Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Marbella lekt, hulp gevraagd

Alles met betrekking tot de Seat Marbella

Moderator: Niels9966

basch
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jun 2019 12:10
1e Panda-achtige: Seat Marbella 1988
Been thanked: 2 times

Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door basch »

Hallo mede panda/Marbella liefhebbers,

Al een aantal jaar ben ik de gelukkige eigenaar van een mooie vaalrode Marbella uit 1988. Kijk dit is m:
IMG_20210820_190427~2.jpg
Nou heb ik een probleempje, als ik ergens geparkeerd heb blijft er altijd een plasje olie achter. Het lijkt erop dat de keerring tussen bak en blok niet meer lekker is.
Ik heb al wat geprobeerd met de keerring reviver vloeistof, geen succes. Nou vul ik maar gewoon vaak de olie bij maar ik wil het graag in orde hebben.

Ik heb begrepen dat dan de hele motor en bak er uit moet? Met auto's heb ik nog niet veel ervaring, maar wil het graag leren.
Is er iemand die mij hierbij wil helpen? Ik woon zelf in Arnhem, vind het prima om hier ver voor te rijden.

Groeten Bas

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door michiel van g. »

Hoi!

is het niet de pakking tussen de carterpan en het blok? Die bestaat uit 4 delen kurk, en die wil nogal eens gaan lekken. Tip is: maak het carterpan eens goed schoon met remmenreiniger, en kijk dan waar de oliesporen vandaan komen. Dan kan ik misschien ook wel zien of het de carterpanpakking is of niet.

Iets anders, mijn Marbella zag er ook zo uit toen ik hem kocht; als je hem een keer goed laat polijsten weet je niet wat je ziet! De mijne is uit 1987.
WhatsApp Image 2020-09-05 at 17.26.09 (4).jpeg
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

basch
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jun 2019 12:10
1e Panda-achtige: Seat Marbella 1988
Been thanked: 2 times

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door basch »

Hoi Michiel,

nee het lek komt duidelijk tussen bak en blok vandaan... die pakking is ook al eens vervangen
wat een glimmerd! die spoiler doet m ook wel wat

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door michiel van g. »

dan is het mogelijk de krukaskeerring tussen de bak en motor. Dan moet de motor er inderdaad uit. Toch komt het niet zó vaak voor.

Dat glimmen is inderdaad mooi (maar dan moet niet de motor het begeven haha)
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

basch
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jun 2019 12:10
1e Panda-achtige: Seat Marbella 1988
Been thanked: 2 times

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door basch »

nog een vraag:
als de bak er toch onderuit komt, kan ik dan een 5-bak plaatsen, past dat zo?

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door michiel van g. »

dat kan wel, maar dan moet je ook de motorsteunen en het schakelmechanisme overzetten. Als je een stang geschakelde bak van een Fiat Panda weet te vinden is dat praktischer; dan de bellhousing overzetten en dan past hij op het Marbellablok en hoef je de steunen niet te vervangen.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
marbellaerik
Forumgebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 aug 2014 10:29
1e Panda-achtige: Seat Marbella Brisa 1991 rood
Locatie: Heiloo
Been thanked: 3 times

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door marbellaerik »

Basch,

mijn Marbella had dit ook toen ik deze kocht destijds.
Alleen de bak is er toen onderuit gehaald, de motor was aan de
bovenzijde vastgezet en bleef hangen op de geplaatste balk over de spatborden.

Een oude Marbella, poetsen loont de moeite!
En bumperzwart zal ook zijn nut bewijzen!

Succes met deze zeldzame Bella!

Marbellaerik

basch
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jun 2019 12:10
1e Panda-achtige: Seat Marbella 1988
Been thanked: 2 times

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door basch »

Oke, het wordt aangepakt over een maand of twee. Ondertussen ben ik wat aan het verdiepen in bakken, het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe een stangenbak en kabelbak precies werkt...
Voor nu misschien handiger: welke jaartallen en types Marbella/panda heeft een 5-stangenbak die past?

basch
Forumgebruiker
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jun 2019 12:10
1e Panda-achtige: Seat Marbella 1988
Been thanked: 2 times

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door basch »

Tevens hoe betrouwbaar is een tweedehands bak? Voor plaatsen revisie nodig?

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door michiel van g. »

het belangrijke verschil is dat bij de stanggeschakelde bak er twee stangen onder de auto van de pook naar de bak lopen. Bij een kabelgeschakelde bak zijn het twee kabels die binnendoor lopen. Die zijn dus niet uitwisselbaar.
Een Marbella 5-bak is ook niet 123 te plaatsen, omdat die maar één stang heeft.

