Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Versnellingsbak revisie

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Versnellingsbak revisie

Bericht door Ivo »

Al enkele jaren terug heb ik een reserve versnellingsbak opgeknapt en deze recentelijk gemonteerd in de auto. Daarna vele andere versnellingsbakken opengemaakt en veel geleerd. Ook dankzij mede forumleden Panda500 en Mattijs veel opgestoken. Daarom hoogtijd om de bevindingen te delen. Het doel is niet om een stap-voor-stap demontage handleiding te maken, maar het inzichtelijk maken hoe een bak werkt en het aanpakken van een revisie. Er zijn FIAT werkplaatshandleidingen, maar ik weet niet of we die mogen delen op het forum?

Er zijn vele variaties op de versnellingsbakken die gebruikt zijn in de Panda. Je hebt bijvoorbeeld de twee stangen bediening, één stang één kabel bediening en de twee kabel bediening. De twee stangen (oerPanda’s en oude supernova’s) en twee kabel (richting bj 2000?) bediening behandel ik hier. De stanggeschakelde bak heeft codering C501 en de kabelgeschakelde bak C526. Dit komt later aan bod, maar is belangrijk om alvast op te letten. Mattijs heeft een mooi overzicht gemaakt van de verschillende versnellingsbakken en o.a. hun verhoudingen:
https://www.dropbox.com/scl/fi/1k9nmtyd ... rqyidqh6vn

De stangen geschakelde versnellingsbak met code C501 welke op mijn Skyline 1000 (1992) zat. Deze versnellingsbak is ook te vinden op de oudere Panda’s. Wel met een ander bellhouse als het op een stoterstangen blok moet en eventueel een versnelling minder (4 bak).
01.jpg
2.jpg

De kabelgeschakkelde versnellingsbak met code C526 welke van een Fiat Seicento afkomstig is uit 2001. Deze versnellingsbak is te vinden op latere Panda’s, Cinquecento’s en Seicento’s. Ik heb er recent twee vergeleken; de bak op de foto van de Seicento en een bak van een Panda Young uit 2003 (met dank aan Erik T voor de donatie). Hieruit is te concluderen dat beide hetzelfde zijn op een heel klein detail na wat ik later laat zien. Dit vergroot dus de hoeveelheid beschikbare versnellingsbakken voor de Panda’s als ook Cinquecento’s en Seicento’s een geschikte bak hebben. Let wel op dat het een C526 moet zijn (natte steekassen) en niet de C514 met droge steekassen.

03.jpg
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Versnellingsbak revisie

Bericht door Ivo »

Om te beginnen laten we de bediening van beide bakken bekijken. De kabelgeschakelde bak heeft de keuze voor de versnelling en de ingeschakeling daarvan beide bovenop zitten. De groene pijl geeft aan de keuze van het versnellingpaar en de rode pijl de inschakeling van één van de versnellingen van dat paar.
01.jpg
02.jpg

De stangengeschakelde bak heeft de keuze van de versnelling aan de zijkant zitten en de inschakeling is weer doorzelfde as bovenop onder het dekseltje, maar dan via de achterzijde. Hier zie je ook in groen aangegeven de versnellingparen op de plek waar de schakelstangen lopen in de bak. Op de plek waar drie gaten zitten horen veertjes die ze op hun plek houden (later een foto).

03.jpg

Demontage van het schakelmechanisme kan in de auto gebeuren bijvoorbeeld om de rubberen o-ringen te vervangen op de as. Die zorgen namelijk nog wel eens voor olielekkage. Bij de stangenbak moet de moer los en bij de kabelbak het schakelgewicht door de seegerring te verwijderen.

04.jpg
05.jpg
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Versnellingsbak revisie

Bericht door Ivo »

Vervolgens kan het deksel losgenomen worden en is hieronder de selectoras te zien met daarop het versnellingbedieningsstuk (heeft vast een naam). Dit zit tussen twee veren in en die zorgen voor de weerstand als je de pook naar links of rechts beweegt. Deze houden dat stuk (en dus de pook) in het midden. Het uitstulpinkje naar boven is alleen om gecentreerd te worden (met een veertje in het dekseltje) en het schakelpookje zit onder buiten beeld.
06.jpg

Bij de stangengeschakelde bak zie je dat de versnellingkeuzehendel die door de bak heen loopt op het versnellingbedieningstuk ingrijpt. Wat dus dat deel voor en achterwaarts beweegt.
07.jpg

