Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Is het afgelopen met het a-segment?

Alle zin en onzin die wij samen willen delen

Moderators: Rick Lieffering, Joost

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Is het afgelopen met het a-segment?

Bericht door sjirafje »

Riddick schreef: 17 jul 2022 11:55
Poging2 schreef: 17 jul 2022 09:42 Ik heb an sich niet zoveel tegen een rebadge, en een Punto Corsa had ik nog wel begrepen, maar een Panda Corsa? Dat zijn toch echt twee heel verschillende modellen.

Juist het eigenzinnige van Fiat om dingen net ff anders te doen is nu juist wat de Panda en bijvoorbeeld de 500 zo leuk maken
Het verhaal is dat autofabrikanten geen heil meer zien in A segment auto's, zijn te duur om te maken, met te weinig marge op winst.
Het verhaal was dat de nieuwe Panda op 500 EV techniek zou gebaseerd gaan worden.
Maar nu gaat het verhaal dat een nieuwe Panda een B-segment auto gaat worden, en gebruik zou gaan maken van Peugeot 208 en Opel Corsa techniek.
Het zou betekenen dat de nieuwe Panda rond de 4mtr lang zou worden, ± 40cm meer dan nu, en alleen als EV.
Er gaat ook al een tijdje het verhaal dat de FIAT reeks alleen uit 500 modellen en Panda modellen gaat bestaan.
Dus een Mokka gebaseerde FIAT zou ook zomaar een Panda SUV kunnen worden, of een nieuwe 500X.
Een Corsa gebaseerde FIAT zou dan ook zomaar een Panda Hatchback kunnen worden, of een 500 met 5-deuren.
Het is zelfs denkbaar dat de Panda na 2026 helemaal verdwijnt, want ik vermoed dat er voor die tijd geen nieuwe Panda zal komen.
Ik hoor graag hoe jullie hier over denken.

De marges op A-segment auto's zijn klein, er moet dus voldoende omzet gedraaid worden. Dit terwijl de ontwikkelkosten van een kleine auto niet echt lager lijken te zijn dan die van een grotere auto. Dit alles lijdt er toe dat fabrikanten duidelijk moeite hebben met het A-segment:

- De Citybug (C1, 107, Aygo) is eigenlijk al einde verhaal (de Aygo X = een kleine Yaris)
- De Alto/Pixo is al niet meer
- De VAG drieling (Up, Mii, Citigo) lijkt een aflopende zaak, alleen de Up is nog bestelbaar
- De Ford Ka is al enige tijd uit het assortiment.

Wat blijft er dan nog over? De Koreaanse tweeling (Picanto/i10), de Mitsubishi Space-star? En de Panda/500 waarbij de toekomst van de Panda erg onzeker lijkt. Wat heb ik dan nog gemist?

De afschrijving van redelijk recente 2ehands A-segment auto's is op het moment bijzonder laag. Dit suggereert naar mijn idee dat er onvoldoende nieuwe instroom is voor de vraag.

Waar gaat het heen met de A-segment auto's? Is het over een jaar of 4-5 helemaal gedaan met kleine autootjes?
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Is het afgelopen met het a-segment?

Bericht door Riddick »

Zo als het er nu uit ziet, hebben vooral de Europese auto merken het een beetje opgegeven in het A-Sefgment.
De nieuwe FIAT 500e kan je ook niet echt meer een A-segment auto noemen, is ook al weer iets groter dan de ICE 500, en qua prijs is het al helemaal geen A-segment auto meer.
Ook de Genoemde Aygo X kan je niet echt meer een A-segment auto noemen, het is net als de 500e meer een kleine B-segment auto.
Ze zijn een beetje ter vergelijken met de Braziliaanse FIAT Argo, ook een kleine 4mtr B-segment auto.

Die op het punt staat als gefacelift model verder te gaan.

*
4f1e8f4216.jpg
*

Nooit begrepen waarom FIAT die niet in Europa als FIAT 127 op de markt gebracht heeft, al waren daar wel geruchten over.
Maar na het einde van de FIAT 124 misschien ook geen heil meer gezien in een FIAT 127.
De 124 is toch een apart geval, de 124 was vroeger vooral een 4-deur kofferbak auto in de zestiger-zeventiger jaren.

Gebruikersavatar
Joost
Moderator
Berichten: 658
Lid geworden op: 26 mei 2011 11:40
1e Panda-achtige: 1000 CL 1987
Locatie: Smilde
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Re: Is het afgelopen met het a-segment?

Bericht door Joost »

De verschillen tussen A en B segment waren (buiten het formaat) vooral terug te vinden in het uitrustingsniveau en de afwerking. Met alle verplichte toeters en bellen waar nieuwe auto's mee te maken krijgen, vervaagt het verschil in uitrusting. Daarmee wordt ook het prijsverschil kleiner.

