Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Lawaai of normaal

Alles met betrekking tot de Panda 4x4

Moderators: michiel van g., Niels9966

Gebruikersavatar
bero
Forumgebruiker
Berichten: 8806
Lid geworden op: 26 sep 2006 15:02
Locatie: Deventer
Has thanked: 53 times
Been thanked: 40 times

Re: Lawaai of normaal

Bericht door bero »

Ik zou de homokineet eens loshalen en kijken hoe de lagers er aan toe zijn. Ik heb dit ook wel eens gehad, maar ging meer gepaard met een beetje gebonk van de cardanas.

Afbeelding
Afbeelding

oude, slechte foto's van toen..
|| Vragen over sleutels van Panda's? Ik beantwoord ze! ||
Sis Fiat Panda 4x4 Sisley 1000cc 1987 (Roestoratie project)
Neil Fiat Panda Young 1100cc 2003

Gebruikersavatar
pandista/////
Forumgebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 feb 2004 22:44
1e Panda-achtige: Mk1 Panda 45 4x4
2e Panda-achtige: Mk2 Sisley 1000cc
3e Panda-achtige: Mk3 Trekking & Country Club 4x4
4e Panda-achtige: Panda Cabrioni 4x2
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Has thanked: 7 times

Re: Lawaai of normaal

Bericht door pandista///// »

Hai Bull, ik weet het even niet. Ben ook maar een leek die een paar van die dingen heeft gehad. Ik put enkel uit eigen ervaringen.

Is het al opgelost?

Ik ben wel benieuwd. Anderen kunnen er later profijt van hebben als je het deelt.
Don Vincenzo (pandista/////) Mk1 4x4, Mk2 Sisley, Mk3 4x4, Cabrioni, Lancia Y 1.1 ie
Het zal je maar overkomen...

Bull45
Forumgebruiker
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 aug 2022 19:13
1e Panda-achtige: 4x4 Sisley 1989
2e Panda-achtige: 4x4 Trekking 1999
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Re: Lawaai of normaal

Bericht door Bull45 »

pandista///// schreef: 29 sep 2022 22:44 Hai Bull, ik weet het even niet. Ben ook maar een leek die een paar van die dingen heeft gehad. Ik put enkel uit eigen ervaringen.

Is het al opgelost?

Ik ben wel benieuwd. Anderen kunnen er later profijt van hebben als je het deelt.
Nog niet opgelost. Vandaag andere banden geprobeerd, maar geluid blijft. Dus nu alles gehad, behalve diff. Het zal daar dus inzitten. Kan helaas dat niet zo snel vervangen.

Gebruikersavatar
pandista/////
Forumgebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 feb 2004 22:44
1e Panda-achtige: Mk1 Panda 45 4x4
2e Panda-achtige: Mk2 Sisley 1000cc
3e Panda-achtige: Mk3 Trekking & Country Club 4x4
4e Panda-achtige: Panda Cabrioni 4x2
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Has thanked: 7 times

Re: Lawaai of normaal

Bericht door pandista///// »

Wellicht een stomme vraag hoor, maar heb je 4 exact dezelfde banden?
Don Vincenzo (pandista/////) Mk1 4x4, Mk2 Sisley, Mk3 4x4, Cabrioni, Lancia Y 1.1 ie
Het zal je maar overkomen...

Bull45
Forumgebruiker
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 aug 2022 19:13
1e Panda-achtige: 4x4 Sisley 1989
2e Panda-achtige: 4x4 Trekking 1999
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Re: Lawaai of normaal

Bericht door Bull45 »

pandista///// schreef: 24 okt 2022 20:11 Wellicht een stomme vraag hoor, maar heb je 4 exact dezelfde banden?
Zeker 4 nieuwe.

Gebruikersavatar
Mack-Pandana Jones
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mei 2022 19:23
1e Panda-achtige: Fiat Panda 141-bj2000-899cc
Has thanked: 35 times
Been thanked: 5 times

Re: Lawaai of normaal

Bericht door Mack-Pandana Jones »

Vette kano afbeelding in jouw stuur!!
Dat geluid, ik heb iets soortgelijks gehad met een versnellingsbak in een Range Rover. Zeer irritant als je lange stukken moet rijden en resoneerde de ganse wagen door. Nog jaren mee doorgereden, omdat revisie of een andere op dát moment voor mij onbetaalbaar was. Ik had een grote dikke wollen deken over de versnellingsbak binnen gelegd…

Maar je schrijf dat het er ook is als het in z’n vrij staat, bedoel je rijdend in z’n vrij? Want dan lijkt het mij niet de versnellingsbak. Aangezien je de diff nog niet hebt aangepakt, kan dat een issue zijn. Openmaken en kijken of er speling op zit. Of er uberhaubt wel olie in zit. Anders de wiellagers. Bij een probleem in de homokineet zou je kunnen testen door langzaam achterui een bochtje te maken, links en rechts. Bij knarsen en kraken zit daar ook een issue…
Mack - Pandana Jones
Fiat Panda 141 uit 2000, 899cc

Gebruikersavatar
Mack-Pandana Jones
Forumgebruiker
Berichten: 46
Lid geworden op: 30 mei 2022 19:23
1e Panda-achtige: Fiat Panda 141-bj2000-899cc
Has thanked: 35 times
Been thanked: 5 times

