Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Project TLC (tender, love & care)

Discussie over het tunen en stylen van de Nuova Panda (2003-heden)

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Project TLC (tender, love & care)

Bericht door Pinda72 »

Afgesplitst van het voorstel-topic (daar hoort dit inmiddels niet meer thuis).

Ik heb de auto zonder enige historie aangekocht, maar durfde het aan vanwege de algehele staat van de auto. Ik wist dat er wel wat aan zat te komen, maar eigenlijk is het een ellenlange lijst geworden, van een auto waar wel rustig mee is omgesprongen, maar eigenlijk toch bij nader inzien verwaarloosd was. Ook een beetje inherent aan de leeftijd. Het onderhoud was wel gedaan, maar vermoedelijk bij Beun de Haas&Co. Er kon zelfs geen vers achterwissertje vanaf. En dat soort kleinigheden ben ik nu al sinds een half jaar aan het inhalen.
Het budget wat ik in mijn hoofd had, is al fors overschreden, maar wie A zegt, moet ook B zeggen, er van uitgaande dat de uitgaven die ik nu doe, de komende jaren niet meer hoef te doen, én het weegt niet op tegen de afschrijving van een nieuwe auto. Maar ik rij nu in een auto die naar mijn hand wordt gezet, waar ik veel plezier mee heb, en die veruit meer te bieden heeft dan al die nieuwe auto’s in het kleine segment.
Goed onderhoud komt niet alleen je portemonnee ten goede (al denken velen van niet, toch is het zo), maar ook de duurzaamheid (en dus het milieu!). Een auto verwaarlozen die veel te vroeg op de sloop terecht komt, daar is niemand bij gebaat! Auto rijden kost altijd geld, kan of wil je er geen geld in stoppen, schaf dan geen auto aan….alleen benzine er in gooien gaat je niet redden.
Er is veel wat je zelf kan doen om kosten te besparen, dus ik hoop dat mijn topic mensen kan motiveren om de armen uit de mouwen te steken :D

Tot nu toe gedaan:
-pookhoes vervangen voor een lederen exemplaar (L’Arte Pelle)
-pookknop met kunst&vliegwerk er af gehaald, en het afdekplaatje netjes gespoten: 3x kunststofprimer, 3x zilver, 1x laklaagje om niet teveel glans te krijgen. Nu lijkt het net aluminium.
-hemelverlichting: zat een felblauw led in, de hele auto lichtte paarsblauw op in de avond: snel vervangen door een standaard lampje met wit licht. Anders kan je bolletje-pijltje niet lezen ;)
-zonneklep-houdertje bestuurderskant was zo’n lipje afgebroken, ook vervangen.
-knipperlicht zijkant was een lipje afgebroken, bungelde soms aan het draadje naast de auto: ook vv!
-voorstoelen vervangen door Fiat 500 Abarth stoelen (achterbank weet ik nog niet wat ik ga doen)
-Tarox remschijven met EBC Greenstuff gemonteerd.
-banden vers: Uniroyal Rainsport 5 (195-45/15)
-distributie, multiriem en waterpomp (Het Autohuis Zaandam)
-lak is volledig gepolijst, en heeft een exclusieve waxlaag gekregen (was wel 10 uur werk!)
-KW schroefset.
-Ragazzon compleet, met Italinox einddemper 80mm
-geleiders vv remklauwen achter
-Powerflex met nieuwe draagarmen
-luchtfilter BMC

Nog te doen:
-knappe wielbouten. Nodig: M12 1,25 20/22 mm.
-mistlamp links voor
-bougies (bobines preventief?)
-olie


Interessante sites:
https://www.fiat-sportiva.de/Tuning-Sty ... 6_139.html
Laatst gewijzigd door Pinda72 op 16 jun 2022 23:43, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door Pinda72 »

Polijstdag…. 8*)
Bij elkaar 10 uur bezig geweest (2 man, incl. lunch, avond-burger, en gezellige gesprekken).
36BDB8B9-D3C6-406E-9AB8-5B80BD238128.jpeg
Met dank aan Vermado Automotive en Tim.