Deze bak is geschikt:
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... id/604853/

enkel het bellhouse van je huidige bak overzetten, monteren en voila, je hebt een 5-bak. Nakijken kan sowieso nooit kwaad. Zeker als een bak al een tijdje ligt. Je moet dan ook de koppelingsplaat/drukgroep e.d. vervangen, goed kijken of hij dezelfde splines heeft.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door Ivo »

De eindoverbrenging van de Panda 1000 is anders dan van een 900 waardoor de auto een stuk trager zal voelen. Wel minder toeren als je op de snelweg bent, maar acceleratie zal minder zijn.

Het is niet zomaar een kwestie van het bellhouse overzetten, want je moet de hele bak splitsen. Niet perse moeilijk, maar niet iets wat iedereen wil of kan doen. Als je dan toch de route afgaat om een bak te splitsen zou ik voor een 900 Cinquecento of Seicento bak gaan. Intern zijn die net iets verbeterd. Het schakelmechanisme is simpel aan te passen, maar dan moet wel weer de bak open.

In het kort, de direct passende route is dus een non-fire (= stoterstangen blokken; oerPanda en Marbella) versnellingsbak zoeken met stangbediening. Alle andere opties, bakken met kabelbediening of afkomstig van een Fire motor, betekent bak open maken en aanpassen.

Misschien is dit onderwerp verhelderend: viewtopic.php?p=210702#p210702
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
Mattijs
Clublid
Berichten: 885
Lid geworden op: 07 dec 2014 15:47
1e Panda-achtige: 34 abarth 1986
Facebook: https://www.facebook.com/mvanbiesen
Locatie: Den haag / Eijsden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door Mattijs »

Ik heb nog een paar bakken liggen waar ik samen met Ivo onderzoek heb gedaan naar al die bakken.
Ook ben ik bezig met een kitje om een kabelgeschakelde bak om te bouwen naar stang!
Dit houdt tot nu toe in om 2 busjes in te persen en een gat doorboren, bij een kabelgeschakelde bak die aan een stoterstang/900 blok zit.
Mocht er geen haast bij gebaat zijn, ik wacht nog op de laatste onderdelen en dan wil ik er een apart topic van beginnen:)
Het wagenpark:
- Panda 34 Abarth '86
- Volvo 245 Turbo '83
- Volvo 244 GLE '80

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door michiel van g. »

Ivo schreef: 08 jun 2022 09:37 De eindoverbrenging van de Panda 1000 is anders dan van een 900 waardoor de auto een stuk trager zal voelen. Wel minder toeren als je op de snelweg bent, maar acceleratie zal minder zijn.
Het grappige is dat een Marbella 5-bak vergelijkbare verhoudingen heeft als een Panda 1000-5-bak. De 4- en 5 bak van een Marbella zijn namelijk niet hetzelfde qua verhoudingen. In tegenstelling tot de 4- en 5 bak van een Panda, die eigenlijk een 'aangeplakte' 5 hebben die als een soort overdrive fungeert.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door Ivo »

De Marbella 4-bak heeft juist dezelfde verhoudingen als een Panda 1000 5-bak, maar niet dezelfde eindreductie. Kijk anders even naar het overzicht wat Mattijs heeft samengesteld: https://www.dropbox.com/scl/fi/1k9nmtyd ... rqyidqh6vn

De Marbella 5-bak of Panda 1000 5-bak liggen uiteindelijk niet zover vanelkaar vandaan, maar met de Panda 1000 5-bak in de Marbella heb je minder acceleratie. Je bereikt minder snel de 100 km/h, maar de motor draait vervolgens wel minder toeren bij 100 km/h.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

Gebruikersavatar
michiel van g.
Forum-admin
Berichten: 8295
Lid geworden op: 19 dec 2003 19:19
1e Panda-achtige: Seat Marbella GLi 1987
2e Panda-achtige: Seat Trans 0.9 i.e. 1987
3e Panda-achtige: [s]Panda TwinAir 60 2014[/s]
Facebook: https://soundcloud.com/michiel-van-ginkel
Locatie: Zeist
Has thanked: 25 times
Been thanked: 70 times
Contacteer:

Re: Marbella lekt, hulp gevraagd

Bericht door michiel van g. »

Het is in ieder geval interessante materie. Comfort is ook wel wenselijk natuurlijk.
Seat Marbella GL: Afbeelding
Seat Trans 0.9 i.e.: Afbeelding
Fiat Panda Twinair 60
Citroën Dyane6, 1977
Opel Ampera-e, 2018

Plaats reactie

Terug naar “Seat Marbella”