Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

XA4's 2001 Panda 1.1 MPI Young

Alle algemene vragen en discussies met betrekking tot de Panda (1980-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
Xa4
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 aug 2021 23:37
1e Panda-achtige: 2001 Fiat Panda 1100 Young
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

XA4's 2001 Panda 1.1 MPI Young

Bericht door Xa4 »

Bij dezen een thread over mijn Panda!

Allereerst de roest in de kofferbak

Onlangs kwam stak de roest, waarvan mij bij aankoop van mijn Panda in Augustus 2021 was verteld dat deze was aangepakt, weer hier en daar zijn kop op.
Een aardig schrikmoment voor een onervaren Panda eigenaar, zelfs al weet je dat het erbij hoort.
Als je voor het eerst het roestmonster te lijf gaat is dat nogal een ''ik-zie-door-de-bomen-het-bos-niet-meer'' ervaring,
de intentie van dit topic is toekomstige lotgenoten wat helpen bij het opstarten van hun zelfde anti-roest proces.

Ik heb een Panda 1.1 Young MPI uit 2001, zowat de roestgevoeligste Panda's die er zijn als ik het internet mag geloven.
dus elk advies en opmerking is van harte welkom en wordt zeer gewaardeerd

Er zijn vanaf hier twee mogelijkheden:
''worst case scenario'':'je geliefde Panda blijkt toch wel wat krokanter dan je had gedacht, bij het verwijderen van de eerste roest die je ziet blijkt dat het diep gaat en je uiteindelijk flinke plakkaten van wat ooit metaal was van je auto af kan prikken, zo veel dat er nieuw metaal nodig is: er zal moeten worden gelast alvorens je kan spuiten / doorkan naar het volgende scenario:'

''best case scenario'':'de roest is niet heel erg: je bent er vroeg bij, je kan gaan na het verwijderen van het aanwezige beetje roest gaan preserveren en conserveren'

In dat geval is het plan als volgt:

De roestpunten die ik allereerst wil aanpakken zijn de volgende 3:

1. Roest aan de wielkast/kofferbak/felsnaden
Deze is het belangrijkst, aangezien dit door kan roesten naar de kokerbalken en je dan écht stront aan de knikker hebt.
De welbekende naadjes aan de achterkant zien er niet meer 100% jofel uit, het lijkt erop dat het nog wel allemaal hard is,
maar schijn wil hier nog wel eens bedriegen. Binnen, in de kofferbak, zijn deze vorig jaar behandeld met owatrol.
Owatrol is een bekend anti-roest middel en blijft volgens mijn garagist die het aanbracht, zo'n 6 maanden zitten.
Het is absoluut een fijne kerel, maar aangezien ik helaas niet het geld heb om deze jongeman elk halfjaar te betalen om
de roestplekken weer bij te houden, maar wel wat tijd vrij kan maken, heb ik besloten het zelf te doen.
Daarnaast lijkt z;elf roest bestrijden me een skill die essentieel is als je je Panda goed wil houden.

Afbeelding

Afbeelding


Vanaf de buitenkant, in de wielkasten, is er voorheen niks gedaan en dat is te zien. De felsnaden zien er vrij krokant uit.
Update: Het bleek compleet doorgerot, dus zit er zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant roest, zoals je dat bij mij ziet, dan is de kans aanzienlijk dat de hele wielkast doorgeroest is. In dat geval is het verstandig eerst even het worst case scenario te gaan bekijken, verderop in deze post/thread

Afbeelding


2. Opborrelende roest aan de wielkastranden
Deze roest was behandeld en gespoten, maar borrelt nu weer op. Dit geld voor beide achterste wielkasten.
Aan de voorkant heb ik wielkuipen, daar is het vooralsnog niet aan het opborrelen.

Afbeelding

3. De dorpels weer mooi maken en beschermen tegen roest
De dorpels zien er niet al te slecht uit, maar ik heb het idee dat wanneer ik toch bezig ben, het niet al te veel werk is deze ook alvast even mee te pakken en te beschermen.