Als een consument kan kiezen tussen een A segmentertje, of voor relatief weinig meer een B segment auto, dan wint de grotere auto het vaak omdat dat dan toch voelt als meer waar voor je geld.

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Is het afgelopen met het a-segment?

Bericht door Poging2 »

Ik denk dat het A segment inderdaad gaat verdwijnen. De markt vraagt (blijkbaar) steeds meer naar grotere auto's (dit begon een paar jaar terug met de SUV gekte en de fabrikanten zijn al mooi opweg om alles maar om te bouwen tot een soortement SUV zoals de nieuwe Micro, 500L, Aygo X, Taigo/Tcross, Ignis etc.

Naast dat leasen een enorme opmars gemaakt heeft, in mijn omgeving merk ik ook een stukje "bewustwording" bij de mensen. De kinderen kunnen prima naar school fietsen, de boodschappen kunnen ook best onderweg terug van het werk gedaan worden etc. En nu alles duurder word, weegt het gemak van een "reserve auto" op tegen de extra kosten?

En wat kosten betreft; als er al middelen zijn om een 2e nieuwe auto aan te schaffen dan wil je natuurlijk wel zoveel mogelijk voor je geld. Bijvoorbeeld een Up! begint op 17890 en een Polo op 24690. Waarbij die Polo aanzienlijk groter is en aanzienlijk meer voor zijn geld bied. Dus waarom zou je dan nog voor de Up! kiezen?

Daarbij; over een tijdje moeten we over naar elektrisch en dan word het verhaal al helemaal anders. Dan word het qua prijs al helemaal niet interessant meer om een auto voor erbij te hebben lijkt me. (en dat vind VW blijkbaar ook door de EV Up! en citigo uit het gamma te halen en je nu meteen een ID3 van 44K te sturen)

Gebruikersavatar
sjirafje
Moderator
Berichten: 1291
Lid geworden op: 21 nov 2016 19:09
1e Panda-achtige: 1.2 Emotion 2004
Locatie: Limburg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 73 times

Re: Is het afgelopen met het a-segment?

Bericht door sjirafje »

Toen de Up geintroduceerd werd was hij verkrijgbaar vanaf 12.000, heel wat schappelijker dan de 18.000 die je nu kwijt bent. De Aygo was bij de introductie verkrijgbaar vanaf 8.500, voor de Aygo X moet je nu minimaal 16.600 mee brengen. De Picanto was er vanaf 8.000, nu begint hij bij 16.500. Zijn de A-segment auto naar verhouding meer in prijs gestegen dan de grotere modellen? Uiteraard hebben we een periode gehad waarin de zuinige kleintjes BPM vrij waren dat heeft ook invloed gehad op de prijs.
1.2 Emotion 2004
Afbeelding

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Is het afgelopen met het a-segment?

Bericht door PandaVespa »

De eersten redenen waarom a-segment nieuw onaantrekkelijk is. De EU heeft zoveel veiligheideisen, dat een auto uit A-segment net zo duur wordt als een B-segment. Dus is het voor een fabrikant financieel niet interessant meer om auto's te bouwen voor A-segment. PSA-groep heeft al aangegeven dar er geen opvolger voor de 107/C1 komt.

De tweede redenen als rekeningrijden doorgaat, valt ook voor consument de redenen weg om een kleine auto te kopen. Je gaat per km betalen en niet meer naar gewicht. Tegenwoordig kunnen de nieuwste auto's wellicht nog zuiniger rijden dan een A-segmenter. En prijsverschil, zie eerste redenen, is er niet meer. Dan kies je liever een grotere en luxere auto toch :roll: ?

Zelf denk ik dat Japan (ook Italië) wel kleine auto's blijven bouwen, omdat ze daar gewoon nodig cq praktisch zijn. Ook daar zal de vraag ook af gaan nemen.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Is het afgelopen met het a-segment?

Bericht door Poging2 »

sjirafje schreef: 17 jul 2022 23:17 Toen de Up geintroduceerd werd was hij verkrijgbaar vanaf 12.000, heel wat schappelijker dan de 18.000 die je nu kwijt bent. De Aygo was bij de introductie verkrijgbaar vanaf 8.500, voor de Aygo X moet je nu minimaal 16.600 mee brengen. De Picanto was er vanaf 8.000, nu begint hij bij 16.500. Zijn de A-segment auto naar verhouding meer in prijs gestegen dan de grotere modellen? Uiteraard hebben we een periode gehad waarin de zuinige kleintjes BPM vrij waren dat heeft ook invloed gehad op de prijs.
Daarbij moet wel gezegd worden dat destijds het basic model een 3 deurs was zonder airco, elektrische ramen, toerenteller, dashboardkastje, 12V aansluiting en bluetooth en zo nog wat randzaken waar dit op de huidige basis modellen standaard is.