Gedemonteerd kan je bij de kabelbak zien dat die voor- en achterwaartse beweging via het hendeltje op het deksel verkregen wordt (groene pijlen) en de links/rechts (inschakeling) door het schakelgewicht (rode pijl).
08.jpg

Bij het verwijderen van de as is het overigens aan te raden een schroevendraaier op de plek te duwen. Dit was een erg goede tip van Frans! Zo voorkom je dat perongeluk de veren om je oren vliegen. Het dopje dat op de linker veer zit, moet je mee oppassen dat het niet in de bak verdwijnt als je dit doet zonder intentie om de bak open te maken :)
09.jpg

Een kijkje in de bak als het bovenstaande weggenomen is laat drie nokjes zien die op de schakelassen zitten. Zo is duidelijk te zien dat je voor/achter de as kiest en links/rechts op die as de gewenste versnelling inschakelt.
10.jpg
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Versnellingsbak revisie

Bericht door Ivo »

Nog een kijkje naar de dekseltjes. Links de stangenbak, midden de kabelbak van een Panda en rechts de kabelbak van een Seicento. Het enige verschil is dat de Pand en Seicento een andere bevestiging gebruiken voor de schakelkabel. Dus als je een bak neemt van een Seicento moet je dat overzetten of de hele bediening van de Seicento (pook en kabels).
11.jpg

Aan de onderzijde is je het veertje dat het versnellingbedieningstuk op zijn plek houdt. Bij de kabelbak zit in het deksel dus ook de bediening voor de keuze van de versnelling.
12.jpg

Detail foto van de binnenkant van het deksel van de kabelbak. Het is niets meer dan een armpje dat in een behuizing beweegt. Het zat onder de olie, maar ik vraag mij af hoe het daar komt en of bij montage vet in het gat van het draaipunt nodig is.
13.jpg

Dan is er de vraag die wel eens gesteld is; kan een stanggeschakelde bak vervangen worden door een kabelgeschakeldebak of vice versa. Het lijkt mij eigenlijk alleen interessant om een kabelgeschakelde bak naar stanggeschakeld om te bouwen. De beschikbaarheid van een kabelgeschakelde is vele malen groter, als je het gevoel van het schakelen met stangen wilt behouden en het interieur origineel wilt houden.
Ik denk dat het mogelijk is en niet veel handelingen kost. Allereerst even de verschillen bekijken. Het is namelijk niet zo dat je eenvoudig de bediening over kan zetten, want de afmetingen van de onderdelen verschillen. Hieronder een overzicht van de selectoras van de C526 bak (boven) en C501 bak (onder)
14.jpg

Goed te zien op onderstaande foto is de diameter van de selectoras. Bij de kabelgeschakelde bak is deze aanzienlijk dikker.
15.jpg
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Versnellingsbak revisie

Bericht door Ivo »

Dan ook het gat van de versnellingkeuze hendel die ontbreekt bij de kabelgeschakelde bak.
16.jpg

Natuurlijk is het gat wel aanwezig bij de stanggeschakelde bak. Het is daar natuurlijk ook een stuk vuiler, want over tijd laat de o-ring meer olie door.
17.jpg

Nogmaals het verschil in diameter van de selectoras, maar dan in het alluminium huis van de versnellingsbak. Bovenste foto laat de C526 bak zien en de onderste de C501 bak.
18.jpg
19.jpg
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Versnellingsbak revisie

Bericht door Ivo »

Om de bediening van de stanggeschakelde bak over te zetten, denk ik dat het mogelijk is om bij.v messing glijlagers in het allumium huis te monteren. Dan kan de kleinere diameter selectoras gebruikt worden met alle overige delen erbij.
Het ontbrekende gat voor de versnellingkeuzehendel is ook makkelijk te realiseren, want de positie is al voorbereid. Op de foto hieronder zie je de hendel gemonteerd en los.

20.jpg
21.jpg

Als de hendel is losgenomen zie je het gat en bij de kabelgeschakeldebak dezelfde ‘bus’ maar nog geen opening naar buiten.
22.jpg
23.jpg
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Versnellingsbak revisie

Bericht door Ivo »

Los van de bediening zijn er ook nog interne verschillen met de vroegere (C501) en latere (C526) bak. Zoals te zien is in het overzicht van Mattijs komen de versnellingsverhoudingen van 1e, 2e, 3e en 4e erg overeen. De 5e versnelling verschilt nogal per bak en deze is ook makkelijk over te zetten als set. Wat eventueel wenselijk kan zijn om van een C526 de 5e over te zetten in een Abarth bak om minder toeren te draaien op de snelweg. Ook de eindoverbrenging is anders per bak en kan ook overgezet worden.
Allereerst maar eens kijken wat de verschillen zijn intern tussen de C501 en C526 bak. Want die zijn er!