Afbeelding


Waar ik welke producten ga gebruiken
Oké, er zijn dus wel 50 wegen naar Rome, waar je makkelijk in verdwaald. Welk middel doet wat, is het goed, etc. etc.
Internet maakt die keuze alleen maar lastiger en lastiger. Ik heb het als volgt aangepakt:

Ik maak vooralsnog de onderscheiding tussen onder/binnenkant en buitenkant van de auto:
Onder/binnenkant kijkt niemand naar, buitenkant moet er toonbaar uitzien en lak je netjes af.
Punt 1 en 3: onder/binnenkant, punt 2: buitenkant.
Delen die je wil overspuiten met lak zijn weer net anders dan spul dat je alleen wil beschermen/preserveren en niet per se perfect wil afwerken.

Voor punt 1 en 3 ga ik Caprotecht RX5, RX7 en RX10 gebruiken
Ik zal jullie het hele gedoe besparen, maar verschillende mensen alsmede bronnen op het internet verwezen naar dit als dé methode. Nou zal ieder bij zijn eigen ding zweren, ik heb besloten dit pad te volgen.

https://www.rustbuster.nl/catalogus/pro ... bus-500-ml

Op de website van rustbuster staat zeer duidelijk uitgelegd hoe deze producten toegepast dienen te worden.
Zie bovenstaande link

Na het hebben verwijderd van kitranden, grote stukken roest en andere zooi met staalborstel en schuurpapier laat ik het weer 24 uur lang oxideren (rx5 heeft een oxidelaag nodig om aan te hechten nodig). Daarna breng ik twee lagen RX5 aan, daarna twee lagen RX10 (lees rustbusters website voor verdunningshoeveelheden etc.)
De holle delen van de dorpels spuit ik eveneens eerst in met een laag rx5 en na droging met rx7.
Deze middelen worden gemaakt in kwastbare vorm (zoals verf in een pot) als in spuitbusvorm.
Ik heb meer vertrouwen in de kwastbare vorm, maar voor de holle ruimtes zijn spuitbussen met speciale opzetslangetjes die in de holle ruimtes kunnen essentieel. Het is allemaal duur, ik ben dus gaan rondvragen en heb het met een vriend samen gekocht. We delen een literblik per RX spul en hebben daarnaast ieder een eigen spuitbus.

De wielkastranden
Na het hebben weggeschuurd van de opborreldende roest met ijzerborstel, schuurpapier etc. behandel ik het oppervlak
met Noverox roestomvormer en daarna met Rostoleum anti-roest primer. (1k).
Na droging spuit ik dit stukje over met Motip 1k autolak.
Je hebt dus 1k en 2k spul, het precieze onderscheid ken ik niet, maar let daar wel op!

Ik hoop dat dit alvast helpt, mocht je jezelf vinden in het ''best case scenario'', zoals ik, dan is het plan als volgt:

1. Het tacklen van doorgerotte wielkast/felsnaden in je kofferbak

Dit euvel is reeds behandeld door Ivo, in diens topics:
viewtopic.php?t=9952&hilit=Skyline+roest

http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic ... o&start=45

Maar voor de compleetheid van dit topic zal ik ook mijn ervaringen met jullie delen, ik ben Ivo dankbaar voor zijn topic want het neemt veel onzekerheid bij me weg dat ik zie wat ik kan verwachten.

Kort gezegd: Je verwijdert de roest, vormt nieuw metaal, last dat erin en dan kan je gaan preserveren.

De uitgebreide uitleg zul je vinden in de hieropvolgende posts.
Laatst gewijzigd door Xa4 op 12 dec 2022 14:15, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Newbie tegen roest - XA4's 2001 Panda 1.1 MPI Young

Bericht door sjirafje »

Ik ben erg benieuwd naar foto's van behandelde plekken (en naar hoe ze er over een jaar uit zien).

