Zelf ben ik van plan dit te gaan doen. Is ietwat bewerkelijk maar het behoud van de auto imo.
Die moderne brandstoffen hebben mi niets van doen met milieu maar zijn 'ontwikkeld' om de oude autoos omzeep te helpen van de weg te krijgen. Ga ook lood toevoegen btw.
Waarom zou je lood willen toevoegen? Niet echt fris dat nog op te fikken en dat is een understatement.
Ethanol in brandstof is een beladen onderwerp en internet staat er vol mee. Ik snap om eerlijk te zijn het probleem niet zo. Hoe ga je het aanpakken met het vervuilde water wat je uit de benzine wilt ontrekken?
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92) Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
De fabrikant heeft geen msds op de website, maar claimen wel dat er tetra-ethyllood in het product zit. Er is een hele goede rede waarom dat niet meer in benzine zit! Niet alles van vroeger is beter.
Zeker is het vervuild water wat opgevangen wordt. Het bevat een mix van ethanol en de brandstof. Afvoeren naar een milieustraat zou de enige optie zijn. Een oude auto rijden en het geven om het milieu kan hand-in-hand in mijn ogen.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92) Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)
Zolang ik nog met de regelmaat van de dag!! deze luchten mag / moet beleven dacht je dan dat ik me - nog - druk ga maken om dat kleine beetje lood?? in een auto die hooguit 7000 kilometers per jaar maakt? Think not!
En wat je overhoud overigens is vooral ethanol (anti-vries!!) Kun je evtl in je radiator mikken opdat de handel niet bevriest in de winter.
- ontmenging van tweetaktolie
- hygroscopisch - gevolg: roest- en gomvorming in tank en brandstofsysteem
- hoger brandstofverbruik (2-3%)
- het oplossen van (oudere) rubberen en kunststof delen
- een hetere verbranding omdat motoren armer lopen
- ‘vapor lock’ bij carburateurmotoren
- lakvorming op brandstofinjectoren
- pingelen van de motor
Volgens mij heeft die ethanol slechts voordelen voor de oliemaatschappijen en fabrikant(en) van auto(onderdelen). NUL voordelen imo voor consument.
Laatst gewijzigd door Alpi34 op 08 mar 2022 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Ethanol kun je eenvoudig uit de benzine halen door er water aan toe te voegen. De ethanol lost op in het water. Water mengt niet met benzine dus er ontstaat een duidelijke scheiding waardoor je het water van de benzine kunt aftappen.
Houdt er rekening mee dat ethanol ook wordt gebruikt om het Ron getal op te krikken. Euro 95 wordt zonder ethanol ongeveer Ron 91.
Ik heb de co2 berekening wel eens zelf gemaakt en er wordt ondanks het hogere verbruik daadwerkelijk minder co2 uitgestoten met E10.
Dit alles neemt niet weg dat er wel gevallen zijn waarin brandstof zonder ethanol de voorkeur hebben, maar tank dan gewoon een brandstof zonder ethanol. Oa Shell en BP hebben deze gewoon. Ook onafhankelijke pomphouders kunnen deze hebben. Bij mij in de buurt zit een pomp die zelfs ethanol vrije euro 95 verkoopt.
Loodvervanger bij motoren jonger dan 40 jaar is overigens totaal overbodig.
Maar.. doe je het nu voor het behoud van je auto? Of omdat je denkt dat het niet milieu vriendelijker is?
Leg jou idee eens voor aan een bedrijf die oude auto's restaureert. Bijvoorbeeld Janssen in Wespe. Die weten alles van oude motoren af van veel zelfs voor de komst van 95.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! || Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project) Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003