Re: Lawaai of normaal

Bericht door Mack-Pandana Jones »

@Bull45…. probleem al opgelost cq gelokaliseerd?
Mack - Pandana Jones
Fiat Panda 141 uit 2000, 899cc

Bull45
Forumgebruiker
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 aug 2022 19:13
1e Panda-achtige: 4x4 Sisley 1989
2e Panda-achtige: 4x4 Trekking 1999
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Re: Lawaai of normaal

Bericht door Bull45 »

Mack-Pandana Jones schreef: 01 dec 2022 19:15 @Bull45…. probleem al opgelost cq gelokaliseerd?
Helaas, ben nog bezig maar auto loopt momenteel niet... prio was even ergens anders maar nu voorjaar er aan komt gaan we weer verder zoeken...

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Lawaai of normaal

Bericht door Panda 500 »

Hoi, ik bekeek je posts nu pas en geef (met toch ook wat 4x4-ervaring) even mijn idee over mogelijke oorzaak van het geluid.
Eerst en vooral klinkt het geluid in het video'tje niet zó erg luid. Maar ik hoor (met koptelefoon) wel een geleidelijk met de snelheid op- en aflopend gegrom, en ook wat gezoem, wat me toch aan een lager doet denken. Achteraan zeg je, want dat is in de video natuurlijk niet te horen.
Heb je al een testrit gedaan met de hele cardan gedemonteerd? Dan is elk geluid van de cardan al geëlimineerd. Als je de cardan eerder al (in delen?) losgehad hebt is het inderdaad belangrijk, zoals iemand zei, de cardandelen in dezelfde onderlinge stand terug aan elkaar te bevestigen, in verband met de balancering door die "klevers" (gewichtjes, zoals op een velg, maar platter). Je zet dan gewoon (krijt)streepjes op de asdelen, zodat je nadien kunt zien hoe ze aan elkaar zaten. Maar als je hier die fout maakte zou dat eerder een getril of gedaver geven, denk ik, eerder dan gegrom, maar het zou kunnen... Als je uitschakelbare steekassen (bvb. 'KiK') zou hebben achteraan, is het natuurlijk helemaal ideaal om te bepalen of het geluid in het (achter)differentiëel zit of in de wielen. Dan kun je zelfs het hele differentiëel en de steekassen stilleggen zodat enkel de achterwielen meelopen zoals bij een voorwielaandrijver.
En ook, zoals iemand al aangaf, de banden grommen ook oplopend met de snelheid... Dat verschil hoor ik goed bij mijn 'M+S'banden tegenover mijn zomerbanden. Maar met het raam open hoor je toch duidelijk dat het 'van buiten' komt, al kan het wat door de ophanging door naar binnen toe resoneren...

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Lawaai of normaal

Bericht door Panda 500 »

Ik heb net nog een keer alles herlezen. Als ik het goed begrijp heb je dus al een testrit gedaan met de hele cardan uitgeschakeld. En dus ook met de 4x4 uitgeschakeld veronderstel ik (!) anders zou je cardan liggen rondslingeren onder de bodem (;-) )Je hebt lagers achteraan vervangen... In de wielen of in het differentiëel? Dat laatste is niet zo'n eenvoudige klus, denk ik. Je moet daarvoor het differentiëelhuis openrekken met een tool. Heb ik zelf nog niet gedaan.
Helaas is het geluid via een filmpje vaak moeilijk te interpreteren want dat klinkt toch anders dan 'natuur'... Maar ik moet zeggen dat het niet meteen alarmerend klinkt. Als het een lager is dan zal het (héél) stilletjes aan toenemen en kun je dan beter horen waar het vandaan komt...

Gebruikersavatar
Panda 500
Berichten: 1411
Lid geworden op: 31 jul 2012 16:42
1e Panda-achtige: Trekking 4x4 1996 1108 SPI Wit
2e Panda-achtige: Nuova Dynamic 2008 DuaLogic 1.2
3e Panda-achtige: Panda 30-kop (in mijn 500)
Locatie: Hove (Antwerpen)
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Lawaai of normaal

Bericht door Panda 500 »

Je zou kunnen de steekassen er eens uit halen, en dan een testrit doen... Wel voorzichtig dat je de dichtingsringen niet beschadigt, of best vervangen. Ook de olie eruit laten anders loopt die in je achterremmen!
Ik voeg wat foto's bij van de installatie van mijn KiK-vrijloop-assen. Viel eigenlijk goed mee qua werk/moeilijkheidsgraad. En sowieso minder werk dan de hele achteras te vervangen. Enkel de lagers demonteren en je trekt de steekassen er zo uit (als ik me goed herinner...)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bull45
Forumgebruiker
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 aug 2022 19:13
1e Panda-achtige: 4x4 Sisley 1989
2e Panda-achtige: 4x4 Trekking 1999
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Re: Lawaai of normaal

Bericht door Bull45 »

Dank weer voor de tips. ik ga ze eens doornemen. Voor de recap: alle lagers (bij de wielen voor en achter) zijn vervangen. Er is gereden op andere banden en ook zonder de as. EN inmiddels ook een nieuwe rechter aandrijfas voor.

Plaats reactie

Terug naar “Panda 4x4”