Het verschil tussen 1k en 2k lak is dat 2k lak een aparte verharder gebruikt. Deze lak wordt als het goed is een stuk duurzamer dan 1k. Wel is het zo dat nadat de verharder is toegevoegd je maar een beperkte tijd hebt om de lak te verwerken. Bij metallic lak zou ik er denk ik voor kiezen om de kleur in 1k te spuiten en de blanke lak in 2k.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Xa4
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 aug 2021 23:37
1e Panda-achtige: 2001 Fiat Panda 1100 Young
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Newbie tegen roest - XA4's 2001 Panda 1.1 MPI Young

Bericht door Xa4 »

Yes, ik ook! Ik denk (en hoop vooral) dat de plekken met de RX5/RX10 er keurig uit blijven zien, zeker na een jaartje.
Ik lees op veel plekken dat men van dat spul vééél meer mag verwachten.
Wat betreft de wielkastranden; daar ben ik ook benieuwd naar, maar daarom ook de twijfel of ik dat niet ook met RX5/RX10 moet doen omdat ik tóch al een zwarte auto heb.
Ga ik dat niet doen, houd ik je advies zeker in het achterhoofd, bedankt!

Gebruikersavatar
mk1992
Forumgebruiker
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 aug 2019 08:57
1e Panda-achtige: 750L 1986 [met extra spiegel]
Twitter: @martijn_kosters
Locatie: Beek, Limburg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 10 times

Re: Newbie tegen roest - XA4's 2001 Panda 1.1 MPI Young

Bericht door mk1992 »

Ga dit topic even in de gaten houden. Gebruik zelf een combi van Hammerite en good old Tectyl.
Tino is gelukkig een 100% mooiweerauto, das de beste roestbescherming.
Fiat Panda 750L 1986 'Tino Pandino'

Oudste Panda 141A van Nederland (07-10-1986)


Kijk ook eens op https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699 voor mijn andere hobby

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Newbie tegen roest - XA4's 2001 Panda 1.1 MPI Young

Bericht door PandaVespa »

De enigste manier om roest aan te pakken is dit eruit te slijpen en nieuw stuk in te lassen. Dit is een vak waar je wel weet wat je moet doen.
Als alle roest eruit is, dan een anti-roestbehandeling nemen. Ik ben na zoeken op internet bij Dinitrol terecht gekomen. Dat werkt tot nu toe prima, een van 26 jaar en van 19 jaar oud.
APK-meester moet bij mij wel zoeken naar roest, soms is het bingo ): . Afspraak bij schadehersteller en door voor nabehandeling Dinitrol :X .
Ook een auto behandelen tegen roest is ook vak apart. Ook hier geldt weet wat je doet en goed gereedschap is het halve werk. Bij Dinitrol wordt het verwarmt erin en erop gespoten.
En blaasjes (op de lak)? Is het klein, dan werkt hammerite en lakstift prima. Is het groter, schadehersteller :roll: .

Gratis is dit niet en als je dit niet kunt of wilt betalen........... Eén veldslag tegen roest win je, maar de oorlog ertegen is bij voorbaat al verloren.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

BertPanda
Forumgebruiker
Berichten: 110
Lid geworden op: 09 sep 2013 22:28
1e Panda-achtige: Selecta cabriotop 1992
2e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
Locatie: Geleen
Been thanked: 1 time

Re: Newbie tegen roest - XA4's 2001 Panda 1.1 MPI Young

Bericht door BertPanda »

PandaVespa schreef: 04 mei 2022 10:01 De enigste manier om roest aan te pakken is dit eruit te slijpen en nieuw stuk in te lassen.
Bij een Panda kun je veel werk besparen door alleen de goede stukken er uit te slijpen, ben je snel klaar!

Gebruikersavatar
Xa4
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 aug 2021 23:37
1e Panda-achtige: 2001 Fiat Panda 1100 Young
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Newbie tegen roest - XA4's 2001 Panda 1.1 MPI Young

Bericht door Xa4 »

PandaVespa schreef: 04 mei 2022 10:01 De enigste manier om roest aan te pakken is dit eruit te slijpen en nieuw stuk in te lassen. Dit is een vak waar je wel weet wat je moet doen.
Als het om écht krokante stukken gaat, lijkt me dit inderdaad hartstikke logisch. Maar op plekken waar de roest met wat schuren, niet heel diep lijkt te gaan, plekken die verder nog hard blijken, lijkt een roestbehandeling mij prima afdoende.
Maar dat zeg ik nu, allicht dat ik door schade en schande over een tijdje hierop terugkom :wink:
Ik ben natuurlijk aan het duimen dat ik niet met de schroevendraaier door de wielkastnaadjes in de kofferbak ga...

