Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/
Klikkend gedoe.
Moderators: WelshWitch, sjirafje
- Haddock
- Clublid
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 07 aug 2022 08:56
- 1e Panda-achtige: 2010 69pk cool
- 2e Panda-achtige: 2005 4X4 climbing
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 12 times
Klikkend gedoe.
Wat ik nu heb, ik weet het niet.
Na de eerste opstart in de morgen was er hier en daar al n klikje, vreemd.
Nu klikt het veel meer, lijkt bij de stuurkolom weg te komen, hoort als n groot schakelend relais. Stuurt dan ook zwaar.
Forum hier en in de UK nagezocht maar geen antwoord gevonden.
Het enige wat ik me voor kan stellen is n slechte accu, maar de onvolprezen bijgevoegde onderhoudshistorie vertelt mij dat ie pas drie jaar oud is?
Iemand n helder idee?
Na de eerste opstart in de morgen was er hier en daar al n klikje, vreemd.
Nu klikt het veel meer, lijkt bij de stuurkolom weg te komen, hoort als n groot schakelend relais. Stuurt dan ook zwaar.
Forum hier en in de UK nagezocht maar geen antwoord gevonden.
Het enige wat ik me voor kan stellen is n slechte accu, maar de onvolprezen bijgevoegde onderhoudshistorie vertelt mij dat ie pas drie jaar oud is?
Iemand n helder idee?
- Pinda1000
- Forumgebruiker
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
- Locatie: Den Haag
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 28 times
- Contacteer:
Re: Klikkend gedoe.
Geen brandend lampje van de stuurbekrachtiging?
Dat de accu pas 3 jaar oud is zegt niks, deze kan soms al slecht zijn dan!
Dat de accu pas 3 jaar oud is zegt niks, deze kan soms al slecht zijn dan!
- Riddick
- Clublid
- Berichten: 4357
- Lid geworden op: 25 nov 2017 22:29
- 1e Panda-achtige: Geen
- 2e Panda-achtige: FIAT 500S 105 TA - 122 pk SAVALI
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 66 times
Re: Klikkend gedoe.
FIAT's staan er om bekend dat als de accu slecht wordt, dat de meest vreemde klachten zich voor doen.
97% van de tijd is dat allemaal weg na het plaatsen van een nieuwe accu, verder will je ook niet met een slechte accu de winter in.
In mijn Abarth 595 Turimo had ik ook allerlei onverklaarbare problemen, accu vervangen alles was weg.
Bij mijn huidige 500 Sport 105 het zelfde verhaal, allemaal vreemde meldingen, onder andere start-stop problemen, nieuwe accu er in en alles doet het weer probleemloos.
97% van de tijd is dat allemaal weg na het plaatsen van een nieuwe accu, verder will je ook niet met een slechte accu de winter in.
In mijn Abarth 595 Turimo had ik ook allerlei onverklaarbare problemen, accu vervangen alles was weg.
Bij mijn huidige 500 Sport 105 het zelfde verhaal, allemaal vreemde meldingen, onder andere start-stop problemen, nieuwe accu er in en alles doet het weer probleemloos.
- Robert100HP
- Clublid
- Berichten: 2993
- Lid geworden op: 19 sep 2010 07:04
- 1e Panda-achtige: Panda HP 2007
- Locatie: Schiedam
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 51 times
Re: Klikkend gedoe.
Iedereen denkt nog steeds dat lage temperaturen een accu de das om doen. Het is juist omgekeerd,
de hoge temperaturen van de laatste maanden zorgen voor versnelde veroudering.
En dat merken we pas als het ........ kouder word.
de hoge temperaturen van de laatste maanden zorgen voor versnelde veroudering.
En dat merken we pas als het ........ kouder word.
- Haddock
- Clublid
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 07 aug 2022 08:56
- 1e Panda-achtige: 2010 69pk cool
- 2e Panda-achtige: 2005 4X4 climbing
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 12 times
Re: Klikkend gedoe.
Nieuwe accu, geen succes. Het werd steeds erger. De blower en de lampen gingen zelfs in de golfslag. Uiteindelijk heeft de nieuwe dynamo succes gebracht, hij rijdt weer heerlijk. Ook met harde zijwind ligt ie goed, valt me alles mee.
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Klikkend gedoe.
Daarom zei Sjirafje ook dat spanning in rust niets zegt. Als je met lopende motor had gemeten, had je geen 14v gehad waarschijnlijk. Dat is een teken dat de dynamo niet goed meer is.
Maar probleem opgelost
Maar probleem opgelost
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Klikkend gedoe.
Een tip. Bouw een voltmeter in je auto. In rust is rond 12v ok. Met lopende motor moet het medio 14V zijn. Als voltage met draaiende motor en lampen aan onder 13,5V komt, dynamo vervangen.
In mijn geval, zag ik voltage tijdens rijden naar beneden lopen. Volgende dag gelijk 'nieuwe' dynamo besteld (zijn gereviseerde).
In mijn geval, zag ik voltage tijdens rijden naar beneden lopen. Volgende dag gelijk 'nieuwe' dynamo besteld (zijn gereviseerde).
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- Haddock
- Clublid
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 07 aug 2022 08:56
- 1e Panda-achtige: 2010 69pk cool
- 2e Panda-achtige: 2005 4X4 climbing
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 12 times
Re: Klikkend gedoe.
Ik had de multimeter erbij. Onder de motorkap gas geven met het kabeltje is er niet meer bij. Dus heb op n gegeven moment de meter onder de geopende kap door op de ruitenwisser gelegd, kon ik m vanuit de auto zien. Hij stuiterde van dikke 11 naar 15,5 V!
- bero
- Forumgebruiker
- Berichten: 8806
- Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
- Locatie: Deventer
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 40 times
Re: Klikkend gedoe.
Hij zou stationaire rond de 14 moeten zijn. Niet alleen bij gasgeven.
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003
- PandaVespa
- Forumgebruiker
- Berichten: 2041
- Lid geworden op: 10 sep 2017 07:54
- 1e Panda-achtige: Fiat Panda hobby bifuel 2003
- 2e Panda-achtige: Fiat Panda selecta bifuel 1996
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 27 times
Re: Klikkend gedoe.
Gas geven of niet, voltage blijft hetzelfde. Als voltage maar hetzelfde blijft, alleen 15,5V is wel veel. Mijne blijft hangen rond 14,4V.
Voltage zakt alleen beetje, zodra 'stroomverbruikers' aan worden gezet. Zoals achterruitverwarming, blower cq koplampen.
Voltage zakt alleen beetje, zodra 'stroomverbruikers' aan worden gezet. Zoals achterruitverwarming, blower cq koplampen.
Wie hoopt, die gelooft. Wie gelooft, die begrijpt het niet. Wie het begrijpt, die gelooft niet...........
- Haddock
- Clublid
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 07 aug 2022 08:56
- 1e Panda-achtige: 2010 69pk cool
- 2e Panda-achtige: 2005 4X4 climbing
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 12 times
Re: Klikkend gedoe.
Nou, hij stuiterde toch echt. Vandaar het klikkende relais, de flikkerende koplampen en de blower die harder en zachter ging. Theorie is prachtig maar dit is wat ik zag. En er zit al n nieuwe dynamo op hoor.