Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Koppeling - druklager

Moderators: WelshWitch, sjirafje

Plaats reactie
okkiwokki
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 nov 2019 08:34
1e Panda-achtige: 100hp

Koppeling - druklager

Bericht door okkiwokki »

Mijn druklager begint zich te melden met wat geluid. Tijd voor een nieuwe koppelingsset dus. Nu was ik van plan om vast even alles in huis te halen. Nu heb ik nog een paar vragen, het gaat om een panda uit 2007 met ca 150K op de teller:

- Koppelingsset bestellen van Sachs, Valeo, Luk of via de dealer?
- Koppelingskabel preventief meteen ook vervangen?
- Krukaskeerring meteen meepakken?
- Aandrijfaskeerringen van de bak meteen meepakken?
- Motorsteunen meteen meepakken?

Geld speelt opzich geen rol, maar het is ook niet de bedoeling zaken 'kapot te repareren' / onnodig te doen.

En misschien wel de belangrijkste: kan iemand me aan de OEM nummers helpen, of waar kan ik deze achterhalen?

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Koppeling - druklager

Bericht door BertPleizier »

- Valéo maakt hele goede sets. Worden door vele fabrikanten ook gebruikt in de fabriek bij de eerste montage;
- Wordt niet veel gedaan. Ik weet de prijs niet van deze kabel, maar het is voor je zelf bepalen of je het waard vindt (kans op een gebroken kabel vs. preventief vervangen). Ga er van uit dat een gebroken kabel altijd ongelegen komt;
- De krukaskeerring zou ik zeker vervangen. Je komt er nu zonder heel veel extra werk goed bij. Een nieuwe drukgroep die onder de olie komt te zitten is ook zonde en een nieuwe keerring is de meerprijs niet. Vergeet niet het vliegwiel te markeren t.o.v. de krukas voordat je hem verwijderd. Zo kun je hem weer op dezelfde positie terug monteren en is er geen onbalans.
- Aandrijfaskeerringen meevervangen is ook verstandig. Als je de assen er uit hebt getrokken willen ze wel eens blijven lekken na terugplaatsen;
- Motorsteun kun je altijd nog vervangen. Zit er veel speling op?

okkiwokki
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 nov 2019 08:34
1e Panda-achtige: 100hp

Re: Koppeling - druklager

Bericht door okkiwokki »

- dan gaan we voor de Valeo
- kabel kost ca 35 euro, die pak ik dan meteen gewoon mee
- goeie tip van het markeren van het vliegwiel. Bestel ik meteen de krukaskeerring mee.
- pakken we die ook mee
- de speling op de motorsteun durf ik zo niet te zeggen. Die is een beetje onder het mom van 'als we toch gaan klussen'

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Koppeling - druklager

Bericht door Ivo »

Om het vliegwiel verkeerd te monteren moet je aardig veel moeite doen :lol: . Op de krukas zit een stift die in een uitsparing valt van het vliegwiel.

De keerring van de primaire as van de versnellingsbak kan je vervangen. Als die goed lekt slingert er olie door het bellhouse. De keerring van het motorblok niet zo, maar is wel irritant als die lekt.
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Koppeling - druklager

Bericht door BertPleizier »

Welk merk kabel heb je op het oog?

okkiwokki
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 nov 2019 08:34
1e Panda-achtige: 100hp

Re: Koppeling - druklager

Bericht door okkiwokki »

Ivo schreef: 03 jul 2022 17:35 Om het vliegwiel verkeerd te monteren moet je aardig veel moeite doen :lol: . Op de krukas zit een stift die in een uitsparing valt van het vliegwiel.