Los van de bediening is het verschil het makkelijkste te zien aan het afdekkapje aan de kant van de 5e versnelling en te zien vanuit het linkerwiel. De C526 heeft een grotere ronde uitsparing en de C501 een kleinere.
01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Versnellingsbak revisie

Bericht door Ivo »

Dit komt omdat de C526 een ander type synchromesh gebruikt. Op de onderstaande foto zie je de schakelvork (goudkleurige ding op de schakelas) om de schakelmof in neutraal en vervolgens ingeschakeld.
05.jpg
06.jpg

Bij de C501 bak is duidelijk dat het er anders uitziet. Hier ook weer eerst de versnelling niet ingeschakeld en daarna wel.
07.jpg
08.jpg
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Versnellingsbak revisie

Bericht door Ivo »

Let hierbij dat het boutje wat de schakelvork verbindt met de schakelas is losgenomen in de laatste foto. Om de versnellingsbak correct te demonteren moeten de twee grote centrale moeren losgenomen worden. Maar hoe blokkeer je de assen? Ik heb ooit het hart van een koppeling gebruikt om een blokkeer gereedschap te maken, maar dan moet je met twee personen werken. Panda500, heeft mij ooit de tip gegeven om bijv. de 1e versnelling in te schakelen en vervolgens de 5e. Dit kan echter niet normaal, want er zijn palletjes die simultaan inschakelen voorkomen, maar door de 5e handmatig in te schakelen los van de schakelas kan dit wel. Als ik mij niet vergis staat het ook in één van de handleidingen zo beschreven.

Vervolgens kunnen de moeren losgemaakt worden. Het zijn behoorlijk lage moeren en zitten goed vast. De meeste doppen (dop 30 in dit geval) hebben het eerste gedeelte van de dop schuin oplopend om het makkelijk te maken over een moer te vallen. Door de dop af te slijpen verwijder je dit en heb je meer contactoppervlak. Weer een handige tip van Panda500!
09.jpg

Als de moeren los zijn, kunnen de 5e versnelling van de primaire as (verbonden met de motor) en de secundaire as (verbonden met het differentieel) losgenomen worden.
10.jpg

Dan is een plaat te zien die met drie boutjes vast zit. Dit klemt de lagers van de primaire en secundaire as. Deze lagers zitten om de as geperst en door deze lagers te klemmen houdt je daarmee alles op zijn plek. Aan de andere kant ‘zweven’/hangen de beide assen in lagers.
11.jpg

Een overzichtsfoto als de plaat eenmaal is losgenomen. Op dit punt zijn het alleen nog twee delen die alles bijelkaar houden: het bellhouse en het gedeelte waar het draaiende gedeelte in zit. Het is aan te raden om eerst alle externe delen los te nemen en vervolgens de bakhelften te scheiden.
12.jpg

Ook een interessant detail, de hoeveelheid pakkingsmiddeel wat gebruikt is (groene spul) bij de latere bakken. Heel weinig en het werkt! De vroegere bakken gebruiken papieren pakkingen. Het werkt beide goed, dus je kunt kiezen welke manier prettiger werkt.
13.jpg
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Versnellingsbak revisie

Bericht door Ivo »

Eerder al aangegeven, de veertjes die de schakelstangen op hun plek houden. Door het plaatje los te nemen kunnen ze verwijdert worden. Het zijn drie kogeltjes met daarboven drie veertjes. Bij de kabelgeschakeldebak zijn de drie veertjes (wittige verf) identiek.
14.jpg
15.jpg

Bij de stanggeschakeldebak waren de veertjes van de 1e/2e en 5e/R dikker (blauwe verf) dan de 3e/4e. Maak bij demontage foto’s hoe het zat en bewaar het zorgvoldig.