We zijn er onverwacht lang mee bezig geweest: er lag een soort hars (Schiphol?) zowel op het dak, en op de bovenste deurdelen, die echt in de lak ingevreten was. De spoiler was gruwelijk verweerd (kennelijk een probleem bij alle spoilers), en de vorige eigenaar heeft ongetwijfeld jaren doorgereden zonder knappe achterwisser, waardoor er 2 sleepsporen in het achterraam zitten. Dit ook zoveel mogelijk geprobeerd te polijsten. Het is nog wel zichtbaar, maar veel minder opvallend.
Zwarte plastic met föhn en onderhoudsmiddel behandeld.

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door Riddick »

Ja, dat zie ik steeds vaker langs komen, dat ze zwart plastic behandelen met een föhn, en dat het er weer zwart en nieuw uit gaat zien.

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door Pinda72 »

Het zwarte plastic sloeg al snel weer uit. Maguiars aangeschaft, en dat lijkt het een stuk beter te doen, dan de Cartec. Cartec blijkt toch siliconen te bevatten, en dat wil ik niet op de auto hebben.
Voor een goed (blijvend?) resultaat moet de Maguiars een aantal keer herhaald worden.
We zullen zien hoe lang dat houdt. Het aanbrengen is simpel, en gaat snel. Ik vermoed zomaar dat het föhnen niet noodzakelijk is met dit spul.

Afgelopen (goede) vrijdag de draagarmen met de Powerflex-rubbers gemonteerd. Plaatsen van de nieuwe draagarmen vond ik eigenlijk niet zo eenvoudig. Ik kreeg de verticale bout er niet in, omdat de bus telkens verschoof. Na enig gepruts, en door de ophanging verder omhoog te brengen met een versnellingsbak krik, lukte het uiteindelijk wel.
Tevens de nieuwe remklauw geleidepennen achter vervangen, omdat de nieuwe remschoenen niet helemaal zuiver op de achterschijf liepen.
Alles bij elkaar 4 uur bezig geweest. Ook nog een lesje geleerd (ik weet het wel, maar ben eigenwijs): werkschoenen aan…….de fruttelateur op mn grote teen, voelde aan als de hamer van Thor……
Enfin, volgende week kan ik vast weer gewoon lopen :mrgreen:

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door BertPleizier »

Stipt Polish Point uit Vught heeft ook goede Plastic Paint in haar assortiment. Diverse videos op hun YouTubekanaal van hoe het aangebracht moet worden en wat het resultaat is. Je zal wel eerst de siliconen moeten verwijderen met een goede siliconenverwijderaar.

grijze275
Forumgebruiker
Berichten: 246
Lid geworden op: 29 sep 2011 20:51

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door grijze275 »

Gyeon trim werkt ook goed is een coating dit blifft veel langer zitten

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door Pinda72 »

Vandaag bij Gerjan Stroeve de KW set gemonteerd, en de complete Ragazzon.
Nu is de HP voorlopig wel even ‘af’…
Geluid is top, wegligging tot nu toe geweldig.
Ik moet m wel wat omhoog schroeven, want ik raakte in t dorp al een klinkertje met het spruitstuk!….(de weg loopt vaak wat bol bij de meeste klinkerwegen). Het spaghetti-spruitstuk komt wat onder de auto vandaan. Dat is bij de Supersprint beter! Die loopt netter door de tunnel.
Laatst gewijzigd door Pinda72 op 21 mar 2023 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door Erik 319 »

BertPleizier schreef: 18 apr 2022 10:52 Stipt Polish Point uit Vught heeft ook goede Plastic Paint in haar assortiment. Diverse videos op hun YouTubekanaal van hoe het aangebracht moet worden en wat het resultaat is. Je zal wel eerst de siliconen moeten verwijderen met een goede siliconenverwijderaar.
Stipt koopt alles bij aliexpress in.
Doe er je voordeel mee.😂
312=500 319=Panda.

