'AG300 zijn... Dus dubbel gelede bus. En de 300 slaat enigszins logisch op de vloerhoogte: 300 mm boven de grond.
Ja het is soms verwarrend. Zeker als je weet dat er na de laatste "echte" 500 een hele periode is geweest waarin er geen 500 meer was en toen begin jaren 90 toch weer wel. Alleen werd 500 toen geschreven als Cinquecento.
Dat diens opvolger dan Seicento (600) heette,later in diens levenscyclus ook als 600 geschreven,viel wel te verwachten maar toen die uit productie ging heette diens opvolger weer doodleuk 500 (deze keer weer geschreven in de cijfers 500)was dat wel een beetje apart. Dat voor een auto die in conceptversie hiervan nog Trepiuno heette.

@Riddick; dat inhouden wat je beschrijft doet mijn 2011 169 ook, zelfde motor. Het zal er wel bij horen.
Deze auto vind het ook niet zo fijn om 40 in zijn 3e versnelling te rijden bij ca.1700 t/pm (de auto begint dan een beetje te bokken). De enige remedie is dan terug naar de 2e versnelling (met een hoger toerental)of doorbokken en weer gas geven zodra de situatie dit toe laat.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Even de Panda 1.2 Classic voorstellen.

Bericht door Riddick »

Romeo schreef: 23 apr 2022 10:51
@Riddick; dat inhouden wat je beschrijft doet mijn 2011 169 ook, zelfde motor. Het zal er wel bij horen.
Deze auto vind het ook niet zo fijn om 40 in zijn 3e versnelling te rijden bij ca.1700 t/pm (de auto begint dan een beetje te bokken). De enige remedie is dan terug naar de 2e versnelling (met een hoger toerental)of doorbokken en weer gas geven zodra de situatie dit toe laat.
Mijn FIAT garage zegt ook dat veel 1.2's er last van hebben, en niemand klaarblijkelijk wat de oorzaak is.
Ik vind het wel erg vreemd da FIATeen product op de markt brengt waar een dergelijke kwaal aanwezig is.
Mijn eerdere Januari 2011 Panda 169 Actual had er totaal geen last van, maar Actual's hebben ook geen airco.
Als het weer het toelaat wil ik een week zonder Airco aan gaan rijden om te zien of hij het dan ook nog steeds doet.
Heb toch heel sterk het vermoeden dat het iets is waar de Airco mee te maken heeft.
Als het probleem met uitgeschakelde airco zich niet meer voor doet, weet ik genoeg.
Echter als het probleem aanwezig blijft dan is er een andere oorzaak voor dit gedrag.
Dus ik ga het zien, wat de uitkomst zal zijn.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Even de Panda 1.2 Classic voorstellen.

Bericht door Riddick »

Gisteren de Panda laten verlagen door MCC Sport in Veghel.
Ik had de veren al in huis, maar met alle beperkingen in het recente verleden maakte veel dingen moeilijk.
Mijn eigelijke adres om dit soort dingen te laten doen hadden tot ver in Mei er geen tijd voor.
En ik wilde de veren er zo snel mogelijk onder hebben, dus contact op genomen met MCC, die er wel tijd voor hadden.
De Panda heeft echt de verwachte transformatie ondergaan, waarvan ik wist dat het zou gebeuren.
Met de 16 inch wielen en de 205 banden en deze 30mm H&R verlaging rijd hij weer als een scheermes, zoals ik gewend was van mijn eerdere Panda 169.
Door bochten knallen is weer een stuk leuker geworden. :rofl: :rofl:

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Even de Panda 1.2 Classic voorstellen.

Bericht door Pinda1000 »

40 km/u rijden in de derde versnelling vindt geen enkele auto fijn.....

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Even de Panda 1.2 Classic voorstellen.

Bericht door Erik 319 »

Pinda1000 schreef: 23 apr 2022 21:20 40 km/u rijden in de derde versnelling vindt geen enkele auto fijn.....
Vrachtauto?
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Even de Panda 1.2 Classic voorstellen.

Bericht door Riddick »

40 Km/u in se derde versnelling moet probleemloos kunnen, net al 50 in zijn 5.

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Even de Panda 1.2 Classic voorstellen.

Bericht door Pinda1000 »

Erik 319 schreef: 23 apr 2022 22:17
Pinda1000 schreef: 23 apr 2022 21:20 40 km/u rijden in de derde versnelling vindt geen enkele auto fijn.....
Vrachtauto?
Ja, die wel :P

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Even de Panda 1.2 Classic voorstellen.

Bericht door Pinda1000 »

Riddick schreef: 23 apr 2022 23:05 40 Km/u in se derde versnelling moet probleemloos kunnen, net al 50 in zijn 5.
Ja het kan. Vooral doen, zeker met die kleine 2 cilindertjes!

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Even de Panda 1.2 Classic voorstellen.

Bericht door Riddick »

Pinda1000 schreef: 23 apr 2022 23:41
Riddick schreef: 23 apr 2022 23:05 40 Km/u in se derde versnelling moet probleemloos kunnen, net al 50 in zijn 5.
Ja het kan. Vooral doen, zeker met die kleine 2 cilindertjes!
2 cilinder, ik dacht dat we het over de FIRE 4 cilinder hadden.
Mijn 2 cilinders deden het niet, 50 in ze 5.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Even de Panda 1.2 Classic voorstellen.

Bericht door Erik 319 »

Mijne doet het wel maar dan krijg je al het advies om terug schakelen.
Bijlagen
IMG20220424140735.jpg
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Even de Panda 1.2 Classic voorstellen.

Bericht door Riddick »

Riddick schreef: 20 apr 2022 11:40 Het bezoek aan SAVALI was lekker succesvol.
Standaard op de rollenbank 51 kW en 102 Nm.
Na software aanpassing 62 kW en 113 Nm. 😂
Nog even een fotootje van op de rollenbank.

11 kW en 11 Nm meer.


Gesloten

Terug naar “Even voorstellen”