2cv6
Forumgebruiker
Berichten: 544
Lid geworden op: 29 dec 2014 23:35
Been thanked: 17 times

Re: Is het afgelopen met het a-segment?

Bericht door 2cv6 »

Poging2 schreef: 18 jul 2022 19:36 Daarbij moet wel gezegd worden dat destijds het basic model een 3 deurs was zonder airco, elektrische ramen, toerenteller, dashboardkastje, 12V aansluiting en bluetooth en zo nog wat randzaken waar dit op de huidige basis modellen standaard is.
Het was dus gewoon een goed rijdende auto voor die prijs, zonder onnodige rommel.

Gebruikersavatar
Poging2
Forumgebruiker
Berichten: 237
Lid geworden op: 21 mei 2022 16:22
1e Panda-achtige: 169 2010 1 2 Emotion
Has thanked: 100 times
Been thanked: 32 times

Re: Is het afgelopen met het a-segment?

Bericht door Poging2 »

2cv6 schreef: 19 jul 2022 18:02
Poging2 schreef: 18 jul 2022 19:36 Daarbij moet wel gezegd worden dat destijds het basic model een 3 deurs was zonder airco, elektrische ramen, toerenteller, dashboardkastje, 12V aansluiting en bluetooth en zo nog wat randzaken waar dit op de huidige basis modellen standaard is.
Het was dus gewoon een goed rijdende auto voor die prijs, zonder onnodige rommel.
Subjectief, maar klopt, ik beweer ook niet dat het niet zo is :)

Maar de stijging in prijs is dus niet puur en alleen een stijging in prijs.
Ik weet niet wat er qua inflatie en productiekosten veranderd is de afgelopen 10 jaar, maar ik vind de verschillen wel opvallend, een kale Up! is krap 18K, in 2010 was mijn full option Panda 11K. En ik heb niet het idee dat de techniek in een Aygo/Up/etc noemenswaardig veranderd is in de tussentijd.

Gebruikersavatar
Kanerr
Forumgebruiker
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 mar 2022 10:37
1e Panda-achtige: 2012 319 85 Lounge
2e Panda-achtige: 2015 Mini JCW Manhart F300
Has thanked: 68 times
Been thanked: 24 times

Re: Is het afgelopen met het a-segment?

Bericht door Kanerr »

2cv6 schreef: 19 jul 2022 18:02
Het was dus gewoon een goed rijdende auto voor die prijs, zonder onnodige rommel.
Ik kan airco en elektrische ramen/centrale vergrendeling nou niet bepaald rommel noemen...
Fiat Panda TwinAir Turbo Lounge
Mini JCW Manhart F300

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Is het afgelopen met het a-segment?

Bericht door PandaVespa »

Mijn 141 Panda heeft gewoon cv en elec ramen vanaf fabriek :) . En wie gister het prettig vond om zonder airco te rijden…………. :roll: . Gelukkig heb ik een andere auto MET airco.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Riddick
Clublid
Berichten: 4357
Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
1e Panda-achtige: Geen
2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
Has thanked: 36 times
Been thanked: 66 times

Re: Is het afgelopen met het a-segment?

Bericht door Riddick »

Ik vind het helemaal niet meer leuk zonder ACC airco te rijden, bij een beetje hogere temperaturen wordt het al snel warm in de auto, en zonder airco moet je al snel de ventilator op maximum zetten om het enigszins behaaglijk te houden.

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Is het afgelopen met het a-segment?

Bericht door Erik 319 »

PandaVespa schreef: 20 jul 2022 10:32 Mijn 141 Panda heeft gewoon cv en elec ramen vanaf fabriek :) . En wie gister het prettig vond om zonder airco te rijden…………. :roll: . Gelukkig heb ik een andere auto MET airco.
Dan heb jij een wel heel unieke young😅
312=500 319=Panda.

Gebruikersavatar
PandaVespa
Forumgebruiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
Has thanked: 7 times
Been thanked: 27 times

Re: Is het afgelopen met het a-segment?

Bericht door PandaVespa »

Young? Meer en luxer dan een Hobby _O_ . Alleen geen airco :-( .
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........

Gebruikersavatar
Erik 319
Moderator
Berichten: 3513
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:48
1e Panda-achtige: 319 twinair 65
2e Panda-achtige: Seat Terra 1992
Locatie: Almere
Has thanked: 21 times
Been thanked: 38 times

Re: Is het afgelopen met het a-segment?

Bericht door Erik 319 »

Ja. De airco is een dingetje met 35 graden.
Voor de rest kan ik alle dingen wel missen eigenlijk.
Aan de andere kant is het maar zelden zo vreselijk warm in Nederland.
312=500 319=Panda.

Plaats reactie

Terug naar “De Koffietafel”