Over Hammerite ook veel gehoord en gelezen, alleen over RX5/RX10 is men over het algemeen nóg positiever en ik lees vaak dat dit veel langer blijft zitten. Ik denk dat het uiteindelijk beide prima zal zijn. Aangezien ik als student helaas niet de luxe heb de auto overdekt te stallen, en deze onlangs een Engelse winter heeft moeten doorstaan ben ik best bereid dan wat meer te betalen als ik weet dat het degelijk spul is, ondanks dat het misschien overkill is.
Om even bij te stippen is Hammerite misschien een wat snellere manier!

Bedankt voor jullie wijsheden en ik hou jullie op de hoogte!

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Newbie tegen roest - XA4's 2001 Panda 1.1 MPI Young

Bericht door Pinda1000 »

RX5/7/10 werkt erg goed, ook op dun plaatwerk, Hammerite werkt vooral goed op dikker staal zoals ophangingsdelen (bijv. achteras en reactiearmen)

Gebruikersavatar
Xa4
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 aug 2021 23:37
1e Panda-achtige: 2001 Fiat Panda 1100 Young
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Newbie tegen roest - XA4's 2001 Panda 1.1 MPI Young

Bericht door Xa4 »

Voor beide scenario's geldt:
Je begint met het verwijderen van de kitnaden, die zitten zowel in de kofferbak aan de buitenkant om de wielkastjes en daarnaaast en aan de binnenkant van wielkast allicht ook, oven je achterbandjes, misschien met een laag tectyl oid er overheen. Dit kan je doen met een automatische krabber (snel en duur) of een wat kleinere schroevendraaier (wat langzamer maar dit heeft iedereen liggen).

In het best case scenario vind je een klein beetje roest maar die is makkelijk met een ijzerborstel te verwijderen en bij prikken met een schroevendraaier blijkt het metaal ''hard''. Hebben we daarmee te maken? We gaan het zien:

Gisteren de kofferbak ''werkklaar'' gemaakt en al een beetje beginnen met bikken. Ik heb besloten dat de kofferbak naden niet alleen prioriteit 1 zijn, maar ik ook nergens anders ga beginnen alvorens ik in dit gedeelte klaar ben (klaar zover dat voorlopig kan).
WhatsApp Image 2022-05-06 at 9.51.47 PM.jpeg
WhatsApp Image 2022-05-06 at 9.51.47 PM (1).jpeg
Vanavond alvast verder gegaan met bikken en...
WhatsApp Image 2022-05-06 at 9.51.45 PM.jpeg
HET EERSTE GAT IN DE PANDA IS EEN FEIT
WhatsApp Image 2022-05-06 at 9.51.46 PM.jpeg
WhatsApp Image 2022-05-06 at 9.51.46 PM (1).jpeg
Shit, we hebben hier dus te maken met het worst case scenario

Het is eng, ga te werk met het idee dat met elke roest die je verwijdert, je Panda minder roestig was dan voorheen en je aan het einde van de rit met een Panda zit die er weer even tegenaan kan.

De volgende keer krijg ik gelukkig hulp van een iemand met íéts meer ervaring dan ikzelf, dan gaat de allesverhullende kitnaad aan de andere kant er ook aan (allicht beginnen we dan tóch al aan de dorpels, al is het maar om een beetje met de slijptol te oefenen) én dan gaan we hopelijk uitvinden hóé groot het probleem is. Ergens voel ik me toch wel opgelucht, want ik ben van de onzekerheid af.. ik ZIE nu hoe erg dat het is ondanks dat de verkoper beweerde dat alles netjes was. Achja, door schade en schande wordt men wijs.
Laatst gewijzigd door Xa4 op 19 mei 2022 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
xxl_liberty
Clublid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 feb 2009 18:05
1e Panda-achtige: Cabrioni 1990
2e Panda-achtige: Edizione Cool 2010
Has thanked: 11 times
Been thanked: 12 times

Re: Newbie tegen roest - XA4's 2001 Panda 1.1 MPI Young

Bericht door xxl_liberty »

De RX producten zijn zeker een aanrader. Heb ik gebruikt bij de cabrioni en alles wat behandeld daarmee is is nog steeds goed. Nu ben ik bezig met een skyline en ook hier ga ik zeker de rx producten gebruiken. Ik heb veel gelezen en ben uiteindelijk overstag gegaan n.a.v. het gebruik van RX producten bij Kieft&Klok, in mijn ogen gerenormeerd in restauraties van VW's.
In het verleden gedane uitspraken geven geen garantie voor de toekomst, zij zijn alleen geschiedenis.

