Ik hoor graag hoe jullie hier over denken.Riddick schreef: ↑17 jul 2022 11:55Het verhaal is dat autofabrikanten geen heil meer zien in A segment auto's, zijn te duur om te maken, met te weinig marge op winst.Poging2 schreef: ↑17 jul 2022 09:42 Ik heb an sich niet zoveel tegen een rebadge, en een Punto Corsa had ik nog wel begrepen, maar een Panda Corsa? Dat zijn toch echt twee heel verschillende modellen.
Juist het eigenzinnige van Fiat om dingen net ff anders te doen is nu juist wat de Panda en bijvoorbeeld de 500 zo leuk maken
Het verhaal was dat de nieuwe Panda op 500 EV techniek zou gebaseerd gaan worden.
Maar nu gaat het verhaal dat een nieuwe Panda een B-segment auto gaat worden, en gebruik zou gaan maken van Peugeot 208 en Opel Corsa techniek.
Het zou betekenen dat de nieuwe Panda rond de 4mtr lang zou worden, ± 40cm meer dan nu, en alleen als EV.
Er gaat ook al een tijdje het verhaal dat de FIAT reeks alleen uit 500 modellen en Panda modellen gaat bestaan.
Dus een Mokka gebaseerde FIAT zou ook zomaar een Panda SUV kunnen worden, of een nieuwe 500X.
Een Corsa gebaseerde FIAT zou dan ook zomaar een Panda Hatchback kunnen worden, of een 500 met 5-deuren.
Het is zelfs denkbaar dat de Panda na 2026 helemaal verdwijnt, want ik vermoed dat er voor die tijd geen nieuwe Panda zal komen.
De marges op A-segment auto's zijn klein, er moet dus voldoende omzet gedraaid worden. Dit terwijl de ontwikkelkosten van een kleine auto niet echt lager lijken te zijn dan die van een grotere auto. Dit alles lijdt er toe dat fabrikanten duidelijk moeite hebben met het A-segment:
- De Citybug (C1, 107, Aygo) is eigenlijk al einde verhaal (de Aygo X = een kleine Yaris)
- De Alto/Pixo is al niet meer
- De VAG drieling (Up, Mii, Citigo) lijkt een aflopende zaak, alleen de Up is nog bestelbaar
- De Ford Ka is al enige tijd uit het assortiment.
Wat blijft er dan nog over? De Koreaanse tweeling (Picanto/i10), de Mitsubishi Space-star? En de Panda/500 waarbij de toekomst van de Panda erg onzeker lijkt. Wat heb ik dan nog gemist?
De afschrijving van redelijk recente 2ehands A-segment auto's is op het moment bijzonder laag. Dit suggereert naar mijn idee dat er onvoldoende nieuwe instroom is voor de vraag.
Waar gaat het heen met de A-segment auto's? Is het over een jaar of 4-5 helemaal gedaan met kleine autootjes?