Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Uitlaatgas probleem

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Rvanpan
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2018 18:25
1e Panda-achtige: 900 young 2000

Uitlaatgas probleem

Bericht door Rvanpan »

Een mooie Panda 141 900 van 1997 uit Italie gehaald. Maar veel problemen om m hier door de APK te krijgen. Het laatste dat overblijft is de uitlaatgas test: Co is te hoog > 10%. Na de eerste afkeur heb een nieuwe lambdasonde geinstalleerd. Dit geeft geen ander beeld. Het CO gehalte loopt bij gasgeven op van ca 5% naar boven de 10%. De lambda waarde blijft is bij stationair ongeveer 0,7. Bij gasgeven daalt ie iets, richting 0,67, ipv te stijgen naar 0,97-1,03.
Het lijkt mij dat het in de ECU fout gaat? Is deze in eenvoudig om te wisselen met een ander exemplaar om uit te proberen?
Jullie inzichten zijn welkom!

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Uitlaatgas probleem

Bericht door Pinda1000 »

Zijn alle slijtage-onderdelen al vernieuwd? Uitlaat (in de buurt van de lambdasensor) gasdicht? De ECU van een 97er heeft volgens mij al een startblokkering dus die kan je niet zomaar even wisselen voor een andere. Misschien even uit laten lezen, waarschijnlijk zie je dan wel wat er aan de hand is.

10% CO is wel erg hoog overigens, dat komt niet zomaar door een vuil luchtfiltertje.....

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Uitlaatgas probleem

Bericht door Ivo »

Wat Pinda1000 zegt, hoe staat het met de ontsteking erbij? Is er al iets vervangen: bougies, bobines, olie, olie/brandstoffiltern enz.? Weinig bekend over deze auto. Is dit dezelfde waar je een berichtje over plaatste in 2019?

Het is ook niet aan te raden om eerst te beginnen met de lambda te vervangen als deze zo rijk loopt. De lambda kan daarmee vervuilt worden.

Lijkt trouwens ook wel op symptomen van een verstopte uitlaat. Is wel vaker voorbij gekomen dat het dempingsmateriaal in de einddemper van de uitlaat voor verstoping zorgt. Als de buizen intern verrot zijn.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Uitlaatgas probleem

Bericht door Pinda1000 »

Ik zou ook nog even de compressie koud en warm opmeten, kan ook nog zijn dat er 1 of meer kleppen niet goed afsluiten.

Nog een mogelijke oorzaak van dit probleem kan een lekkende/vervuilde injector zijn.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Uitlaatgas probleem

Bericht door michiel van g. »

Mijn donor-cinquecento had dit ook. Het lag aan de temperatuursensor in de kop. Die bleef 'koud' doorgeven waardoor de choke continu 'aan' bleef. Eenmaal inn mijn Marbella heb ik alles vervangen, dus sensoren, lambdasonde etc. en daar was de co 0,3.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Rvanpan
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2018 18:25
1e Panda-achtige: 900 young 2000

Re: Uitlaatgas probleem

Bericht door Rvanpan »

Dank voor jullie snelle reacties! Uitlaat gasdicht denk ik, want geen APK probleem. Olie en filter is nieuw. Bougies niet vervangen, wel bekeken: zien er goed uit. Ben in november met de auto van Italie naar huis gereden en liep ook goed. Overigens een andere auto dan de Selecta van 2019. Compressie ga ik opmeten. Temperatuursensor in kop ook bekijken: kan ik die doormeten?
Ik heb evt een ecu van een andere panda (met sleutel voor startonderbreker) die ik tijdelijk zou kunnen lenen. Zou dat een mogelijke oplossing kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Uitlaatgas probleem

Bericht door Ivo »

@Michiel, hoe ben jij tot de conclusie gekomen dat het de sensor was? Had je de computer uitgelezen of gewoon alles vervangen?

