Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Marbella lekt, hulp gevraagd

Alles met betrekking tot de Seat Marbella

Moderator: Niels9966

basch
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jun 2019 12:10
1e Panda-achtige: Seat Marbella 1988
Been thanked: 2 times

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door basch »

Dank oor alle reacties, leuk om hier in te duiken. Ik ben alsnog van plan de panda 1000 bak in te zetten. Is het zeker dat dit past? Niet dat de aangeplante 5 tegen de carrosserie aan komt?
Komende donderdag gaat de auto op de brug om een lijst te maken wat er allemaal nog meer aan moet gebeuren, de voorste schokbrekers hebben speling waardoor de auto naar links gaat bij remmen en rechts bij hard optrekken... En zo zijn er nog wat punten.
Allicht kan ik alles van 1 sloop halen, loont weer qua rijden.

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door michiel van g. »

nee, er zit een kunststof plaatje wat je kunt weghalen. Houd er wel rekening mee dat je de huidige bak moet combineren met de originele. Maar goed te doen.

Wat betreft de schokdempers: er zit bovenin een lager. Misschien dat dit lager kapot is, waardoor er speling ontstaat op de poot.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door Ivo »

Als je toch de moeite gaat doen om een bak te trekken zou ik ingaan op het aanbod van Mattijs voor een conversieset en een versnellingsbak van een 900 Seicento nemen. De behuizing is verbeterd, het binnenwerk verbeterd en je kunt gemakkelijk een bak vinden op elke sloop (en vaak betere staat). De bakhelften scheiden is trouwens geen makkelijke klus als je geen lagertrekker hebt. Niet zomaar boutjes los en bakhelften scheiden in andere woorden.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

basch
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jun 2019 12:10
1e Panda-achtige: Seat Marbella 1988
Been thanked: 2 times

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door basch »

het was puur de bellhousing overzetten toch?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door Pinda1000 »

Het schakelmechanisme van de bak is ook anders.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door Ivo »

Ik had de link al geplaatst, maar kijk dit even door om inzicht te krijgen hoe een versnellingsbak gedemonteerd wordt:
viewtopic.php?p=210702#p210702

Je kan niet enkel het bellhouse losnemen en overzetten. Je moet de hele bak uitelkaar halen en het moeilijke daarvan is de helften scheiden omdat de lagers klemmen om de assen. Het is mogelijk zonder lagertrekker, maar het is dan wel een flinke klus. Behalve als de lagers al zijn ingesleten op de as dan is hij zo los, maar dat is een ander verhaal.

In het kort, je moet de bak altijd open maken aan de kant van de 5e (of 4e) versnelling en dus niet aan de motorkant/bellhouse.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

basch
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jun 2019 12:10
1e Panda-achtige: Seat Marbella 1988
Been thanked: 2 times

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door basch »

vanavond gaat de auto op de brug, lijstje maken van alles wat er moet gebeuren.
Afgelopen weken erg weinig tijd gehad, nog niet aandachtig door het versnellingsbak topic gegaan... dat extra werk is wel een probleem
De garage waar ik terecht kan is altijd tijdgebrek, niks ligt op de plek en het gaat er vaak daarom nogal grondstoffelijk aan toe... houd ik niet zo van. Dit is een klusje wat ik heel graag in rust zonder tijdsdruk netjes zou willen doen, maar hier heb ik zelf de ruimte niet voor... Misschien toch maar de 4-bak houden... dan rijdt het in ieder geval weer.

ooit als de huizenmarkt is uitgefikt koop ik me een huisje met garage en brug

Gebruikersavatar
Niels9966
Moderator
Berichten: 803
Lid geworden op: 10 apr 2016 22:24
1e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
2e Panda-achtige: Terra Kombi Diesel '95
3e Panda-achtige: Terra Van 1990
4e Panda-achtige: 34 1985
Facebook: https://m.facebook.com/niels.provoost.3?__xt_
Locatie: Noord-Holland
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door Niels9966 »

Het ombouwen naar een 5 bak (en dan zou ik persoonlijk gewoon die van een marbella nemen) is best nog wel een klusje. Ander motorsteunen, schakelstang, assen, koppelingskabel en koppeling. Deze ombouw zelf meerdere keren gedaan, en ik moet zeggen het comfort word er wel beter van. Een brug is geen vereisde, en je zou het ook gewoon buiten op straat kunnen doen. Een motortakel is dan wel aan te bevelen.