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door BertPleizier »

Hun schoonmaakproducten zijn zelf samengesteld. Dat mengen ze letterlijk zelf. Eigen receptuur.

Ik heb ervaring met hun real efective cleaner en dat spul is ongekend goed. Werkelijk alles wordt schoon. Hetzelfde als met de interior matt cleaner en leather protect: het leer wordt mooi mat en blijft mat ook na het beschermen. Andere leerverzorgingsproducten maken het leer weer vet.

grijze275
Forumgebruiker
Berichten: 246
Lid geworden op: 29 sep 2011 20:51

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door grijze275 »

ik bestel alles bij carclean daar is een hele dissucussie over stipt

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door Erik 319 »

grijze275 schreef: 21 apr 2022 19:35 ik bestel alles bij carclean daar is een hele dissucussie over stipt

Klopt helemaal. Maar sommige mensen geloven het toch niet. Wat Stipt doet is hun eigen stickers plakken op de chinese spullen. Ik zeg niet dat ze rommel verkopen maar wel dat ze prijzen vangen die 2 a 3 keer zo hoog zijn. Op diverse fora(Alfa ) staan hier voorbeelden van.
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
Pinda72
Clublid
Berichten: 326
Lid geworden op: 24 okt 2021 14:06
1e Panda-achtige: Panda 45
2e Panda-achtige: Cinq Sporting 1.3 ITB
3e Panda-achtige: 100HP!
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door Pinda72 »

Ik haal mijn lederverzorging bij van Til interieur: dat wat ze voor het Rolf Benz leder adviseren.
Daar doe ik mijn eigen stoelen mee, en dat gaat zó goed, dat ik daar binnenkort een bijzonder interieur van een Porsche mee ga doen (eerst een teststukje uiteraard, anders krijg ik een schadeclaim aan mn broek! :mrgreen: )
Ik heb al van alles geprobeerd, ook de Turtlewax lederpflege (niet heel slecht, maar laat glans achter), en de Maguairs gel (ook niet heel slecht, en laat geen residu achter). Ik heb ooit lederen stoelen opgeknapt met zadelvet, om het weer ‘levendig’ te krijgen. Eigenlijk kan je alles erop smeren, als het er maar in trekt….en als je het een paar keer per jaar ‘verwend’. Dan blijft leer mooi.
Ook heb ik nog ergens Colour Lock staan, maar daar ben ik niet heel erg tevreden over….
Soms denk ik dat leer het gewoon lekker vindt om gemasseerd te worden…. :shock: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Kanerr
Forumgebruiker
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
2e Panda-achtige: 2015 Mini JCW Manhart F300
Has thanked: 68 times
Been thanked: 24 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door Kanerr »

Klinkt goed zeg, verlaging geluid en al!

Heb je ook nog plaatjes?

Verder is inderdaad bekend dat Stipt meer een marketings bedrijf is dan daadwerkelijk producten ontwikkelijk. Iedereen moet het zelf weten, maar als ik meerdere foto's vanaf Aliexpress zie staan bij Stipt weet ik voldoende. Er zijn ook aantal projecten waarbij het 'naar nieuw' gebracht is maar waarna een aantal jaar later de auto erger roest dan eerst.

Nee hoor, ik hou het bij Waxworld en Carclean :) Echte kenners in ieder geval.
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Mini JCW Manhart F300

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door BertPleizier »

Nogmaals: hun schoonmaakproducten zijn prima. Zelf ontwikkeld en niet van Ali.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Project TLC (tender, love & care)

Bericht door sjirafje »

Opmerking moderator

De volgende die iets over Stipt heeft te melden mag hiervoor een nieuw topic maken.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Tuning & Styling”