Gebruikersavatar
Kanerr
Forumgebruiker
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
2e Panda-achtige: 2015 Mini JCW Manhart F300
Has thanked: 68 times
Been thanked: 24 times

Re: Newbie tegen roest - XA4's 2001 Panda 1.1 MPI Young

Bericht door Kanerr »

Het is inderdaad eng om een gat in je auto te hebben. Succes ermee!!
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Mini JCW Manhart F300

Gebruikersavatar
Xa4
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 aug 2021 23:37
1e Panda-achtige: 2001 Fiat Panda 1100 Young
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Newbie tegen roest - XA4's 2001 Panda 1.1 MPI Young

Bericht door Xa4 »

Gauw* nieuwe post over wat er afgelopen keer allemaal gebeurd is.
Donderdag wordt er weer aan gewerkt, het is even druk maar tekst en foto's komen snel!

Gebruikersavatar
Xa4
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 aug 2021 23:37
1e Panda-achtige: 2001 Fiat Panda 1100 Young
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Newbie tegen roest - XA4's 2001 Panda 1.1 MPI Young

Bericht door Xa4 »

Hier is ie dan eindelijk; de volgende post. Inmiddels zijn er al twee sessies geweest waar ik aan de auto heb gewerkt.
Ik heb niet veel tijd of zoals u weet ook vooralsnog weinig kunde (al doende leert men), dus het zal niet met grote sprongen vooruitgaan maar er is in ieder geval gestage vooruitgang.


Dus:
We zitten dus in het worst case scenario, dus het preserveren/voorkomen van roest staat op pauze, nu eerst ten aanval. Ik ben begonnen bij de naden in de kofferbak en daar ligt de focus nu op eer ik ergens anders begin.

- Eerst kijken hoe ver de roest nou zit
De de kitrand te hebben weggestoken kom je waarschijnlijk best wel wat roest tegen.. Durf hard te prikken in die naad, je wil echt álle roest tegenkomen en weghebben. Veeg tussendoor even met een ijzerbostel eroverheen en ga dan weer verder totdat je de hele naad gehad hebt en weet waar roest zit en wat nog hard is. Stop niet gelijk wanneer je een hard stukje gevonden hebt want ietsje verder kan het weer krokant zijn.
Wanneer je de hele kitrand weggestoken hebt kan je er ook eerst vloeibaar schuurmiddel tussensmeren en laten werken, dat doet alvast een deel van het werk voor je en weekt de roest los.

Dat ziet er allemaal zo uit:
sausnaad.jpeg
De naad is hier nog niet helemaal doorpebrikt, dit is na het vloeibaarschuurmiddel, maar ik heb het wel al schoongemaakt met de ijzerborstel zoals je kan zien aan het kale metaal eromheen.
naadgat binnenkant.jpeg
En soms kun je zoals je ziet flink doorprikken..
naadgatvanbuitenkkant.jpeg
Zo ziet dat eruit achter het bandje

Doe dit ook aan de binnenkant van de wielkast; dus krik nadat je de naden in de kofferbak gehad hebt je auto op en haal de modder, het zand etc. weg, haal met een ijzerborstel tectyl of andere zooi die op die naad plakt ook weg en begin te steken en te wippen met je schroevendraaier in alles wat er niet helemaal jofel uitziet rond die naad; hiervoor zet je je auto natuurlijk even op de krik, assteun eronder en wieltje eraf. Let op; dit geldt dus als het er net zo krokant uitzag als bij mij.
opdekrik.jpeg
Als je aan de binnenkant klaarbent pas opkrikken, je wil niet in die kofferbak zitten terwijl de auto al opgekrikt is, stel 't ding dondert van de assteunen af en dan ben je verder van huis. (Ik zeg het maar, het is immers een vooral een gids voor complete nieuwelingen ghehe)
helenaadopkrik.jpeg
Het ziet er aan beide kanten ongeveer zo uit, de andere kant is iets minder erg dan deze.