Ik weet niet waar je weg komt? Maar mijn garage deur staat voor marbella's altijd open ;)

Overigens, zou ik als de bak er af is ook meteen de krukaskeering achter het vliegwiel meenemen, die staat er bekend om dat ie gaat lekken.
Seat Marbella L, GL, GLX, Jeans, Fun
Seat Terra 1.4D Kombi, 0.9B, 0.9B, 1.4D VAN
3x Fiat Panda 34 '85
Seat Panda Emelba Chato
Seat Panda Pandita

basch
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jun 2019 12:10
1e Panda-achtige: Seat Marbella 1988
Been thanked: 2 times

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door basch »

Dag allen,

Hele goeie update: afgelopen weekend met Niels de bak vervangen voor een 5-bak met 1 schakelstang.
Rijdt fantastisch, wat een verschil. En erg fijn geklust. weer helemaal blij. Gelijk de keerringen vervangen, binnenkort de pakking van de carterpan ook want die lekt nog.

Nou zijn er wel een paar vragen opgekomen, ten eerste het nieuwe schakelsysteem (zelfde als fiat 127?) heeft een rotatiepunt wat een kunststof bal is. Hier zit speling op dus het schakelen is echt roeren in een pot snert.
Zijn hier vervangingsdingen voor te verkrijgen?
Tevens het rubber wat vanuit het schakelsysteem-bakje naar de schakelstang gaat, is dat ergens te krijgen?

Ten tweede, aan de schakelstang zit, vlak voor het bevestigingspunt met de bak-as, een raar ding. Heb er nog geen foto van maar er zit een stukje rubber aan. Wat is het?

Ten derde, de nieuwe koppeling kan je indrukken, ontkoppelt prima. Het laatste stukje pedaal indrukken (ca 1cm) gaat weer zwaar en lijkt mij overbodig ver gaan. Niels zei dat het geen kwaad kan en het pedaal misschien wat naar beneden gesteld kan worden. Heeft iemand hier ook last van gehad, hoe zit dit? En ik heb nu mijn rempedaal en koppeling even hoog zitten, gas zit ietsje lager, is dat normaal?

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door michiel van g. »

Die 5-bak stangen hebben inderdaad extreem veel speling. Veel meer dan de 4 bak. Kwestie van mee leren leven. ik heb wel eens tussen de pook en de stang een extra nylon ring gedaan, maar daarmee voorkom je het ook niet echt.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

basch
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jun 2019 12:10
1e Panda-achtige: Seat Marbella 1988
Been thanked: 2 times

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door basch »

Weer een update, de bella is weer de brug op gegaan
De speling in het schakelen is voornamelijk zijdelings viel me op. Die bal heeft wat speling omhoog-omlaag, verder acceptabel. Niels zei dat die ballen niet meer te krijgen zijn, als iemand hier belang bij heeft kan ik die wel reproduceren. Heb dan wel een bal nodig.

Zijdelingse speling heb ik op proberen te vullen, helaas brak de helft van het borgpinnetje af en de andere helft kreeg ik er niet uit
IMG_20220809_200703.jpg
Gelukkig zat het nog goed genoeg om naar huis te rijden

dit stukje vangt wat trillingen op?
IMG_20220809_175758.jpg
is dit rubber nog ergens te krijgen of een alternatief?
IMG_20220809_175804.jpg
Dan de bak zelf:
Hij lekt een beetje bij de schakelgaffel, hopelijk is dat het enige lek.
IMG_20220809_175609.jpg
moet ik dan deze hebben? https://www.autodoc.nl/original-imperium/13902674
De achteruitrijschakelaar deed het ook niet meer, bestel ik gelijk mee.


Volgende klus is de ophanging, als ik rem trekt de auto naar links en bij gas naar rechts. Schokbrekers zijn best op, de linker is lager dan de rechter en ook achter veert het wel maar dempt het nihil.
Ik ben van plan de schokbrekers, veren en veerpootlagers te vervangen. Allicht handig om dan ook de stuurkogels en fuseekogels gelijk te doen?
En qua schokbrekers, kan iemand adviseren tussen de merken? het blijft natuurlijk een beetje een poor man's car, maar wil het wel een beetje fatsoenlijk doen.

Het blok lekt nog steeds bij de carterpan, voor zover ik kon zien waren de nieuwe keerringen mooi droog. Staat ook op de planning aan te pakken met een oliewissel en kleppen stellen.
Wat een heerlijke hobby.