De kogeltjes staan niet op de foto's, maar later is er een foto waar ze op staan.
15b.jpg

Ook de sensor voor inschakelen van de achteruit kan losgenomen worden. Merk ook op dat hier borgmiddel op zit om olie tegen te houden. Dat moet er bij montage dus ook weer op.
16.jpg
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Versnellingsbak revisie

Bericht door Ivo »

Het tandwiel voor de snelheidsmeter kan losgenomen worden door het boutje los te maken. Schroef een oude kabel er op om hem makkelijk uit zijn huis te trekken, want je hebt weinig grip en het kan vast zitten.
17.jpg
18.jpg

In het bellhouse kunnen ook de olie keerring van de primaire as losgenomen worden en de schakelarm (op de foto al los). De olie keerring zit in een metalen behuizing en is los te vervangen. Bij monteren bij de randen kit gebruiken. De schakelarm weer ruim voorzien van vet bij montage. Het is niet noodzakelijk deze delen te monteren om de beide bakdelen te scheiden, maar handiger is om nu alles te demonteren.
19.jpg
20.jpg
21.jpg
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Versnellingsbak revisie

Bericht door Ivo »

Vervolgens kunnen de bouten losgenomen worden die beide bakhelften verbinden. Het zijn er elf, maar vooral één is wat verstopt, namelijk aan de kant van het bellhouse.
21b.jpg

Het splitsen van beide helften klinkt makkelijk, maar de lagers aan de 5e versnellingskant zitten om de primaire en secundaire as geperst en ook nog eens klem in de bak. Een methode is om met wiggen te werken en de bak helften met een rubberen hammer van elkaar los te tikken. Als de delen verder uitelkaar gaan, moeten ook de assen steeds terug getikt worden. Anders wil de blokkering van de achteruit verbuigen (later duidelijk). Een betere methode is om een kogellagertrekker te maken/kopen. Bij de nieuwere C526 zitten de kogels in een plastic kooi en die kan met een schroevendraaier losgewipt worden, maar bij de oudere C501 hebben de lagers een metalen kooi die kapot gemaakt moet worden. Na het trekken van de lagers, kunnen de bakhelften gescheiden worden zonder moeite.
22.jpg
23.jpg

Nu is het differentieel links te zien, secundaire as in het midden en de primaire as rechts. Op de voorgrond zijn de drie schakelassen te zien en achterin de as met de achteruit versnelling.
24.jpg

Een detail van de schakelassen met de nokken waar het armpje van de selector in valt. Op deze foto is de 5e versnelling ingeschakkeld (met rechts).
25.jpg
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Versnellingsbak revisie

Bericht door Ivo »

De open gewerkte bak vanaf de andere kant bekeken. Op de voorgrond is nu de as met de achteruit versnelling te zien. Deze as zit op zijn plek gehouden door een plaatje en als de methode wordt gebruikt zonder kogellagertrekker is er een kans dat deze verbuigt.
26.jpg

Detail van de achteruit versnelling en het plaatje die de as op zijn plek houdt. Dit is de enige versnelling die een messing glijlager gebruikt. Dit tandwiel ziet er nog heel goed uit en het kan goed zijn dat je een exemplaar treft die heel erg is afgesleten. Slijtage zal gebeuren, want er is geen synchromesh, maar het helpt om volledig stil te staan bij inschakelen.
27.jpg

De as van de achteruit kan losgehaald worden en de schakelassen. Vervolgens kunnen de primaire en secundaire as eenvoudig uit de bak getild worden. Daarna het differentieel. Op de onderstaande foto zie je de primaire as boven (stom op de foto gezet: omgekeerd t.o.v. van de secundaire as, rechts is de motor) en de secundaire as onder (links is de motor). Op de primaire as zitten de versnelling vast en alleen de 5e is afneembaar (rode pijlen waar ze horen te zitten). De tandwielen van de secundaire as zijn allemaal los te nemen, behalve het tandwiel voor het differentieel (kleine tandwiel helemaal links op de sec. as). De blauwe pijlen geven de schakelmoffen aan, die worden verschoven door de schakelvork en schakelen een versnelling in. De schakelmof van de 1e/2e versnelling heeft ook het tandwiel van de achteruit erop.
28-edit.jpg
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Versnellingsbak revisie

Bericht door Ivo »

