ik wil hier ook nog wel even toevoegen aan het warmte verhaal wat je hier verteld:
Ron 100 staat voor het octaangehalte wat niets meer aangeeft dan hoe klopvast de benzine is. Dit gaat gepaard met hoe stabiel/vervuild de benzine is. Hoe meer "vervuild" hoe instabieler de brandstof is op hoge temperaturen en dus uit zichzelf zou kunnen ontbranden.
Nou is dat allemaal muziek in de oren, maar alles moet uit de lengte of de breedte komen, dus hier ook bij Ron 100 benzine:
Omdat deze benzine zo stabiel is, maakt het ook dat het langzamer ontbrandt. Dit komt door wat ik voorheen vertelde.
Je kan t zien als allerlei waterballonnen die op klappen staan (lage Ron) of die wat minder gevuld (hoge Ron) zijn. Als er eentje springt, geeft dat een soort ketting reactie op de rest.
Bij Ron 100 ontbrandt het geheel in de kop langzamer, wat niet erg is, maar mits je je ontsteking er niet op aanpast (vervroegen is wat er het meest gedaan wordt, zodat het moment van maximale klap precies enkele graden na Bovenste Dode Punt zit) zal je dus niks anders genereren dan warmte en zal het vermogen hetzelfde zijn, aangezien dan de maximale klap bijvoorbeeld op 10 graden na BDP zit ipv de originele 2 graden bij Ron 95(nogmaals, dit is een voorbeeld). Hierdoor mis je dus die 8 graden aan extra duw van vermogen en zal dit zich enkel uitten in warmte opbouw.
Waarom wordt er dan toch geadverteerd met meer vermogen? omdat recentere automodellen een regelbare ontsteking hebben die de ontsteking bijregelen na gelang er volledige ontbranding is of er bv.sprake is van kloppen, dan verlaat de regelbare ontsteking zich. Bij Ron 100 zal de regelbare ontsteking via de lambda en meerdere sensoren merken dat niet het optimale vermogen eruit gehaald wordt en zal de ontsteking vervroegen en zo meer vermogen creëren.
Dus even als samenvatting: RON 100 en RON 102 is prima spul om meer vermogen mee te creëren, maar zonder dat je ontsteking erop afstelt, zal je enkel meer warmte creëren, wat jij, Alpi34 zal ervaren.
Ik heb heel lang op Ron 102 gereden omdat mijn cilinderkop te ver gevlakt was en een veel hogere compressie had, wat resulteerde in een hogere cilindertemperatuur en dus ontstond er kloppen. hierna heb ik mij er eens goed in verdiept!