De keerring van de primaire as van de versnellingsbak kan je vervangen. Als die goed lekt slingert er olie door het bellhouse. De keerring van het motorblok niet zo, maar is wel irritant als die lekt.
Als die met een spie gemonteerd zit is het inderdaad redelijk fool-proof :D
De keerring van de versnellingsbak - prise as is inderdaad ook wel een goeie, voor die paar euro pak ik die meteen mee.
BertPleizier schreef: 03 jul 2022 20:03 Welk merk kabel heb je op het oog?
Op autodoc zag ik er een staan van Sachs voor 32 euro, dat lijkt me wel geschikt?

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Koppeling - druklager

Bericht door BertPleizier »

Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat de keerkring van de prise as veel ellende kan geven als die gaat lekken… Bleek uiteindelijk het hele lager te zijn dat ook niet lekker meer was. € 950 om het hele lager te vervangen met nieuwe koppelingsset.

Bij mijn youngtimer weet ik dat de koppelingskabel van de fabrikant zelf het beste is (een koppelingsset is gewoon van Valéo). Op de één of andere manier zijn A-merk alternatieven van de kabel ook niet zo goed. Wat kost zo’n kabel bij Fiat zelf?

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Koppeling - druklager

Bericht door Pinda1000 »

Ivo schreef: 03 jul 2022 17:35 Om het vliegwiel verkeerd te monteren moet je aardig veel moeite doen :lol: . Op de krukas zit een stift die in een uitsparing valt van het vliegwiel.
:P

okkiwokki
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 nov 2019 08:34
1e Panda-achtige: 100hp

Re: Koppeling - druklager

Bericht door okkiwokki »

BertPleizier schreef: 03 jul 2022 20:54 Bij mijn youngtimer weet ik dat de koppelingskabel van de fabrikant zelf het beste is (een koppelingsset is gewoon van Valéo). Op de één of andere manier zijn A-merk alternatieven van de kabel ook niet zo goed. Wat kost zo’n kabel bij Fiat zelf?
Geen idee eerlijk gezegd. Maar dat is inderdaad het overwegen waard. Ik zal eens een belletje richting de dealer doen deze week.

Gebruikersavatar
Ivo
Forumgebruiker
Berichten: 2276
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:22
Locatie: Leiden
Been thanked: 8 times

Re: Koppeling - druklager

Bericht door Ivo »

Ik denk dat met 'het hele lager' het druklager bedoeld wordt en die zit bij een koppelingsset. De onderdelen zijn ook los te bestellen van een koppeling, maar dat doet volgens mij niemand. Of het moet een hobby zijn om elke keer een versnellingsbak los te halen :P
Brul Beertje (Skyline 1200 Fire '92)
Sergio Tacchini (Sergio Tacchini 1000 Fire '91)

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Koppeling - druklager

Bericht door BertPleizier »

Een koppelingsset is inderdaad de frictieplaat, drukgroep en het druklager bij elkaar.

Losse onderdelen vervangen kan, maar is gezien het sleutelwerk erg onverstandig. Als alles open is kun je beter alles vervangen.

okkiwokki
Forumgebruiker
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 nov 2019 08:34
1e Panda-achtige: 100hp

Re: Koppeling - druklager

Bericht door okkiwokki »

Ivo schreef: 04 jul 2022 11:59 Ik denk dat met 'het hele lager' het druklager bedoeld wordt en die zit bij een koppelingsset. De onderdelen zijn ook los te bestellen van een koppeling, maar dat doet volgens mij niemand. Of het moet een hobby zijn om elke keer een versnellingsbak los te halen :P
Wie ligt er nou niet graag te worstelen op zijn oprit met een versnellingsbak? :mrgreen:

BertPleizier
Forumgebruiker
Berichten: 638
Lid geworden op: 14 feb 2007 16:05
Locatie: Rotterdam
Has thanked: 36 times
Been thanked: 56 times

Re: Koppeling - druklager

Bericht door BertPleizier »

Ik heb 3 jaar terug een gereviseerde bak opgehaald voor mijn Panda. Ding was niet te tillen :S

Plaats reactie

Terug naar “Panda 100HP”