Laten we meteen maar kijken naar de grootste verschillen tussen beide versnellingsbakken. Op de onderstaande foto is een overzicht van de C526 secundaire as en zijn horizontaal vijf versnellingen (groene pijl), drie schakelmoffen (blauwe pijl) en drie ‘koppel’ stukken (rode pijl; heeft iemand een naam voor dit onderdeel?). Op de as zit het tandwiel geperst voor het differentieel. De groene pijlen geven op de as de plek aan van de 1e en 2e versnelling (rechts naar links) en de rode pijl de plek waar het koppelstuk komt. De 1e en 2e versnelling kunnen vrij om de as draaien. Pas als de schakelmof over de klauwkoppeling van de versnelling schuift is deze via het koppelstuk verbonden aan de as.
01-edit.jpg

Op onderstaande foto is een overzicht van de C501 as. Hier valt op dat de 3e, 4e en 5e versnellingen een andere synchromesh hebben. De 1e en 2e versnelling hebben eenzelfde als de C526 versnellingsbak.
02.jpg

Een detail foto van de 3e (links) en 2e (rechts) versnelling. Hier zie je onderin het tandwiel, in het midden de klauwkoppeling en daarboven de synchromesh. Links is het type ‘porsche’ en rechts een vrijloop of ‘borg warner’. De C526 heeft dus voor alle versnellingen vrijloop synchromesh en de C501 alleen voor de 1e en 2e.
03.jpg

Iets meer in detail hoe een versnelling is opgebouwd. De groene pijl geeft het tandwiel aan en deze is altijd verbonden met het tandwiel van de primaire as. Alle tandwielen draaien dus met uitzondering van de achteruit. De rode pijl geeft de klauwkoppeling aan en hier haakt de schakelmof op in. De blauwe pijl geeft het conische gedeelte aan waar de vrijloop synchromesh op loopt. Hier is ook de binnenzijde van de synchromesh te zien. De tanden aan de binnenkant van de synchromesh grijpen in op het conische gedeelte en vertragen daarmee het tandwiel zodat de schakelmof over de klauwkoppeling kan schuiven.
04b.jpg

Een foto met de primaire as op de achtergrond en de 1e versnelling op de secundaire as. De beide assen zijn verbonden met de 1e tandwielen. Het koppelstuk staat rechtop naast de as en duidelijk is te zien dat die met de ‘tanden’ verbonden is aan de as. Aan de buitenkant van dit koppelstuk kan de schakelmof glijden naar de 1e versnelling (of de 2e, maar niet op de foto).
05.jpg
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Versnellingsbak revisie

Bericht door Ivo »

Op deze foto is alleen de secundaire as te zien, maar met ook het koppelstuk (rode pijl) gemonteerd. Je ziet dat de synchromesh door dit koppelstuk wordt vastgehouden. Als de schakelmof richting de klauwkoppeling wordt geduwd (blauwe pijl) wordt de synchromesh op het conische stuk gedrukt en vertraagd. De schakelmof heeft identieke tanden als de klauwkoppeling zoals te zien is op de linker blauwe pijl (uit focus op deze foto).
05b.jpg

Mooi de bak is uitelkaar! Nu is het zaak om te kijken naar slijtage. In mijn ervaring slijt de synchromesh het meest, daarna de schakelmof en dan de klauwkoppeling. Dat is fijn, want soms is het voldoende om alleen de synchromesh te vervangen of de synchromesh en schakelmof. Dat scheelt in kosten!
Als we als voorbeeld de schakelmof nemen van de 3e/4e versnelling zien we aan de 3e versnelling kant de meeste slijtage (afgerond, bovenste foto) en aan de 4e versnelling kant weinig slijtage (punten nog intact, onderste foto).
06b.jpg
06c.jpg

Een makkelijke manier om te voelen of een vrijloop synchromesh nog goed werkt is door hem te verdraaien en te drukken op het conische gedeelte. Als hij niet direct stopt, dan glijdt hij door en kan hij beter vervangen worden. Je kunt het ook voelen door met een vinger haaks op de ribbels te bewegen. Zoals je ook bij een mes voelt of deze nog scherp is. Ik heb een uitvergroting gemaakt van een synchromesh die goed werkte als je langzaam schakelde, maar niet als je snel schakelde. Duidelijk is dat de ribbels al behoorlijk zijn afgeplat. Hiermee is nog goed te rijden, maar bij monteren zou ik een nieuwe monteren.

Als het goed is zou je ook de afstand tussen de synchro en klauwkoppling kunnen meten, maar ik heb in de handleidingen geen waarden gezien. Als iemand dat toevallig wel ergens heeft staan hoor ik dat graag.
07.jpg
08.jpg
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”