Gebruikersavatar
Niels9966
Moderator
Berichten: 803
Lid geworden op: 10 apr 2016 22:24
1e Panda-achtige: Marbella Jeans 1991
2e Panda-achtige: Terra Kombi Diesel '95
3e Panda-achtige: Terra Van 1990
4e Panda-achtige: 34 1985
Facebook: https://m.facebook.com/niels.provoost.3?__xt_
Locatie: Noord-Holland
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door Niels9966 »

Voor wat betreft schokbreker, nooit voor de goedkoopst gaan. Ik ga altijd een beetje voor de middenmoot. Zo uit mn hoofd heb ik vaak Monroe of Sachs. Ik neem dan wel altijd de stuur en fusee kogels mee, en wanneer matig ook de rubbers in de trekstangen aan de frontbalk. Aangezien je na t wisselen van de schokbrekers toch uit moet lijnen.

Dat stukje uitlijnen word maar al te vaak niet gedaan, terwijl dit toch echt wel nodig is. Officieel meen ik bij elke vervanging en of reparatie aan een deel van de ophanging. Bij mij in t dorp kost dat 5 tientjes, en dat kost een nieuwe band ook al snel. En die ga je nodig hebben als ie ze lekker op gaat peuzelen😅

Scheef trekken kan overigens ook onstaan doordat er een remklauw (deels) vast zit, of juist te sterk remt aan een kant. En dat zou dan ook nog vanuit een trommel kunnen komen. Als een auto 25 a 30 jaar oud is, en misschien wel ouder, kan het nooit kwaad om de klauwen eens te reviceren en een setje nieuwe remcilinders te plaatsen in de remtrommels (a €7,50 per stuk, kost geen drol) remolie is zeer hychroscopisch, en vocht is zwaarder als olie, dus gaat zich natuurlijkerwijs in de cilinders en klauwen ophopen. Met een marbella (en ook oerpanda) waar geen rembekrachtiging op zit, ga je dan echt wel een verschil in t remmen merken als alles weer vers is!

Voor zo ver even een lesje ophanging en remmen van de marbella, hopelijk heb je er iets aan;)
Seat Marbella L, GL, GLX, Jeans, Fun
Seat Terra 1.4D Kombi, 0.9B, 0.9B, 1.4D VAN
3x Fiat Panda 34 '85
Seat Panda Emelba Chato
Seat Panda Pandita

basch
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jun 2019 12:10
1e Panda-achtige: Seat Marbella 1988
Been thanked: 2 times

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door basch »

De carterpan is deze week vervangen voor een panda type met rubber pakking
helaas lekt deze nog een beetje bij een van de bogen... hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Tevens, de auto is in de tussentijd bij de garage geparkeerd onder een lekkende brug en lekkende auto.
Er is olie op de marbella gekomen en dat heeft iemand her en der erg fanatiek weggepoetst, nu heb ik allemaal glimmende plekken in mijn lak... heel lelijk. mijn humeur is er van vertrokken.
Ik vind mijn vale auto erg mooi, is er een manier dat ik dit weer vaal kan maken?

Mark89
Forumgebruiker
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 mei 2022 20:06
1e Panda-achtige: 900 Young 2000
Has thanked: 23 times
Been thanked: 17 times

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door Mark89 »

basch schreef: 01 sep 2022 11:54 De carterpan is deze week vervangen voor een panda type met rubber pakking
helaas lekt deze nog een beetje bij een van de bogen... hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Tevens, de auto is in de tussentijd bij de garage geparkeerd onder een lekkende brug en lekkende auto.
Er is olie op de marbella gekomen en dat heeft iemand her en der erg fanatiek weggepoetst, nu heb ik allemaal glimmende plekken in mijn lak... heel lelijk. mijn humeur is er van vertrokken.
Ik vind mijn vale auto erg mooi, is er een manier dat ik dit weer vaal kan maken?
Hoe sterk draai je de bouten van de carterpan aan? Te sterk aandraaien is bij kurk en rubber niet heel verstandig.
Is de rand van de carterpan redelijk recht?

basch
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jun 2019 12:10
1e Panda-achtige: Seat Marbella 1988
Been thanked: 2 times

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door basch »

carterpan rand is aardig recht, het is juist het stuk waar geen bouten zitten waar het lekt. de boogvorm zegmaar, al is het een stuk minder dan eerst.
bouten zitten redelijk vast, de pakking heeft aluminium stipjes die verder doordrukken verhinderen

Plaats reactie

Terug naar “Seat Marbella”