Afbeelding Afbeelding Afbeelding Je kunt je nu inschrijven voor de Panda Paas Puzzelrit! https://fiatpandaclub.nl/meetings/pandapaaspuzzel2024/

Fuseekogel vervangen

Discussie en advies over techniek en onderhoud van de Panda (1986-2003)

Moderators: michiel van g., Niels9966

Plaats reactie
TonB
Forumgebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 aug 2018 19:21
1e Panda-achtige: 141

Fuseekogel vervangen

Bericht door TonB »

Hallo,
bij de APK werd geconstateerd dat de rechter fuseekogel van mijn Panda 1100 Young verroest is. Advies is kogel of fuseekogelhuis te vervangen.
Die kogel zit vast aan een plaatstalen deel dat aan de veerpoot vastzit met 2 doorgaande bouten. Bij Winparts heet dat hele deel "draagarmset" . Winparts verkoopt ook reparatiesets met alleen de kogel maar ik weet niet of dat ook voor deze uitvoering past. Heeft iemand hier ervaring mee en is er een stappenplan hoe te werk te gaan ?
Groet, TonB

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Fuseekogel vervangen

Bericht door Pinda1000 »

Je kan de kogel apart vervangen maar het scheelt kwa geld niet zoveel om het hele plaatstalen deel te vervangen. Is minder werk ook. Zet iig alle bouten/moeren vast met een momentsleutel!

TonB
Forumgebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 aug 2018 19:21
1e Panda-achtige: 141

Re: Fuseekogel vervangen

Bericht door TonB »

Oké, dank voor je snelle antwoord.
Die reparatie-kogel of het hele plaatstalen deel betreft dus kennelijk dezelfde constructie.
Dan ga ik voor die paar euro meer natuurlijk niet klooien en ga het complete plaatstalen deel bestellen. Ik doe dan tegelijk R en L natuurlijk.
Zo te zien is de volgorde in grote lijnen : Wiel eraf, remschijf eraf, steekas losmaken en terug.duwen. Dan plaatstalen deel eruit halen en voorwiellager demonteren. Dan alles weer terug zetten en opnieuw uitlijnen. Klopt dat ??
Groet, Ton

Gebruikersavatar
Pinda1000
Forumgebruiker
Berichten: 4299
Lid geworden op: 14 jul 2010 23:27
1e Panda-achtige: Fiat Panda 1242 CL I.E. U9 1991 zwart
Locatie: Den Haag
Has thanked: 17 times
Been thanked: 28 times
Contacteer:

Re: Fuseekogel vervangen

Bericht door Pinda1000 »

Ja in grote lijnen klopt het. De grote centrale moer van de aandrijfas kan je heel makkelijk los (en vastmaken) als je het wiel er nog op hebt zitten, even het naafdopje eraf halen eerst. Bij monteren alles pas op moment vastzetten als de auto weer op de wielen staat of even een krik onder de fusee zetten zodat de voorpootveer onder spanning staat.

TonB
Forumgebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 aug 2018 19:21
1e Panda-achtige: 141

Re: Fuseekogel vervangen

Bericht door TonB »

Nogmaals bedankt voor je opmerkingen, gaat zeker lukken !

TonB
Forumgebruiker
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 aug 2018 19:21
1e Panda-achtige: 141

Re: Fuseekogel vervangen

Bericht door TonB »

Rechts ging het vervangen het hele fusee-deel prima. Heb tegelijk de driehoeksdraagarm vervangen.
De bouten waar de ene stang die schuin naar voren loopt kreeg ik niet los, dus die heb ik maar door geslepen en nieuwe gemonteerd.
Maar aan de linkerkant zit de aandrijfas muurvast in de spline van het wiellager. Met een gewone pullytrekker via de wielbouten en de nodige kruipolie geen beweging in te krijgen. Heb nu een speciale trekker gemaakt waarmee ik meer voorspanning kan geven. Morgen proberen of het dan wel gaat.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”