Wanneer je het grootste gedeelte van de roest hebt wegestoken en gepulkt, kun je vervolgens met een ijzerborstel en lamellenschijf alles mooi kaal maken. Je wil het ook om voormalige roestplekken - inmiddels gaten, heen ook schoon hebben, zodat je weet tot waar de roest heeft gevreten. Het bobbelig uitziende (gepit) metaal om de roest heen wil je ook zichtbaar hebben, dat moet er later ook uit.

Een lamellenschijf gaat het snelst, maar ik vond de ijzerborstel op een boormachine wat fijner werken aangezien het dan wat rustiger gaat. Je kan het beste een platte, cirkelvormige ijzerborstel kopen om tussen de naadjes te komen en een komvormige borstel om in de hoeken te komen.
P.s. Handschoenen, veiligheidsbril en lange mouwen zijn wel een redelijke 'must' als je aan de slag gaat met die handel..

Gas erop..

Gebruikersavatar
Xa4
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 aug 2021 23:37
1e Panda-achtige: 2001 Fiat Panda 1100 Young
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Newbie tegen roest - XA4's 2001 Panda 1.1 MPI Young

Bericht door Xa4 »

En we gaan door..

Hier nog even een plaatje van de verschillende dingen die ik benoemde:
metaalsoorten.jpeg
Rode cirkel: Da's roest! Weg ermee!
Blauwe cirkel: Als je het roest weghaalt, zit dit meestal om de roest heen: gepit metaal, dit mag er ook uit maar dat komt later.
Groene cirkel: Ahh schitterend, maagdelijk, kaal metaal dat nog onaangetast is door roest.
Paarse cirkel: In je wielkast zit allicht tectyl, kit en andere zooi. Voordat je er met een boormachine met schuurborstel in gaat wil je dit wel enigszins weghebben want anders gaat het roken als een malle en is je borstel zó volgekoekt hoorde ik van vrienden..
mooikaal.jpeg
Dit is dan hoe het er uiteindelijk uitmag zien; roest weg en het metaal verder kaalgemaakt. Je doet dit om te kunnen zien tot hoever de roest gegaan is,
snijidee.jpeg
En aan de binnenkant..


Nou, de roest is nu grotendeels weg. En zoals op de foto's te zien is; het was niets te vroeg. Ik was nét op tijd, het had niet heel lang geduurd of het had in de kokerbalken gezeten en dan ben je verder van huis..
Het kleine beetje bruin wat je nog ziet wordt er toch uitgesneden, maar daar in de volgende post meer over want dat is de volgende stap; de rafelige randen uitsnijden zodat er een goede basis om het nieuwe metaal straks aan vast te lassen.

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Newbie tegen roest - XA4's 2001 Panda 1.1 MPI Young

Bericht door sjirafje »

Mooi verslag weer! En goed uitgelegd dat het belangrijk is om door te gaan tot je helemaal een rand van schoon metaal hebt. Soms gaat een klein roest streepje als een soort bliksempje met vertakkingen onder de lak verder en die wil je ook aanpakken.
Xa4 schreef: 26 mei 2022 11:12 [...]
Een lamellenschijf gaat het snelst, maar ik vond de ijzerborstel op een boormachine wat fijner werken aangezien het dan wat rustiger gaat. Je kan het beste een platte, cirkelvormige ijzerborstel kopen om tussen de naadjes te komen en een komvormige borstel om in de hoeken te komen.
P.s. Handschoenen, veiligheidsbril en lange mouwen zijn wel een redelijke 'must' als je aan de slag gaat met die handel..

[...]
Ik kan beamen dat met zo'n staalborstel op je boormachine (maar ook met het gebruik van een lamellen schijf) het dragen van een veiligheidsbril van groot belang is. Denk niet (zoals ik) dat een gewone bril dragen voldoende bescherming biedt want je komt geheid terecht hij de huisartsenpost. Met een beetje pech moeten ze dan met een boortje alles wat je in je oog gekregen hebt er uit halen en dat is geen pretje.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen/Discussie”