Voordat je zomaar zaken gaat vervangen, kan nooit kwaad maar kost geld, zou je even kunnen kijken of de uitlaatdemper niet verstopt is of weerstand meten op de bobine of temperatuursensor.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Uitlaatgas probleem

Bericht door michiel van g. »

Ik had de sensor eruit gehaald en gekeken of de waarden veranderden terwijl ik hem in warm water legde. Dat gebeurde nauwelijks.
Overigens heb ik sowieso alles vernieuwd. Na zoveel jaar kon het geen kwaad.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Rvanpan
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2018 18:25
1e Panda-achtige: 900 young 2000

Re: Uitlaatgas probleem

Bericht door Rvanpan »

OK dat is wellicht een middel om de sensor bekijken. Ik begreep alleen dat de sensor in de kop er alleen voor het lampje in het dashboard zit en dat de sensor in de radiator er zit voor de aansturing van de ECU en de ventilator. De ventilator slaat overigens netjes aan als de motor op temperatuur is, dus ik twijfel of het daaraan kan liggen.
Uitlaat laatste pijp gecontroleerd met flexibele buis: die is netjes open.
Inmiddels compressie gemeten. De volgende vreemde waarden.
Motor warm (helaas gas vergeten in te trappen): alle cilinders 11,5 bar
Motor koud zonder gas: alles 12-12,5, met gas alles 14 bar. Ik kan dit niet rijmen. Koud hoger dan warm en alles veel hoger dan 9,5 bar. Koolafzetting? De bougies had ik gecheckt bij terugkomst uit italie en zagen er toen goed uit: geen reden voor vervanging oordeelde ik toen!?. Nu met zware roet aanslag. Sinds Italie max 100 km gereden.
Compressiemeter is tot nu toe altijd betrouwbaar en logisch geweest....
Bijlagen
2022-02-04 14.54.50.jpg

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Uitlaatgas probleem

Bericht door Ivo »

Tweede bougie ziet er vreemd uit. Lijkt alsof die al eens is bijgesteld of een tik heeft gehad, maar niet met de juiste afstand als gevolg. Ik denk niet dat het een verkeerde beslissing is om ze te vervangen.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Uitlaatgas probleem

Bericht door Pinda1000 »

Compressie koud hoger dan warm is logisch. De zuigerveren sluiten dan de boel door het dunne olielaagje in de cilinders beter af. Belangrijker is dat de waarden van de cilinders onderling niet of nauwelijks verschillen. Bougies zien er afgezien van de forse roetaanslag ook niet meer echt fris uit dus zoals Ivo al zegt gewoon vervangen. Zou heel goed kunnen dat de motor in de koude start/warmloop cyclus blijft draaien door een defecte kvs temperatuursensor. Zou dit nu als eerste uitzoeken.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Uitlaatgas probleem

Bericht door Ivo »

Nog even beter gekeken naar die bougies, maar naast de afwijkende electrode afstanden en zeker de vorm van nummer 2, heeft die laatste ook een berg oxidatie op de aansluiting van de bougiekabel.
Ik ben helemaal voor onderdelen vervangen en ook prefentief, maar ik kan niet geloven dat een kvs sensor alleen zo'n lage lambda waarde geeft. Als ik mijn auto uitlees in de winter dan is de lambda goed vanaf koude start totdat hij opwarmt. Het lijkt mij dus zinnig om even de ontsteking na te lopen. Een dikke laag oxidatie is niet zo top voor elektrische contacten.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Rvanpan
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2018 18:25
1e Panda-achtige: 900 young 2000

Re: Uitlaatgas probleem

Bericht door Rvanpan »

Dank ik ga ernaar kijken. Bougies worden in ieder geval vervangen. Elektroden afstand van de oude was 0,95 (4x). Bedrieglijke foto...

Rvanpan
Forumgebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2018 18:25
1e Panda-achtige: 900 young 2000

Re: Uitlaatgas probleem

Bericht door Rvanpan »

Vandaag temperatuur sensor kvs :? doorgemeten. Koud geeft ie 3500 Ohm. Bij 90 á 100 gr C ongeveer 300 Ohm en bij 40-50 gr ca 1300 Ohm. Hoewel ik niet de instelwaarden weet, lijkt ie goed te werken. Helaas...
Heeft iemand nog andere ideeën? Het lijkt overigens een recent probleem. Na de rit uit Italie hadden de bougies zeker niet de zwarte koek....

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8807
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Uitlaatgas probleem

Bericht door bero »

Je kan het nog proberen met die 'test ecu' maar dan moet je niet alleen de sleutel, maar ook het startonderbreker kastje omruilen. simpel even de kabel van de leesring (om het contact) volgen, dan kom je bij het kastje uit. Leesringkabel is niet nodig.
Daarnaast zou ik toch ook gaan kijken naar diagnose en live data daarvan. Als de auto geen OBD2 heeft, heeft deze nog een OBD1 kabel onder de motorkap zitten.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”